Tampere
30 May, Thursday
24° C

Proakatemian esseepankki

Verkkokauppapajaessee



Kirjoittanut: Axel Wiklund - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita lähteitä
Useita lähteitä
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Inspiraation tähän esseeseen sain Revenan ja Wauren yhteispajasta, jossa käsiteltiin verkkokauppoja ja niiden asiakashankintaa ja markkinointia.

 

Itse olen työskennellyt verkkokauppojen parissa kaksi vuotta. Ensimmäinen kosketuspinta verkkokauppoihin minulla on parin vuoden takaa, kun perustin oman verkkokaupan markkinointiosaamiseni syventämismielessä. Tuon oman verkkokauppaprojektin kautta sain inspiraation lähteä tarjoamaan maksullisen markkinoinnin palveluita yrityksille, kun huomasin, että maksetulla mainonnalla on aloittelijankin mahdollista tehdä kauppaa verkossa.

 

 

Eri verkkokauppa-alustat

 

Itse päädyin käyttämään Shopify -verkkokauppa alustaa omassa verkkokauppakokeilussani taannoin. Päädyin Shopifyhyn siksi, koska se tuntui helpoimmalta ja vähiten teknistä osaamista vaativalta verkkokauppa-alustalta. Tämä tunne todistautui oikeaksi, sillä ammattimaisen näköisen verkkokaupan sai Shopifyn avulla pystyyn parissa päivässä.

 

Wauren kanssa pidetyssä yhteispajassa esille nousi myös WooCommerce ja Wix -verkkokauppa-alustat.

 

WooCommerce verkkokauppa toimii WordPress verkkosivujen päällä. WooCommerce on ikään kuin eräänlainen lisäosa, jolla on mahdollista lisätä WordPress sivuille verkkokauppa -ominaisuus. WooCommercea käyttöön saamiseksi, täytyy käyttäjän ensin hankkia webhotelli verkkosivuilleen ja asentaa sille ensin WordPress, jonka jälkeen on mahdollista asentaa WooCommerce. WooCommerce vaatii käyttäjältään enemmän teknistä osaamista verrattuna Shopifyhyn tai Wixiin.

 

WooCommerce alustaa käyttää proakatemialaisille tuttu Soossi -projekti.

 

Wix -alusta on enemmän Shopifyn kaltainen alusta, jota on suhteellisen helppo käyttää. Wix tarjoaa verkkosivu ja verkkokauppa -kokonaisuutta helppona pakettina, johon sisältyy webhotellit ja tarvittavat lisäosat. Wix -alustan käytöstä verkkokauppana kokemusta löytyy Be a Pro Discgolf -tapahtuman järjestäjiltä.

 

 

Paljonko verkkokauppa alustan pyörittäminen maksaa

 

Shopify: 29€/kk + transaktiomaksut (noin 4-5% tilauksen arvosta)

 

WooCommerce: Webhotelli 120€/vuosi + transaktiomaksut (59€/kk + n. 3% tilauksen arvosta)

 

Wix: 460€/vuosi + transaktiomaksut n. 4% tilauksen arvosta

 

Transaktiomaksut liittyvät maksunvälittämiseen. Eli jotta voi ottaa vastaan maksuja asiakkailta, täytyy olla jokin maksunvälittäjäpalvelu. Wixillä maksunvälityspalvelu on integroituna, mutta Woocommerceen ja Shopifyhyn täytyy yhdistää valitsemasi maksunvälityspalvelu erikseen.

 

Markkinoinnin väylät

 

Tapoja ja väyliä verkkokauppaa on lukemattomia. Pajassa puhuimme siitä, mitä eri markkinoinnin väyliä eri projektit ovat käyttäneet omassa markkinoinnissaan. Soossi -projektin kohdalla TikTok markkinointi on ollut keskeisessä roolissa. Soossi ei ole kuitenkaan juurikaan käyttänyt rahaa sisällön levittämiseen, vaan näkyvyys on tullut orgaanisesti alustalla.

 

Tämä perustuu siihen, että Soossi on tehnyt hyviä videoita tuotteistaan ja ne ovat Suomen mittakaavassa mennyt ns. ”viraaliksi” ja jotkin videot ovat saaneet jopa satojatuhansia näyttökertoja. Näiden videoiden avulla Soossi -projekti on tehnyt suurimman osan myynnistään.

 

Asiakaspolku TikTok markkinoinnissa karkeasti: TikTok käyttäjä näkee Soossi -videon TikTokissa  Kiinnostuu tuotteesta  Klikkaa itsensä Soossi -projektin TikTok profiiliin  klikkaa profiilista itsensä Soossin verkkokauppaan  Tutustuu tuotteeseen  Lisää ostoskoriin  Tilaa tuotteen.

 

Itselläni kokemusta verkkokaupan markkinoinnista löytyy enemmän maksullisesta markkinoinnista Facebookissa ja Googlessa. Oman empiirisen kokemuksen (markkinointikonsultointi) pohjalta, Googlen Shopping Adsit ovat ylivoimainen markkinoinnin väylä verkkokaupoille.

 

Kuva Shopping Adseistä

Shopping adsit ovat Googlen hakutuloksien yläosassa näkyviä kuvallisia listauksia tuotteista. Listauksessa näkyy tuotteen kuva, hinta ja nimi. Klikkaamalla tuotetta ohjaudut mainostajan verkkokauppaan kyseisen tuotteen tuotesivulle.

 

Shopping Adsit ovat siksi tehokas markkinoinnin väylä, sillä Google Shopping Adseilla on mahdollista päästä niiden ihmisten eteen, jotka ovat jo valmiita ostamaan ja he etsivät jotain tiettyä tuotetta tai mallia.

 

Toinen kustannustehokkaaksi osoittautunut verkkokauppatuotteiden markkinointiväylä on Facebookin uudelleenkohdennuskampanjat. Yhdellä verkkokauppamarkkinointiasiakkaallani Facebookin uudelleenkohdennuskampanja tuottaa yhtä markkinointieuroa kohden suurimmat tuotot kaikista markkinointiväylistä.

 

Facebookin uudelleenkohdennuskampanja tarkoittaa sitä, että verkkosivukäijöille jotka ovat katselleet jotain tiettyä tuotetta verkkokaupassa, kohdennetaan facebook -mainos, jossa keskeisessä roolissa on kyseinen tuote, jota asiakas on aiemmin tutkaillut. Uudelleenkohdennuskampanjalla oston kesken jättäneet asiakkaat saadaan houkuteltua takaisin verkkokauppaan suorittamaan ostos loppuun.

 

 

 

 

Pohdinta

 

Verkkokaupan infrastruktuurin pystyttäminen on nykyään suhteellisen helppoa. Erilaisten toimijoiden, kuten Shopify ja Wix, liiketoiminta perustuu vahvasti siihen, että verkkokaupan rakentamisesta ja pyörittämisestä on tehty mahdollisimman helppoa aivan tavalliselle tallaajallekin.

 

Koska verkkokaupan rakentaminen on helppoa, johtaa se myös siihen, että kilpailu verkkokauppabisneksessä on myös kovaa. Se, että on olemassa verkkokauppa itsessään, ei tarkoita sitä, että verkkokaupan kautta saisi mitään myytyä. Verkkokaupan infrastruktuurin rakentamisesta verkkokauppiaan suurin työ vasta alkaakin: ”Miten saan asiakkaita verkkokauppaani?”

 

Verkkokauppa ilman mitään markkinointia on sama, kuin perustaisi kivijalkaliikkeen keskelle kainuun korpea. Olisi pienimuotoinen ihme, että joku asiakas eksyisi kivijalkaliikkeeseen keskelle metsää, johon ei johda edes teitä ja reitti kivijalkaliikkeelle koostuu hyvin moninaisesta ja vaikeakulkuisesti maastosta.

 

Koska verkkokaupan ei tarvitse maksaa vuokraa liiketilastaan kuten kivijalkamyymälässä (tai kiinteät kulut ovat ainakin huomattavasti pienemmät), on verkkokauppiaan tärkein tehtävä markkinointi. Markkinoinnilla verkkokauppias saa asemoitua kauppansa verkossa potentiaalisten asiakkaiden eteen ja ulottuville. Toimivalla markkinoinnilla verkkokauppias pystyy kuvainnollisesti siirtämään liikettään aina vain paremmalle ja paremmalle sijainnille. Muutos Kainuun korvesta Helsingin vilkkaimmalle kävelykadulle ei tapahdu hetkessä, ja se vaatii investointeja.

 

Jos verkkokauppiaalla ei ole huolella laadittua markkinointisuunnitelmaa eikä markkinointiin olla valmiita investoimaan, kuolee liiketoiminta pois ennen pitkää epäsuotuisan sijainnin ja siitä johtuneen asiakaskadon vuoksi.

Kommentoi