Tampere
02 May, Thursday
17° C

Proakatemian esseepankki

Viekö tekoäly tulevaisuudessa sisällöntuottajan työt?



Kirjoittanut: Jasmi Koskela - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Viekö tekoäly tulevaisuudessa sisällöntuottajan työt?

 

Akatemialla on ollut viime aikoina paljon keskustelua tekoälyn tuomista mahdollisuuksista sekä sen hyödyntämisestä yrittäjyydessä. Itse en ole perehtynyt aikaisemmin aiheeseen oikeastaan ollenkaan. Tekoäly on tuntunut minusta epämielekkäältä ja sellaiselta, johon en halua perehtyä. Veikkaan, että syynä on ollut digitalisaation muutokset, jotka tuntuvat jopa hieman pelottavilta: Voiko tekoäly voittaa ihmisen? -tyyliset ajatukset vievät kaiken huomion.

 

Kerran selailin kuitenkin Linkediniä ja vastaani tuli postaus, jossa pohdittiin sitä, tuleeko tekoäly viemään tulevaisuudessa esimerkiksi markkinoinnin alalla työpaikkoja. Tässä kohtaa itseänikin alkoi kiinnostaa, että onko itselleni mielekkäät työt vetäytymässä pois jalkojeni alta kaikessa hiljaisuudessa ja onko syytä huoleen. Toisaalta aloin myös miettiä, miten voisimme sittenkin hyödyntää tekoälyä projekteissamme ja löytää siitä jotain sellaista, joka auttaa meitä tekemään työmme vielä paremmin ja tehokkaammin. Vaikka aikaisemmin en ollutkaan kiinnostunut aiheesta, nyt olen.

Tekoäly, josta tulen tässä esseessä puhumaan, on OpenAI ChatGPT, jossa pystyt kyselemään tekoälyltä kysymyksiä ja se puolestaan kirjoittaa sinulle vastaukset heti.

 

Millaisissa asioissa tekoäly auttaa sisällöntuotannossa?

Yksi sisältömarkkinoinnin kulmakivistä on kirjoittaminen ja kaikenlaiset tekstit. Tekoäly osaa kirjoittaa pitkiäkin tekstejä ja sitä voi hyödyntää, vaikka esseiden kirjoittamiseen. Jatkossa esimerkiksi somepostausten kirjoittamiseen voikin hyödyntää tekoälyä, eikä samanlaista luovuutta ja nokkeluutta ideointiin tarvita. Tekoäly osaa kirjoittaa tekstisisältöjä, mutta myös ideoida postausideoita. Yksi mikä kuitenkin erottaa tekoälyn sisällöt sisällöntuottajan teksteistä on se, että tekoälyn tekstit perustuvat sen keräämään dataan netistä. Tekoälyn tekstit eivät siis oikeastaan luo uutta tietoa tai näkemyksiä, vaan se kierrättää jo olemassa olevaa eri sanoin (Digimarkkinointi n.d.). Ihmisen kirjoittamissa sisällöissä heijastuu omat mielipiteet ja ajatukset. Toisaalta tekoäly voi siis nopeuttaa sisällöntuottajan työtä, sillä tietoa ei tarvitse etsiä itse, vaan kaikki kietoutuu yhteen tekoälyn tekstissä. Aikaa voi kuitenkin mennä enemmän tekstin tarkistamiseen ja sanavalintojen muuttamiseen. (Digimarkkinointi n.d.)

 

Millaista sisältöä yrityksen kanavat kaipaavat?

Tekoälyn hyödyntämisessä kannattaa ensin pohtia sitä, millaista sisältöä yrityksesi asiakkaat mieluiten näkevät ja millaista yritystoimintaa itse harjoitamme. Jos haluamme liittää asiakkaita mukaan sisältöihin esimerkiksi kertomalla palautteita, asiakastarinoita tai muita kokemuspohjaisia tarinoita, tekoäly ei osaa kertoa näistä. Kokemuspohjaisten tekstien luomisessa on siis haastavaa hyödyntää valmista kirjoittajaa, mutta tekoälyä voi käyttää apuna muilla keinoilla. Se voi esimerkiksi auttaa ideoimaan postauksille aiheita silloin, kun itse ei enää keksi. Mikäli taas ollaan kirjoittamassa blogitekstejä, asiatekstejä tai muita pidempiä sisältöjä, joista on jo tietoa olemassa, voi tekoälyä hyödyntää myös kirjoittamiseen.

Tekoälyä voi hyödyntää myös kuvittamisessa. Jos esimerkiksi haluttaisiin mallintaa tuoli, voitaisiin tekoälyltä pyytää sellaista. Tekoäly yhdistelee olemassa olevien kuvien pohjalta uuden ja kuvaan on myös mahdollista liittää ominaisuuksia, jos ne vain osaa sanoittaa tarpeeksi hyvin tekoälylle.

 

Milloin ja missä tekoäly toimii parhaiten?

Tekoäly toimii parhaiten aloilla, joissa on vähän kilpailua ja sisältö on asiapitoista (Digimarkkinointi n.d.). Vähän kilpailuilla aloilla sisällöntuotannon määrällä on enemmän väliä, sillä mikäli asiakas etsii alalta tietoa, hän törmää todennäköisimmin siihen yritykseen, kenen sisältöjä on eniten saatavilla. Tekoälyn avulla on nopeampaa tuottaa tekstiä, joka auttaa julkaisutahdin nopeuttamisessa. Paljon kilpailluilla aloilla tämä toimiikin päinvastoin, sillä kun sisältöä on jo paljon olemassa, on panostettava laatuun. Laatua saadaan ammatti sisällöntuottajien kautta. Sisällöntuottaja pystyy erottumaan joukosta paremmin värikkäämmällä kirjoitustyylillä, sekä tarinallisuuden avulla. Tekoäly ei osaa kertoa samanlaista tarinaa kuin oikea ihminen.

 

Tekoälyn tuomat ristiriidat ja sisällöntuottajan tuoma arvo tulevaisuudessa

Nopeasti muuttuvassa maailmassa asiat on tehty ihmisille todella helpoksi. Kaikki tieto on muutaman klikkauksen päässä, eikä suurempaa älyllistä panostusta enää vaadita, kun koneet pystyvät tuottamaan samat asiat nopeammin. Tekoälyn nopeus voikin olla myös negatiivinen houkutus. Aiemmin pitkien tekstien tuottaminen on vaatinut ajallista panostusta sekä taitoa. Nykyään ja tulevaisuudessa, kun pidemmät tekstit ovat kaikkien saatavilla, voi tulla houkutus lisätä teksteihin ylimääräistä ihan vain siksi, koska se on helppoa eikä vaadi mitään. Tämä voi aiheuttaa sisällön laadun heikkenemistä.

 

Sisällöntuottajan työ ei ole katoamassa. Se on vain muuttamassa muotoaan. Siinä missä aiemmin korostui tuottamisen taidot, korostuvat nyt ymmärryksen ja analysoinnin taidot. Sisällöntuottajan tärkein rooli on tulevaisuudessa tuoda tuotantoon sisältöosaamista ja kriittisyyttä sisältöjä tehdessä. Sisällöntuottajat ymmärtävät kokonaisuutta ja osaavat arvioida mitä sisällöistä puuttuu tai mitä siinä on liikaa. Sisällöntuottajat osaavat tunnistaa asiakasryhmiä ja nähdä, tuovatko sisällöt oikeasti lisäarvoa yrityksen asiakkaille. Asiakkaat huomaavat nopeasti onko sisällöt tarpeeksi mielenkiintoisia heidän ajalleen. Täten myös itse tuotannon on tiedettävä, koska asiakas pysyy sivuilla pidempään. (Digimarkkinointi n.d.)

 

Loppuun

Myös itse tekoälyä keretään jatkojalostamaan tulevaisuudessa eteenpäin. Aihe on kiinnostava ja aion ehdottomasti antaa sille paremman mahdollisuuden tulevaisuudessa. Millaisia ovat tulevaisuuden markkinointitoimistot, jotka osaavat ottaa tekoälystä kaiken irti? Uskon, että menestyneitä.

 

LÄHDE:

Digimarkkinointi. N.d. Tekoäly sisältömarkkinoinnissa: näin sisällöntuotanto tulee muuttumaan tulevaisuudessa. blogiteksti. Viitattu 13.2.2023.

Tekoäly sisältömarkkinoinnissa: näin sisällöntuotanto tulee muuttumaan tulevaisuudessa

Kommentoi