Tampere
03 May, Friday
17° C

Proakatemian esseepankki

Sometähti ilman kehoa ja sielua



Kirjoittanut: Anni Minkkinen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Ihmiset ovat kautta aikojen samaistuneet kuvitteellisiin henkilöihin, kirjojen ja elokuvien sankareihin, sekä oman mielikuvituksensa luomiin ystäviin. Sosiaalinen media on tuonut meille uusia ihailun kohteita, nyt myös aivan oikeiden henkilöiden lisäksi kuvitteellisia, ihmisten luomia virtuaalivaikuttajia.

 

Yksi tämän hetken suosituimmista virtuaalivaikuttajista on Miquela Sousa eli Lil Miquela ja hänellä on Instagramissa yli kaksi miljoonaa seuraajaa. Hän on syntynyt Los Angelesissa start up -yhtiö Brudin kehittämänä vuonna 2016. Kyseessä on siis tietokoneella luotu hahmo, josta on tehty todella inhimillisen näköinen. Hänestä huokuu persoonallisuus, muodikkuus, kauneus ja samaistuttavuus – Lil Miquela on tekoälyn luoma persoona, kuin oikea ihminen. Osa hänen seuraajistaan onkin luullut tätä virtuaalihahmoa aivan täysin aidoksi ihmiseksi. Hahmon takana on kyllä oikeat ihmiset, työryhmä, joka keksii ja ideoi Lil Miquelan somepäivitykset ja markkinointitempaukset. Mutta itse Miquela on koodia ja vektoreita – ei verta ja lihaa, ei omia ajatuksia tai tunteita.

 

 

Lil Miquela julkaisee siis erilaisia sisältöjä sosiaalisessa mediassa ja tämän lisäksi hän tekee myös musiikkia ja esiintyy eri mainoskampanjoissa. Tunnetuin lienee Calvin Kleinin mainosvideo, jossa Lil Miquela suutelee oikeaa ihmistä, huippumalli Bella Hadidia.

 

Miquela ja muut virtuaalivaikuttajat ovat mielenkiintoinen ilmiö. Virtuaaliset vaikuttajat ovat omalla tavallaan markkinoijan unelmia: ne eivät voi sairastua ja perua sopimaansa, ne eivät vanhene vaan pysyvät aina hehkeinä ja edustavan näköisinä. Jos yritys haluaa tehdä itselleen oman virtuaalivaikuttajan, (kuten esimerkiksi Balmain on tehnyt oman virtuaalisen mallin Margotin) ei sille tarvitse maksaa palkkaa julkaisuista ja mallikeikoista eikä se ole eri mieltä sopimuksista tai väitä vastaan. Virtuaalihahmo on ikioma sätkynukke, josta voi tehdä juuri haluamansa. Myös jos virtuaalihahmo joutuu somekohun keskelle, ei kenenkään oma henkilökohtainen elämä ole tuhoon tuomittu. Virtuaalivaikuttajat eivät loukkaannu ilkeistä kommenteista tai koe ahdistusta somejulkisuudesta. Vaikka ne ovat inhimillisen tuntuisia, ei virtuaalihahmoilla ole tunteita eikä sielua.

 

 

Mikään ei kuitenkaan ole täydellistä, ei edes tarkkaan hiottu virtuaalihahmo. Sosiaalisen median ulkonäköpaineista on keskusteltu paljon viime vuosina ja mietinkin, miten tällaiset virheettömät somehahmot tulevat vaikuttamaan nuoriin? Jos jo aikuisilla on haasteita erottaa virtuaalivaikuttajat oikeista ihmisvaikuttajista, entä sitten nuorilla ja lapsilla? Virtuaalivaikuttajia koskee samat säännönmukaisuudet ja lainalaisuudet kuin ihmisvaikuttajiakin, joten virtuaalihahmojen tekemien postauksien täytyy myös toteuttaa markkinoijan eettisyyttä ja vastuuta. Kuitenkin ongelmana on sen erottaminen, mikä sisältö on oikean ihmisen elämää ja mikä kuvitteellisessa maailmassa elävän hahmon. Medialukutaidon opettaminen korostuu näiden uusien ilmiöiden myötä entisestään. Suosittu virtuaalivaikuttaja voisi olla myös suuri riski disinformaation levittämiseen, niin kuin entisestään yleistyvät deep fake -videot.

 

Virtuaalivaikuttajat, interaktiiviset robotit ja muut tekoälyyn pohjautuvat inhimillisen tuntuiset systeemit eivät ole enää kovin kaukaista tulevaisuutta. On mielenkiintoista seurata, miten tällaiset ihmisten luomat elementit tulevat yhä enemmän osaksi joka päiväistä elämäämme. Seuraan kuitenkin itse tätä kehitystä hieman varovaisesti, sillä jollain tasolla tällaiset elävän tuntuiset fiktiiviset ja virtuaaliset hahmot epäilyttävät. Kuitenkin, niin kauan kuin nämä teknologian luomukset tuovat enemmän iloa kuin harmia maailmaan, ovat ne mielestäni paikkansa ansainneet.

 

Lähteet:

https://yle.fi/uutiset/3-11184270

https://www.marmai.fi/uutiset/onko-tulevaisuuden-somevaikuttaja-oikea-ihminen-virtuaaliset-vaikuttajat-vetoavat-jo-miljooniin/ef0332cc-65b4-3084-a67b-b5142f395532

https://www.instagram.com/lilmiquela/

 

 

 

 

 

Kommentoi