Tampere
02 May, Thursday
13° C

Proakatemian esseepankki

Suurinta kusetusta: Black friday



Kirjoittanut: Toni Latosaari - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Black Friday 2018

Olen tiimiläisilleni ja oikeastaan kaikille läheisilleni avautunut siitä, millainen Black Friday Suomessa mielestäni on. Se on täyttä p*skaa. Black Friday maailmalla on tunnettu ja odotettu ostotapahtuma joka vuoden marraskuussa. Ihmiset jonottavat läpi yön ja varmaan jo hyvissä ajoin ennen yötä saadakseen jonkun tietyn tuotteen itselleen, mahdollisimman halvalla. Joka vuosi näkee videoita siitä, kuinka ihmiset suorastaan vyöryvät kauppojen ovista ja ikkunoista. Eikä syyttä, sillä tarjoukset ovat oikeasti hyviä ja nimenomaan hyvistä tuotteista, toisin kuin Suomessa. Suomen Black fridayta hehkutetaan sen todellisuuteen nähden aivan liikaa. Hirveät mainoskampanjat ja järkyttävä hypetys, mistä? No siitä, kuinka kuluttajat saadaan ostamaan vanhaa p*skaa tai muuten vain p*skaa kalliimmalla hinnalla.

Suomen kuvalehti julkaisi artikkelin Black fridayhin liittyen ja siinä listattiin tuotteita, joita kuluttajia huijataan ostamaan Black Friday-hypetyksen alla jopa kalliimmalla kuin normaaleilla viikkotarjoushinnoilla. Gigantilla löytyi tarjouksessa oleva LG:n pyykinpesukone 389 eurolla vielä noin viikko ennen Black fridayta, kun mustana perjantaina sen hinta olikin 399 euroa. Toinen pesukone taasen oli normaalihinnalla myynnissä noin viikko ennen Black fridayta, kunnes mustana perjantaina se oli muuttunut tarjoustuotteeksi ja saanut kuvaansa Gigantilta tunnetun keltasien ”Katso hintaa!” -lapun. Gigantti huijasi myös alennusprosenteissa; kun sivuilla mainittiin prosentiksi 44, oli se todellisuudessa 41 prosenttia.

Powerissa oli myynnissä 75” tuumainen Samsungin älytelevisio, jonka normaalihinta oli viikkoa aiemmin ollut 1499 euroa, kun Black fridayna normaalihinnaksi ilmoitettiin 1599 euroa, jolloin tarjous saatiin näyttämään suuremmalta. Myös Veikon Koneella oli nostettu television normaalihintaa sadalla eurolla Black fridayna.

Parhain kusetus löytyy kuitenkin Gigantilta, jossa myytiin Asuksen peliläppäriä Black fridayna 2999 euron hintaan ja normaalihinnaksi ilmoitettiin 3219 euroa. Kuukautta aiemmin sama läppäri oli ollut normaalihinnalla myynnissä 2799 euron hintaan. Gigantin kaupallinen johtaja Jarno Sainio ei vastannut suoraan Suomen kuvalehden toimittajan kysymykseen, onko markkinointi harhaanjohtavaa; ”Jos ensi viikolla on jotain halvemmalla, niin tuotteen voi aina palauttaa, saada rahat takaisin ja ostaa sitten halvemmalla”. Tämä on mielestäni ihan hyvä asia, että näin voi tehdä, mutta kuinka moni oikeasti kyttäilee esimerkiksi juuri Black fridayna ostamiaan tuotteita, tuleeko ne halvemmalla myyntiin seuraavien viikkojen aikana? No ei kukaan. Koska ihmiset saadaan uskomaan, että Black fridayna ostetut tuotteet olisivat jotenkin erityisen halpoja ja hyviä tarjouksia. Hyviäkin tarjouksia toki löytyy, mutta eivät nekään loppujen lopuksi eroa mistään viikkotarjouksista. Älkää hyvät ihmiset langetko tällaiseen suuryhtiöiden kusetukseen enää. Hyvänä puheenvuorona pidän Varustelekan johtajan kommenttia Black fridaysta, kannattaa katsoa; https://www.facebook.com/Varusteleka/videos/480522565769583/ .

Kommentoi