Tampere
02 May, Thursday
8° C

Proakatemian esseepankki

Projektista jatkuvaksi liiketoiminnaksi: Heimo Filmsin tarina



Kirjoittanut: Jani Bieck - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Projektista jatkuvaksi liiketoiminnaksi: Heimo Filmsin tarina

 

Taipaleemme Proakatemialla alkoi syksyllä 2017 perustaessamme osuuskunnan Value Creative. Alkuun teimme tiiminä hyvin erilaisia projekteja tuotantotyöstä markkinointiin ja myyntiin. Kiinnostuksemme oli kuitenkin vahvasti jälkimmäisessä, koska siinä pääsisimme hyödyntämään tiimin monipuolisuutta ja olemassa olevaa osaamista. Tiimistämme löytyi valmiiksi muutamalta vahvaa substanssiosaamista markkinoinnista ja myynnistä, joten se tuntui luontevimmalta alalta, jolle suuntautua. Samalla muillakin tiimiläisillä oli mahdollisuus lähteä mukaan oppimaan. Osaaminen konkretisoitui keväällä 2018, jolloin saimme myytyä ensimmäisen isomman markkinointikokonaisuuden kokonaishintaan 3 000€ + alv. Projektina oli kuvata markkinointimateriaalia Despro Engineering Oy:n tiimipäiviltä Himokselta.

 

Linkin takaa pääset mukaan ensimmäiseen projektiimme:

https://youtu.be/knoEAgYpKp4

 

Value Productions

 

Mentorimme Jussi Meresmaa painotti meille, että miettikää tarkkaan mitä myytte ja kenelle. Tästä sparrauksesta ja meidän kiinnostuksesta videotuotantoa kohtaan syntyi projektinimi Value Productions. Sen tarkoituksena oli kirkastaa tekemistämme, koska aiemmin olimme kuitenkin myyneet ja tehneet ikään kuin kaikkea myyntitoimeksiantojen ja nettisivutoteutusten väliltä. Halusimme projektitiimissä tehdä projektista koko Valuen yhteisen ja annoimmekin kaikille mahdollisuuden lähteä mukaan kehittämään projektista jatkuvaa liiketoimintaa. Tekeminen muuttui ammattimaisemmaksi, kehitimme toimintaamme, hankimme uutta ja parempaa kalustoa. Tiimin sisällä roolitimme tekemisemme osaamisemme ja vahvuuksien mukaan, jolloin tulostakin alkoi syntyä yhä enemmän. Tiimissä oli nimetyt vastuutehtävät, joissa tehtiin myyntiä, markkinointia ja osallistuttiin tuotantoihin. Harjoitettiin ikään kuin oikeaa yritystoimintaa. Samalla alkoi kuitenkin huomata, ettei kaikilla ollut samanlaista sitoutumista ja intoa alaa kohtaan. Fakta oli myös se, ettei toimintamme ollut vielä sillä tasolla, että siitä riittäisi jatkuvasti tekemistä reilu 10 hengen tiimille. Esimerkiksi kuukausittain maksettava palkka saattoi jäädä pieneksi, koska liikevaihto ei ollut henkilöstömäärään nähden riittävällä tasolla. Parhaimpina kuukausina pääsimme noin 10 000 euron liikevaihtoon, josta tietysti piti vähentää kaikki kulut, ennen palkkojen jakoa. Palkkaa saatettiin lopulta jakaa noin 500 euron luokkaa per henkilö.

 

Kesällä 2019 projektitiimistä alkoi pikkuhiljaa jättäytyä tekijöitä pois, koska halu keskittyä opinnäytetöihin ja omaan tulevaisuuteen oli suurempi. Oli kuitenkin äärimmäisen hienoa, että saimme näinkin monta henkilöä Valuesta mukaan kehittämään liiketoimintaamme. Uskon, että toimimme ikään kuin molempiin suuntiin mahdollistajina. Value Productions mahdollisti kaikille halukkaille paikan oppia ja kehittyä, sekä kaikki mukana olleet tekijät mahdollistivat meille liiketoiminnan kasvun.

 

Linkin takaa pääset näkemään vuoden 2018 projektiyhteenvedon eli showreelimme:

https://youtu.be/HBAHHp7AAac

 

Heimo Films

 

Keväällä 2019 havahduimme, että haluamme tehdä liiketoiminnastamme enemmän meidän näköisemme. Syntyi ajatus uudesta brändistä, jota tulisimme tulevaisuudessa käyttämään. Loimme uuden yritysilmeen, jossa kantavina teemoina ovat yhteisöllisyys ja kaverillisuus, eli heimous. Syyskuussa 2019 Heimo Films saikin alkunsa meidän järjestämässä brändi-illassa, jonne oli kutsuttu asiakkaitamme ja meille tärkeitä ihmisiä Proakatemialta. Samalla projektitiimistä oli jäljellä oikeastaan ne alkuperäiset, jotka homman olivat alulle laittaneet ja jotka sitä tulevat myös valmistumisen jälkeen jatkamaan. Tarkoituksena on tällä viiden hengen ydinporukalla lähteä rakentamaan Suomen yhteisöllisintä videotuotantoyritystä. Sitoutuminen ja motivaatio on kaikilla olemassa, joten usko tulevaan on vahva. Tekemisen taso on tälläkin hetkellä jo kaikilla sellaista, että hommia tulee tehtyä päivittäin yhteisen tulevaisuuden eteen. Uskon kuitenkin, että saadessamme jokainen opintojen puolesta kaiken suoritettua, saamme laitettua lisää puita uuniin ja kaivettua jokaisesta sen maksimaalisen potentiaalin esiin, koska vielä sitä ei ole nähty.

 

Linkin takaa pääset Heimon nettisivuille:

https://heimofilms.fi/

 

Heimo Films Oy

 

Kirjoituksen viimeinen kappale on samalla meidän tulevaisuutemme ensimmäinen. Minä, Eetu, Karel, Jesse ja Jyri olemme juuri saaneet tehtyä tulevan yrityksemme liiketoimintasuunnitelmamme. Tavoitteena on rakentaa liiketoiminnasta ensinnäkin sellaista, että pystymme sillä itsemme elättämään ja kasvattaa sitä pikkuhiljaa siihen suuntaan, että toimimme mahdollistajina muille videotuotantoalan ammattilaisille. Tähän tavoitteeseen päästäksemme meidän tuleekin vielä tämän viimeisen Proakatemia syksyn aikana laatia selkeät askelmerkit ja mennä strategiassa syvemmälle. Mietittävänä on esimerkiksi, kuinka saamme kasvatettua myyntiä ja rakennettua yhä enemmän jatkuvia asiakkuuksia, jotka tuovat yrityksellemme tarvittavaa tasaista kassavirtaa. Kehitettävänä on myös uudet videotuotannon liiketoimintamallit, joilla voimme mullistaa alaa. To be continued.

 

Linkin takaa pääset Heimon brändivideoon:

https://vimeo.com/359507558

Kommentoi