Tampere
03 May, Friday
7° C

Proakatemian esseepankki

Valppaana viherpesun kanssa



Kirjoittanut: Anni Minkkinen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Vastuullinen, ekologinen, luonnollinen, kierrätetty, vegaaninen. Kuulostaa varmaan tutuilta termeiltä nykypäivän markkinointisanastossa? Vastuullisuus ja maapallosta välittäminen ovat nousseet megatrendeiksi ilmastokatastrofin uhatessa ihmiskuntaa ja hyvä niin. Valitettavasti vain moni yrittää mennä sieltä, missä aita on matalin, tai jopa huijata röyhkeästi viherpesun avulla.

 

Yritykset ovat huomanneet, että asiakkaat haluavat tänä päivänä tehdä vastuullisia valintoja kaikilla elämänsä osa-alueilla. Ikävä kyllä moni yrittää tällä hetkellä ratsastaa vastuullisuustrendin avulla. Monet ovat huomanneet ekologisuuden boostaavan kauppaa huikeasti. Olisikin hienoa, että kaikki myös toimisivat kestävän kehityksen mukaan, mutta aina mukaan mahtuu niitä, jotka koittavat hyötyä tilanteesta likaisin keinoin.

 

Tuntuu, että tällä hetkellä kuluttajan on oltava valppaampi kuin ikinä ennen. Itse ainakin syynään todella tarkasti uudet tuotteet, jotka mainostavat olevansa vihreitä ja ympäristölle ystävällisiä. Haluan tietää, mihin yrityksen vastuullisuus perustuu enkä osta sokeasti tuotetta vain yhden mainoslauseen perusteella. Tiedän, että moni ei jaksa tehdä pitkiä selvitystöitä. Siksi olisikin hyvä, että saisimme esimerkiksi yritysvastuulain takaamaan, että yritykset toimivat eettisesti. Muitakin lakeja ja sertifikaatteja oikeasti ekologiselle ja vastuulliselle toiminnalle tarvitaan, sillä aina kun on mahdollisuus huijata, joku aina huijaa tai ainakin kaunistelee totuutta.

 

Itselleni tulee mieleen konkreettinen esimerkki omalla tontillani Mielassa. Me pyrimme Mielassa aina valitsemaan mahdollisimman ekologiset ja vastuulliset vaihtoehdot kaikille toimintamme osa-alueille. Verkkokauppaa perustaessamme meidän piti miettiä, missä aiomme tilaukset postittaa asiakkaille. Selvittelimme vaihtoehtoja ja meille tultiin tarjoamaan uusia todella kauniita ja esteettisen näköisiä postituspusseja, jotka olivat vieläpä biohajoavia! Kuulosti todella hyvältä, mutta minua alkoi epäilyttää, miten muovisen näköinen pussi voisi olla biohajoavaa niin, että asiakas voisi käyttää pussin biojätteiden keräämiseen. Tutkin asiaa ja minulle selvisi, että tämä maissipohjainen biomuovi on tosiaankin paljon parempi tavalliseen öljypohjaiseen muovipussiin verrattuna, mutta se on silti edelleen osittain muovia. Eli kun asiakas laittaa pussin hajoamaan esimerkiksi omaan kotikompostiinsa, jää pussista hajotessaan jäljelle pieniä muovihiukkasia, jotka jäävät luontoon ja tulevat häiritsemään puhdasta luontoa mikromuovina vielä satoja vuosia. Biohajoavan pussin hajottamiseen tarvitaan teollinen komposti, jossa hajoamisesta ylijäävä aines osataan erottaa ja siirtää sekajätteeseen. Ei kuulosta ihan kaikkein ongelmattomimmalta ratkaisulta. Lisää selvittäessäni löysin vielä tiedon siitä, että nämä söpöt biomuovipussit on valmistettu Kiinassa. Eli ne ovat jo kasvattaneet hiilijalanjälkeään suuresti, kun pussit on rahdattu toiselta puolen maapalloa tänne meidän Pohjolaan. Tässä vaiheessa pussien miinuslista alkoi olla pidempi kuin niiden hyvät puolet.

 

Lopulta päädyimme paperisiin postituspusseihin suomalaiselta toimittajalta, joka kertoi pussien valmistettavan Suomessa ja niihin on käytetty vain FSC-sertifioitua puuta. Kun vielä kysyin, tietääkö hän, mistä puut ovat peräisin, osasi hän kertoa puiden tulevan Keski-Euroopasta ja Ruotsista. Eli kaikki pussien materiaaleista itse valmiisiin pusseihin tulee verrattain läheltä verrattuna aiemmin tutkailemiini Kiinan pusseihin. Ja nämä paperiset postituspussit ovat puupohjaisia eli täysin luonnosta peräisin, eikä niitä ole värjätty keinotekoisilla aineilla, joten ovat ne täysin biohajoavia tai kierrätyskelpoisia kartonginkeräyksessä. Nämä pussit täyttivät omat kriteerini ja näiden koin kulkevan meidän yrityksemme arvojen mukaan.

 

Tässä vain yksi esimerkki siitä, miten meille koitetaan myydä tuotteita ekologisina, mutta niiden taustalla saattaa kuitenkin olla seikkoja, joiden takia ne eivät ole täysin hyvä valinta ympäristön näkökulmasta. Onkin hyvä puntaroida valintojaan tarkasti ja pohtia, onko siinä enemmän hyvää vai pahaa ja mistä näkökulmasta.

 

Lähteet:

https://finnwatch.org/fi/teemat/645-yritysvastuulaki

www.vastuullinensuomi.fi/viherpesu-vastuu-ja-strategia/

sugar-universe.com/viherpesun-abc-ota-vastuullisuustermisto-haltuun/

Kommentoi