Tampere
22 May, Wednesday
6° C

Proakatemian esseepankki

LinkedInin näkymätön potentiaali



Kirjoittanut: Teemu Torkkola - tiimistä Edel.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Somemarkkinoinnin työkirja
Salla Virtanen
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Kirjoittaja Teemu Torkkola

 

LinkedIn on yksi ammatillisesti tärkeimmistä markkinoinnin kanavista. LinkedInin suosio suomalaisille markkinoinnin ja rekrytoinnin kanava on noussut vasta viimevuosina. Monet ihmiset taustasta riippumattaan eivät ole vielä tajunneet LinkedInin potentiaalia. Se on alustana hyvin erilainen verrattuna esimerkiksi sitä lähimpänä oleviin Twitteriin nykyiseen X:sään sekä Facebookiin. LinkedInista puuttuu kokonaan botit ja sisältö on yleisesti hyvin ammattimaista sekä asiallista.

 

LinkedIn verkostoituminen

LinkedIn näkyvyys ei ole mitenkään piiloteltua totuutta. Jokainen käyttäjä voi opetella suosimaan algoritmia sekä tekemään asioita, jotka edesauttavat suurempaa näkyvyyttä. Esimerkiksi moni on liian konservatiivinen verkostoitumisen kanssa ja pelkää laittaa pyyntöjä itselleen tuntemattomille henkilöille. Olen itse käyttänyt LinkedInia aktiivisesti vuodesta 2019 ja oppinut miten edesauttaa omaa näkyvyyttä.

Oma tapani verkostoitua on hyvin liberaali. Aluksi lähetin pyyntöjä vain tutuille, ihmisille kenen kanssa olen ollut samoissa tapahtumissa tai yleisesti tunnetuille henkilöille kuten sisällöntuottajille. Vuosien varrella olen kuitenkin laajentanut verkostoitumista lähettäen pyyntöjä kiinnostavilla aloilla toimiville, päättävässä asemassa toimiville, toisen asteen kontakteille, samaa alaa opiskeleville, samoissa yrityksissä työskennellee ja oman ikäisille yleisesti kiinnostaville henkilöille. LinkedInissa ei kannata nykypäivänä liikaa miettiä kelle pyynnön voi laittaa. Personoitu viesti kannattaa lisätä verkostoitumispyyntöön, mikäli yrittää markkinoida tai myydä jotain, mutta yleisesti verkostoituessa pelkkä pyynnön laittaminen riittää.

 

LinkedInin hyödyt markkinoinnissa

Kirjallisuutta LinkedInista suomeksi ei ole vielä hirveästi. Hyvänä esimerkkinä käyttämäni somemarkkinoinnin työkirja mainitsee yksiöllisesti LinkedIniin liittyvistä asioista vain neljän virkkeen verran, mikä mielestäni on suuri alisuoritus sillä kirjan julkaisuvuonna 2020 LinkedIn oli jo oiva työkalu niin henkilö- kuin yritysmarkkinoinnissa. LinkedIn on kuitenkin perustettu jo vuonna 2002 ja se listautui New Yorkin pörssiin vuonna 2011.

LinkedInissa pelkästään Suomen markkinan sisällä näkyvyys on kymmeniä, ellei jopa satoja tuhansia eri ihmisiä, mikäli osaa valjastaa LinkedIniin räätälöidyn sisällön. Oman kokemukseni perusteella niin henkilö kuin tuote markkinoinnissa ensimmäinen lause on tärkein ja se kannattaa herättää huomiota. Tämän lisäksi tekstin tulisi olla tarpeeksi lyhyt ja informatiivinen sekä kuvia voi tuoda lisäämään huomaavuutta LinkedInin fiidiä rullatessa. Yksi asia mikä kuitenkin vähentää algoritmin suosimista on linkit. Linkkien käytön salat LinkedInissa ovat siitä tietäville olleet tutut jo vuosia. LinkedInissa kannattaa linkki laittaa itse kommenttina julkaisun kommenttiosioon heti julkaisun tehtyä eikä itse julkaisuun. Etenkin linkit, jotka ohjaavat muille kuin LinkedInin sivuille vähentävät merkittävästi julkaisun näkyvyyttä (Tan 2024).

Olen itse kasvattanut verkostoani jo lähes 1500 hengen suuruiseksi. Julkaisuille on kuitenkin mahdollista saada jopa 100 kertainen näkyvyys koukuttamalla lukija, puhumalla asiaa tai pyytämällä apua sekä julkaisemalla oikeaan aikaan. Sain itse työnhakua koskevaan julkaisuuni yli 40 tuhatta näyttökertaa, 280 reaktiota ja jopa seitsemän uudelleen julkaisua. Se on LinkedInissa yleisestikin jo todella paljon, sillä alustalla reagoidaan yleisesti paljon vähemmän kuin esimerkiksi viestipalvelu X:ssä.

 

LinkedInin hyödyt erityisesti yritysmarkkinoinnissa

Essee on tähän asti pääasiassa käsitellyt henkilömarkkinointia sivuten LinkedInin toimintamalleja. Itselle selkeästi vierain kenttä sovelluksessa on yritysten tekemän markkinointi. Tiedän, että yritysten markkinointiin pätee samat lainalaisuudet kuten paras julkaisuaika on tiistai-torstai aamulla tai heti lounaan jälkeen jolloin ihmiset ovat vastaanottavimmillaan. LinkedInissa on kuitenkin mahdollista käyttää vastaavanlaista maksullista mainontaa kuin muissakin sovelluksissa, mutta oman kokemuksen perusteella tätä hyödynnetään kyseissä sovelluksessa paljon vähemmän.

Yksi asia, jonka normaalit käyttäjät helposti huomaavat yritysten markkinoinnista on pyynnöt ruveta seuraamaan yrityksen tiliä tai tapahtumaa. Monet lähettävät yritystensä esittelyn/ehdotuksen seurata heitä sen jälkeen, kun olet verkostoitunut henkilön kanssa. Itse olen hyvin tarkka mitä tapahtumia ja yrityksiä seuraan, vaikka LinkedInissa ei saa moralisointia montaako ihmistä seuraa sillä se ei helposti näy edes toisille käyttäjille.

Yksi LinkedInin hyödyistä yrityksille on huomaamaton markkinointi. Ihmiset käyttävät LinkedInia CV:nään ja monesti samassa työpaikassa tai samalla alalla olleita/olevia henkilöitä suositellaan sinulle. Mikäli luot itsestäsi positiivista kuvaa, saatat hyvinkin markkinoida organisaatiotasi missä työskentelet. Monet siis lisäävätkin organisaation sivut profiiliinsa (Virtanen 2020.)

LinkedIn on nykypäivänä CV:n lisäksi tärkein media yrityksille (Henkilöstö ja LinkedIn 2023.) Kuten jo aiemmin itse kokemuksella kerroin on LinkedInin suurin valtti yritysmarkkinoinnissa se miltä työntekijät ja yrittäjät näyttävät, ei se miten paljon rahaa maksulliseen markkinointiin käytetään. Näin ainakin väittää minun lisäkseni Vakanti.fi joka pääasiassa keskittyy yritysten ja henkilöiden LinkedInin parantamiseen.

 

Reaktiot kruunaa kaiken

Parhaat julkaisut aiheuttavat reaktion lukijassaan, näin myös LinkedInissa (Virtanen, 2020). LinkedInissa on erikseen käytössä reagointi nappi, jota useat ihmiset ihan yleisesti käyttävät laittamalla esimerkiksi ”Support” tai ”Insightful” reaktion normaalin peukun sijaan. Somemarkkinoinnin työkirjassa toki pureudutaan erityisesti siihen reaktioon, joka aiheuttaa tunteita lukijassa. Tästä minulla on kokemusta aiemmin mainitun julkaisun osalta, mikä keräsi ennennäkemättömän näkyvyyden. Julkaisu alkaa tarkoituksella koukuttavasti ja reaktiota aiheuttavasti lauseella ” Huonojakin uutisia välillä verkostoni tavoittavat ihmiset”. Ja koukku on varma. Aloitukset, jotka herättävät mielenkiinnon ilman suoraa varmuutta julkaisun lopullisesta sisällöstä herättävät mielenkiinnon. Vanha velvollisuus markkinoinnista pätee myös LinkedInissa, sillä mikäli julkaisusta ei edes tajua sen olevan markkinointia, mutta se kiinnostaa lukijoita on täten markkinointi julkaisu erityisen onnistunut. Hyvä henkilö seurata näillä silmin on Siipiweikkojen kasvu- ja markkinointijohtaja Joonas Koivumaa. Hän kertoo paljon mielenkiintoista tietoa Siipiweikkojen ja markkinoinnin arjesta samalla luoden todella suuren näkyvyyden brändille. Hänet voi löytää myös monen lukijan enemmän suosiman somen TikTokin Siipiweikkojen tililtä.

 

Lähteet:

Tan, J. 2024. Best Way to Add External Links in Your LinkedIn Posts. Engage AI. Verkkosivu. Viitattu 22.4.2024. https://engage-ai.co/add-external-links-linkedin-posts/

Torkkola, T. 2024. Työnhaun LinkedIn julkaisu. LinkedIn julkaisu. Julkaisija Teemu Torkkola 15.4.2024. Viitattu 21.4.2024. https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7185585154357116928?updateEntityUrn=urn%3Ali%3Afs_feedUpdate%3A%28V2%2Curn%3Ali%3Aactivity%3A7185585154357116928%29

Vakanti. 2023. Henkilöstö ja LinkedIn. Vakanti. Verkkosivu. Viitattu 22.4.2024. https://www.vakanti.fi/blogi/henkilosto-ja-linkedin

Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Sähkökirja. Helsinki: Helsingin seudun kauppakamari. Viitattu 20.4.2024. Vaatii käyttöoikeuden. https://kauppakamaritieto-fi.libproxy.tuni.fi/ammattikirjasto/teos/somemarkkinoinnin-tyokirja-2020#kohta:Somemark((ad)kinoinnin((20)ty((f6)kirja

 

 

 

 

 

Kommentoi