Tampere
22 May, Wednesday
14° C

Proakatemian esseepankki

Arvonnat markkinoinnin keinona



Kirjoittanut: Jasmi Koskela - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Digimarkkinointi
Heikki Karjaluoto
Niko Lahtinen
Kimmo Pulkka
Joel Mero
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Arvonnat markkinoinnin keinona

 

Arvonnat ja kilpailut ovat varsin yleinen markkinoinnin keino sosiaalisen median alustoilla. Arvonnoilla tavoitellaan nopeasti uusia ihmisiä seuraajaksi, tykkääjäksi ja asiakkaaksi. Tavoitellessa nopeaa kasvua omille sivustoilleen kannattaa kuitenkin muistaa arvontojen järjestämisen ehdot sekä se, että pikavoitoilla saatu sivuston kasvu voikin pitkässä juoksussa aiheuttaa sivuillesi hallaa. Tässä esseessä pohdin arvontojen hyötyjä ja haittoja sekä ajankohtaisia ohjeita Instagramissa ja Facebookissa tehtäville arvonnoille.

 

Arvonnan hyödyt

Arvonnoilla tili voi saada nopeaa näkyvyyden kasvua

Kuten aikaisemmin mainitsin, on arvonnoilla mahdollista hetkellisesti saada näkyvyys nopeaan kasvuun. Esimerkiksi Instagramissa on mahdollista käyttää arvontaan osallistumisen ehtona kaverin merkitsemistä julkaisun kommenttiin, tai jakoa omaan stooriin. Tällöin arvonta saa nopean näkyvyyden kasvun ja tavallaan ilmaista mainostilaa monien ihmisten tileillä. Myös oikeanlaisten hashtagien kautta ihmiset löytävät arvontaan.

 

Arvonnat ovat hyvä hetki kerätä kontaktilistaa potentiaalisista asiakkaista

Arvonta on myös mahdollisuus kerätä kontakteja markkinoinnin automaation piiriin (Karjaluoto, Lahtinen, Mero, & Pulkka 2022, 227.) Mikäli arvonta suoritetaan siten, että asiakkaalta saadaan kerättyä henkilötietoja, kuten sähköpostiosoite, voidaan sitä hyödyntää markkinoinnissa myös myöhemmin. Jos asiakas vierailee nettisivuillasi, hyväksyy evästeiden käytön ja luovuttaa tietojaan, pystytään evästeiden avulla selvittämään, voisiko asiakas olla myös potentiaalinen ostaja. Kontakteille pystytään täten tarjoamaan myös kohdennetumpaa mainontaa sähköpostiin, joka taas johtaa todennäköisemmin myyntiin. (Karjaluoto ym. 2022, 227.)

 

Arvonnan haitat

Nopeat kasvutempaukset tässä hetkessä voivat haitata tilin kasvua tulevaisuudessa

Arvonnoilla tavoitellaan nopeaa näkyvyyden saantia ja usein myös uusia seuraajia/tykkääjiä. Ongelmana kuitenkin on, että nykyinen sosiaalisen median algoritmi toimii niin, että tili menestyy vain sitoutuneiden seuraajien ansiosta. Etenkin Instagram-arvonnat leviävät nopeasti laajalle ja ihmisten on helppoa osallistua ja seurata tiliäsi ilman sen suurempaa kiinnostusta toimintaasi. Nämä seuraajat jäävät arvonnan jälkeen tilisi haamuseuraajiksi, joka tarkoittaa sitä, että he roikkuvat mukana, mutta eivät reagoi mihinkään. Näin tilisi sitoutuneisuus kääntyykin laskuun, jolloin myös sisältöjesi näytettävyys kääntyy laskuun.

 

Tähän on kuitenkin muutamia konsteja, joiden avulla ei-toivottuja seuraajia on mahdollista väistellä:

  • Älä vaadi tilin seuraamista edellytyksenä arvontaan osallistumiselle (Riissanen 2023).

Etenkin Instagramissa arvontapostaukset lähtevät varmasti lentoon muutenkin edellyttämällä vaihtoehtoisesti kommentointia, jakamista ja tykkäämistä. Iso määrä ihmisiä tulee näkemään tilisi, joten on parempi, että jos joku heistä alkaa myös seuraamaan sinua, he tekevät sen aidosta kiinnostuksesta sisältöösi.

  • Valitse palkinnoksi sellainen tuote/palvelu, joka kiinnostaa sinun yrityksesi kohderyhmää (Riissanen 2023).

Palkintoa valittaessa mieti, onko oma palvelusi tai tuotteesi sellainen, jonka voisit arpoa. Kannattaa myös valita sellainen palkinto, joka ei kiinnosta valtaosaa väestöstä (Riissanen 2023). Mitä tarkemmin voitettava tuote kohdistuu tiettyyn kohderyhmään, sitä tarkemmin saat juuri sinulle potentiaalisia asiakkaita arvonnan osallistujiksi. Jos tuote on hyvin spesifi, voi myös osallistumisehtona olla seuraaminen, sillä osallistujat ovat kohderyhmääsi.

 

Arvonnan säännöt Facebookissa

Facebookissa ja Instagramissa on yllättävän toisistaan poikkeavat ehdot arvonnan järjestämiselle, vaikka niistä molemmat toimivat Metan alla. Kannattaakin siis tutustua molempien käytänteisiin ja pohtia sitten, kumpi alusta palvelee sinun tavoitteitasi paremmin.

 

Facebook-arvontojen sääntöjen pohjalla on ajatus siitä, että arvonnan halutaan pysyvän yrityksen sivulla, eikä niin, että se leviää yksityishenkilöiden sivulta toiselle. Facebookissa ongelmana on se, että kun julkaisua jaetaan omalle seinälle, on julkaisusta vaikeaa erottaa missä alkuperäinen julkaisu oikein on. Arvontojen kohdalla olen huomannut, että monesti ihmiset alkavat ”osallistumaan” arvontaan väärässä kommenttikentässä, eikä alkuperäisen julkaisun kommenttikentässä. Tätä ongelmaa Facebook on lähtenyt taklaamaan kieltämällä osallistujien hyödyntämisen arvonnan mainostamisessa.

Tarkemmin nämä asiat ovat kiellettyjä arvonnan järjestäjältä:

  • Osallistujia ei saa hyödyntää arvonnan mainostamisessa. Osallistujia ei saa kannustaa tai vaatia jakamaan, uudelleenjulkaisemaan, merkitsemään muita tai mainostamaan muutoin julkaisuasi (Muurinen 2023).

Nämä keinot puolestaan ovat sallittuja:

  • Voit pyytää kommentoimaan ja tykkäämään ja näin osallistua arvontaan
  • Voit pitää arvonnan erillisen sivuston kautta, jolloin mainostat sivullasi vain linkkiä toiselle sivulle. Erillisellä sivustolla pidetyn arvonnan hyöty on etenkin aiemmin mainitsemani kontaktien keräämisen mahdollisuus.

(Riissanen 2023.)

 

Säännöt Instagram-arvonnan järjestämiseen

Instagramissa arvonnan järjestäminen on huomattavasti vapaampaa kuin Facebookissa, sillä ihmisiä saa ohjata mainostamaan julkaisua tägäämällä kavereita tai jakamaan postausta eteenpäin omalla tilillä. Arvontojen säännöissä näkeekin paljon osallistumisehtona sitä, että sinun täytyy jakaa arvonta omaan story-osioon.

Arvonnan järjestäjä on kuitenkin vastuussa itse siitä, että arvonnan ehdot ja kelvollisuusvaatimukset täyttyvät (Meta 2023). Eli jos arvontaan osallistuminen vaatii sijaintiin tai ikään liittyviä säännöksiä, on arvonnan järjestäjän oltava itse perillä siitä, että arvottava tuote/palvelu on oikeanmukainen ja voittaja täyttää vaaditut ehdot, kuten vaadittavan iän.

 

Useimmat perusluontoiset arvontaohjeet koskevat sekä Instagramia että Facebookia, sillä palveluiden omistaja Meta on määritellyt ne molemmat. Nämä säännöt koskevat tällä hetkellä molempia alustoja:

  • Ihmisiä ei saa ohjata toimimaan palveluiden sääntöjen vastaisesti, kuten merkitsemään itseään kuviin, jos he eivät ole kuvassa.
  • Meta vaatii, että jokainen osallistuja vapauttaa Instagramin ja Facebookin kaikesta vastuusta liittyen arvontaan. Tämän näkeekin toteutuvan hyvin arvonnan ehdoissa jonkinlaisen lausahduksen muodossa, kuten ”Facebook ei ole millään tavalla mukana tässä arvonnassa”.
  • Kampanjassa täytyy ilmoittaa, että Instagram ei sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa millään tavalla.
  • Kaikki vastuu on arvonnan järjestäjällä. (Meta 2023.)

 

Yleisesti arvontaa järjestäessä on hyvä tutustua myös Suomen lakiin ja sen säädöksiin arvontoihin liittyen. Suomen laki tulee kuitenkin aina ennen Metan omia ohjeistuksia. Esimerkiksi julkisesti järjestettävät arvonnat, joiden voittaja perustuu sattumaan, tulee palkinnosta maksaa arpajaisveroa 30 %! Arpajaisvero pitää ilmoittaa ja maksaa kalenterikuukausittain, viimeistään arpajaisista seuraavan toisen kuukauden 12. päivänä. Jos veron määrä olisi kuitenkin alle 50 € kalenterikuukauden aikana, ei arpajaisveroa tarvitse ilmoittaa eikä maksaa. Veron maksaa arpajaisten järjestäjä. (Riissanen 2023.)

 

Lisäksi myös kieliasun kanssa kannattaa olla tarkkana. Onko kyseessä kilpailu vai arvonta? Kilpailussa voitetaan paremmuusjärjestyksessä, kun taas arvonta perustuu sattumaan. (Muurinen 2023.) Näissä sovelletaan erilaisia lakipykäliä, joten kirjoittamalla spektaakkelisi nimen oikein saattaa helpottaa itseään myöhemmissä ongelmatilanteissa.

 

Arvontojen säännöt muuttuvat välillä niin kuin kaikki muukin tässä maailmassa. Siksi kannattaa yleisesti tarkastaa aina tämänhetkiset säännöt ennen arvonnan julkaisua.

 

 

LÄHTEET:

Karjaluoto, H. Lahtinen, N. Mero, J. Pulkka, K. Digimarkkinointi. 2022. Alma Talent Oy. Helsinki.

Meta. 2023. Markkinointisäännöt. Ohje- ja tukikeskus. Viitattu 10.4.2023.

https://fi-fi.facebook.com/help/instagram/179379842258600

Muurinen, J. 2023. Facebook Tykkää ja jaa -kilpailut ovat sääntöjen vastaisia. Blogiteksti. Viitattu 10.4.2023.

https://blog.kuulu.fi/facebook-tykkaa-ja-jaa-kilpailut-ovat-saantojenvastaisia

Riissanen, V. 2023. Arvonnan järjestäminen yrityksen Instagram-tilillä. Blogiteksti. Viitattu 10.4.2023.

https://www.jabella.fi/l/arvonnan-jarjestaminen-yrityksen-instagram-tililla/

Kommentoi