Tampere
02 May, Thursday
15° C

Proakatemian esseepankki

Someta tai häviä markkinoilla



Kirjoittanut: Axel Wiklund - tiimistä Revena.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Jab, jab, jab, right hook - How to tell your story in a noisy social world
Gary Vaynerchuck
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Luin Grary Vaynerchuckin kirjoittaman kirjan Jab, jab, jab, right hook (2013). Kirja käsittelee markkinointia ja nimenomaan juurikin sosiaalisen median markkinointia. Markkinointikenttä, työkalut ja eri alustat sosiaalisessa mediassa muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti. Tämä kirja antoi kuitenkin hyvää näkökulmaa markkinointiin, sillä samat somemarkkinoinnin lainalaisuudet pätevät vielä näin 8 vuoden jälkeenkin kirjan julkaisusta.

Gary Vaynerchuck on VaynerX yrityksen omistaja. Hän on $100 miljoonan dollarin vuosittaisen liikevaihdon omaavan sosiaalisen median markkinointitoimiston toimitusjohtaja. Vaynerchuck on toiminut sosiaalisen median markkinoinnin parissa aivan somen alkujuurilta lähtien. Hän nimittäin kasvatti isänsä perustaman viinibisneksen $3 miljoonan liikevaihdosta $60 miljoonaan vuosina 2006-2009 sosiaalisen median markkinoinnin ansiosta.

Kirjasta sai hyviä käytännön vinkkejä sisällöntuotantoon ja Gary havainnollisti käytännön esimerkkien kautta, että mikä sisältö on hyvää ja mikä huonoa. Tässä esseessä tulen käsittelemään paria isointa kirjan oppia itselleni.

 

Someta tai häviä markkinoilla

45% koko maailman väestöstä, eli 3,5 miljardia ihmistä käyttää sosiaalista mediaa päivittäin (Emarsys 2019). Käytetyimmät somealustat vuonna 2020 ovat Facebook, Youtube ja Instagram. Ihmiset käyttävät sosiaalista mediaa todella paljon. Markkinoijien tehtävä on saada ihmisten huomio. Jos ihmisten huomio on somessa, siellä pitäisi markkinoinnin huomion olla myös.

On luonnollista, että media alustat kehittyvät ja uudet innovaatiot korvaavat vanhat. Median vallankumous eri alustoilla tapahtuu tätä nykyä aina nopeammin ja nopeammin. Radiolla kesti 38 vuotta saavuttaa 50 miljoonan käyttäjän rajapyykki. Televisiolla vastaavaan meni 13 vuotta. Instagramilla 18 kuukautta.

Valtavan huomion saavuttaminen on sosiaalisen median aikakautena huomattavasti halvempaa kuin ennen. Markkinointikanavat on tullut saavutettaviksi aivan tavallisille ihmisille, kun taas aikana ennen sosiaalista mediaa, markkinointikenttä oli hyvin harvalukuisen porukan hallinnassa ja mukaan lähteminen todella kallista ja vaikeaa.

Sosiaalisen median aikana et välttämättä tarvitse rahaa ollenkaan, jos pystyt tuottamaan kyllin hyvää, mielenkiintoista ja lisäarvoa tuottavaa sisältöä. Hyvä sisältö löytää aina silmäparinsa, ennemmin tai myöhemmin.

Sosiaalisen median alustojen bisnes pohjautuu siihen, että kuinka saadaan alustalla kävijä pysymään sovelluksessa mahdollisimman pitkään. Sosiaalisessa mediassa sen käyttäjät luovat sosiaalisen median kullanarvoisen peruspilarin, eli sisällön. Esimerkkinä, jos teet todella hyvää sisältöä ruoanlaitosta, eri alustoilla on motivaatio näyttää sisältöäsi ruoanlaitosta kiinnostuneille, jos se saa heidät sitoutumaan alustalle pidemmäksi aikaa. Tämä on hyvä pitää mielessä sosiaalisen median sisällöntuotantoa suunnitellessa.

 

Pitkäjänteisyys ja pyyteettömyys

Jos haluat voittaa sosiaalisessa mediassa, tuota erinomaista sinne erinomaista sisältöä. Kirjan nimi jab, jab, jab, right hook kuvastaa Garyn kannustamaa sisällöntuotannon mentaliteettia. Sosiaalisessa mediassa ei toimi se, että julkaiset jatkuvasti sisältöä, jossa nostat vain yrityksesi jalustalle ja puhut vain omista tuotteistasi, palveluistasi, ja kehotat vain asiakkaita ostamaan sinulta.

Mitä on erinomainen sisältö? Erinomainen sisältö saa asiakkaan nauramaan, hymyilemään, inspiroitumaan ja antaa asiakkaalle vinkkejä. Erinomainen sisältö on siis hauskaa, viihdyttävää tai informatiivista. Sisällön pitää tuottaa aitoa lisäarvoa toimiakseen toivotulla tavalla.

Jab, jab, jab, right hook voitaisiinkin siis suomentaa – anna, anna, anna ja pyydä. Selkokielellä, tuota ensin asiakkaalle roimasti lisäarvoa pyyteettömästi (jab) jonka jälkeen voit pyytää asiakasta ostamaan sinulta (right hook). Pysyäksesi pinnalla, täytyy sisällöntuotannon olla jatkuvaa ja pitkäjänteistä, nähdäksesi konkreettisia tuloksia.

Eri alustoille ei toimi samat periaatteet sisällöntuotannon suhteen. Gary kehottaakin tuottamaan jokaiselle eri alustalle juuri kyseiselle alustalle ominaista sisältöä. Suurin virhe on julkaista sama sisältö kaikissa eri someissa liukuhihnatyyliin. Garyn sanoin; ”Content is king, but context is god”.

 

 

Yhteenveto

Vaikka sosiaalinen media on ollut läsnä jo yli vuosikymmenen, ei yritykset vieläkään osaa hyödyntää sosiaalisen median potentiaalia täysin, varsinkaan täällä Suomessa. Siksi suosittelisinkin lukemaan tämän Gary Vaynerchuckin kirjoittaman kirjan, vaikkakin se sisältää jo osittain vanhentunutta tietoa. Jab, jab, jab, right hook on loistava kirja oikean ja tuottavan mentaliteetin löytämiseen sosiaalisen median sisällöntuotantoon.

Kommentoi