Tampere
02 May, Thursday
2° C

Proakatemian esseepankki

Markkinoinnin ilmiöitä: TikTok



Kirjoittanut: Jasmi Koskela - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 7 minuuttia.

Alkuun

TikTok on tämän päivän markkinoinnin trendikkäimpiä väyliä kohdata kuluttajat ja tehdä lisämyyntiä. Sovelluksen toiminta perustuu siihen, että käyttäjät lataavat alustalle lyhyitä videoita. TikTok eroaa muista somealustoista siten, että videoiden on tarkoitus levitä laajemmalle kohdeyleisölle kuin vain omalle tuttavapiirille tai omille seuraajille. Alustana se on myös niin uusi, ettei siitä juurikaan löydä vielä edes kirjallista materiaalia.

 

Kuten monet muutkin, käytän TikTokia päivittäin. Sovelluksen käyttäminen on itselläni kuitenkin erilaista nykyään verrattuna aikaisempaan. Muutama vuosi sitten kulutin laittomat määrät aikoja selaillen toinen toistaan ihmeellisempiä lyhytvideoita. Jossain kohtaa poistin sovelluksen kokonaan, sillä huomasin sen vievän turhan paljon aikaa arjestani, enkä enää tehnyt niin paljoa muita itselleni mielekkäitä asioita. Viime syksynä latasin sovelluksen takaisin, tällä kertaa työkaluksi. Onhan sovelluksen takaisin lataaminen lisännyt myös turhaa katselua huomattavasti, mutta olen huomannut, että motiivini käyttää TikTokia on muuttunut. Nykyisin katselen videoita paljon myös markkinoinnin näkökulmasta. Haluan löytää hauskan videon sisään piilotetun markkinoinnillisen ajatuksen tai havainnoida erilaisia tapoja markkinoida asioita TikTokin välityksellä.  Tässä esseessä syvennyn TikTokin mielenkiintoisiin myynnillisiin ja markkinoinnillisiin ilmiöihin oman tutkimani sekä muiden lähteiden avulla. Käytän esseeni tukena näkemiäni videoita eri TikTok-käyttäjiltä ja kerron myös havaitsemistani tavoista tehdä markkinointia TikTokissa. Niitä muuten on paljon!

 

Pieni tietopaketti TikTokista

Ennen syventymistä markkinoinnin ilmiöihin TikTokissa, on hyvä tutustua ensin itse sovellukseen.

 

Mikä TikTok on?

TikTok on suosittu sosiaalisen median sovellus, jolla käyttäjät voivat luoda, katsoa ja jakaa lyhyitä videoita. Sovelluksen persoonalliset ja monipuoliset videoiden editointiominaisuudet, kuten erilaiset efektit, tekstit, musiikit ja tarrat tekevät videoista äärimmäisen koukuttavia ja sitouttavia. (D’Souza 2023.) TikTok mahdollistaa monipuolisen videoeditoinnin myös tavallisille tallaajille, sillä editointimahdollisuudet ovat helppokäyttöisiä sekä halutessaan osittain myös automaattisia. TikTokilla on yli 3,5 miljardia latausta. Se on myös ainoa ei-META omisteinen sovellus, jolla on yli 3 miljardia latausta. (Ahlgren 2023.)

 

Ketkä TikTokia käyttää ja millainen sen kohderyhmä on?

Yleisessä puheessa TikTok mielletään usein ”lasten sovellukseksi” tai nuorison alustaksi. Todellisuus kuitenkin on, että Suomessa TikTokin käyttäjistä jo yli 40 % on yli 25-vuotiaita (Vänni 2022). Pohdin itse, että voiko tämä väite pitää paikkaansa, mutta kun ajattelin asiaa tarkemmin, huomasin erään tärkeän seikan: TikTokiin liittyvissä keskusteluissa olen usein huomannut häpeää. Mitä vanhempien ihmisten kanssa olen jutellut TikTokista, sitä enemmän sen käyttökokemuksiin liittyvässä puheessa on mukana sarkasmia ja vitsin omaisuutta. Tämä ei ole tieto, vaan henkilökohtainen kokemukseni, mutta se kulkee kuitenkin käsi kädessä sen kanssa, että sovellusta edelleen luullaan lasten sovellukseksi. Vanhemmat ihmiset eivät halua myöntää olevansa sovellukseen koukussa.

 

Mitä tulee sukupuolijakaumaan, maailmanlaajuisesti enemmistö käyttäjistä on naisia, mikä on poikkeuksellista muihin sovelluksiin verrattuna, joissa suurinosa käyttäjäkunnasta on miehiä (Ahlgren 2023). Myös miehiä mahtuu kuitenkin paljon, kun muistetaan, että sovelluksella on se yli 3,5 miljardia latausta.

 

Markkinoinnin näkökulmasta vanhinta ikäpolvea ei varmaankaan kannata siis lähteä tavoittelemaan TikTokin lyhytvideoilla. Keski-ikäisiinkin voi tehota edelleen paremmin Facebookin video-osio. Mutta nuorisoa ja nuoria aikuisia kannattaa ehdottomasti tavoitella TikTokin kautta sukupuolesta huolimatta.

 

Millaisia videoita TikTokissa kannattaa julkaista?

TikTokin formaatti sopii viihteeseen ja komediaan (D’Souza 2023). Kun lyhytvideoita alkoi tulla nettiin, ne olivat alkuun pitkälti huumoripätkiä ihmisten kommelluksista tai sattumalta videolle saaduista hauskoista hetkistä, kuten suomalaisessa tv-ohjelmassa ”Hauskat kotivideot” on ollut. Viihteellisen sisällön luomiseksi on keksitty erilaisia trendejä, joissa käyttäjät tekevät esimerkiksi tanssivideoita samalla koreografialla tiettyyn musiikkiin. Lyhytvideoille on myös monia kategorioita, joiden tyyliä monet TikTok-videot noudattavat. Tällaisia ovat esimerkiksi informatiiviset videot, jotka jakavat katsojille jotain arvoa tuovaa, kuten vinkin, ideoita tai tietoa johonkin aiheeseen liittyen. Vinkit ja tiedon jakaminen ovatkin hyviä markkinoinnin keinoja, sillä niiden avulla saa videoille katselijoita, mutta samalla on mahdollista levittää tietoa omasta tuotteestaan/palvelusta.

 

Mitä muita ominaisuuksia TikTokissa on, jotka tekevät siitä niin suositun?

 

  • Koko näytön täydeltä viihdettä

TikTok-videoita on tarkoitus katsella puhelimella. Tämän vuoksi videoiden kuvasuhde on aina 9:16.

Kuvasuhde on sama, kuin Instagramin Reels-videoilla sekä storeilla. Kuvasuhteen tavoite on

viihdyttää katsojaa koko ruudun täydeltä. (Vänni 2022.) Tämä on hyvä huomioida myös videota

kuvattaessa, jotta video palvelee katsojakuntaansa parhaalla mahdollisella tavalla. Vaakaan kuvatut

videot eivät ole niin mielekkäitä katsoa TikTokissa, sillä niihin jää valtavat mustat reunat.

 

  • Videoita voi jakaa, duetoida ja tallentaa

Mikäli näet viihdyttävän videon, voit jakaa sen nopeasti myös kavereillesi. Videon voi myös

duetoida, jolloin voit lisätä alkuperäisen videon jatkoksi oman versiosi tai luoda yhdessä parempaa sisältöä muiden kanssa. Hyviä esimerkkejä duetoinnin hyödyntämisestä löytyy laulajilta, jolloin ihmisiä kannustetaan laulamaan yhdessä kappaleita. Tällöin alkuperäisen videon tekijä jättää osan kappaleen sanoista laulamatta ja sinun tulee omassa videossasi laulaa tyhjäksi jätetyt kohdat. Näin voitte laulaa yhdessä kappaleita ja samalla viihdyttää yleisöä ja kannustaa muitakin tekemään saman.

Tallennus-ominaisuus on hyvä etenkin vinkkivideoiden kohdalla. Jos joku näyttää hyvän niksin, tai vaikka esittelee ruokareseptin, voit ottaa sen helposti talteen sitä hetkeä varten, kun alat miettimään, että mitenkäs se maaginen kalasoppa valmistettiin.

  • Suuret näyttökerrat nopeuttavat ”vaikuttajaksi” tulemista

Tänä päivänä moni tienaa rahaa somen avulla ja osa haluaisi tienata rahaa somen avulla. TikTok nopeuttaa tunnettuuden kasvattamista, mikäli videosi ovat pidettyjä. Kun videoitasi katsellaan usein, tulee myös naamastasi tutumpi useille ihmisille. Julkisuus ja raha ovat aina kiehtoneet ihmisiä, niin hyvässä kuin pahassa. TikTok luo kaikille meille mahdollisuuden tulla huomatuksi ja se kannattaa tiedostaa jo silloin, kun ensimmäistä videota sovellukseen lataa. Jos et missään nimessä halua tulla tunnetuksi, ei TikTokiin kannata ladata omalla naamalla mitään. Etenkin Suomessa, missä piirit ovat suhteellisen pienet, naama tulee nopeasti tutuksi. Tunnettuja TikTok-naamoja ovat esimerkiksi Konstaapeli Daniel (@konstaapelidaniel), joka työskentelee Itä-Suomen poliisilaitoksen nettipoliisina. TikTok-tilillä nähdään paljon sisältöä liittyen lakeihin ja poliisin työhön, etenkin sellaisista aiheista, jotka ovat jollain ajankohtaisia ja kiinnostavia etenkin nuorille. Lisäksi alun perin Diili-ohjelmasta tuttu Sointu Borg (@sointuorvokki) tekee paljon TikTok-sisältöä. Hänet myös nuoret ovat tienneet naamalta kenties jo ennestään, mutta TikTokissa hänen videonsa tiedetään täpäkästä alkuhuudahduksesta ”Noniin nuoriso!”. Naaman lisäksi myös tietyt maneerit ja sanonnat voivat tulla äärimmäisen tunnetuiksi.

 

Kaupallisuus

Suuret katselukerrat ovat lisänneet kaupallisten yhteistöiden määrää. TikTok-markkinointia tehdessä voikin siis myös miettiä, että tekeekö kaikkia videoita itse/työntekijän voimin, vai voisiko joku, jolla on jo suuri katselijakunta ideoida puolestasi ja toteuttaa markkinointia sinun yrityksellesi. Jos joku on suosittu TikTokissa, hänen katselijansa luottavat siihen, että hän luo viihdyttävää sisältöä tulevaisuudessakin. Jos tuotteesi/palvelusi markkinointi piilotetaan tällaisen käyttäjän sisältöön, seuraajat mainoksen todennäköisesti loppuun saakka. Ylipäätään kaikki suorat mainokset, jotka on luotu ainoastaan mainostustarkoituksessa ilman viihteellistä puolta, ovat epäsuosittuja. Näin ollen vaikuttajamarkkinointia kannattaa todellakin harkita yleisön luottamuksen saamiseksi.

 

Caset, joissa TikTok on onnistunut auttamaan saavuttamaan suuria yleisöjä ja siten jossain muodossa kauppaa

TikTokissa on monia suomalaisia käyttäjiä, jotka ovat onnistuneet saavuttamaan sisällöillään ilmiömäisen suosion, vaikka sisällöillä onkin jokin taka-ajatus, kuten rahan teko tai tiedon levittäminen. Seuraavana pohdin sellaisia TikTokin käyttäjiä ja videoita, joihin olen itse törmännyt TikTokissa ja jotka ovat onnistuneet markkinoinnissa hyvin.

 

Case 1. Artistit hyödyntävät fanikuntaansa uuden musiikin markkinoinnissa

 

Artistit ovat ottaneet TikTokin näkyvyyshyödyistä kaiken irti. Nykyään etenkin tämänhetkiset Spotifyn Top 50 listalla pyörivät artistit tekevät huomattavan paljon ennakkomarkkinointia TikTokissa. Tällaisia artisteja ovat olleet useat nuoren sukupolven suosiossa olevat artistit, kuten Ibe, Isac Elliot, Cledos, TUULI, VIIVI ja Robin Packalen.  Uusia kappaleita soitetaan useita päiviä, ellei viikkojakin ensin TikTokissa, jolloin ne leviävät fanien voimalla suurelle yleisölle. Kun kappaleiden lyhyet pätkät trendaavat TikTokissa, haluavat kaikki kuunnella niiden kokonaiset versiot heti niiden ulos tultua. Artistit ovat hyödyntäneet TikTokkia monilla erilaisilla keinoilla ja kaikkia keinoja yhdistää se, että ne toimivat. Kun kappaleita kuunnellaan, keikkojen kysyntä nousee ja rahaa tulee.

 

Markkinointikikkoja TikTokissa, joita artistit ovat hyödyntäneet:

  • Ibe ja 50 000 € keikkapalkkio vuoden ainoasta keikasta

Ibe on hyödyntänyt TikTokia uusien kappaleiden mainostamiseen pitkin vuotta. Yksi ilmiömäinen tempaus oli kuitenkin se, kun sittemmin poistetussa TikTok-videossa Ibe lupasi vetää vuoden ainoan keikkansa siellä, missä hänelle tarjottaisiin ensimmäisenä 50 000 € keikkapalkkio. Video sai kymmeniä tuhansia tykkäyksiä ja lopulta Ibe nähtiinkin Ruisrockin päälavalla Turun Ruissalossa heinäkuussa. Tämä tapa myydä keikka oli ilmiömäinen, sillä tällä hetkellä ”pieniä” rap-artisteja on todella monia ja tästä joukosta voi olla vaikeaa erottua poikkeuksellisena. Uskon kuitenkin, että Ibe erotti itsensä massasta heinäkuun keikallaan ja hänen on vaikeaa palata tällaisesta huomiosta enää alaspäin. Ibe nosti itsensä suurien keikkapalkkioiden saavien listalle, joten mikä saa hänet sieltä vielä alas?

 

  • Robin Packalen ja VIIVI: ”Tuntematon” käyttäjä lisää ääniraidan Ihana kipu -kappaleesta TikTokiin

Robin Packalenin ja VIIVIn Ihana kipu -kappaleen huomio oli varmaa jo siinä mielessä, että Robin laulaa kappaleessa ensimmäistä kertaa suomeksi moneen vuoteen. Vanhat fanit ovat odotelleet vuosia tätä hetkeä ja vihdoin se tapahtuu. Kuitenkin alkuun huomiota heräteltiin TikTokissa ovelalla keinolla: Pieni äänipätkä biisistä lisättiin TikTokiin tuntemattomalta vaikuttavan käyttäjän toimesta. Ääniraita sai valtavan huomion, kun Robinin ja Viivin fanit alkoivat tehdä lyhytvideoita ääneen toivoen, että biisi on oikeasti tulossa ulos. Kun ääniraita sai tarpeeksi huomiota, Robin ja Viivi julkaisivat omilla tileillään biisin tulevan pian ulos. Tämä tapa oli todella mielenkiintoinen, sillä myöhemmin on helppoa ymmärtää, että kyseessä oli kaiken aikaa markkinointikikka. Kuitenkin ennakkohypettäminen oli valtavaa ja kappale todella odotettu. Mielenkiintoinen yksityiskohta myös oli, että lopullisessa kappaleessa ei edes ole sitä kohtaa, josta nousi TikTok-ilmiö.

 

  • Isac Elliot palkitsee suosikkivideoitaan rahapalkinnoilla ja Roope Salminen vastaa tempaukseen

Isac Elliot julkaisi alkukesästä useamman kappaleen, joiden markkinoinnin hän hoiti seuraavasti: Isac haastoi TikTok-kansan tekemään omia videoita, joiden takana soi jokin hänen kolmesta uudesta kappaleestaan. Jokaiseen ääneen Isacin mielestä parhaiten tehty video voittaa 1000 €. Yhteensä Isac Elliot jakoi siis 3000 €. Fanit ja muu seuraajakunta alkoi tekemään videoita kappaleisiin, jolloin kappaleet saivat hyvää markkinointia laajalla skaalalla sekä ihmisiä kuuntelemaan niitä myös musiikkipalveluissa.

Lopulta tempaus sai myös jatkoa, kun Roope Salminen alkoi markkinoimaan hänen bändin uusia kappaleita samaan tapaan: Roope pisti samanlaisen kilpailun pystyyn, jossa eniten katselukertoja saaneet videot voittivat rahaa. Hauskaa kuitenkin oli, että Roope heitti kilpailun pienesti huumorin puolelle laskemalla kilpailun alussa, että kuinka paljon todennäköisempää on voittaa rahaa hänen kilpailustaan, verrattuna nuoriin tähtiin, joilla on huomattavasti suurempi fanikunta.

 

Case 2. Live-videoiden hyödyntäminen kaupallisuuteen ja jopa politiikkaan

 

TikTokissa on mahdollista pitää Live-sessioita, joissa vaikuttaja pääsee reaaliaikaisesti keskustelemaan seuraajiensa kanssa. Tätä ominaisuutta ovat hyödyntäneet esimerkiksi nuoret poliitikot. Keväällä vaalien alla mm. vasemmistoliiton ja perussuomalaisten nuoret jäsenet haalivat ääniä puhumalla avoimesti näkemyksistään Live-videoissa. Seuraajat pystyivät kysymään heiltä kysymyksiä ja haastamaan heitä, joka asetti heidät hieman paineen alle. Tällainen toiminta oli kuitenkin ihailtavaa ja uskon, että se lopulta vaikutti joihinkin äänestäjiin. Myöskin TikTokista tuttu Terapeutti Ville (@terapeuttiville) pääsi SDP:n edustajana läpi ja TikTokin kommenttiosioissa näkyi kommentteja, jotka kertoivat äänestäneensä Villeä nimenomaan hänen hyvien videoidensa ansiosta.

 

Kaupallisessa mielessä TikTokia ovat hyödyntäneet muun muassa käyttäjät Herra Kauppias (@hrakauppias) ja With Love Emilia (@withloveemilia). Herra Kauppias aloitti tekemään videoita K-kaupan arjesta ja myöhemmin mukaan tulivat myös Live-videot. Liveissä saattaa tulla yhtäkkiä tarjouksia, jotka voit saada vain seuraamalla Liveä. Herra Kauppias voi Livessä esimerkiksi sanoa, että “Hei, nytpä on seuraavan puolen tunnin ajan irttarit 3 € / kg”. Tämä koukuttaa nuoria seuraamaan Live-videota ja saa samalla kauppaan vilinää. With Love Emilia puolestaan on käsityöyrittäjä, joka tekee videoita tuotteiden pakkaamisesta. (Knuutinen 2022.) Pakkausvideoita on miellyttävää katsoa ja videoilla pakataan oikeita tilauksia. Tämän tyylisiä videoita on TikTokissa huomattavan paljon muitakin. Seuraajat tilaavat tuotteita ja osa jopa odottaa, että juuri heidän tilauksensa pääsisi pakattavaksi videolle. Live-videoissa Emilia pakkaa tuotteita reaaliaikaisesti ja hän onkin kertonut tehneensä parhaassa Livessään jopa 700 € kauppaa käsitöillään, kun ihmiset ostivat tuotteita. (Knuutinen 2022.) Se on aika paljon, kun verrataan lukemaa siihen, että kyseessä on suomalainen pienyrittäjä. Millaisiin summiin Live-videoissa voidaan yltää, mikäli seuraajamäärät ovat entistäkin suuremmat?

 

 

Loppupohdintaa

Olen iloinen, että vihdoin sain kirjoitettua tästä aiheesta esseen. Monet TikTokin ilmiöt ovat olleet mielenkiintoisia, sillä etenkin Suomen kokoisessa maassa julkisuuden henkilöt ovat tunnettuja kautta maan, toisin kuin vaikka Amerikassa. Näin ollen pienemmätkin ilmiöt voivat paisua nopeammin maan laajuisiksi. Mainitsemani esimerkit TikTokin maailmasta ovat vain harvoja tapauksia suuresta otannasta.

 

Nykyään, kun itse teen sisältöä TikTokiin sisällöntuottajan roolissa ja saimme tiimiläiseni kanssa ensimmäistä kertaa videon leviämään kunnolla TikTokissa (+200k näyttökertoja) olen alkanut miettimään myös työmme julkista esiintymispuolta. Sisällöntuottajan työ eroaa muista markkinoinnin töistä, kuten esimerkiksi valokuvaajan tai graafisen suunnittelijan työstä siten, että siinä on laitettava myös itseään likoon, käytettävä omaa naamaa ja ääntä. En ole vielä ihan täysin varma mitä olen siitä mieltä, mutta ainakin sen puolen olen tästä työstä nyt oivaltanut. Se voi olla niin hyvä tai huono asia. Kai sekin selviää, kunhan tekee vaan!

 

LÄHTEET:

Ahlgren, M. 2023. Yli 30 TikTok-tilastot, käyttö, väestötiedot ja tosiasiat vuodelle 2023. Artikkeli. Luettu 31.7.2023. Viitattu 31.7.2023.

https://www.websiterating.com/fi/research/tiktok-statistics/#sources

D’Souza, D. 2023. TikTok: What It Is, How It Works, and Why It’s Popular. Artikkeli. Luettu 31.7.2023. Viitattu 31.7.2023.

https://www.investopedia.com/what-is-tiktok-4588933

Knuutinen, J. 2022. Tiktokin hyödyntäminen yrityksen myynnissä ja markkinoinnissa (Jukka Knuutinen). Podcast. Yrittäjä. Jakso 13. Julkaistu 17.10.2022 Spotifyssa. Kuunneltu 25.7.2023. Viitattu 31.7.2023.

Vänni, V. 2022. Kasvata kuluttajabrändien myyntiä TikTok-mainonnalla. Webinaari. Julkaistu 5.10.2022. Katsottu 31.7.2023. Viitattu 31.7.2023.

https://www.youtube.com/watch?v=03nIwLmN_3s&t=619s

 

Aihetunnisteet:
Kommentoi