Tampere
02 May, Thursday
2° C

Proakatemian esseepankki

Sisältömarkkinoinnin sudenkuopat



Kirjoittanut: Janne Pussinen - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
The Story Engine
Kyle Gray
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Uusin esseeni käsitteli sisältömarkkinointia ja sen tarjoamia hyötyjä muun markkinoinnin keinojen ohella. Sisältömarkkinointi kiteytettynä merkitsee tarkoituksella tuotettua sisältöä, joka tuo lisäarvoa sisällön kuluttajalle. Sisältömarkkinointia tapahtuu useilla eri medioilla, kuten videoilla, tekstillä tai vaikka esimerkiksi podcasteilla. Varsinkin nyt sosiaalisen etääntymisen aikana kaikelle sisällölle löytyy varmasti kuluttajia (vaikka esimerkiksi podcastien kuuntelu on joidenkin podcastaajien mukaan laskenut, todennäköisesti koska ihmiset eivät pääse kuuntelemaan podcasteja työmatkoillaan).  Blogit ja uutiskirjeet ovat kuitenkin (täysin mututuntumaltani) suosituin tapaa, jolla yritykset pyrkivät tarjoamaan seuraajilleen lisäarvoa.

Kyle Gray listasi muutaman yleisimmän syyn blogien kaatumiseen kirjassaan The Story Engine (suositeltavaa luettavaa kaikille sisältömarkkinoinnin strategiasta kiinnostuneille).  Alla suomennettuna kuusi yleisintä syytä siihen minkä takia blogien sisällön tuotanto loppuu. Gray itse viittaa näillä vain blogien toiminnan loppuun, mutta mielestäni nämä syyt pätevät lähes kaikkiin luovan alan tehtäviin.

Harakka-syndrooma (engl. Shiny object syndrome) – Uudet markkinoijat ja sisällön tuottajat saattavat alkaa seurata turhan tarkkaan uusia trendejä. Trendien seuraaminen ja perillä pysyminen alan kehityksestä on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää kuin vaihtaa tekniikkaa, työkalua tai strategiaa viikoittain on tuottaa laadukasta sisältöä säännöllisesti.

Ei vaihtelua  (engl. No differentation) – Markkinointi ja sisällöntuottaminen ovat hyvin kilpailullisia aloja: erilaisia blogeja on satoja ellei tuhansia. Jos tuottamasi sisältösi ei erotu muiden sisällöstä, sitä ei kukaan seuraa.

Eristäytyminen (engl. Isolation) – On vaarallisen helppoa keskittyä sisältömarkkinoinnin markkinointi osaan, varsinkin uutta blogia aloittaessa. Pelkkä oman tuotteen promoaminen ja mainostaminen vaikuttavat liian selkeältä mainostamiselta, eikä kukaan pidä siitä tunteesta, että sinulle mainostetaan jotain.

Avainsanat arvon yli (engl Keywords over value) – Markkinoidessa on turhan helppo vain keskittyä trendeihin ja alkaa täyttämään sisältöä avainsanoilla, jotka liittyvät tuotteeseen ja trendeihin. Jos sisällön painoarvo kallistuu arvon lisäämisestä avainsanojen painottamiseen, sisältö alkaa vaikuttaa tyhjältä ja merkityksettömältä.

Loppuunpalaminen (engl. Burnout) – Säännöllinen ja laadukas sisällöntuotanto vaatii aikaa ja paljon henkisiä resursseja. Ilman suurempaa syytä ja työn kontekstia, monet tuottajat palavat loppuun.

Skaalaamattomuus (engl Can’t scale) – Yhden hengen pyörittämän blogin on vaikea lisätä sisällöntuoton määrä ja julkaisutahtia. Uusien tuottajien integroiminen voi olla vaikeaa, sillä jokaisen tuottajan oma henkilökohtainen tyyli voi olla vaikea sovittaa jo olemassa olevaan blogiin ja tyyliin. Jos alkuperäisen tuottajan tyyli on juuri se syy, jonka takia blogi on saanut seuraajia, saattaa tyylin muutos karkottaa uskollisimmatkin seuraajat.

Aihetunnisteet:
Kommentoi