Tampere
01 May, Wednesday
16° C

Proakatemian esseepankki

Sosiaalisen median maksettu markkinointi



Kirjoittanut: Jasmi Koskela - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

10.3.2022 Olin maksetun markkinoinnin solussa. Meitä oli yhteensä kuusi ja pohdimme sitä, että mitä maksettu markkinointi sosiaalisessa mediassa oikeastaan tarkoittaa. Yrityksellä voi olla käytössään erinäisiä tilejä sosiaalisessa mediassa. Tiliä päivittää joku, mutta sisältö itsessään ei maksa mitään. Tätä kutsutaan orgaaniseksi markkinoinniksi. Toisin kuin orgaanisessa sisällön tuotannossa, käytetään maksetussa markkinoinnissa rahaa. Maksamalla mainoksista yritys saa lisänäkyvyyttä. Toki pitää muistaa, että myös orgaanisessa sisällön tuotannossa maksaa sisällöntuottajan palkka. Kublan blogissa kerrotaan parhaat keinot siihen, kuinka somemarkkinoinnista saadaan suuriin hyöty irti. Vaiheita on neljä:

  1. Määritä kohderyhmä

Ennen toimeen ryhtymistä käytä aikaasi miettimällä ketkä ovat kohderyhmääsi. Vaikka tilejäsi seuraisi monen ikäiset henkilöt, niin ketkä ovat oikeasti se ryhmä, jotka lopulta voisivat ostaa palvelusi/tuotteesi? (Kubla n.d.)

 

  1. Valitse sopiva kanava

Eri somekanavat toimivat eri tavalla ja eri tarkoituksiin. Somekanavaa ei kannata valita sen mukaan, mikä on itselle mielekkäin käyttää, vaan sen mukaan, missä asiakkaasi viettävät eniten aikaa. (Kubla n.d.)

 

  1. Tuota heille arvokasta sisältöä

Maksetusta markkinoinnista ei ole hyötyä, jos sisältö on laadutonta ja tylsää. Sisällön tulee olla asiakkaan ajan arvoista. Panosta kieliasuun ja kuvien/videoiden laatuun. (Kubla n.d.)

 

  1. Kohdenna tarkasti

Kohdennuksen keinoja on monia ja niitä kannattaa hyödyntää! Kun tiedät oman kohderyhmäsi, niin hyödynnä sitä. Kohdennusmahdollisuuksia ovat esimerkiksi ikä, sukupuoli, sijainti, kiinnostuksen kohteet ja siviilisääty. Voit myös kohdentaa hyödyntämällä kilpailijoitasi. Jos joku on vieraillut kilpailijasi sivuilla, niin voit kohdentaa heille! (Kubla n.d.)

 

Vaikka maksetulla markkinoinnilla saa nopeasti näkyvyyttä, niin sitä ei kannata käyttää yksinään. Orgaanisella markkinoinnilla on suuri merkitys brändimielikuvan luomisessa. Mikäli jokaisella postauksella yritetään saada vain ja ainoastaan ostamaan, eikä joukossa ole ollenkaan muuta sisältöä, niin asiakkaat voivat mieltää yrityksen helposti myös vain raha edellä meneväksi ja asiakkaista välittämättömäksi yritykseksi. Mikäli sivuilla luodaan myös muuta sisältöä ja kerrotaan avoimesti aivan toisenlaisiakin asioita kuin pelkkää ostamiseen kehottamista, niin brändistä saadaan helposti asiakaslähtöisempi ja lämpimämpi mielikuva!

 

Mietimme solussa myös sitä, millainen mainos on mieleenpainuva ja minkälaisten mainosten ohitse tulee selattua vain nopeasti. Tulimme siihen tulokseen, että mitä enemmän tunteita ja ajatuksia mainos herättää, niin sitä paremmin se jää mieleen. Jos mainos on hauska ja oivaltava, niin edes sen kaupallisuus ei haittaa niin paljoa. Mikäli mainos on vain informatiivinen, eikä siihen ole käytetty mielikuvitusta, mainos menee helposti vain ohi, eikä sitä muista edes jälkeenpäin. Maksetussa markkinoinnissa kannattaakin siis hyödyntää luovia keinoja!

 

 

LÄHTEET

Kubla Oy. Parhaat sosiaalisen median maksetun markkinoinnin toimet. blogiteksti. Viitattu 27.3.2022.

https://kubla.fi/blogi/sosiaalisen-median-maksetun-mainonnan-toimet/

 

 

 

 

 

Kommentoi