Tampere
04 May, Saturday
8° C

Proakatemian esseepankki

Sokerijuurikaspelloilta hallitustyöskentelijäksi



Kirjoittanut: Pyry Paaso - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
EXIT Vol. 2
Anssi Kiviranta
Matias Mäenpää
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Sokerijuurikaspelloilta hallitustyöskentelijäksi

 

 

Hannu ja autoista kiinnostunut Mika Fagerström perustivat vuosituhannen taitteessa vaihtoautosivuston: Nettiauto.com, joka otti nopeasti tuulta alleen. Vain muutamia vuosia myöhemmin Otava media osti heidän yrityksensä. Kytölälle tärkeää on aina ollut erilaisten kulttuurien ymmärtäminen sekä yritteliäsiin ihmisiin ja uusiin ideoihin tutustuminen. Kytölä onkin vielä nykyäänkin lukuisissa yrityksissä eri rooleissa mukana ja jakaa mielellään oppejaan nuorille Start-Up yrittäjille.

 

Syksyllä 2000 kaikki alkoi, kun Mika tuli juttelemaan entiselle työkaverilleen Hannulle. Autoista kiinnostuneina Fagerström ehdotti Kytölälle, joka silloin oli ohjelmisto bisneksien parissa, käytettyjen autojen markkinapaikkasivuston perustamista. Fagerström oli kohdannut jatkuvasti vaikeuksia etsiessään vaihtoautoja ja hänellä oli visiota löytää ratkaisu tähän ongelmaan, ja hän olikin tehnyt hyvin perusteelliset suunnitelmat Kytölän juttusille tullessaan. Kytölällä taas oli hallussa tekniikkapuoli ja resursseja ohjelmisto bisneksien ansiosta.

 

Kytölä pitää matkaansa yrittäjänä mielenkiintoisena, paljon on sattunut ja tapahtunut, eikä mies ole valintojansa katunut. Olen aina ajatellut, että kerran kun yrittäjäksi lähtee, niin sieltä on vaikea palata takaisin. Tietysti epävarmuutta tarvitsee kestää jatkuvasti. Jos stressaa asioista liikaa saattaa olla parempi palata palkkatöihin. Kytölä myöntää kuitenkin, että ihan alussa hän ei ihan uskonut tähän bisnekseen, mutta ajatteli sen olevan hyvä harjoitus Intialaisten ohjelmoijien kanssa, joiden kanssa oli yhteistyötä aloittelemassa.

 

Alusta asti kilpailuetu olikin, että ilmoituksen tekeminen yksityiselle ihmisille oli ilmaista. Tämän ansioista ihmiset alkoivatkin markkinoida sivustoa itse, koska halusivat saada autonsa myydyksi. Nettiauton juokseva koodi, joka loi verkkosivun osoitteen, oli yksinkertainen ja sen vuoksi ihmisten oli helppo löytää etsimänsä auto, jonka he saattoivat alkuaikoina löytää vaikkapa lähikaupan ilmoitustaululta repäisylappuna.

 

Hannu tienasi pieneltä paikkakunnalta lähteneenä omaa rahaa jo nuoresta mansikka- ja sokerijuurikaspelloilta. Se oli semmoista rauhallista elämää pienellä tilalla. Hän kävi armeijassa reserviupseerikoulun, josta jäikin hyviä muistoja ja ennen kaikkea oppeja johtamiseen. Hän onkin suositellut monille, että kannattaa hyödyntää ne armeijan mahdollisuudet. Hänelläkin oli armeijassa jo 27-vuotiaitakin alaisia ja ollessaan itse nipin napin täysi-ikäinen sai siinä todella oppia johtamaan ja miten käsitellään erilaisia ihmisiä.

 

 

Armeijan jälkeen Hannu sai töitä Postilta ja telelaitokselta, nykyiseltä Telialta. Hän opiskelikin myöhemmin tietotekniikan alan insinööriksi. Opiskeluiden jälkeen vakkasuomen puhelimella työskennellessään hän eteni nopeasti esimies asemaan ja hyvä oppi toimitusjohtajalta oli, että aina kun tekee muistiinpanoja, on niissä oltava nimikirjaimet ja päivämäärä.

 

Hannun siirtyessä vakkasuomelta Nokialle vuoden siirtosopimuksella, hänet kohtasi haaste: kielitaito. Nokialla hän työskenteli pääsääntöisesti Libanonilaisten ja Intialaisten kollegoiden kanssa ja kielenä tietenkin englanti, joka ei Hannulta vielä oikein taipunut. Nopean intensiivi kurssin ja työn kautta opittu kielitaito sekä luodut kansainväliset kontaktit ovat myöhemmin hänen urallaan ollut keskeisessä asemassa.

 

Arabiemiraateissa töitä tehdessään hän oppi paljon maailman kulttuureista sekä erilaisista tavoista elää, joka on ollut tärkeä oppi elämässä ja uralla. Sittemmin Nokialla työkeikkoja tuli mm. Ranskaan ja Neuvostoliittoon.

 

Nokian komennuksen jälkeen matka jatkui Reutersille, jossa töitä tehtiin aivan liikaa. Lopulta oli käynti työterveydessä ja työterveyslääkärin sanat: Sinä kuolet kohta, jos et lopeta tuota stressaamista. Silloin Kytölä oivalsi, että ei töiden takia kannattaisi kuolla ja päätin, että kun tekee parhaansa, sen on riitettävä. Jos ei riitä niin tulee sitten vaikka potkut. 1993 Reutersilla tehtiin rajuja irtisanomisia laskeneen liikevaihdon takia ja Kytölä esimiehenä oli tiukassa paikassa viemässä näitä uutisia hyville tekijöille. Samoina vuosina myös Kytölän matka yrittäjänä ja sijoittajana alkoi totisemmin, hän yritti myös käydä kauppakorkeakoulun työn ohella, mutta se päätyikin lopulta enemmän kesäkursseina internet opintoja tehden.

 

Vuonna 1995 hän oppi ja huomasi Intiassa matkatessaan, että ohjelmistoyritysten pörssi kurssit nousevat helposti. Eräskin yritys laittoi lehteen aukeaman kokoisen mainoksen, jossa ilmoittivat hakevansa 600 uutta työntekijää, joka herätti valtavaa kiinnostusta, mutta eivät he ketään palkanneet vaan kyseessä oli listautumis- markkinointi temppu.

 

Kaiken tämän Reuters aikansa aikana Kytölä eteni aina yrityksen Baltian maiden toimitusjohtajaksi asti.  Tanskassa Kytölä puhui vaimonsa kanssa, että haluaa ottaa lopputilin ja alkaa yrittäjäksi. Vaimo kannusti ja lupasi pitää perheen leivässä viisi vuotta. Tämä antoi Hannulle mahdollisuuden lähteä kokeilemaan yrittäjyyttä aivan vapaasti. Vuonna 2000 hän sitten irtisanoi itsensä Reutersilta, jossa oli tullut nähtyä maailmaa, luotua verkostoja ja opittua yhtä, jos toistakin.

 

Pian nettiautoon alkoi kuitenkin ilmestyä kaikenlaista muutakin myytävää: mopoja, peltivanteita ja veneitä. Tästä syntyikin nopeasti tarve laajentaa. Syntyi Nettivene, Nettimoto ja Nettivaraosa. Sillä kaiken löytyminen nettiauton alta, sotki sen toimintaa käytettyjen autojen myyntipaikkana.

 

Kytölä ja Fagerström monistivat nettiauton myös mm. Englantiin, Ruotsiin, Viroon, Etelä-Afrikkaan ja Saudi-Arabiaan. Mikään näistä ei kuitenkaan lähtenyt lentoon.

 

Vuonna 2005 alkoi Nettiauton ensimmäinen myyntikierros, jossa oli viisi kiinnostunutta ostajaa, mutta kauppoja ei vielä tuolloin syntynyt. Kierros kaksi kuitenkin alkoi jo vuonna 2006 ja potentiaalisia ostajiakin oli jo yhdeksän. Otava median ostaminen tuli hieman sattuman kautta, kun Fagerström oli muilla asioilla palaverissa Otavalla, kun heiltä tuli kysymys, että oletteko ikinä miettineet Nettiauton myymistä, oli mietitty. Asiat etenivätkin todella nopeasti ja Nettiauto siirtyi Otava medialle helmikuussa 2006.

 

Vuoteen 2020 mennessä Kytölä on ollut mukana lähes 70 yrityksessä joko perustajana, enkelisijoittajan tai hallituksen jäsenenä. Hän on myös partnerina Wendeb rahoitusyhtiöllä. Kytölän mukaan menestyvä yrittäjä on sinnikäs, ahkera ja peräänantamaton, joka jaksaa tehdä asioita.  Tarvitaan siinä myös onnea, mutta kun onnelle antaa tarpeeksi monesti mahdollisuuden, osuu se joskus kohdallekin.  Nykyisin hän haluaakin keskittyä Startup yhtiöiden hallitustyöskentelyyn.

Kommentoi