Tampere
02 May, Thursday
15° C

Proakatemian esseepankki

Roiman ensimmäinen projekti! Osa 1



Kirjoittanut: Jasmi Koskela - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Typografia - Kieltä vai visuaalisuutta
Riitta Brusila
Esseen arvioitu lukuaika on 8 minuuttia.

Roiman ensimmäinen projekti

 

Joulukuu 2021

 

Toimeksiannon vastaanottaminen

Jouluna 2021 Proakatemia sai toimeksiannon Tampereen Hiedanrannan kehitys Oy:ltä. Hiedanrannan toiveissa oli saada uutta kesätoimintaa urbaanille tehdasaukiolle. Alueella sijaitsee korkeilla seinillä varustettu graffitipuisto, joka on tarkoitettu graffitimaalareiden vapaaseen maalaamiskäyttöön. Graffitipuiston keskellä on kuitenkin vain tyhjä hiekkakenttä, johon kaivattiin meininkiä.

 

Kuva 1. BoomBattlen kenttä.

 

Tiimijakojen jälkeen, ennen kuin tiimillämme oli edes nimeä, otimme toimeksiannon yhteistuumin vastaan. Tämän projektin oli tarkoitus olla koko tiimin yhteinen ja niin sanotusti ensimmäinen näytönpaikkamme. Talvilomalla pidimme suunnittelupalavereita etänä, joissa vaihdoimme ajatuksia siitä, millaista toimintaa haluaisimme alueelle tuoda. Ideat pyörivät erilaisten joukkuepelien ympärillä, sekä alkuun pohdimme myös kohderyhmää. Mietimme esimerkiksi lapsille suunnattua toimintaa, sillä sellainen olisi mahdollista toteuttaa pienellä budjetilla lasten ollessa tyytyväisiä mielikuvituksen varassa oleviin aktiviteetteihin. Toisaalta taas alueella liikkuu enemmän nuorisoa, jolloin heille suunnatussa toiminnassa meillä olisi osittain valmis asiakaskunta.

 

Tammikuu 2022

 

Projektiryhmän muodostuminen

Kevään edetessä projektia alkoi vetämään pienempi ydinporukka, sillä huomasimme, että jokaisen tiimiläisen motivaatio ei riittänyt projektin jatkamiseen. Keväällä ydinporukka valitsi aiheeksi paintballtyylisen joukkuepelin, jossa pelataan maalikuulien sijaan täyskumikuulilla. He päätyivät kuulavalintaan, koska Hiedanrannan toiveena oli, että toiminta ei sotkisi aluetta ja se ei aiheuttaisi paljoa roskaa. Lisäksi nimeksi muodostui BoomBattle! Keväällä projektitiimi kutistui entisestään ja lopulta projektia lähti edistämään Roimasta Marko, Niina ja Tuomas. Itse olen kokenut projektin kuitenkin koko tiimillemme siitä erityiseksi, sillä aluksi kaikki meistä olivat mukana, Boombattlesta on puhuttu koko kevään ajan paljon ja se on jakanut paljon ajatuksia tiimissä varsinkin sitoutumisen näkökulmasta. Esimerkiksi mitä se tarkoittaa, kun sanomme olevamme projektissa mukana? Miten paljon se sitoo meitä? On myös mielenkiintoista huomata, kuinka erilaisia asioita sitoutuminen voi eri tiimiläisille tarkoittaa. Osalle sitoutuminen on sitä, että ollaan täysillä mukana, tuli mitä tuli. Toisille sitoutuminen voi taas tarkoittaa sitä, että ollaan valmiita tekemään kaikkea, kunhan tekeminen pysyy omalla mukavuusalueella. Nämä erot ovat kasvattaneet meitä tiiminä paljon, kun olemme käytännön tasolla oppineet, mitä sitoutuminen Roimassa voi tarkoittaa ja miten se vaikuttaa, jos näkemyksemme eroavat paljon.

 

Itse olen seilannut Boombattle-projektista pois ja takaisin. Joulun alla olin innoissani mukana Hiedanranta-projektissa, sillä koin olevani omalla vahvuusalueellani: Ideoimassa ja innovoimassa. Kun kevät eteni, motivaationi projektiin lopahti, sillä olen kova innostumaan alussa, mutta pelästyin, kun piti oikeasti alkaa tekemään ja sitoutua. Jälkeenpäin reflektoidessa olen huomannut, että tiimiyrityksemme alkutaipaleella näkemykseni sitoutumisesta oli erilainen kuin nyt. Alkuun säikähdin, että jos lähden tähän projektiin, minun täytyy osata kaikkea ja pitää kaikkia lankoja käsissä vähintäänkin siltä varalta, että muut hylkäävät minut projektiin ja joudun suoriutumaan siitä täysin yksin. En tiedä, miksi ensimmäinen pelkoni oli yksin jääminen projektissa. Ehkä syy oli se, että Roima tiiminä ei ollut vielä tehnyt mitään yhdessä, jolloin minulla ei ollut minkäänlaista ennakkokäsitystä saatikka luottamusta muihin tiimiläisiin ja heidän taitoihinsa. Jättäydyin siis projektista tässä kohtaa hetkeksi pois.

 

Maaliskuu 2022

 

Markkinoinnin kurssi

Keväällä meillä oli markkinoinnin kurssi, jossa yhtenä projektina käsittelyssä oli Boombattle. Markkinoinnin kurssilla oli ideana saada kehitettyä jotain tiimimme projekteista. Palvelumuotoilun kurssin jälkeen minulla oli sekavat tunnelmat siitä, mitä kannattaisi alkaa kehittää tai mihin ryhmään edes kuulun, joten päädyin takaisin Boombattlen porukkaan markkinoinnin merkeissä. Tarkoituksena oli suorittaa markkinoinnin kurssi Boombattlen avulla ja sen jälkeen lähteä taas projektista pois. Markkinoinnin porukassa meitä oli Boombattlen ydinporukan lisäksi minä ja Anni. Kurssilla saimme konkreettisia tekoja aikaan projektin edistämiseksi, teimme mm. markkinointisuunnitelman ”Suunnitelmallista markkinointia 2021” apupohjaan. Suunnittelimme tavoitteet esimerkiksi Instagramille, Facebookille ja yleisesti markkinoinnille:

 

Instagram

Tavoite:

  • Myynti
  • Yhteisöllisyys
  • Yritykselle kasvot
  • Näkyvyys
  • Ajankohtaisuus
  • Tarinallisuus, muistot

Toteutus:

  • Säännöllisyys
  • Asiakkaiden osallistaminen
  • Ennakointi ja ajankohtaisuus
  • Huumori ja helposti lähestyttävä sisältö

Kustannukset:

  • Maksettu sisältömarkkinointi
  • Markkinointi sisältyy työntekijän toimenkuvaan

Seuranta:

  • Myynnin seuranta
  • Seuraajien aktiivisuus ja osallistuminen
  • Sisältömarkkinoinnin data ja julkaisujen kattavuus

 

Facebook

Tavoite:

  • Tapahtumajulkaisujen alusta
  • Informaatiokanava sidosryhmille
  • Vakuuttavuus
  • Yrityksen kehittäminen ja asiakastyytyväisyyden parantaminen

Toteutus:

  • Säännöllisyys ja ajantasaisuus
  • Asianmukainen viestintä

Kustannukset:

  • Sisällöntuotanto kuuluu työntekijän toimenkuvaan

Seuranta:

  • Sivun tykkäykset, reagointi ja kommentointi
  • Tapahtumien asiakasaktiivisuus
  • Yhteydenotot

 

Yleinen markkinoinnin tavoite

Tavoite sisälsi somet, sähköpostin, median, verkostot ja yhteistyöt:

  • Myynti
  • Toiminnan tunnetuksi tekeminen
  • Brändin rakentaminen

Tavoitteemme perustui toiminnan tuoreudelle: Markkinoinnin ensisijainen tavoite on tuoda palvelu asiakkaiden tietoisuuteen ja mahdollistaa yritystoiminnan kannattavuus.

 

Huhtikuu 2022

 

Markkinointi käytännössä

Huhtikuun alussa Niina kasasi BoomBattlelle markkinointiporukkaa, johon lähdin tiimimme Eveliinan kanssa mukaan. Ideana oli saada Boombattlen somemarkkinointi käyntiin, markkinointimateriaalia, sekä suunnitella brändi ja logo kuntoon. Aloitimme suunnittelua Eveliinan ja Niinan kanssa ja tiimimme Joel teki logoehdotuksia. Lopulta porukka kuitenkin sekoittui taas, sillä pidimme myynnin kurssilla Boombattlen myyntipäivän, jolloin logoa ja brändiä olivat työstämässä meidän lisäksi myös Anni ja Tuomas. Myyntipäivillä Tuomas teki Boombattlelle nettisivut, lopullisen logon, Eve suunnitteli postausideoita ja minä ja Anni saimme sometilit käyntiin, joten saimme hyvän kokonaisuuden luotua yhdessä päivässä. Aloitimme postaamisen Instagramiin rikotulla kuvalla kentästä, sillä Annilla oli hyvä pointti siitä, että Instagram-sivulle saa nopeasti täytettä ja pääsee matalalla kynnyksellä alkuun, kun hajottaa yhden kuvan kuudeksi kuvaksi. Sen jälkeen minä puolestaan tein ”mitä, missä, milloin” -postaukset suunnittelemamme brändin mukaisesti. Saimme yhdessä päivässä tilille siis yhteensä yhdeksän kuvaa, joten tili näytti heti paljon paremmalta.

 

BoomBattlen visuaalinen brändi

 

Kuva 2. Boombattlen brändi

 

Kuva 3. Hajotettu kuva Boombattlen Instagramissa

 

Instagramin story-palloihin muodostimme sanan ”BOOM”, jota pystyi myöhemmin kesän aikana laajentamaan lisäämällä O-kirjaimia.

Kuva 4. Boombattlen Instagramin Stories-osio.

 

Toukokuu 2022

 

Suunnitelmat käytäntöön

Toukokuussa alkoi kerääntyä painetta eri osa-alueille. Kenttä piti saada rakennettua, markkinointi piti saada kunnolla aloitettua, avajaistapahtuma täytyi suunnitella ja merkkaimien saapumisesta ei ollut tietoakaan. Omasta näkökulmastani, eli markkinoinnin puolta tarkastellessa, vaikeinta oli yrittää luoda markkinointia tyhjästä, kun ei ollut oikeastaan mitään kuvattavaa. Ensimmäinen kuvauspäivä saatiin järjestettyä niin, että Niina hankki lainamerkkaimen ja yhden maskin alan harrastajalta. Käytimme rekvisiittana graffitipuiston seiniä ja puista laatikkoa, joka löytyi alueelta. Tiimimme Eveliina hoiti kuvauksen ja saimme tiimiläisiä avuksi esittämään pelaajia. Ideoimme Eveliinan kanssa ennen kuvauksia, miten saamme mahdollisimman paljon materiaalia aikaiseksi ilman pelikenttää. Tässä ideoitamme ja toteutuksia käytännössä, miten toteutetaan markkinointimateriaalia jostain sellaisesta, joka ei vielä ole olemassa:

 

  1. Lähikuvat
  • Lähelle tarkennettuja kuvia ihmisistä, graffitien maalipinnasta, merkkaimesta ja maskista
  • Samoista kohdista kuvia, mutta eri suunnista

Kuva 5. Lähikuva Boombattle-kentän seinästä. Kuvaaja: Eveliina Hakanen.

 

 

  1. Taustakuvat
  • Yleispätevät maisemakuvat alueelta, joita voisi käyttää taustakuvina postauksissa

Kuva 6. Hiedanrannan tehdasaukio. Kuvaaja: Eveliina Hakanen.

 

 

  1. Kuvat ihmisistä
  • Mielikuvien luomista Hiedanrantaan saapumisesta
  • Joukkuekuvia, joissa heitetään ylävitosia tms.
  • Kuvat projektiryhmästä

Kuva 7. Roimalaisia Boombattlen mainoskuvassa. Kuvaaja: Eveliina Hakanen.

 

 

  1. Kuvia, joissa esitetään pelin olevan käynnissä
  • Yritetään luoda jännitystä ja liikettä kuviin

Kuva 8. Roimalaisia Boombattlen mainoskuvissa. Kuvaaja: Eveliina Hakanen.

 

 

Oivalluksia markkinoinnin alkutaipaleesta

  1. Aloita ajoissa!

Ensimmäinen kunnollinen postaus saatiin ulos 18.5. Nyt syksyllä huomaa, että markkinointi aloitettiin aivan liian myöhään. Tuolloin kukaan ulkopuolinen ei vielä tiennyt BoomBattlesta mitään ja aikaa avajaisiin oli vain muutama viikko. Heti alkuun emme myöskään tehneet vielä maksettua markkinointia, sillä tilillämme ei ollut paljoa ihmeteltävää. Toisaalta se olisi ollut avajaisten kannalta hyödyllistä tehdä jo aikaisemmassa vaiheessa. Maksetun markkinoinnin kautta ei myöskään olisi tarvinnut ohjata ihmisiä Instagram/Facebook profiiliin, vaan mainokseen saa liitettyä nettisivut niin, että klikkaamalla asiakas ohjautuu suoraan nettisivuille. Tätä olisimme voineet hyödyntää heti alussa, kun nettisivuillamme oli enemmän tekstiä kuin someissa.

 

  1. Varmista, että saat käyttää kuviasi kaupalliseen tarkoitukseen

BoomBattlen kenttä sijaitsi Hiedanrannan graffitipuistossa. Jos siis halusimme ottaa kuvia alueella, niihin väistämässä tuli näkyviin alueen graffitit. Kuten myös Kuvaston artikkelissa 23.1.2019 todetaan, koskee myös katutaidetta tekijänoikeussuoja. Graffititeokset saavat suojan, mikäli ne ylittävät teoskynnyksen. Kynnys ylittyy, jos graffitit ovat selkeästi itsenäisiä ja omaperäisiä teoksia. Graffiteja saa siis toisaalta kuvata, mutta niitä ei saa hyödyntää kaupalliseen tarkoitukseen. (Kuvasto 2019.) Onneksi tajusimme asian ajoissa, joten emme kerenneet julkaisemaan kuvia, joissa oli kuvattuna suoraan joku alueen teoksista. Olimme myös yhteyksissä alueen graffititaiteilijoihin ja sovimme tietyistä teoksista, joilla oli taiteilijoille niin suuri henkilökohtainen merkitys, että emme näyttäisi niitä ollenkaan. Koko kesän ajan kaikessa kuvallisessa tuottamisessa täytyi aina muistaa ja tarkistaa, että emme näyttäneet kenenkään teosta liian tarkasti tai kokonaan.

 

Kuva 9. Kuvakaappaus Boombattlen Instagramista.

 

  1. Arvonta toimii, mutta niitä ei kannata tehdä liikaa

Ihmiset pitävät siitä, mikä on ilmaista. Arvonta-postaus toimi ja levitti projektista tietoa uusille ihmisille. Samalla kerrytimme tilimme seuraajamäärää. Jälkeenpäin ajateltuna arvonta olisi ollut järkevä myös myöhemmässä vaiheessa, mikäli olisimme tavoitelleet suurempaa seuraajamäärää tilillemme, mutta kesä on ajanjaksoltaan niin lyhyt, että jos arvontoja olisi koko ajan, se työllistäisi liikaa aikaan nähden. Ja varsinkin Boombattlessa, kun ideana oli joka pelin jälkeen kerätä pelissä käytetyt kuulat uudelleenkäyttöön, työaika ilmaiseen peliin nähden ei olisi maksanut itseään takaisin. Pidemmällä ajanjaksolla tai mikäli ajatuksena olisi ollut tehdä monen kesän kestävää yritystoimintaa, se olisi toiminut ja ollut hyödyllistä kasvavan liiketoiminnan näkökulmasta. Toisaalta arvonnoissa on myös se kääntöpuoli, että mikäli aina edellytämme ihmisiä seuraamaan sivuamme osallistumisen yhteydessä, niin arvonnan jälkeen ihmiset jäävät sivuille haamuseuraajaksi, jotka seuraavat, mutta eivät ole sitoutuneita sisältöön. Ja kun sitoutuneisuus laskee, myös näkyvyys laskee. (Gülle 2022.)

 

  1. Tärkeintä ei ole kuulostaa itseltään, vaan BoomBattlelta!

Someen postatessa on väkisinkin kuvat ja tekstit näyttävät ja kuulostavat siltä, kuka ne on tehnyt. Mutta se on pelkästään inhimillistä. Kaikessa mitä teemme näkyy jossain määrin oma tyylimme ja kädenjälkemme. Omaa tyyliä voi ja on suotavaakin opetella muuttamaan tarpeen tullen. Graafinen suunnittelu ja typografia kulkevat käsi kädessä. Kirjoitusasuhan on yksi osa brändiä, jolloin myös tekstin tyylillä ja valinnoilla luomme koko ajan mielikuvia. (Brusila 2002, 83.) Itselleni tuotti aluksi vaikeuksia käyttää Boombattlen somessa teräviä sanoja, sillä ne eivät sovi omaan suuhuni, enkä käyttäisi niitä luonnostaan omassa puheessani. Esimerkki tällaisesta sanasta on ”räiskintä”. En ikinä käytä sitä omassa puheessani, mutta suunnitellessani Niinan kanssa, tulin tulokseen, että minun on muutettava tiettyjä osia omasta tyylistäni tehdessäni markkinointia Boombattlelle, jotta Boombattlen tilit eivät kuulostaisi Jasmilta, vaan ne kuulostaisivat Boombattlelta!

 

  1. Maksettu markkinointi

Vaikka et tietäisi, miten maksettu markkinointi toimii, on tärkeää, että joka tapauksessa aloitat jostain. Tietenkin aina kannattaa opiskella aiheesta lisää tai kysyä ihmisiltä ketkä tietävät, mutta vielä tärkeämpää on päästä alkuun, jos aikaa on rajallinen määrä ja olet jo valmiiksi myöhässä, kuten meidän tiimimme. Tekemällä oppii ja varsinkin epäonnistuessa oppii, mutta mikä parasta – seuraavassa projektissa sujuu jo paljon paremmin! Kohta 1. ja 4. kulkevatkin siis käsi kädessä. Aloita ajoissa ja suunnittele ajoissa mihin pistät rahasi, että ne menevät hyötykäyttöön eikä hukkaan.

 

Omasta näkökulmastani tämän kesän rahat olivat oppirahoja, sillä markkinointi oli omalta osaltani nopealla aikataululla tehtyä, eikä suunnitelmallista. Pistimme markkinointiin lopulta n. 100 €. Hyöty oli verrattain pieni ainakin alkuun, sillä postaukset, jotka pistin maksettuna pyörimään, eivät olleet järkevästi suunniteltuja. Ensimmäiset 20 € Instagram tarjosi lahjana, jotka käytimme avajaisten mainostamiseen ja sitä ennen hetken ajan myös toiseen yleispätevään postaukseen Boombattlesta.

 

Mainos 1.

Kuva 10. Kuvakaappauksia Boombattlen Instagramin mainostyökaluista.

 

Ensimmäisessä mainospostauksessa oli Boombattlen logo ja havainnollistava kuva taustalla. Nyt kun katson taaksepäin, niin huvittaa että tuli tuohonkin pistettyä rahaa. Kuva tai teksti ei ollut ollenkaan suunnitelmallista, joka taas näkyi mainoksen tuloksissa. Mainos pyöri toki pienellä summalla, joten siltä kannalta olin yllättynyt, että se tavoitti noinkin monta ihmistä. Tykkäyksiin ja etenkin profiilivierailuihin suhteutettuna tämä ei ollut kovin järkevä mainos.

 

Mainos 2.

Kuva 11. Kuvakaappauksia Boombattlen Instagramin mainostyökaluista.

 

Avajaisten mainos tuotti parempaa tulosta. Avajaispostauksena toimi kuvakaruselli, jossa oli yhteensä neljä kuvaa. Olen tähän postaukseen huomattavasti tyytyväisempi kuin ensimmäiseen mainostamaani julkaisuun. Kuvat olivat graafisesti mielekkäitä, vaikka itse sanonkin. Aiempi mainoskuva ei ollut. Tämän postauksen heikkous oli vain se, että se näyttää liikaa mainokselta, niin kuin se onkin, mutta se taas aiheuttaa sen, että se selataan nopeasti ohi. Mainokset eivät kiinnosta ketään, vaan ihmiset kiinnostavat (Niiranen 2022.) Olisimmeko saaneet siis enemmän profiilivierailuita, mikäli olisimme laittaneet mainoksena kuvan meistä?

 

Tulokset ovat tässä kuitenkin paremmat kuin edeltävässä postauksessa. Molempiin on käytetty noin 10 €. Avajaismainoksella on kuitenkin puolet enemmän profiilivierailuita – eli se on ollut kiinnostavampi ja saanut katsojan paremmin liikkeelle.

 

Jatkuu seuraavassa osassa!

 

LÄHTEET:

Brusila R. 2001. Typografia – Kieltä vai visuaalisuutta. 1. painos. Helsinki. WSOY. 2002.

Gülle, S. 2022. Kaikki mitä sinun tulee tietää Instagram-markkinoinnista 2022. Blogi. Blogiteksti. Viitattu 25.9.2022.

https://www.satugulle.fi/blog/instagram-markkinointi-2022

Kuvasto. 2019. Tekijänoikeus suojaa myös katutaidetta. Artikkeli. Nettisivu. Viitattu 25.9.2022.

https://kuvasto.fi/2019/01/tekijanoikeus-suojaa-myos-katutaidetta/

Niiranen, H. 2022. Miten somea voi hyödyntää muutosjohtamisessa? Puhe. Tampereen Innovation Homen ”Somesta tulosta” -aamiaistapahtuma. Järjestetty 15.9.2022. Viitattu 25.9.2022.

 

 

 

 

 

Kommentoi