Tampere
29 May, Wednesday
24° C

Proakatemian esseepankki

TikTokin salaisuudet



Kirjoittanut: Tuija Jaatinen - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 5 minuuttia.

TikTokista on nopeasti tullut yksi suosituimmista sosiaalisen median alustoista vain muutamassa vuodessa. Kuukausittaisen alustalla vietetyn ajan suhteen TikTok on ohittanut jopa YouTuben vuonna 2021, jolloin yksittäiset ihmiset käyttivät TikTokissa keskimäärin 24,5 tuntia kuukaudessa. Sisältö houkuttelee jatkamaan sisällön kuluttamista strategisesti suunnitellun algoritmin ansiosta. (Geyser 2022.) Mutta millainen TikTokin algoritmi on ja miten TikTokkia voi hyödyntää markkinointikanavana? Näihin kysymyksiin pyritään tässä esseessä vastaamaan.

TikTok-algoritmi ja siihen vaikuttavat tekijät

TikTok-algoritmi ottaa huomioon useita tekijöitä määrittääkseen, mitkä videot näytetään käyttäjille. Näitä tekijöitä ovat muun muassa käyttäjien vuorovaikutus, kuten videon tykkääminen, jakaminen ja tilin seuraaminen. Se ottaa huomioon myös videon tiedot, kuten hashtagit, äänen ja kuvatekstit. Esimerkiksi NFL-faneille näytetään jalkapalloon liittyvää sisältöä pelkän yleisen urheilusisällön sijaan. (Geyser 2022.)

 

KUVA 1. Tekijät, jotka vaikuttavat TikTok-algoritmiin mukaillen Geyser (2022.)

 

Kuten yllä olevasta kuvasta käy ilmi, TikTokin algoritmi ottaa eniten huomioon käyttäjien vuorovaikutusta ja on siten samankaltainen kuin Instagram-algoritmi. Se ottaa huomioon tärkeimmät datasignaalit, kuten tykätyt ja jaetut videot, seuratut tilit, luotu sisältö, kommentit, suosikkeihin lisätyt videot sekä piilotetut sisällöntuottajat ja julkaisut, joihin on merkitty ”ei kiinnosta.” Toisin sanoen TikTok-algoritmi tarkkailee käyttäjän käytöstä ymmärtääkseen, mistä käyttäjä pitää. Lisäksi se ottaa huomioon, kuinka kauan yksittäistä videota katsotaan. Jos video katsotaan kokonaan, on sillä enemmän painoarvoa. TikTokin algoritmi suosii myös enemmän niitä sisällöntuottajia, joiden kanssa ollaan vuorovaikutuksessa kuin niitä, joiden ohi skrollataan.

 

Vuorovaikutustietojen lisäksi TikTok ottaa huomioon videon tiedot tunnistaakseen videon aiheen ja avainsanat, jotka kertovat sisällöstä algoritmille. Lisäksi se ottaa huomioon hastagit selvittääkseen, mistä videossa on kyse sekä äänet ja kappaleet, joiden avulla algoritmi tunnistaa trendaavaa äänisisältöä ja pystyy tarjoamaan sitä suuremmalle yleisölle. Myös laite- ja tiliasetuksista otetaan huomioon laitetyyppi, maa-asetus ja kieliasetus, joita käytetään enemmän tehokkuuden optimointiin kuin sisällön suositussignaaleina. (Geyser 2022.)

 

Jessica Worbin (2022) mukaan TikTok-algoritmiin eivät vaikuta seuraajien määrä tai se, ovatko käyttäjän videot aiemmin olleet tehokkaita. Tämä tarkoittaa, että vaikka ei olisi kuin kourallinen seuraajia tai ei ole koskaan aiemmin luonut sisältöä TikTokiin, video voi silti levitä.

 

On myös sisältötyyppejä, joita algoritmi ei suosittele. TikTok-kokemuksen edistämiseksi algoritmi on suunniteltu ottamaan käyttäjien turvallisuus ensimmäisenä huomioon. Alustan mukaan “edellyttäen, että se ei riko paikallisia lakeja, seuraavan tyyppinen sisältö saatetaan sallia alustallamme, sitä voidaan hakea ja katsella Seurataan-syötteissä, mutta se ei ole oikeutettu suositukseen Sinulle-sivulla.” Tällaiseksi sisällöksi luokitellaan vaaralliset urheilulajit ja stuntit, selvästi seksuaalinen sisältö, tupakka- ja alkoholituotteet, väkivaltainen sisältö, roskaposti, epäaito tai harhaanjohtava sisältö, ei-alkuperäinen/heikkolaatuinen sisältö ja QR-koodit. Jotta algoritmi ei ottaa sisältösi huomioon, on paras käytäntö välttää kaikkea yllä olevaa ja noudattaa sovelluksen yhteisön ohjeita. (Worb 2022.)

 

TikTokin algoritmin tarkoitus on koukuttaa käyttäjät katsomaan aina vain lisää ja lisää videoita, näyttämällä Sinulle-sivulla yksilöllistä sisältöä käyttäjien henkilökohtaisten mieltymysten mukaan. Videot voivat kuitenkin muuttua samalla kuin mieltymykset ja mielentilat muuttuvat, sillä algoritmi havaitsee nopeasti käyttäjien käytöksen muuttuvan ja muuttaa suositeltua sisältöä sen mukaan. Joku kiinnostuu ruuanlaitosta, kun haluaa muuttaa elämäntapojaan, mutta muutaman kuukauden kuluttua kiinnostus siirtyy kuntosaliharrastukseen, ruuanlaittovideoista tykkäämiset vähenevät eikä niitä enää näytetä yhtä paljon, vaan tilalle tulee esimerkiksi kuntosali- ja treenivideoita. (Geyser 2022.)

TikTokin hyödyntäminen markkinointikanavana

Alustalla saavutettujen näyttökertojen ja suuren sitoutumisen vuoksi monet brändit hyödyntävät TikTokia lisätäkseen bränditietoisuutta ja tavoittaakseen nuorempia yleisöjä (Geyser 2022.) Myös seurapelejä tarjoava Soossi on ottanut käyttöönsä TikTokin heti projektin alettua, sillä alustalla koettiin olevan paljon kohderyhmään sopivia käyttäjiä ja mahdollisuus saavuttaa videoilla satojatuhansia ihmisiä. Tällä hetkellä Soossilla on 3019 seuraajaa ja videoissa yhteensä yli 91 000 tykkäystä. Parhaimmillaan Soossin yksittäinen video on saanut yli 273 000 näyttökertaa ilman maksettua markkinointia.

 

  1. Markkinarako ja kohdeyleisö

Keskity oikeaan markkinarakoon ja luo videoita, joilla on merkitystä kohderyhmä mielessä pitäen. Seuraa alan trendejä ja tutki, millainen sisältö on suosittua kyseisellä alalla ja hyödynnä niitä sisältöstrategian suunnittelussa. Geyser (2022) kertoo, että esimerkiksi kosmetiikkabrändi Elf Cosmetics käyttää alustaa pienten vinkkien, asiakasarvostelujen, opetusvideoiden ja aiheeseen liittyvien videoiden jakamiseen. Soossi taas on hyödyntänyt trendejä ja trendaavia kappaleita kääntäen videot seurapelieihin ja niiden pelaamiseen, tuodakseen tuotteitaan esille.

 

  1. Lyhyet videot, jotka menevät suoraan asiaan

Koska TikTok algoritmi painottaa katsotaanko video kokonaisuudessaan vai ei, kannattaa luoda myös lyhyitä 10–20 sekunnin videoita, jotka käyttäjät katsovat nopeasti loppuun. TikTokissa voi kuitenkin julkaista jopa 3 minuutin videoita nykyisin. Sisällön tulee kuitenkin olla osuvaa ja mennä mielellään suoraan asiaan, sillä se auttaa sitouttamaan yleisöä ja viesti on helpompi sisäistää. Ensimmäisillä sekunneilla on merkitystä, sillä mitä kiinnostavampi aloitus on, sitä suuremmalla todennäköisyydellä videon katsomista jatketaan. Geyserin (2022) mukaan esimerkiksi Levi’sillä on valtava brändiläsnäolo TikTokissa yli 434 000 seuraajalla ja 11,4 miljoonalla tykkäyksellä. Heidän menestyksensä salaisuus on lyhyet ja mukaansatempaavat videot, jotka valloittavat yleisön heti ensimmäisten sekuntien aikana. Tänään 3.11.2022 nuo luvut ovat kasvaneet jo 949,7 tuhanteen seuraajaan ja 17,6 miljoonaan tykkäykseen.

 

  1. Suositut, asiaankuuluvat hastagit

Suosittujen hastagien hyödyntäminen parantaa mahdollisuuksia näkyä asiaankuuluvien käyttäjien Sinulle-sivulla. Trendaavia hastageja voi etsiä Tutki-välilehdeltä. Myös hastag-haasteita kannattaa tarkkailla, sillä TikTok on raportoinut, että 61% käyttäjistä pitää brändeistä, jotka osallistuvat TikTok-haasteisiin. Geyser (2022) mainitsee, kuinka esimerkiksi New Story Charity -tili käytti #LearnSomethingNew hashtagia lisätäkseen tietoisuutta pieleen menneistä sosiaaliasuntohankkeista. Video sai 20,9 tuhatta tykkäystä ja 265,6 tuhatta katselukertaa, kun taas useimmat heidän videonsa saavat yleensä noin 500-700 katselukertaa. Lisäksi on brändejä, kuten Guess, Elf Cosmetics ja Samsung, jotka ovat luoneet TikTok-haasteita, joista on tullut trendejä.

 

  1. Trendaavien äänten ja kappaleiden hyödyntäminen

Trendaavia ääniä käyttämällä voi parantaa sisällön näkyvyyttä. TikTok (2022) raportoi myös, että 68 % TikTokin käyttäjistä muistaa brändin paremmin, kun se käyttää videossaan suosittua kappaletta. Lisäksi 58 % käyttäjistä kokee olevansa tiiviimmin yhteydessä brändiin ja 62 % on uteliaampia oppimaan brändistä. Tämä kertoo paljon TikTokin trendaavien äänielementtien voimasta. Brändi voi myös luoda oman äänensä ja koittaa saada käyttäjiä käyttämään ääntä. Tätä hyödyntävät monet artistit ja hyvä esimerkki tuoreimmasta tempauksesta on VIIVIn ja Robinin – Ihana kipu kappale, jonka alun @biisileaks-käyttäjä julkaisi ennen biisin ulostuloa. @biisileaks-käyttäjän äänestä on tehty 1716 videota, mikä on Suomen mittakaavassa paljon.

 

  1. Videon tekstit ja kuvaus

Koska myös äänen ja hastagien lisäksi TikTok ottaa huomioon myös videon tekstitykset, joista kannattaa tehdä osuvia ja kiinnostavia. Nykyään videon kuvaus voi olla jopa 300 merkkinen, joten sitä voi hyödyntää kuvailemalla videota tai lisäämällä kontekstia osuvasti ja mukaansatempaavasti. Myös hastagit vievät merkkejä, joten kannattaa jättää tilaa hastageille, jotka houkuttelevat katsojaa kiinnostumaan videosta. Käyttäjille voi esittää myös kysymyksiä tai kehottaa esimerkiksi kommentoimaan lempiemojinsa.

 

Myös Worb (2022) mainitsee, että kaiken algoritmin toiminnasta tiedetyn perusteella, on 10 tapaa parantaa päihittää algoritmi, joita ovat:

  1. Kiinnitä katsojan huomio ensimmäisen kolmen sekunnin aikana
  2. Keskity markkinarakoon ja kohderyhmään
  3. Käytä nousussa olevaa TikTok-ääntä
  4. Kokeile uusia TikTokin ominaisuuksia
  5. Käytä asiaankuuluvia hashtageja
  6. Ole vuorovaikutuksessa samankaltaisten sisällöntuottajien kanssa
  7. Luo esteetöntä sisältöä eli lisää tekstiä videoon ja kuvaus
  8. Etsi paras aika julkaista
  9. Tee lyhyempiä videoita
  10. Älä poista vanhaa sisältöä

Voiko TikTok-pelissä voittaa?

Ensinäkin, TikTok ei ole peli vaan sosiaalisen median alusta. Loppujen lopuksi ei ole varmaa tapaa “päihittää” TikTok-algoritmia. TikTok-algoritmia ymmärtämällä, kuten tietämällä, miten se toimii ja luomalla sisältöä, joka mukautuu sen huomioimiin eri tekijöihin, voi kuitenkin nostaa panoksiaan (Geyser 2022.) TikTok-algoritmin toiminnan ymmärtäminen on yksi tärkeimmistä tavoista pärjätä TikTokissa. Joten jos brändi aikoo käyttää alustaa, kannattaa yllä olevia vinkkejä hyödyntää, jotta saa algoritmin toimimaan edukseen. Johdonmukaisuus ja vahvan läsnäolon rakentaminen on tehokkain tapa vaikuttaa – ja se tekee ihmeitä myös brändille.

 

Osana opinnäytetyötäni Soossille toteutetussa asiakastyytyväisyyskyselyssä selvisi, että 433 vastaajasta lähes 300 oli kuullut Soossista ensimmäisen kerran TikTokista. Koen, että TikTokista on ollut Soossille paljon hyötyä sosiaalisen median alustana brändin ja näkyvyyden kasvattamisessa. Viimeaikoina Soossin videoiden näyttökerrat ovat kuitenkin laskeneet. Syynä saattaa olla, että alusta on ymmärtänyt kyseessä olevan juomapeli, vaikka videoissa ei ole näkynytkään alkoholijuomia. Trendaavia ääniä Soossi on hyödyntänyt yritystilin mahdollisuuksien mukaan, mutta hastagien vaihtamista voisi kokeilla ja tehdä välillä erilaisia videoita, hyödyntäen esimerkiksi uusia tehosteita. Lisäksi Soossin kannattaa etsiä muita vastaavia sisällöntuottajia, joiden kanssa olla vuorovaikutuksessa.

Lähteet

Geyser, W. 18.7.2022. How Does the TikTok Algorithm Work? Viitattu 2.11.2022.

https://influencermarketinghub.com/tiktok-algorithm/

 

TikTok For Business. 26.7.2022. The Roundup: How to use the power of sound on TikTok. Viitattu 7.11.2022.

https://www.tiktok.com/business/en/blog/roundup-how-to-use-power-of-sound-tiktok?redirected=1

 

Worb, J. 19.8.2022. How Does the TikTok Algorithm Work? (+10 Hacks to Go Viral)

https://later.com/blog/tiktok-algorithm/

Kommentoi