Tampere
02 May, Thursday
17° C

Proakatemian esseepankki

Sosiaalinen media ja itsensä brändääminen



Kirjoittanut: Anniina Tirkkonen - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
https://yle.fi/uutiset/3-7376034
https://www.monster.fi/uraneuvonta/artikkeli/nain_rakennat_henkilokohtaisen_brandin
fi.care.com Brändää itsesi- 10 hyödyllistä vinkkiä itsensä brändäämiseen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Henkilöbrändi tarkoittaa sitä, miltä sinä vaikutat muista ihmisistä. Millaisia kuvia ja julkaisuja jaat erilaisissa sosiaalisen median kanavissasi, miten pukeudut, kuinka käyttäydyt ihmisten kanssa, millaisia mielikuvia herätät ja millaisen kuvan sinusta saa kokonaisuudessaan. Tähän kaikkeen voimme vaikuttaa onneksi itse. Henkilöbrändäys on yhteydessä itsesi ja osaamisesi esille tuotiin ja markkinointiin. Hyvin tehty henkilöbrändi luo valtavan etulyöntiaseman bisneksessä ja työnhaussa, ja on erittäin hyvä tapa verkostoitua ihmisiin. Onnistunut henkilöbrändäys nostaa esille sen, mikä meissä on parasta ja mitä me parhaiten osaamme. 

 

Kuuntelin vasta Anni Valliuksen pitämän podcastin henkilöbrändäykseen ja sosiaaliseen mediaan liittyen. Podcastissa oli vieraana some-asiantuntija Emmi lehtomaa. Anni Vallius on liikunta-alan yrittäjä, ja noussut julkisuuteen Wellnessmalli kilpailusta. Hän on tämän jälkeen alkanut tietoisesti rakentamaan omaa brändiään ja hänen somekanavillaan toistuukin tietyt aiheet jatkuvasti. Valliuksen pääkanavana toimii Instagram. Podcastissa tuli vahvasti esille, että ensimmäisenä täytyisi miettiä mikä on sinun oma juttusi. Mikä sinua aidosti kiinnostaa, mihin ihmiset pyytävät sinulta apua, mikä on ehkä intohimosi ja mistä asiasta jaksat jatkuvasti hakea lisätietoa itsellesi. Mikäli haluaa brändäytyä somessa, ja käyttää sitä työssään hyödyksi, on löydettävä jokin tietty ”koukku”, joka saa ihmiset seuraamaan sinua. Kannattaa valita 1-4 pää aihetta, jotka toistuvat kanavillasi ja joita viet tietoisesti eteenpäin. Näiden aiheiden tulee näkyä selkeästi somessasi ja sisällössäsi mitä tuotat. Pääaiheiden ympärille rakennetaan seuraajille apua ja vinkkejä. On myös tärkeää päästä pois ”minä minä minä” ajattelusta. Ei voi vain miettiä itseään ja sitä, mitä itsestään haluaa kertoa, vaan on tärkeää miettiä millaisia apuja, vinkkejä ja fiiliksiä seuraaja saa sisällöstäsi, silloin hän jaksaa luultavammin seurata jatkossa. 

 

 On tärkeää aloittaa brändääminen hyvällä asenteella. On turhaa miettiä liikaa mitä muut ajattelevat. Jos haluaa koittaa miellyttää kaikkia, silloin siellä ei oikein ole kenellekään mitään mielenkiintoista. Kun olet miettinyt, mikä on sinun juttusi mitä haluat viedä eteenpäin, täytyy vain olla rohkea ja sinnikäs. Työ palkitaan kyllä, mutta henkilöbrändi ei rakennu hetkessä.  

 

Timo Savolainen kirjoitti blogissaan todella selkeitä vinkkejä siitä, kuinka aloittaa itsensä brändääminen.  

On hyvä selvittää mitä ja miten muut ovat tehneet sen. Voi esimerkiksi ottaa mallia henkilöstä, joka on mielestäsi onnistunut luomaan todella hyvän henkilöbrändin. On myös hyödyllistä tutkia sellaisia profiileja, jotka tuottavat sellaista sisältöä mistä itsekin olet kiinnostunut ja katsoa kuinka he sen tekevät. Mitkä asiat siellä toimii ja mitkä tekisit ehkä itse toisin. 

Tämän jälkeen suunnitellaan oma brändi. Millainen oikeasti olen, mitä haluan viestiä, missä olen hyvä, mistä tykkään puhua ja hakea aktiivisesti uutta tietoa, mitä annettavaa minulla on seuraajilleni?  

Lopuksi jalkautetaan suunniteltu brändi valittuihin omiin kanaviin. Mielestäni ei ole tärkeintä, että olisi jokaisella kanavalla mukana ja aktiivinen. Tärkeintä on löytää itselle sopivimmat ja omia tavoitteita eteenpäin vievät kanavat, joihin jaksaa päivittää sisältöä säännöllisesti. Tällöin seuraajatkin pysyvät kiinnostuneina ja jaksavat seurata sinua. 

Koen näiden vinkkien olevan todella hyödyllisiä ja askeleet ovat todella selkeät. Itse olen tähän asti käyttänyt someani enemmän vain normaaliin arkikäyttöön. Olen julkaissut silloin tällöin kuvia esimerkiksi ulkomailta tai normaalista arjesta. Nyt kuitenkin aloitettuani opinnot Proakatemiassa, olen alkanut ymmärtää kuinka tärkeää olisi tehdä kanavat, esim Instagram ja LinkedIn profiilit edustaviksi, ja käyttää niitä työkaluna oman itsensä brändäämisessä. On tärkeää miettiä millaisen kuvan ne sinusta antavat ja vastaako se sitä mitä haluaa viestiä ulospäin. 

 

Valliuksen podcastissa tuli hyviä pointteja siitä, kuinka erottua muista. Sosiaalisessa mediassa ei voi erottua mitenkään muuten kuin olemalla oma itsensä. Kukaan ei ole sinä, eikä omaa sinun persoonallisuuttasi ja se on ehdottoman tärkeää hyödyntää. On tärkeää myös kertoa rohkeasti missä olet hyvä, ja missä asioissa mahdollisesti voisit olla avuksi. Tänä päivänä somessa isoin trendi on aitous. Kun pystyt rehellisesti olemaan oma itsesi, ja näyttämään siellä myös muutakin kuin siloteltua pintaa, se kiinnostaa ihmisiä. Jokainen ymmärtää, ettei elämä ole aina täydellistä, joten jos pystyy tuomaan someen myös rehellisesti epäonnistumisia ja normaalia arkea, siitä on luultavasti paljon hyötyä. Se tuo seuraajakuntaasi lähemmäs sinua, koska he pystyvät myöskin samaistumaan. Itse olen myös huomannut, etten jaksa seurata sellaisia käyttäjiä, jotka eivät koskaan kerro haasteista ja peittävät todellisen elämän kokonaan. Kun brändää itseään, on kuitenkin tärkeää miettiä mitä someen laittaa. Haasteita ei tarvitse peitellä, mutta asiallinen, positiivinen ja hyvä fiilis siellä kannattaa säilyttää. 

 

On tärkeää myös ymmärtää kuinka sosiaalisen median eri kanavat toimivat. Esimerkiksi Instagramissa on tietty algoritmi, jonka mukaan määritetään kenen julkaisut saavat minkäkin verran näkyvyyttä. Jokaisen tili kategorisoidaan sen mukaan, keitä sinä seuraat ja ketkä sinua seuraavat. Jos tuotat paljon esim. urheilullista sisältöä ja seuraat paljon urheilusta kiinnostuneita ja sellaista sisältöä tuottavia käyttäjiä, julkaisusi näkyvät heidän seinällään enemmän. Mitä enemmän julkaisusi saavat tykkäyksiä ja kommentteja heti julkaisun jälkeen, sitä laajemmin se tulee näkyviin. On myös tärkeää käyttää monipuolisesti sisällöntuotannon vaihtoehtoja kuten normaaleja kuvajulkaisuja, ig storya, ig tv:tä ja liveä. Kun sisältöä tulee säännöllisesti, algoritmi luokittelee sinut luotettavaksi käyttäjäksi ja näyttää tällöin julkaisujasi laajemmin. 

 

Vaikka erilaiset sosiaalisen median kanavat ovat nykypäivää, ja brändääminen tapahtuu isosti verkossa, koen itse erittäin tärkeänä myös käydä itseä kiinnostavissa tapahtumissa ja paikoissa, joissa pystyy verkostoitumaan ihmisiin. Kasvotusten pystyy parhaiten luomaan itsestä aidon ja todellisen kuvan ja siten jää helpoiten ihmisten mieleen. Kun henkilöbrändäys onnistuu kunnolla, seuraajasi tuntevat ikään kuin he tuntisivat sinut. He tietävät arvojasi ja asioita, joiden takana seisot. Jos eri kanavissa pystyy luomaan todellisen kuvan itsestä, tuomaan omaa persoonaa, osaamisia ja vahvuuksia esiin, siitä on valtavan iso hyöty. Kun nämä tapahtuvat yhdessä, verkostoitumista tapahtuu kuin itsestään. 

Kommentoi