Tampere
17 May, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

Roiman ensimmäinen projekti! Osa 2



Kirjoittanut: Jasmi Koskela - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 8 minuuttia.

Roiman ensimmäinen projekti! Osa 2

 

Kesäkuu 2022

Boombattlen avajaisia vietettiin 10.-11.6.2022. Avajaisissa tarjosimme testivuoroja 10 €/ 20 min hintaan. Avajaisissa oli pelaajia kumpanakin päivänä, mutta pääosin graffitipuistossa oli hiljaista. Alkuun projektitiimi oli suunnitellut, että kesän ajan paikan päällä päivystäisi aina joku Boombattlen aukioloaikojen puitteissa. Ideana oli, että jos joku haluaisi tulla ohikulkiessa testaamaan Boombattlea, se onnistuisi. Jo avajaisissa kuitenkin huomasimme, että graffitipuiston sijainti ei ole kovin otollinen ohikulkijoille, sillä ratikkatyömaan vuoksi Hiedanrannassa oli koko kesän ajan läpikulku poikki ja ohikulkijat kulkivat ihan eri reittejä kuin aikaisempina kesinä. Näin myöskään avajaisissa ei käynyt ohikulkijoita juurikaan ja pelaamaan tulleet ihmiset olivat varanneet vuoron aikaisemmin tai kuulleet meistä somen kautta.

 

Avajaisissa Eveliina sai otettua uusia kuvia, joka oli todella hyvä, sillä kaikki aiemmat kuvat olivat lavastetusta kuvauspäivästä otettuja ja avajaisissa meillä oli vihdoin kaikki välineet kunnossa ja asiakkaita, joten kuvatkin olivat luonnollisesti konkreettisempia ja aitoja. Avajaisten jälkeen ydintiimistä pelejä jäi pyörittämään Marko ja Niina, sekä apuna oli Sofia ja Empiriasta Ville ja Eemi. Itse jäin projektiin hoitamaan somemarkkinointia ja tein myös graafista suunnittelua, kuten flyereita. Kesäkuussa pistimme vielä yhden mainoksen pyörimään Instagramiin:

 

Mainos 3.

Kuva 12. Kuvakaappauksia Boombattlen Instagramin mainostyökaluista.

 

Tässä mainoksessa oli pelivideo, joka oli kuvattu Go prolla. Lisäksi postauksessa oli kaksi kuvaa peleiltä. Videoon pistimme 50 €, ja päiväkohtaisesti 5 € /päivä. Video toimi sikäli hyvin, että se oli mielenkiintoinen ja aito. Lukemat ovat kuitenkin mielenkiintoisia. Vain 51 % näyttökerroista on tullut mainoksen kautta. Puolet näyttökerroista on siis tullut muuta kautta, eikä käyttämämme summan ansiosta! Lisäksi video on tallennettu 26 kertaa, mikä on verrattain suuri määrä edellisiin mainoksiin, joita ei ollut tallennettu kertaakaan. Tallentaminen on hyvä, sillä Instagramin algoritmi suosii postauksia, joihin katselijat vuorovaikuttavat esim. tallentamalla (Gülle 2022). Muistan itse suhtautuneeni skeptisesti tämän videon mainostamiseen. Ajattelin, että sen laatu ei ole tarpeeksi hyvä ja värit ovat heikot. Video toimi kuitenkin ihan hyvin, sillä se on vienyt yli 200 ihmistä Boombattlen nettisivuille. Mainoksen toimivuutta määrittää kuitenkin lopulta se, moniko päätyi ostamaan palvelumme. Tätä yritimme mitata kesän aikana pelaajille annettavilla palautekyselyillä, mutta vastausmäärä oli olematon.

 

Kuva 13. Kuvakaappaus Boombattlen Instagramin mainostyökaluista.

 

Mainosten kohdentamiseen loin kohderyhmän. Valikoin avainsanoja sen mukaan, minkä ajattelin liittyvän jollain tasolla Boombattleen. Kuvassa näkyvät avainsanat, kuten ”Hääsormus” tai ”Morsian” saattavat vaikuttaa kaukaa haetuilta, mutta ajattelin asian niin, että ne liittyvät polttareihin. Polttariporukat olivat yksi Boombattlen kohderyhmä. Ajattelin, että henkilöt, kuten kaasot ja bestmanit voisivat hakea ideoita hääjärjestelyihin somesta ja sitä kautta kaivata ohjelmaa myös polttareihin. Mainosten tuloksista voi kuitenkin huomata, että mainoksia on silti kohdennettu enemmän miehille, vaikka kohderyhmän avainsanoissa oli myös naisten käyttämiä hakusanoja.

 

Laskelmia

Somemarkkinointi jatkui avajaisten jälkeen päivittäin. Itse hoidin sisällöntuotannon someihin pitkälti yksin ja lisäksi pidettiin palavereita yhdessä Niinan kanssa siitä, minkälaista sisältöä someen voisi tuottaa, mitä sieltä puuttuu ja mikä olisi olennaista kerrottavaa. Kesäsesongin aikana, eli kesäkuu – elokuu välillä Boombattlen Instagramiin tuli tehtyä julkaisuja yhteensä 65. Mukaan laskettu sesonkiajan pituus on 92 päivää. 70 % sesonkiajasta oli siis aktiivista aikaa somessa.

Jos tarkastelemme ainoastaan kesä-heinäkuun aikaa, on postauksia osunut tuolle ajalle 59. Kesäkuu + heinäkuu = 61 päivää. Tämä tarkoittaa vain kahta epäaktiivista päivää tuolla välillä! Kuulostaa määrällisesti aika hullulta siihen nähden, että tosiaankin tuotin sisältöä pitkälti yksin!

 

Kuva 14. Kuvakaappaus Boombattlen Instagramista.

 

Havaintoja omasta työskentelystä

Kesäprojekti Boombattle on yksi isoimpia työkokonaisuuksia lyhyellä markkinoinnin urallani. Olen aikaisemmin tehnyt graafista suunnittelua, mutta enemmän yksittäisinä töinä sinne tänne. Proakatemian Mavi-tiimissä puolestaan kerrytin viime vuoden ajan pidempi aikaisen markkinoinnin taitojani. Eli miten tuotan sisältöä samaan brändiin, mutta keksien uutta. Eli miten piirrät saman kuvan mutta mahdollisimman monilla eri tavoilla.

 

Kun mietin viime kesää, työskentelyni oli melkoista sinkoilua. Tein samaan aikaan vuoroja Tönö-kahvilalla ja kun olin vapaalla, pohdin Boombattlea ja seuraavia julkaisuja. Konkreettisesti Boombattlen sisällöntuotanto ei vienyt minulta liikaa aikaa, sillä olen harjoitellut suunnitteluohjelmien käyttöjä jo aiemmin, sekä hallitsen Instagramin, Facebookin ja Tiktokin käytön näppärästi. Eniten aikaa vie ideointi ja ajattelu! Kun on sisällä projektissa, ja tietää siitä miltei kaiken, on myös helppoa hukkua ideoimiseen ja se, jos mikä vie aikaa.

 

Elämäntilanteeseeni nähden Boombattlen suunnittelu oli minulle mielekästä ja sitä oli kiva puuhata. Minun on helppo joustaa aikatauluissani, sillä elämässäni ei ole ns. kiinteitä aikaa vieviä osia, kuten lapsia. Lisäksi näin parikymppisenä unirytmi elää omaa elämäänsä, joten joskus muistan lähettäneeni Boombattlen mainoksia Niinalle ja Markolle keskellä yötä, ilman että se olisi haitannut. En kuitenkaan näe, että haluaisin pitää tällaisen työskentelymallin elämässäni, tai esitellä sitä ylpeänä. Haluan jatkossa keskittyä paremmin omiin elämän rutiineihini ja mennä mieluummin sellaisella mentaliteetilla eteenpäin, missä työt tehdään päivällä ja mikäli valvon yöllä, se on vapaa-aikaani, eikä työntekoaikaa. Vaikka tässä elämänvaiheessa se ei ole haitannut, niin tulevaisuuden työssä se vääristää näkemystä siitä, paljonko minulla oikeasti on aikaa kalenterissa erilaisille projekteille. Lisäksi minulla ei ollut käytössä automaattista postauskalenteria, joten kirjauduin joka päivä Boombattlen someen tehdäkseni julkaisun. Toki monesti tein yhtenä päivänä useamman julkaisun valmiiksi odottamaan, mutta esimerkiksi ajatus vapaapäivästä katkeaa heti, kun avaa projektin Instagram-tilin. Oivalsin siis sen, että mikäli haluan lomaa tai vapaapäiviä vastaavassa työssä, on käytössä oltava ajastetut julkaisut, tai toinen henkilö, joka hoitaa työn. Pidin esimerkiksi elokuussa yhden viikon lomaa, joka onnistui hyvin, sillä tein materiaaleja valmiiksi ja Niina hoiti postauksen.

 

Kuva 15. Kuvakaappaus Boombattlen Instagramista.

 

Elokuussa julkaisut vähenivät roimasti, sillä tarkoituksena oli alkaa pikkuhiljaa lopettelemaan toimintaa ja myös hiljainen alku asiakasvirrassa laski motivaatiota tiimissä. Markkinoinnin näkökulmasta oli kuitenkin loogista, että tämä kesä meni lähinnä tietoisuuden levittämiseen, eikä suureen asiakasryntäykseen. Mikäli projektia jatkaisi ensi kesänä, voisi se olla huomattavasti hedelmällisempää, sillä loppukesästä huomasimme, että markkinointi alkoi purra vasta loppu kesästä siinä vaiheessa, kun lopetimme markkinoinnin.

 

Kuinka usein Instagramiin kannattaa postata?

Kesän kuumimpaan aikaan päivitin Boombattlen somea siis miltei päivittäin. Oliko tämä hyvä asia vai voiko liiasta postailusta olla haittaa?

Instagramin algoritmin käyttäytymismalli on jatkuvassa muutoksessa. Ajantasaisia algoritmin ohjenuoria on  haastavaa löytää. Esimerkiksi Designinspis.fi sivustolla sanotaan, että kolme kertaa viikossa on sopiva postaustahti ja mikäli postaa enemmän, saattaa Instagram tulkita sen spämmiksi, jolloin julkaisuja näytetään vähemmän. (Designinspis.fi 2019.) Sitten taas Gosomen nettisivuilla Lassi Vaaramo kirjoittaa 27.7.2022 siitä, että mitä enemmän postaat, sitä parempi.

 

Nettilähteiden yhteinen sanoma on kuitenkin se, että lopulta ei ole niinkään väliä sillä, että tuleeko postaus kolme vai viisi kertaa viikossa – Tärkeintä on se, että seuraajasi ovat sitoutuneita sisältöösi. Katselevatko ihmiset videosi loppuun asti? Reagoivatko he postauksiisi kommentoimalla ja jakamalla? Nykysomessa on melkein mahdotonta spämmätä liikaa, sillä Instagramin feed ja stories mukautuvat katselijan omien mieltymysten mukaan ja näin ollen suuri osa seuraajistasi ei välttämättä edes koskaan näe suurinta osaa postauksistasi, elleivät he ole aina reagoimassa juttuihisi aktiivisesti. (Vaaramo 2022.) Somessa on tärkeää yrittää vuorovaikuttaa seuraajien kanssa. Sosiaalisen median nimi kertoo sen itsekkin – se on sosiaalinen. Sosialisointiin tarvitaan ainakin kaksi osapuolta ja olennaista onkin herättää keskustelua. (Niiranen 2022.) Mikäli emme puhututa ihmisiä, sivustomme jää todennäköisesti taka-alalle.

 

Kuva 16. Kuvakaappaus Boombattlen Instagramista.

 

Loppukesä

Kesä alkoi olla ohi ja oli aika palata akatemian arkeen. Kuitenkin edelleen Boombattlelle on tullut yhteydenottoja ja peleille on kyselty tarjouksia isommille porukoille. Kun ihmiset ovat palanneet kesälomilta arkeen, on myös työhyvinvoinnin puoli aktivoitunut – Työporukoita oli vaikeaa tavoittaa kesäaikaan, mutta syksyllä ihmisten tavoitettavuus on huomattavasti parempi. Ainoa miinus on vain se, että projekti oli tarkoitus kuopata, eikä se ole pelattavissa enää varsinkaan talviaikaan, kun kuulat hukkuvat ja projektitiimi on kiireinen koulun kanssa.

 

Minä eikä kukaan mukaan projektitiimistä ole päivittänyt someja nyt hetkeen ollenkaan. Silti ihmiset ovat meidät kuitenkin löytäneet. Mistä tämä johtuu? Ainakin somessa vaikuttavat edelleen reels-videot. Reelsit toimivat kuin lumipallo – Kun ne kerran lähtevät vauhtiin, ne kasvavat isosti. Reelsejä näytetään myös pitkään sen jälkeen, kun ne on julkaistu, toisin kuin feed-postaukset, jotka katoavat nopeasti syötteestä. Boombattlen näytetyimmässä reelsissä, jossa on tällä hetkellä (25.9.2022) 3635 näyttökertaa, kerromme ajo-ohjeet Hiedanrannan tehdasaukiolle. Oma arvioni siitä, miksi juuri tämä video on lähtenyt leviämään, on se, että se on laadukas, siinä on liikettä, jolloin se on mielenkiintoinen ja heti alusta asti mukana on nopealla temmolla vaihtuvaa tekstiä, joka houkuttaa katselemaan videon loppuun saakka. Huonoiten menestyneet reelsit eivät ole laadultaan niin hyviä – Niissä on huonompi kuvasuhde ja kuvalaatu, joka tekee niistä tylsemmän näköisiä.

Somen lisäksi markkinoinnin kasvuun syksyllä on vaikuttanut hakukoneoptimointi ja Hiedanrannan ja Visit Tampereen nettisivut, joissa Boombattlesta on tietoa. Ehkä pikkuhiljaa myös puskaradio alkaa toimia. Kesällä meillä on kuitenkin käynyt pelaamassa monia yksityishenkilöitä, jotka kesän jälkeen kertovat kahvihuoneessa, että mitä sitä tuli tehtyä lomalla.

 

Pohdintaa

Kannattaako lähteä mukaan kesäprojekteihin?

Nyt syksyllä toimiessani tuutorina, olen käynyt muutamia keskusteluja siitä, tienaako kesäprojekteilla tarpeeksi ja että kannattaako niihin lähteä mukaan, jos samalla pitäisi kuitenkin saada elantonsa jostain. Peilatessani näitä kysymyksiä Boombattleen, olen lähtenyt siitä näkökulmasta, että projektissa sinulla voi olla monenlaisia työtehtäviä, jotka vievät aikaasi eri verran ja joista voit tienata eri verran. Jos projektia tekee kokopäiväisesti, kannattaa varautua rahallisesti siihen, että selviää kesästä, vaikka projekti tuottaisikin 0 €.

 

Työskennellessäni Revenan kesäkahvila Tönöllä minulla oli näkemys siitä, että haluan Tönön olevan minun pääsääntöinen tulonlähteeni kesällä, jolloin projektia kohtaan oli enemmän rahallista painetta. Projektin toimivuuteen oli myös jo lähtökohtaisesti helpompi luottaa, sillä Revenalla oli näyttöä projektista jo edelliseltä kesältä.

 

Aina asiat eivät kuitenkaan mene niin kuin suunnittelisi. Tänä kesänä satoi paljon ja suurin osa työpäivistä oli vähintäänkin pilvisiä. Tönö oli tänä kesänä huomattavasti enemmän kiinni säiden vuoksi, joka taas vaikutti työntekijöiden palkan suuruuteen. Tämä kesä opetti siis myös sen, että vaikka projekti itsessään olisi todettu hyvinä aikoina hyvinkin toimivaksi, voi sekin yllättää siitä riippumattomien syiden vuoksi, kuten sääolosuhteiden takia.

 

Sitten taas toiseen kesäprojektiin Boombattleen lähdin mukaan vain auttamismielessä, jolloin oli helppo asennoitua työntekoon muilla motiiveilla kuin rahalla. Tavallaan tuntuu, että auttamisnäkökulman taakse on myös helppoa piiloutua. Koen, että auttamisenkin takana on monesti jonkinlaisia motiiveja, eikä pelkkää puhdasta kiltteyttä. Omat itsekkäät motiivini Boombattlessa olivat esimerkiksi ne, että tarvitsin lisää käytännön kokemusta ja näyttöä markkinointiosaamisestani. Halusin oppia sujuvammaksi Indesignin ja Photoshopin käyttäjäksi. Lisäksi koin kesän olevan sellaista aikaa, jolloin vielä määrittelemme mielikuvaamme toisista tiimiläisistä. Se, mitä teimme kesällä, kertoo meistä kaikista jotain ja luo käsitystä siitä, minkälaisia tiimiläisiä olemme tässä kohtaa matkaa. Se kertoo paljon elämäntilanteesta, tahtotilasta, tiimityötaidoista ja niin edelleen. Halusin projektiin osallistumisellani vaikuttaa siis myös tiimiläisten ajatuksiin minusta ja tavallaan todistaa teoilla kevään puheeni omista taidoistani ja varsinkin luotettavuudestani. Lisäksi halusin näyttää myös itselleni, että uskallan pysyä tässä mukana, sillä puheet merkitsevät vasta siinä kohtaa, kun toimitaan niiden mukaisesti.

 

Omasta mielestäni kannattaa ehdottomasti lähteä mukaan kesäprojekteihin ja tietysti muihinkin projekteihin. Projektit ovat olleet kaiken ”menettämäni” rahan arvoista. Keväällä minulla oli mahdollisuus mennä palkkatöihin, joista olisin tienannut kaksi kertaa enemmän rahaa. Päätin kuitenkin, että tänä kesänä haluan kokea jotain uutta ja tehdä töitä itseäni varten. Tämän kesän arvo on ollut niin monissa muissa asioissa, kuin rahassa. Se arvo on uusissa verkostoissa, yritystoiminnan ymmärtämisessä, monenmoisissa taidoissa, rohkeudessa ja ennen kaikkea hyvissä ja myös kamalissa muistoissa, joita pääsee fiilistelemään pimenevissä syysilloissa kahvikupposen äärellä. <3

 

Kuva 17: Syksyinen Boombattlen kenttä

 

 

 

LÄHTEET:

Gülle, S. 2022. Kaikki mitä sinun tulee tietää Instagram-markkinoinnista 2022. Blogi. Blogiteksti. Viitattu 25.9.2022.

https://www.satugulle.fi/blog/instagram-markkinointi-2022

Mappes, M. 2021. Designinspis. Tehoa Instagramiin – Lue 9 vinkkiä parempaan sisältöön. Blogi. Blogiteksti. Viitattu 25.9.2022.

https://designinspis.fi/blogi/tehoa-instagram-markkinointiin-lue-vinkit/

Niiranen, H. 2022. Miten somea voi hyödyntää muutosjohtamisessa? Puhe. Tampereen Innovation Homen ”Somesta tulosta” -aamiaistapahtuma. Järjestetty 15.9.2022. Viitattu 25.9.2022.

Vaaramo, L. 2022. Gosome. Kuinka usein yrityksen kannattaa julkaista somessa? Artikkeli. Youtube-video. Viitattu 25.9.2022

https://gosome.fi/blogi/kuinka-usein-kannattaa-julkaista-somessa/

 

 

Kommentoi