Tampere
02 May, Thursday
6° C

Proakatemian esseepankki

Twerk Empire – Unelmaprojektista oikeaksi projektiksi



Kirjoittanut: Jyri Lempinen - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Useita lähteitä
Useita lähteitä
Esseen arvioitu lukuaika on 9 minuuttia.

SOLUESSEE: Jyri Lempinen ja Marika Tuominen

Johdanto

 

Esseemme tarkoituksena on reflektoida niitä aiheita, joihin olemme Twerk Empiren matkan varrella keskittyneet sekä samalla nostaa esille niitä asioita, missä olemme onnistuneet ja jakaa kertomus koko Proakatemian yhteisölle kannustamaan oman liiketoiminnan aloittamisessa jo opiskeluaikana. Kerromme tekstissä, mistä matkamme alkoi ja missä olemme tässä vaiheessa syksyä, sekä mitä olemme suunnitelleet tulevaisuuden suhteen. 

 

Tulemme käsittelemään muun muassa sitä, miten liikeidea on syntynyt todellisen tarpeen johdosta ja millaisia mutkia matkalla on ollut. Kerromme myös projektin haasteista ja niiden voittamisesta. Kerromme myös tuotekehityksestä ja sen vaiheista, sekä mahdollisista kompastuskivistä kehitysprosessin eri vaiheissa. 

 

Liikeidean syntyminen

 

Idea Twerk Empireen syntyi, kun useamman vuoden kilpatasolla twerk-tanssia harrastanut Marika havaitsi puutteen lajiin soveltuvien varusteiden saatavuudessa. Twerk-tanssiin suunniteltuja varusteita, kuten polvisuojia, ei ollut vielä lainkaan markkinoilla ja lajiin täydellisesti soveltuvia vaatteita oli hankalaa löytää. Marika alkoi unelmoida verkkokaupasta, joka tarjoaisi harrastajille nimenomaan twerkkaukseen suunniteltuja ja oikeasti toimivia varusteita.

 

Idea jäi pitkäksi aikaa pöytälaatikkoon, kunnes Valuen projektipajassa tammikuussa 2018 Marika avasi suunsa ja kertoi ideastaan tiimille. Idea sai tiimiltä vastakaikua ja moni innostui ajatuksesta, ja pajassa tällöin vierailemassa ollut Proakatemian alumni Pepe Perttula totesi idean olevan jopa sellainen, joka saattaisi kiinnostaa sijoittajia. Siitä hetkestä, kun idea näki pajassa päivänvalon, alkoi Twerk Empiren matka ideasta kohti valmiita tuotteita.

Tuotekehitysprosessi

 

Alkuvuonna 2018 Valuessa käytettiin paljon aikaa “unelmaprojektien” puuhasteluun. Twerk Empire oli yksi niistä – tosin sillä erotuksella, että Twerk Empire taitaa olla ainoa, joka jäi vielä kevään jälkeenkin elämään. Aluksi projektitiimi muodostui Marikan lisäksi Jyristä ja Hannusta. Ideaa kehitettiin viikottaisissa palavereissa ja  Twerk Empiren omassa mökkipajassa. Teimme paljon pohjatyötä käyttäen työkaluna muun muassa business model canvasia ja swot-analyysia. Teimme projektille aikataulusuunnitelman ja käytimme paljon aikaa valmistajien etsimiseen esimerkiksi kiinalaisia tehtaita listaavalta Alibaba -sivustolta.

 

Heti alkuvaiheessa suunnittelimme skaalaavamme yrityksen toiminnan kansainvälisille markkinoille. Seurasimme aktiivisesti lajin influencereita ympäri maailman ja tämä innosti tähtäämään liiketoimintaa suoraan kansainvälisille markkinoille. Ensimmäisenä kohteena oli laajentaa Venäjälle, koska sosiaalisen median ja olemassa olevan tiedon perusteella twerk oli Venäjällä huippusuosittu ja kasvava laji. Venäjän markkinat vaikuttivat otolliselta paikalta aloittaa, koska väkimäärä ja harrastajakunta olivat isompia kuin muualla Euroopassa. Twerk-tanssi oli muutenkin kovassa nousussa Venäjällä ja sosiaalisen median vaikuttajat näyttivät sen rohkeasti eri kanavissa. Aloitimme kartoittamaan vientimahdollisuuksia Venäjälle ja otimme selvää Venäjän markkinoista, jotta markkinoille pääseminen olisi helpompaa. Tutustuimme muun muassa venäläisten arvoihin ja ostokäyttäytymiseen, sekä venäläisten arvostukseen suomalaisia tuotteita kohtaan. Kävimme keskusteluita Venäjän markkinoista sikäläisen professorin kanssa, arvioimme muuttujia ja keräsimme muutamia kontakteja. Tutustuimme myös vientiin liittyvään lainsäädäntöön Suomessa sekä Venäjällä. Selvitimme Incotermsejä ja logistisia mahdollisuuksia sekä aloitimme rakentamaan viennin prosessia ulkomaille. Markkinat kokonaisuudessa olivat suotuisat ja löysimme niiltä potentiaalia, mutta jälkikäteen vienti osoittautui vasta myöhemmän vaiheen tavoitteeksi.

 

Alkuvaiheessa tuotteiden suunnittelu keskittyi vahvasti polvisuojiin, koska niille oli Marikan mukaan selkeä tarve ja esteettisiä ja hyvin sopivia polvisuojia ei lajiin vielä markkinoilla ollut. Ensin aluksi etsimme valmiita vaihtoehtoja markkinoilta ja arvioimme, mitä tekisimme näille tuotteille, jotta ne soveltuisivat paremmin twerk-tanssilajiin. Haluttuja ominaisuuksia olivat muun muassa hyvä liuku- ja iskunvaimennuskyky, koska twerk-lajin vaatimuksiin nähden ne olivat tärkeimmät tekniset ominaisuudet polvisuojille. Esteettisyys on myös tärkeää ja sitä ei voida unohtaa show-lajissa, joten polvisuojien haluttiin olevan joko tyyliltään lajissa käytettyihin asuihin sopivia tai mahdollisimman huomaamattomia.

 

Selvitimme potentiaalisia tuottajia prototyypin tekemiseen ja teimme systemaattisesti työtä kohti toimivia suojia muun muassa etsien polvisuojiin iskunvaimennuskyvyltään parhaimpia materiaaleja sekä hakemalla prototyypille tuottajia eri korkeakouluista esimerkiksi teollisen muotoilun ja vaatetuksen koulutusaloilta. Pyysimme heitä ottamaan yhteyttä meihin ja olimme vuorostaan aktiivisesti yhteydessä heihin. Löysimme yhden kehittäjän kovan etsimistyön tuloksena, mutta keskustelujen jälkeen huomattiin nopeasti, että tuotteen prototyypin valmistaminen alusta asti olisi ollut haastavaa ja kustannukset olisivat muodostuneet kokonaisuudessaan liian korkeiksi jo pelkkien teknisten piirustusten osalta. Polvisuojien kehittäminen päätettiin jättää siinä vaiheessa odottamaan parempaa aikaa. Polvisuojien kehitystyötä ei kuitenkaan olla unohdettu ja se on edelleen pöytälaatikossa, mutta sopivaa ajankohtaa kehitystyön jatkamiselle on vielä odotettava.

 

Vaatteiden prototyyppien valmistajan etsiminen keskitettiin Valuen Linda Kivialhon ehdotuksesta kotimaahan. Siinä vaiheessa pidettiin vielä mahdollisena varsinaisen tuotannon siirtämistä prototyyppien valmistuksen jälkeen ulkomaille. Valmistajaksi valikoitui paikallinen tanssi- ja voimisteluvaatteisiin erikoistunut ompelimo. Ensimmäisestä vaatemallista, twerkiin suunnitelluista shortseista, tehtiin piirustukset ja suunnittelupalaveri ensimmäisiä prototyyppejä koskien sovittiin kesäkuulle 2018. Aluksi suunnitelmana oli tehdä shortsien pariksi soveltuva yläosa ja myydä shortseja ja toppeja setteinä, joten valmistaja tuotti prototyypit sekä shortseista että topista. Elokuussa 2018 ensimmäiset mallikappaleet vaatteista olivat valmiina testaukseen.

 

TAULUKKO 1. Twerk-shortsien kriteerit tuotekehityksessä 

Ongelma  Ratkaisu 
Materiaali ei jousta tarpeeksi tai on liian kompressoivaa (pienet liikkeet eivät näy)  Mahdollisimman ohuet ja elastiset materiaalit 
Materiaali ei hengitä tai siirrä kosteutta  Tekninen materiaali 
Mikroshortsien sijaan käytetään alusvaateosastojen bokserimallisia alushousuja 

  • Lahkeissa on kiristys, jonka vuoksi joutuu valitsemaan monta kokoa liian suuren koon 
  • Liian suuren koon vuoksi alaosa valuu tanssiessa 
Lahkeissa ei ole puristavaa resoria / saumausta 

Leveä vyötärökaistale, joka pitää alaosan paikallaan 

 

Lahkeita ei ole muotoiltu niin, että pakaraa jää näkyviin  Leikkaus, joka korostaa pakaraa 
Haarakiila on liian kapea  Leveä haarakiila 
Vyötärö on liian matala  Vyötärö navan korkeudella tai hieman navan yläpuolella 
Erilaisia alaosavaihtoehtoja ei löydy  Erikoismallit: hapsut, mesh-materiaali, printtikuviot, nyöritykset lahkeissa, tehostesaumat 
Urheilulegginsit ovat liian kompressoivia  Mahdollisimman ohuet ja elastiset materiaalit 
Pienet liikkeet eivät näy yksivärisissä legginseissä  Kuviot ja printit 

 

Mallikappaleita shortseista valmistettiin yhteensä 5 kappaletta seuraavien 9 kuukauden ajan, ja jokaista mallikappaletta testattiin käytössä. Alkuperäisestä aikataulusta jäätiin pahasti jälkeen, koska tuotekehitys ei ollutkaan niin nopeaa ja yksioikoista kuin alunperin oltiin kuviteltu. Ensimmäisessä projektin aikataulussa shortsien olisi pitänyt olla valmiina myyntiin elokuussa 2018 tanssisesongin alkaessa. Ensimmäinen tuote oli kuitenkin valmis vasta huhtikuussa 2019. Syksyn 2018 ja kevään 2019 välillä käytiin läpi myös haasteita projektitiimin hajoamisen kanssa, joka vaikutti motivaation laskuun ja aiheutti hetkellisen lamaantumisen projektin etenemisessä. Jossain vaiheessa näytti jo melko varmalta, että Twerk Empire jäisi historiankirjoihin yhtenä niistä Akatemian unelmaprojekteista, jotka eivät koskaan nähneet päivänvaloa.

 

Projekti sai kuitenkin uutta puhtia ensimmäisen tuotteen valmistuttua. Huhtikuussa 2019 tehtiin brändäyksen kannalta merkittäviä strategisia valintoja, kun tuotteet päätettiin brändätä Twerk Empirestä erillisen TWRKWEAR-tuotemerkin alle. Erilliseen tuotemerkkiin päädyttiin pääosin siitä syystä, että myöhemmin olisi mahdollista ottaa verkkokauppaan myyntiin myös muiden tuotemerkkien tuotteita. Lisäksi TWRKWEARin valmistus päätettiin pitää kotimaassa samalla valmistajalla, joka oli valmistanut myös prototyypit. Yhteistyö valmistajan kanssa oli ollut saumatonta ja tuotteet niin laadukkaita, että valmistuksen siirtäminen muualle koettiin siinä vaiheessa enemmän uhkana kuin mahdollisuutena. Lisäksi kotimaisuuden arveltiin olevan kohderyhmälle tärkeä arvo – ja tämä aavistus onkin saanut vahvistusta tuotteiden myynnin aloittamisen jälkeen. On kuitenkin mahdollista, että muita tuotemerkkejä voidaan maahantuoda myös muista Euroopan maista, kunhan tuotteiden valmistusolosuhteet ovat Twerk Empiren arvojen mukaisesti eettisiä ja vastuullisia. 

 

TWRKWEARin nimi syntyi sattumalta, kun Marika kysyi Valuen idearikkaalta Eetulta ohimennen nimiehdotuksia vaatemerkille. TWRKWEAR oli ensimmäinen idea, jonka Eetu päästi suustaan, ja samana päivänä olikin jo tuotemerkin logo valmiina. Tuotteiden brändäystä alettiin suunnitella yhteistyössä valmistajan sekä tamperelaisen pienyrittäjän kanssa, joka valmistaa vaateteollisuuteen tarvikkeita. Tuotteiden brändäyksessä päädyttiin painattamaan tuotteisiin logo hopeisella värillä ja käyttämään tuotteissa persoonallisia brändin mukaisia pesulappuja. Lisäksi tuotteisiin tilattiin brändi-ilmeen mukaisia riippulappuja. Ensimmäisen tuotemallin nimeksi valittiin The Perfect Twerk Shorts™.

Brändin rakentaminen ja markkinointi

Twerk Empiren brändiä alettiin suunnittelemaan jo projektin alkuvaiheessa. Alusta asti oli selvää, että Twerk Empire tulee brändinä olemaan enemmän kuin twerk-shortseja tarjoava verkkokauppa. Twerk Empiren brändin rakentamisessa on hyödynnetty attitude branding-menetelmää eli elämäntapabrändäystä, jossa brändi edustaa laajempaa aatetta tai tunnetta, joka ei suoraan ole yhteydessä tuotteisiin. Esimerkiksi Nike, Starbucks ja Apple ovat esimerkkejä attitude branding -menetelmää menestyksekkäästi hyödyntävistä yrityksistä. Twerk Empiren tapauksessa edustettava aate liittyy kehopositiivisuuteen, itsetunnon vahvistamiseen ja itsensä hyväksymiseen liittyviin teemoihin. Nämä ovat olleet Twerk Empirelle vahvoja arvoja, joten niiden käyttäminen markkinoinnissa on ollut luontevaa ja aitoa. Kohdeyleisön on ollut helppoa samaistua arvoihin, koska twerk-lajin sisällä toteutuvat nämä samat arvot. Twerk on lajina voimaannuttava, ja harrastajat kokevat twerkkauksen itsetuntoa sekä oman kehon hyväksyntää edistävänä lajina. Twerk on myös yhteisöllinen laji. Twerk Empiren missiona onkin edistää naisten voimaantumista ja yhteisöllisyyttä.

 

Visuaalisen ilmeen suunnittelu aloitettiin keväällä 2018. Visuaalisen ilmeen haluttiin viestivän laadukkuudesta ja ylellisyydestä. Visuaalinen ilme on kuitenkin hioutunut ja muotoutunut koko projektin edetessä, ja Twerk Empiren visuaalinen ilme onkin tällä hetkellä huomattavasti rohkeampi kuin alkuperäisissä luonnoksissa. Twerk Empiren visuaalisen ilmeen kantavia teemoja ovat iloisuus, positiivisuus ja värikkyys.

 

Kesällä 2019 otettiin ensimmäiset markkinointikuvat. Osa kuvista otettiin Madeiralla ja osa Suomessa. Malleina kuvissa oli Marikan lisäksi Marikan twerk-tanssia harrastavia kavereita, koska kuviin haluttiin tuoda aitoutta ammattimallien käyttämisen sijaan.

 

Tuotteiden ennakkomarkkinointi aloitettiin heinäkuun 2019 aikana Instagramissa. Ennakkotilauksia alettiin kerätä elokuussa 2019. Ennakkomyynnin aikana shortseja myytiin yhteensä 94 kappaletta. Markkinoinnissa ei käytetty lainkaan maksullista markkinointia, vaan kaikki myynti tuli orgaanisen näkyvyyden ansiosta. Ennakkomyynnillä saatiin kustannettua lähes koko ensimmäinen tuotantoerä ja ennakkotilausten määrä osoitti tuotteen kiinnostavan kohderyhmää. Näkyvyys Instagramissa alkoi kasvaa nopeasti harrastajien keskuudessa levinneen electronic-word-of-mouth (eWOM) -ilmiön myötä. Ilmiössä tieto alkaa levitä nopeasti sosiaalisessa mediassa “suusta suuhun” kohderyhmän keskuudessa. Twerk Empiren kohdalla ilmiö kasvoi, kun shortsien ennakkotilaajat postasivat omilla Instagram-tileillään kuvia ja videoita shortseista. Seuraavien kahden kuukauden aikana shortseja myytiin yli 200 kappaletta ilman maksullisen markkinoinnin käyttämistä, joka rohkaisi uusien tuotantoerien teettämiseen ja toiminnan jatkamiseen.

 

Brändityö edistyi merkittävästi Marikan tehtyä opinnäytetyönään Twerk Empiren brändiviestinnän strategian Instagramiin. Brändiviestinnällä tähdätään brändin tunnettuuden kasvattamiseen sekä brändimielikuvien vahvistamiseen kohderyhmän keskuudessa. Twerk Empiren visiona on luoda itsensä hyväksymiseen kannustava yhteisö sekä olla harrastajien ensisijainen valinta, joten brändin rakentamisella ja brändiviestinnällä on merkittävä rooli vision toteutumisessa. Ensisijaisena markkinointikanavana toimii Instagram, koska se on brändiviestinnän ja kohderyhmän tavoittamisen kannalta tehokas kanava.

Verkkokauppa

 

Verkkokaupan suunnittelu aloitettiin maaliskuussa 2019. Verkkokaupalle oli kriteereinä, että se on helposti käytettävä ja että sen toteuttaminen ei vaadi tietoteknistä osaamista normaalia enempää – vaikka toki tietotekninen osaaminen koko ryhmällä oli keskimääräistä paremmalla tasolla. Osasimme tehdä graafista suunnittelua ja pystyimme rakentamaan itse pieniä ulkoasumuutoksia suoraan verkkokaupan sivuille.

 

Päädyimme näiden kriteerien ohjaamana käyttämään Shopify-alustaan, joka tarjoaa valmiin pohjan verkkokaupalle. Palvelussa on saatavilla lukuisia uusia sekä esteettisesti kauniita sivupohjia. Teknisesti yksinkertainen alusta tarjosi mahdollisuuden helppoon verkkokaupan rakennusprosessiin. Pystyimme priorisoimaan verkkokaupan rakennuksessa säästettyä aikaa liiketoiminnan kehittämiseen, tuotteiden valmistuttamiseen sekä opintoihimme. Tämä on myös jatkon kannalta tärkeää, koska olemassa olevan verkkokaupan ylläpitäminen ei tuota hankaluuksia. Kaupassa tehtävät muutokset on helppo tehdä ja palveluun saatava tuki on saatavilla vaivattomasti. 

 

Budjettisuunnittelu

 

Budjettisuunnittelussa lähdettiin arvioimaan tuotannon kustannuksia ja alkuvaiheessa suunnitelmat kohdistuivat ainoastaan tuotteiden katteisiin ja liiketoiminnan aloittamiseen. Pidimme mielessä työn kannattavuuden ja rakensimme yhdessä tuotteiden kannatavuuslaskelmia nykyisten olosuhteiden valossa Proakatemia tarjotessa turvallisen ympäristön alkuun pääsemiseen. Emme pohtineet kustannuksia liiketilojen tai muiden kiinteiden kulujen valossa, koska nämä oltiin sisällytetty jo Valuen budjettiin. 

 

Aitoa budjetointia aloitetaan tekemään siinä vaiheessa kun yhtiöittäminen tulee lähemmäksi. Siinä vaiheessa on otettava huomioon kaikki kulut liittyen toimitiloihin ja palkkoihin. Tavoitteena budjetoinnilla on, että yritys menestyy ja siihen kuuluvat jäsenet voivat nostaa palkkaa tai pääomatuloja. Lähtökohtaisesti tarkoitus on rakentaa bisnes yhden henkilön kuluja kattamaan, mutta Proakatemian tiimioppimisen luonteesta johtuen bisnestä kehitetään myös läheisessä yhteistyössä muiden yritysten kanssa.  

 

Tulevaisuudessa on tarkoitus tehostaa tuotteiden kustannustehokkuuta ja pyrkiä edullisempaan tuotekohtaiseen hintaan, jolloin voidaan kasvattaa katetta. Etsimme ekologisia ja eettisiä tuottajia, jotka voivat tehdä tuotannon kustannustehokkaasti, ja joiden kanssa on voidaan tehdä parempia sopimuksia. Tällöin kulurakennetta voidaan keventää, ja rahaa voidaan sijoittaa tuotevalikoiman laajentamiseen sekä uusien tuotteiden tuotekehitystyöhön. Tuotantokustannusten säästöjen myötä on myös mahdollista panostaa enemmän rahaa ja aikaa markkinointiin. 

Twerk Empire nyt

 

Syksyn 2019 aikana myynti on lähtenyt liikkelle positiivisesti ja olemme huomanneet, että twerk-shortsit ovat kohderyhmän keskuudessa haluttuja. Myyntiluvut viestivät markkinoinnin onnistumisesta, sillä myynti on ollut inboundia ja tuotetta ei ole tarvinnut juuri myydä. Tieto Twerk Empirestä on lähtenyt leviämään tehokkaasti harrastajien keskuudessa. Tämä onkin ollut Twerk Empiren vahvuus alusta saakka. TWRKWEARin shortseja käytetään jo ympäri Suomen ja kohderyhmä on ottanut brändin omakseen.

 

Myynnin haaste on ollut siinä, että verkkokauppa ei ole ollut vielä käytössä vaan kaikki myynti on tullut Instagramin ja henkilökohtaisten kontaktien kautta. Syksyn aikana tullut myynti on vaatinut valtavan määrän omia resursseja ja sen vuoksi myyntityön tekeminen on ollut hidasta eikä myynnin volyymia olla pystytty kasvattamaan. Automaatiota myynnille ei ole vielä tehty ja tämän prosessin kehittämisessä on vielä tekemistä. Verkkokaupan avaaminen on viivästynyt opinnäytetöiden vaatiessa ajallisia resursseja koko tiimiltä, mutta nyt opintojemme ollessa loppusuoralla voidaan verkkokaupan avaamisen vaadittaviin toimenpiteisiin taas panostaa. Tavoitteena on saada verkkokauppa auki ennen joulumyynnin aloittamista.

 

Myös uusia mallistoja on suunniteltu, ja ensimmäinen uusi väri tuodaan markkinoille ennen joulua. Seuraavat kaksi väriä ilmestyvät uutena vuotena. Myös uusia shortsimalleja on jo kaavoitettu, ja niitä otetaan valikoimaan heti, kun taloudelliset resurssit antavat myöden. Valikoimaa pyritään keväällä 2020 laajentamaan shortsien lisäksi myös muihin vaatteisiin ja varusteisiin. Tuotekehitykseen ja brändin rakentamiseen osallistetaan vahvasti myös Twerk Empiren asiakaskuntaa. Tulevat värivaihtoehdot ovatkin asiakkaiden toiveiden pohjalta luotuja.

 

Asiakaspalaute tähän mennessä on ollut kauttaaltaan erittäin positiivista. On havaittavissa, että kohderyhmä aidosti sitoutuu brändiin, sillä palautetta saadaan toistuvasti asiakkaiden omasta aloitteesta ja asiakkaat julkaisevat sosiaalisessa mediassaan palautetta ja suosituksia myös julkisesti. Myös brändimielikuva on jo lyhyessä ajassa alkanut vastaamaan brändin tavoitemielikuvaa Marikan opinnäytetyön osana toteutetun kyselytutkimuksen vastausten mukaan.

 

Tulevaisuudessa liiketoiminta on valmistumisen jälkeen tarkoitus yhtiöittää, jolloin on ajankohtaista miettiä myös erilaisia rahoitusvaihtoehtoja. Liiketoimintaa pyritään kehittämään siihen pisteeseen, että se on tuottavaa. Tuotoilla pyritään mahdollistamaan toiminnan kehittäminen ja kasvattaminen sekä työllistäminen. Uusien tuotteiden kehittäminen on välttämätöntä, jotta skaalautuvuutta ja lisämyyntiä saadaan lisää.

 

Twerk Empire on aloittanut liiketoimintansa ajatellen vientiä Itä-naapuriimme Venäjälle. Olemme tehneet pohjatyötä alusta saakka sille, että tuotteita voidaan viedä ulkomaille. Voimme siis hyödyntää jo valmiiksi tehtyä työtä ja aloittaa tuotteiden viennin, kun se on taloudellisesti mahdollista. Tarpeellisena pidetään kuitenkin lisäselvitystä markkinoiden osalta, mutta esivalmistelut on jo valmiiksi olemassa.

 

Venäjä ei ole ainut maa, johon olemme harkinneet vientiä – tarkoitus on alkaa viedä tuotteita myös EU-alueelle niihin maihin, joissa twerk on kasvussa. Tällaisia maita ovat esimerkiksi Pohjois-Euroopan maat kuten Ruotsi ja Norja. Signaaleja lajin suosittuudesta on myös Etelä-Euroopan maissa, kuten Espanjassa, Italiassa sekä Keski-Euroopan ja Baltian alueen maissa, kuten Puolassa. Vienti ulkomaille helpottuu siinä vaiheessa kun verkkokauppa saadaan valmiiksi ja avattua, jolloin verkkokauppa helpottaa ja automatisoi tuotteiden myyntiä. Tällöin markkinointiin käytettyjä resursseja voidaan lisätä ja kohdistaa sitä kohdemaihin.

 

Vaikka projekti ulkoapäin katsottuna saattaa vaikuttaa yhden naisen projektilta ja markkinoinnissakin on vahvasti hyödynnetty Marikan Instagram-henkilöbrändiä, on Twerk Empiren taustalla vielä alkuperäistä kolmen hengen muodostamaa projektitiimiä suurempi tiimi. Koko Valuen 16-henkinen tiimi on tarjonnut pyyteetöntä apuaan Twerk Empirelle. Linda on vaatetusalan vahvalla kokemuksellaan sparrannut projektia, auttanut valmistajan etsimisessä ja markkinoinnin suunnittelussa. Karel on ollut kuvaamassa Twerk Empirelle videota sekä auttanut verkkokaupan rakentamisessa. Jyri on käyttänyt valtavasti aikaa kaikkiin projektin vaiheisiin tuotekehityksestä budjettilaskelmiin ja verkkokauppa-alustaan. Marianne, Jenni ja Annamari ovat olleet valtavana apuna tuotteiden pakkaamisessa ja postituksessa. Eetu on pommittanut ideoita ja vienyt paketteja postiin. Eeva on heitellyt teräviä huomioita brändistä ja markkinoinnista. Oskari on hoitanut mukisematta Twerk Empiren taloushommia. Listaa voisi jatkaa loputtomiin – joka ikinen Valuelainen on ollut mukana mahdollistamassa Twerk Empiren tarinaa. Lisäksi apua on saatu myös Valuen ulkopuolelta – Marikan sisko Annika suoritti Twerk Empirelle opintoihinsa liittyvän puolen vuoden harjoittelujakson ja on kuvannut tähän asti kaikki Twerk Empiren markkinointikuvat, ollut mukana suunnittelemassa visuaalista ilmettä, auttanut tuotteiden toimituksessa sekä tarjonnut loputonta tukeaan ja apuaan kaikissa projektin vaiheissa. Myös Marikan tanssikavereilta saatu tuki ja apu on ollut kultaakin kalliimpaa. Yhteensä Twerk Empiren taustalla on siis yli kahdenkymmenen henkilön muodostama verkosto, joka on sparrannut toisiaan, ideoinut yhdessä ja mahdollistanut projektin toteutumisen. Myös Proakatemian yhteisö on tarjonnut apuaan ja tukeaan projektille. Paitsi turvallisen ympäristön kokeilla, oppia ja kehittyä, myös konkreettista apua. Esimerkiksi Twerk Empiren ennakkotilauksien toimittamiseen saatiin korvaamatonta apua Promisian suunnasta Mielasta. Juttuhetket Aglin poikien kanssa ovat myös olleet silmiä avaavia. Apua on tarjottu myös alumnien suunnalta. Päällimmäisenä tunteena on kiitollisuus koko Proakatemian yhteisöä sekä Valuen tiimiä kohtaan, koska ilman tällaista tukiverkkoa Twerk Empire olisi jäänyt haaveeksi.

Kommentoi