Tampere
02 May, Thursday
1° C

Proakatemian esseepankki

Tärkeimmät sekunnit ovat ne ensimmäiset



Kirjoittanut: Jimi Hautamäki - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Ensivaikutelma verkkosivulla on yhtä tärkeä kuin kävelisi kadulla kivijalkakauppaan sisään. Jo ensimmäisellä vilkaisulla luodaan vaikutelma yrityksen laadusta ja siitä haluaako asiakas viipyä liikkeessä. Kuvitellaan tilanne, jossa vanhassa kodinkoneliikkeessä ikkunassa on vanhat kulahtaneet teippaukset, tila on sisältä hämärä ja kolkko ja kassa on hankalassa paikassa ja huonosti löydettävissä. Vaikuttavatko tällaiset aspektit myyntiin a) positiivisesti b) negatiivisesti.  

Tein itse ja säästin.

Tämä asia on suoraan verrannollinen verkkosivuihin ja niiden visuaaliseen ilmeeseen. Huonolaatuiset kuvat, huonosti valitut mainoslauseet ja toimimattomat linkit hylkivät väkisinkin vierailijaa. Kaikki nämä ovat asioita, jotka saattavat vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen tai mielikuvaan yrityksen laadusta.  

 

 

 

Jos sinä hyvä lukija olet yrittäjä tai omistat verkkosivut, niin haastan sinut käymään omilla verkkosivuilla NYT!

 

Laatu kuuluu kaikille.

Ero näiden esimerkkisivujen välillä ei ole rakennusmielessä suuri, joten myös sinulla on mahdollisuus saada vaikuttavat sivut. Hinta ei aina määritä lopputulosta, vaan tärkeintä on valita sivujen rakentaja huolella. Vain sinä päätät haluatko yrityksesi kuuluvan ensimmäiseen tein itse ja säästin -sivuun vai jälkimmäiseen laatua uhkuvaan sivuun. Oli toimialana sitten lämpöpumppujen asennus tai kuulalaakereiden maahantuonti, laadukkaat verkkosivut tukevat aina asiakaskokemusta ja ovat osana profiiliasi kilpailijoiden joukossa.  

 

“Ei meidän tarvitse näkyä verkossa”

Usein kuultu fraasi varsinkin aloilla, jotka eivät ole mediaseksikkäitä. Monet tahot kuittaavat verkkosivujen tarjoukset sanomalla, että saavat asiakkaat kasvotusten tai alihankkijoiden kautta. Tämä on varmasti totta, mutta ei poista sitä faktaa, etteikö tuleva tai entinen asiakas vierailisi verkkosivuilla, joko etsimässä yhteystietoja tai vilkaisemassa tarjottavia palveluita.    

Tässä esimerkki kahdesta saman alan yrityksen verkkosivusta, jotka toimivat samalla alueella. Kumpi yritys vaikuttaa laadukkaammalta ja lähestyttävämmältä.

Kaikilla meillä ei tietenkään ole omia verkkosivuja, joten nyt karanteenin aikana on hyvää aikaa tutustua esimerkiksi sosiaalisen median puolella hieman omaan profiilin ja feediin. Miltä se näyttää ulospäin? Oletko helposti löydettävissä esimerkiksi LinkedInistä tai Instagramista, riippuen tietenkin omista tavoitteista näkyvyyden suhteen. Jos olet epävarma oman visuaalisen silmän suhteen, niin aina voi kysyä kaverilta apua, sillä yleensä hän osaa antaa objektiivisen mielipiteen feedisi ilmeestä. 

Kommentit
  • Inga Keski-Heikkilä

    Moikka Jimi! Verkkosivuilta ihmiset hakevat yllättävän paljon tietoa. Ihan liian usein ajatellaan, että ei niitä kukaan kuitenkaan katso, mutta vähintäänkin yhteystietoja ja aukioloaikoja katsotaan paljon nimenomaan verkkosivuilta, vaikka ne ovat selkeästi muissakin kanavissa. Ehkä edelleen nettisivuja pidetään luotettavimpana lähteenä oikealle tiedolle? Siksi olisikin varmasti tärkeää pitää siellä ajankohtaiset tiedot. Ulkoasusta olen kanssasi samaa mieltä, että ne kertovat paljon, mutta itselleni vielä tärkeämpää on sivujen käytettävyys. Luovutan hyvin helposti jos sivut ovat liian hankalat käyttää. Nettisivuissa palvelupolun miettiminen on mielestäni jopa tärkeämpää, kuin fyysisessä liikkeessä, koska siellä et kohtaa asiakasta ja voi olla avuksi heti, jos asiakas eleillään osoittaa ettei löydä etsimäänsä.

    19.4.2020
  • Inga Keski-Heikkilä

    Ja niin piti laittaa myös, että hyvää pohdintaa aiheesta ja tuo ulkopuolisen silmin tarkastelu on ehdottomasti asia, jota yrittäjä ei saa unohtaa. 🙂

    19.4.2020
Kommentoi