Tampere
02 May, Thursday
16° C

Proakatemian esseepankki

Yrityksen myyminen, mitä otettava huomioon ja kuinka saada paras hinta



Kirjoittanut: Vili Olkkonen - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Yrityskauppa
Mikko Katramo
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Yrityksen myyminen, mitä otettava huomioon ja kuinka saada paras hinta?

 

 

Johdanto

 

Tämän esseen tarkoituksena minulla on tuoda esiin mitä on huomioitava, kun myyt yritystäsi valtion lain puolesta ja kuinka sinun kannattaa varautua myynti prosessiin. Yritän lisäksi tuoda esseen aikana omia näkökulmiani, siihen kuinka omasta mielestäni yrityksen kauppahintaa pystyy neuvottelemaan omaan suuntaan paremmaksi.

Yrityksen myynti mistä lähteä liikkeelle

Yrityksen myyminen on monimutkainen prosessi ja sen onnistunut toteuttaminen vaatii huolellista suunnittelua ja valmistelua. Tässä alla on lista mihin itse kaupanteosta viisastuneena kiinnittäisin huomiota.

  1. Liiketoiminnan arvonmääritys
    • Määrittelee yrityksesi arvon realistisesti. Arvonmääritys voi perustua erilaisiin tekijöihin, kuten taloudelliseen suorituskykyyn, asiakassuhteisiin, omaisuuteen ja kilpailuasemaan.
  2. Due Diligence-tarkastus:
    • Suorita perusteellinen due diligence -tarkastus. Tarkoittaen kaikkien liiketoimintaan liittyvien tietojen, kuten taloudellisten tietojen, sopimusten, omaisuuden ja velkojen, tarkastelua. Ostajat tekevät yleensä oman tarkastuksensa, joten valmistautuminne on tärkeää.
  3. Oikeudellinen valmistelu
    • Käy läpi kaikki oikeudelliset asiakirjat, kuten sopimukset, lisenssit ja immateriaalioikeudet. Varmista, että yrityksen omistusoikeus on selvä ja että kaikki sopimukset ovat päteviä ja voimassa.
  4. Verosuunnittelu
    • Arvioi mahdollisia veroseuraamuksia ja suunnittele myynti niin, että minimoidaan verotaakka. Oikea verorakenne voi vaikuttaa merkittävästi lopulliseen kauppahintaan.
  5. Asiakassuhteet ja henkilöstö:
    • Tarkista asiakassuhteet ja varmista että ne ovat vakaalla pohjalla, sekä ilmoita heille kaupasta.
    • Henkilöstöön liittyen varmista, että työntekijöiden oikeudet huomioidaan ja selvitä mahdolliset sitoumukset tai velvoitteet liittyen henkilöstöön.
  6. Yrityksen dokumentointi
    • Laadi kattava myyntiesite, joka sisältää kaikki olennaiset tiedot yrityksestä.
    • Selkeys auttaa, koska epäselvää esitettä on vaikea tulkita ja näin vähemmän osto kandinaatteja.
  7. Ostajan profiili:
    • Mieti millainen ostaja olisi sinun mielestäsi hyvä. Onko kyseessä suuryritys, sijoittaja vai kilpailija.
  8. Neuvonantaja
    • Kannattaa palkata yritysneuvoja, lakimies ja kirjanpitäjä. Helpottavat huomattavasti ammattimaisessa myyntiprosessissa.
  9. Aikataulu ja myyntisuunnitelma
    • Laadi realistinen aikataulu ja myyntisuunnitelma, sekä jokin pohja hinta.

Nämä asiat, kun teet niin sinulla on koko ajan läpi myyntiprosessin kattava ja selkeä kuva siitä missä mennään.

 

Kauppakirja mitä siihen on kirjattava?

 

  1. Osapuolet
    • määrittele selkeästi kaupan osapuolet ja mahdolliset muut kumppanit.
  2. Kaupan kohteet
    • Yksityiskohtainen lista, mitä myyt. Listaan on hyvä eritellä aivan kaikki yrityksen omaisuus, sekä mahdolliset kumppanuudet.
  3. Kauppahinta
    • Määritä selkeästi sovittu kauppahinta ja sen maksuehdot.
  4. Maksuaikataulu
    • Aina kauppasopimukseen näkyviin, että mihin päivään mennessä minkäkin kokoinen erä sovitusta summasta pitää maksaa.
  5. Takuut ja vakuudet
    • Jos ostajalla on erilaisia vakuuksia millä hän takaa maksukykynsä, niin ne pitää kirjata ylös sopimukseen.
  6. Due Dilligence -tarkastus
    • Tarkastus pöytäkirjan tulos, jonka molemmat osapuolet allekirjoittavat.
  7. Kilpailukieltosopimus
    • Kilpailukieltosopimus pitää sisällään tarkasti rajatun aikamääreen, minkä aikana kumpikaan osapuoli ei saa ryhtyä harjoittamaan kilpailevaa liiketoimintaa.
  8. Sopimuksen purkuehdot
    • Sopimuksilla on aina tietyt ehdot millä ne voidaan purkaa, nämä on hyvä kirjata aina kattavasti ylös, jotta vältytään erimielisyyksiltä.

 

Kauppahinta, kuinka sitä nostaa?

 

Kauppahintaan on aina useita vaikuttavia tekijöitä, peruspelisääntönä on kuitenkin hyvä pitää, sitä että älä tartu ensimmäiseen vapaan. Tarjouksia varmasti tulee useampi ja onkin hyvä pitää yllä keskustelua useampien firmojen kanssa.

Pohjatyö on yrityksen myynnissä kaiken alku ja loppu. Myyntiprosessin aikana on hyvä tietää missä menee oma kipuraja hinnan kanssa, paljonko on pakko saada, ja paljonko olisi tavoite. Tarjouksia voi tulla aivan laidasta laitaan ja ostajan on lähes mahdoton tietää mitä summaa olet tarkalleen miettinyt hinnaksi itse. Kaupantekoon ei siis kannata lähteä takki auki, ja toivoa että saat haluamasi hinnan mutta ei myöskään niin, että otat ensimmäisen tarjouksen mikä tulee. Joskus joku sanoi, että kolmekertaa ei on ei, sama pätee tässä aina voi sanoa ei mutta älä myöskään kieltäydy liian monesti kaupasta, jos tarkoituksenasi on myydä.

Loppupäätelmä:

Mielestäni kun muistaa ohjelistan, mitä ottaa kaupanteossa huomioon ja mistä lähteä liikkeelle, sekä muistaa kirjata kaiken oleellisen ylös kauppakirjaan. Pääsee huomattavasti pienemmällä vaivalla ja säästyy ikäviltä jälkipyykeiltä.

Yrityskauppa on aina todella pitkä ja iso prosessi, ja itse ainakin suosittelen lämpimästi hakemaan siihen apua alan ammattilaisilta, silloin sinulla pysyy kontrolli koko ajan ja saat myöskin varmemmin sen hinnan mitä olet tavoitellut.

Hintaa on myös aina hyvä koittaa nostaa, mutta älä kieltäydy liian montaa kertaa, jotta ostajat eivät luovuta.

Lähteet:

Mikko KatramoJari LaurialaIsmo MatinlauriJaakko NiemeläKarin SvennasNina Wilkman. 2011. Yrityskauppa. Helsinki: AlmaTalent.

n.w. n.d. Mikä ihmeen due diligence. Yritysjuristi. viitattu 12.11.2023. https://yritysjuristi.fi/artikkelit/mika-ihmeen-due-diligence/?_gl=1*1hrgq28*_up*MQ..&gclid=Cj0KCQiAr8eqBhD3ARIsAIe-buOxsLAY_IvB1VEwPOMr3z20zazOUV7Oghnl3vI-xQee9pf8Dly68HAaAnYREALw_wcB

Kommentoi