Tampere
17 May, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

Riko säännöt, aloita vallankumous! Osa 3/3: Vauhti, vikkelyys ja valintojen maailma



Kirjoittanut: Tuomas Saarinen - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Business For Punks
James Watt
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

INTRO

James Watt on skotlantilaisen BrewDog-panimon toinen perustajajäsenistä. Panimo, joka aloitti toimintansa 12 vuotta sitten skottilaisessa ladossa kahden miehen ja yhden koiran voimin on tänä päivänä liikevaihdoltaan 60 miljoonan euron käsityöoluen pioneeri. BrewDog on saanut jalansijaa Suomessakin kolmen nimeään kantavan olutbaarin ja laajan valikoiman voimin. Vuonna 2015 Watt kirjoitti kirjan Business For Punks, jossa hän summaa omaan vallankumoukseensa johtaneita tekijöitä.

Evision koki tähänastisen matkansa suurimman rakenteellisen muutoksen vuodenvaihteessa. Jaoimme tiimin kolmeen liiketoimintaan: kahvila- ja catering-palveluihin (Kahvila Lempi / Café KATTO / #lempiherkkukotiin), web-tuotantoon ja digimarkkinointiin (Verkkotalli) sekä tapahtumatuotantoon (HIGHLEVEL). Jokainen toimii ikään kuin omana pienenä yrityksenään, ja koko Evision-laivaa eteenpäin luotsaamassa ovat BL, TL ja talouspäällikkö. Tämä essee keskittyy vauhdin ja vaarallisten tilanteiden äärettömän tärkeään merkitykseen uudessa yrityksessä, ja suurennuslasin alla on erityisesti HIGHLEVELin alkutaival.

SLOW AND STEADY? HELL NO!

”Speed is contagious. You need to build it into every aspect of everything you do. – Your suppliers and partners need to be lightning fast too. Moving at your speed, not theirs. If they can’t keep the pace, replace them with ones who can.” (Watt 2015, s. 204)

Nopeasti toimiminen on elinehto selviytymiselle ja loistamiselle. Se on paras kilpailuetu etenkin täysinäisellä pelikentällä. Yritys, joka on vasta aluillaan, voi upottaa vauhdin omaan kulttuuriinsa heti kättelyssä. Suuret ja pitkäikäiset yritykset ovat yleensä hitaita liikkeissään, luottaen siihen mikä on jo hyväksi havaittua. Ei kovin ketterää. Kun vauhti on osa päivittäistä toimintaa ja tehokas salamannopea eteneminen on avainosa jokaisen jäsenen päivittäistä työskentelyä, yritys voi kasvaa isoihinkin mittoihin menettämättä tätä kykyä.

Vaikka BrewDog on tänä päivänä Iso-Britannian suurin olutpanimo, se on ollut neljänä viime vuotena maan nopeimmin kasvava yritys. Kasvuvauhti on 7,1-kertaista verrattuna yhteen alan suurimmista toimijoista Yhdysvalloissa ja 36-kertaista verrattuna koko maailman keskiarvoon alalla. Suuret yritykset ovat yleensä hitaita liikkeissään, mutta poikkeuksiakin onneksi on olemassa. Näistä sietää ottaa mallia – on aina ilo oppia parhailta.

KOVA VAUHTI + OIKEA SUUNTA = PROFIT

Keskittyminen olennaisiin asioihin kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta onko se sitä? Aikaa saa hukattua nopeasti turhanpäiväiseen puuhasteluun, mihin itsekin edelleen syyllistyn. On addiktoivaa näyttää kiireiseltä ja esittää olevansa kiinni töissä, vaikka senhetkinen askare ei useinkaan ole se timantti, jota pitäisi kuljettaa eteenpäin. Kun suunta on kaikille selkeä ja kaikki jakavat sataprosenttisesti vision, on paljon helpompi edetä kohti samoja tavoitteita ja asettaa välietappeja.

Tiimissämme tehtiin muistaakseni helmikuussa selkeä roolijako ja jokainen sai oman tonttinsa hoidettavakseen. (Oma vastuuroolini on virtuaalitapahtumien striimialustan käyttö – niputan siis kaikki palaset yhteen ohjelmaan, josta tapahtuma lähetetään eetteriin – sekä HIGHLEVELin talous.) Yksin ei kuitenkaan tarvinnut työskennellä. Kaikki myös auttoivat ja opettivat toisiaan, Viisihenkisellä tiimillä ei nimittäin ole varaa keskeyttää toimintaansa, jos joku avainhenkilöistä esimerkiksi sairastuu tapahtumapäivänä. Vaikka jokaisen päivä koostuu useimmiten täysin erilaisista työtehtävistä, yhteistä suuntaa ja sen elämistä ja hengittämistä ei voi liikaa korostaa.

Kokeilkaa tätä seuraavassa viikkopalaverissanne: Mieti, mikä on sinun yrityksessäsi tai projektissasi se tärkein asia, joka kasvattaa toimintaa ja liikevaihtoa? Kirjoita se muutamalla sanalla paperille. Pyydä muita tiimisi jäseniä tekemään sama itsekseen. Vertailkaa tuloksia: jos kaikilla ei ole sama sana, lienee syytä keskustella aiheesta.

HIGHLEVELIN VAUHTI ENNEN KARANTEENIA JA SEN AIKANA

HIGHLEVEL lähti mainiosti nousukiitoon jo tammikuussa. Tiimi oli jaettu kahtia, osa keskittyi livetapahtumiin ja osa virtuaaliseen puoleen: webinaareihin ja livestriimeihin. Virtuaalitapahtumat olivat aivan uusi aluevaltaus meille, joten sitä opiskeltiin tyhjästä. Molempia päästiin tekemään yksi kappale helmikuun aikana, homma oli selkeää ja tulevaisuus valoisa.

Maaliskuussa livestriimasimme Sport & Business Seminarin, vaikka koronaviruksen uhka jo häilyikin horisontissa. Seuraavalla viikolla ilmoitettiinkin jo karanteenista, kampuksen sulkemisesta ja etätyöskentelyyn siirtymisestä. Livetapahtumat jouduttiin siis jäädyttämään, mutta virtuaalipuolen olemassaolon ansiosta koko liiketoimintaa ei tarvinnut jäädyttää. Silti minusta tuntuu, että jäädyimme. Mitä tapahtui?

Webinaarien kysyntä erityisesti B2B-puolella nousi pilviin, mutta emme sopeutuneet tarpeeksi nopeasti. Osaaminen ei vielä ollut huipussaan, mutta intoa riitti. Myynti ei kuitenkaan ottanut tuulta alleen. Eikö visiomme ollutkaan tarpeeksi kirkas? Eikö myynti vain ollut tiimiläistemme juttu? Itse en koe olevani mikään myyntimies, mutta olen silti tästä projektista enemmän innoissani kuin mistään koko kouluaikanani. Kynnys lähteä myymään ja levittämään tietoa olemassaolostamme oli kuitenkin itselleni korkea, kuten myös osalle tiimistämme. Pelottomampi ote toimintaan olisi varmasti vienyt meitä eteenpäin nopeammin. Riskin ja epäonnistumisen pelko kuumotteli silti takaraivossa, eikä kokemusta myynnistä vielä ollut kertynyt. Kylmäsoittamisesta on myös jäänyt itselleni pieni mörkö, mutta haloo, onhan olemassa tuhat ja yksi muutakin tapaa myydä. Näin jälkikäteen harmittaa, etten uskaltanut kurottaa tuntemattomaan, uskoa visioon ja lähteä rummuttamaan HIGHLEVELiä kohti menestystä. Vielä ei kuitenkaan ole liian myöhäistä: kesä tuo tullessaan uusia mahdollisuuksia ja entistäkin pelottavammat tavoitteet on asetettu.

Koskaan ei ole liian myöhäistä. Paras aika aloittaa oli eilen. Toiseksi paras aika aloittaa on nyt.

VAUHTI EI KORJAA VIRHEITÄ, EIKÄ SEN OLE TARKOITUSKAAN

Vauhdikas eteneminen ei tarkoita tietenkään puhtaasti sokeana etenemistä. Suunnitelmia on hyvä olla, mutta kuten edellisessä Business For Punks ­-esseessäni olen sanonut, ne eivät saa olla kiveen hakattuja. Tehokas toiminta voi olla samaan aikaan sekä harkittua että valonnopeaa. Talousasioiden ja muiden muuttujien pitää olla jollain tasolla tiedostettuina. Harkitsematon riskinotto on vain typerää, ja voi viedä koko yrityksen niin syvään rotkoon, että sieltä noustaan vain ja ainoastaan konkurssitikkaita pitkin. Harkittu riskinotto puolestaan on nopea tapa testata ideoita, huomata mikä toimii ja mikä ei, parantaa toimintaa ja kiitää ohi kilpakumppaneista kuin Räikkösen Kimi konsanaan.

Nopeasti kuoppaan ja vielä nopeammin ylös.

”There will always be risk. And there should always be risk.” (Watt 2015, s. 203)

 

LÄHTEET: James Watt – Business For Punks (2015)

Kommentoi