Tampere
02 May, Thursday
10° C

Proakatemian esseepankki

Strategisen sisältömarkkinoinnin hyöty yrityksille ja asiakkaille



Kirjoittanut: Selina Rintala - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Strateginen sisältömarkkinointi
Jorma Kananen
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.
Johdanto strategisen sisältömarkkinoinnin pariin 

Viimeisen, ainakin kymmenen vuoden aikana digimarkkinointi eli niin sanotusti digitaalinen sisällöntuotanto, yrityksen markkinointi ja mainonta digitaalisissa kanavissa, on huomattavasti lisääntynyt. On enemmän outoa, jos yritys ei tee minkäänlaista sisällöntuotantoa somessa. Monet ovat sitä mieltä, että yrityksesi ei myöskään voi nyky-yhteiskunnassa pärjätä kilpailijoihin verrattuna, ellet tee minkäänlaista digimarkkinointia. Olen samaa – sekä myös eri mieltä, sillä riippuu lopulta hyvinkin paljon yrityksen asiakaskohderyhmästä, missä pystyt heitä parhaiten tavoittamaan. Sanotaan näin, että suurimmalle osalle yrityksistä on erittäin hyödyllistä tehdä digimarkkinointia ja ennen kaikkea tehdä sitä strategisesti sisältömarkkinointina. Hyvästä sisältömarkkinoinnista ei ainakaan ole haittaa yrityksille, mutta ei se ole välttämättömyys ole. Esimerkiksi tätini perheen maa-ainesten kuljetuksia toteuttavalle –yritykselle se ei ole ollut, sillä asiakaskuntaa on jo riittävästi paikallisista ja lähikunnista olevista asiakkaista, noin 2900 asiakasta. He eivät siis ole tehneet koskaan minkäänlaista sisällöntuotantoa tai digimarkkinointia, eikä heillä edes ole nettisivuja. Mutta millaisille yrityksille ja yrittäjille sitten on hyötyä strategisesta sisällöntuotannosta ja digimarkkinoinnista? Itseäni kiinnostaa markkinointi ja miten sitä pystyy yrittäjänä toteuttamaan monin eri keinoin, joista yksi tärkeä osa, ellei lopulta tärkein on digimarkkinointi sekä miten tehdä se strategisesti sisältömarkkinoinnilla. Esseessäni käytän lähteenä kirjaa “Strateginen sisältömarkkinointi”. (Kananen J. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja –sarja, 2018.) 

Miksi sisältömarkkinointia kannattaa tehdä? 

Sisältömarkkinointi on osa digimarkkinointia ja markkinointia tehdään, jotta yritys saa näkyvyyttä, myyntiä ja asiakkaita tuotteilleen tai palveluilleen. Sisällöntuotantoa digitaalisesti tehdään osana markkinointia yrityksissä entistä enemmän, koska suurin osa potentiaalisista asiakkaista on digitaalisten kanavien ja somen suurkuluttajia. Koska ihmiset, yrityksen näkökulmasta asiakkaat, viettävät erittäin paljon aikaa somessa. Kaikki tulee suoraan puhelimen näytöltä heidän silmilleen, johon yritys sisällöllään pääsee siis parhaiten vaikuttamaan. Asiakas pystyy vaikuttamaan somessa näkemäänsä, siihen millaisia yrityksiä ja yrittäjiä haluaa seurata, mutta silti moni asiakas ajautuu katsomaan myös uusia yrityksiä, tutustumaan heidän palveluihinsa ja tuotteisiinsa. Juuri tämän takia digitaalisuus ja sosiaalinen media on hieno keksintö, sillä sieltä löytää jatkuvasti uusia yrityksiä, joiden palveluja ja tuotteita pystyy helposti myös vertailemaan. Eli yrityksen tehdessä sisältömarkkinointia, helpotetaan myös yrityksen palveluiden tietoisuutta, lähestyttävyyttä ja saatavuutta asiakkaalle. Suurin osa olettaa jokaiselta yritykseltä löytyvän vähintään nettisivut ja mahdollisesti myös Instagram – ja Facebook –sivut. 

Sisältömarkkinoinnin tavoite 

Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on useimmiten yrityksen tuotteiden tai palveluiden näkyvyyden lisäämisen lisäksi myös uusien ja vanhojen asiakkaiden sitouttaminen, sekä arvokkaan sisällön jakaminen ja luominen johdonmukaisesti. Yritykset saavat yritykselleen asiakkaita yleensä ratkaistuaan asiakkaan ongelman, johon somessa yrityksen sisällöntuotannolla pystyy hyvin tekemään vaikutuksen erilaisilla mainonnan ja sisältömarkkinoinnin keinoilla. 

Jotta mahdollinen asiakas ajautuu tutustumaan juuri minun yritykseni sivustoille, tulee minun miettiä asiakaskohderyhmäni hyvinkin tarkasti sekä millaisissa digitaalisen kentän alustoissa mahdolliset asiakkaani scrollailevat. Somessa sisältömarkkinointi on entistä tehokkaampaa laittamalla siihen myös pienen summan rahaa, sillä pienelläkin summalla on mahdollisuus tavoittaa suuria määriä potentiaalisia silmäpareja.  

Kenelle strateginen sisältömarkkinointi on tärkeää? 

Strateginen sisältömarkkinointi sopii etenkin kaikille yrityksille, jotka haluavat tehdä digitaalista markkinointia laadukkaasti ja tuloksekkaasti. Niille yrityksille, joiden asiakaskohderyhmä ylipäätään on digitaalisten kanavien käyttäjiä sekä yrityksille, joille sisältömarkkinoinnista on tietenkin hyötyä. Hyötyä varmasti on lähes jokaiselle yritykselle, kuten aiemmin totesin, ettei siitä ainakaan haittaa ole. Haittaa yrityksen brändille toki voi tulla, jos sisältö on loukkaavaa, rasistista, alentavaa tai muuten vaan huonoa. Sisältömarkkinoinnissa olisi hyvä näkyä yrityksen arvot ja visio, jotka kannattavat olla näkyviä ja selkeitä, sillä ne auttavat asiakasta valitsemaan hänen arvojensa mukaiset yritykset. Sisältömarkkinoinnin toteuttaminen on yritykselle suuri kilpailuetu, jolla pystytään luomaan yritykselle erottuva asema ja brändi markkinoilla. Mitä jos yritys ei vielä tee sisältömarkkinointia somessa, eikä tiedä missä potentiaaliset asiakkaat ovat? Silloin kannattaa tutkia, missä somekanavissa yrityksen kilpailijat ovat, sillä siellä ovat myös asiakkaat. (Kananen, 2018, 82.) 

Asiakkaan ostokäyttäytyminen ja sen seuranta sisältömarkkinoinnin avulla 

Sisältöä tekemällä yritys saa myös uudenlaisen yhteyden asiakkaisiin. Sisältömarkkinointi on oiva tapa myös sitouttaa asiakasta enemmän yritykseesi ja sen toimintaan, sekä antaa myös mahdollisuuden vaikuttaa yrityksesi toimintaan ja tutustumaan yritykseen entistä enemmän. Jotta saat yrityksellesi asiakkaan, täytyy asiakkaalle saada luottamus ja saada hänelle tunteita aikaiseksi. Asiakkaalle täytyy tulla tunne siitä, että hän todella tarvitsee juuri sinulta ja sinun yrityksesi palveluitasi tai tuotteitasi. Ja jotta saat asiakkaasi uudelleen asiakkaaksesi, vaikuttaa siihen yritykseesi syntyneen tunnesidoksen lisäksi toki muutakin, kuten kaikki palvelupolkuun liittyvä.  

Asiakkaan ostokäyttäytymistä pystyy myös seuraamaan huomattavasti helpommin sisältömarkkinointia toteuttamalla. Erilaiset sosiaalisen median kanavat ja sovellukset auttavat yrityksiä seuraamaan julkaisujen, tarinoiden, sivustojen ja muiden sisältöjen klikkauksia ja asiakkaan käyttäytymistä kunkin julkaisun kohdalla. Myös verkkokaupan, blogisivustojen, tuote-esittelyiden klikkauksia, tallennuksia ja kommentteja pystyy hyvin seuraamaan. Kuitenkin tuloksellisuus, eli myynti tai sen lisääminen on yritysten päätavoite yleensä sisältömarkkinointia tehdessään. Jos sitä ei tule, on yrityksen alettava miettiä uusia tapoja, väyliä ja ideoita tehdä sisältömarkkinointia sekä muuttaa strategiaa.  

Strategian luominen sisältömarkkinointiin  

Jotta sisältömarkkinointi on tuloksellista, edellyttää se aina strategian luomista. Strategia koostuu seuraavien kysymyksien vastauksista; Kuka ja kenelle sisältöä tehdään, eli kohderyhmä, persoona ja yleisö. Miten sisältöä toteutetaan, millaisissa kanavissa ja medioissa. Mitä sisältö ja yrityksen sisällöntuotanto pitää tarkalleen sisällään. Sekä viimeisenä se, miten sisällöntuotantoa seurataan, eli millaisia mittareita käytetään. Yrityksen täytyy myös tehdä sisällöntuotannon tavoitteet selkeiksi ja määritellyiksi. Asiakaskohderyhmän määrittely on ensimmäinen asia, joka täytyy strategisessa sisältömarkkinoinnissa ja yrityksen koko liiketoiminnan strategiassa huomioida. Yrityksen toiminta ilman kohderyhmän määrittelyä ja heidän tarpeiden ja ongelmien määrittelyä, on hakuammuntaa. Kohderyhmän tarpeet ja ongelmat määrittävät yrityksen tarjottavan tuotteet tai palvelun sopivuuden ja tarpeellisuuden asiakaskohderyhmälle. Tuotteen täytyy kohdata asiakkaan tarve tai ongelma ja näiden tunnistaminen luo vahvan pohjan sisältömarkkinoinnin viestinnän sisällölle. (Kananen, 2018, 49.) 

Strateginen sisältömarkkinointi täytyy kuulua yrityksen liiketoimintasuunnitelmaan ja sisällön tulee perustua yrityksen liikeideaan. Tällöin sisältömarkkinointi toteutuu yrityksen näköisesti ja auttaa toteuttamaan juuri yrityksen brändiin ja kohderyhmään sopivaa sisältöä osana markkinointiaan. Strategia on kokonaisuus, jolla päämäärät ja tavoitteet on mahdollista saavuttaa. Strategia myös auttaa oikeiden ja tarvittavien toimenpiteiden suunnittelussa, sekä strategian mukaisesti toimittaessa, ei tarvitse aina tuhlata aikaa pohtimiseen siihen mitä pitäisi tehdä tai miten tehdään. Kuten strategioita, myös sisältömarkkinoinnin strategiaa kannattaa ja joutuu välillä tarkentamaan ja tarvittaessa muuttamaan suunnitelmaa. Kokeilut on siis hyvä ottaa mukaan yrityksen strategiseen sisältömarkkinointiin mukaan, sillä jotkut jutut ja ideat eivät vain toimi digitaalisessa maailmassa juuri oman yrityksen asiakaskohderyhmälle. Toimivuutta, kannattavuutta ja asiakkaiden sitoutuneisuutta voi hyvin seurata erilaisin keinoin, jotka myös riippuvat yrityksen tavoitteista sisältömarkkinointiin liittyen. Millaisia tuloksia ja asioita sisältömarkkinoinnilla yritys haluaa saada ja toteuttaa. (Kananen, 2018, 15.) 

Loppuun 

“Strateginen sisältömarkkinointi” -kirja sisältää hyvin yksityiskohtaisesti ja selkeästi konkreettisia vinkkejä yritysten ja yrittäjien näkökulmasta, kuinka strategista sisältömarkkinointia kannattaa tehdä, missä ja mitä kannattaa huomioida asiakkaan ja yrityksen kannalta. Vastaukset myös siihen, millainen on hyvä strategia ja mitä täytyy ottaa huomioon digitaalisessa ympäristössä. Ajatukseni siitä, täytyykö yrityksen tehdä sisältömarkkinointia ja toimia digitaalisessa ympäristössä muiden kilpailijoiden seassa, alkaa kääntyä enemmän ja enemmän sille puolelle, että se kannattaa. Nyky-yhteiskunnassa se on melkein välttämättömyys pärjätä ja saada kilpailijoihin verraten etulyöntiasemaa ja enemmän myyntiä. Tätä ajatusta myös juontaa tutkimukset, joiden mukaan sisältöstrategian omaavat yritykset menestyvät muita paremmin (The marketing statistics you need to know n.d.). (Kananen, 2018, 49.) 

 

Lähteet 

Kananen J. 2018. Strateginen sisältömarkkinointi. Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja –sarja. Viitattu 6.4.2023 

Sales Communications –blogi, Mitä on sisältömarkkinointi? 04.03.2019. Viitattu 6.4.2023 

 

Kommentoi