Tavoittele tähtiä, älä riman ylitystä

Kirjoittanut: Noora Hyttinen - tiimistä Saawa.

Proakatemian Alumniviikko. Keskiviikko. Iltapäivä. Ilkka Halava. Tulevaisuuden työelämä. Kovaa settiä. Suunnattoman paljon erilaisten ajatusten kipinöintiä, jotka sauhusivat aina aivoista hermopäätteitä pitkin kynään ja lopulta muistiinpanoihin. Niin monia ajatuksia, ettei ajatuksista oikein edes saanut selvää. Saatikka niistä muistiinpanoista. Näin pari päivää myöhemmin ajatusten tulva on alkanut muuttumaan pikkuhiljaa tasaisemmaksi virraksi, josta kiintopisteisiin on huomattavan paljon helpompaa tarttua kiinni. En edelleenkään väitä, että virta olisi kirkasta mutta koitan saada haaviini nyt yhden saaliin, jonka tässä teille kertoisin. Kyseessä ei välttämättä ole vuosisadan suurin oivallus, mutta kelpo saalis ainakin itse kiinnisaajalle.

Alumniviikon henkilökohtainen suosikkihetkeni oli Ilkka Halavan keskiviikon iltapäivää piristänyt Tulevaisuuden työelämä -seminaari.  Ilkka Halava oli entuudestaan itselleni melko tuntematon puhuja, mutta pienen nettiselailun jälkeen innostuin henkilöstä ja hänen toimenkuvastaan suunnattomasti. Tosi elämän ennustaja, mutta sellainen, joka pohjauttaa tietonsa nykyelämästä poimittuihin ilmiöihin, toimintatapoihin ja teemoihin. Vau, kuulostaa maagiselta. Ja sitä se olikin. Pitkästä aikaa sain olla läsnä kuuntelemassa ihmistä, joka on omalla alallaan asiantunteva, taidokas kertoja sekä ennen kaikkea puhuu avoimesti sanoja säästelemättä. Tämä oli hyvä.

Noh, mutta mitä seminaarista jäi sitten konkreettisesti käteen? Muistiinpanoja kertyi taas roppakaupalla, mutta haluaisin ennen kaikkea pureutua yhteen kirjoittamaani oivallukseen.

”Jätä rima kouluelämään, mieti jatkossa mikä on sinun maksimisi.”

Kirjoittamani lause pohjautui Halavan puheenvuoroon, siitä ettei riman ylittelyn tai alittelun kulttuuria kannattaisi viedä mukanaan työelämään, tai oikeastaan yhtään minnekään. Riman asettaminen koulumaailmassa ohjaa opiskelijoita suoriutumaan vain sillä tasolla, kuin hommista on mahdollista kyseisellä hetkellä suoriutua, eli alisuoriutumiseen. Tunnistin itseni ajattelumallista heti Halavan aukaistessaan suunsa, ja tuodessaan ajatuksen ilmoille. Kuinka monta kertaa itse olenkin asettanut riman liian ylös, alas tai ajatellut että tärkeintä on vain päästä rimaa hipoen yli. Jo ala-asteesta lähtien sama riman hyppelyn kierre on alkanut alisuoriutumisen tunteella, jonka seurauksena rima on aina uudelle koululuokalle mennessä laskeutunut muutaman millin tai sentin alaspäin. Mikä taas kannustaa entisestään alisuoriutumiseen. Kaikki ne hetket, jolloin arvosanat tai tulokset ovat harmittaneet, ovat olleet kiinni vain yhdestä ajattelumallista. Siitä helvetin rimasta. (Halava. Tulevaisuuden työelämä – seminaari. 2021.)

Riman asettamiseen suomalaisessa koulutusjärjestelmässä kannustaa vahvasti arvosanojen suuri painoarvo, sekä esimerkiksi omien opiskeluaikojen inhokki, arvosanatavoitteiden asettaminen kursseilla. Hyvänä esimerkkinä meidänkin tiimimme pajakeskusteluissa on noussut ajatus siitä, että olisi huono opiskelija arvosanojen määritellessä asian niin. Tästä pääsemmekin oivallisella aasin sillalla Proakatemiaan. Proakatemia on ensimmäistä kertaa koulu-urani aikana koulu, jossa arvosanat ja riman voi oikeasti jättää taakseen. Ensimmäistä kertaa pystyn itse tutkimaan mikä on minun maksimini ja mitä minä oikeasti haluan tehdä. Jos itse rajaamme Akatemian paikaksi, jossa asetamme itsellemme riman tutkimatta oikeita mahdollisuuksiamme, jätämme valtavan potentiaalin käyttämättä rimamme yläpuolella. Ainoastaan unohtamalla riman jo tässä vaiheessa, voimme valmistautua todelliseen työelämään mikä meitä odottaa Akatemialta valmistuessamme.

Joten. Unohda rima entiseen kouluelämääsi, ja tavoittele maksimiasi jo nyt. Mitkä ovat ne tähdet, joita sinä haluat saavuttaa ja mitä juuri sinä haluat tehdä seuraavaksi? Proakatemia on alusta, jonka avulla pystymme tavoittelemaan kaikkia niitä tähtiä, joita uskallamme vain kurkottaa. Miksi antaisit yhden vanhan kulahtaneen riman rajoittaa sinun mahdollisuuksiasi? (Halava, Tulevaisuuden työelämä- seminaari. 2021.)

Halava, I. Futuristi. 2021. Tulevaisuuden työelämä-seminaari. Proakatemia