Tampere
02 May, Thursday
15° C

Proakatemian esseepankki

Projekti Finnish Aesthetics



Kirjoittanut: Gustav Perttilä - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Mindset
Cashvertising
How to write a copy that sells
How to sell anything to anybody
The psychology of selling
Carol S. Dweck
Drew Eric Whitman
Ray Edwards
Joe Girald
Brian Tracy
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

Lähdetään liikkeelle siitä, kuinka kaikki sai alkunsa. Tutustuin nykyiseen yrityspartneriini Sebastianiin, Instagramin sekä yhteisen intohimomme; kehonrakennuksen kautta. En tiennyt kaverista mitään ja uskoin hänen vain olevan taas yksi uusi ”lihapää” muiden joukossa. Tämä kuitenkin osoittautui erittäin vääräksi ennakkoluuloksi. Olimme seuranneet toisiamme tässä kohtaa jo useamman vuoden Instagramissa, muutamia viestittelyjä siellä täällä edestakaisin.

Eräänä päivänä saan viesti ilmoituksen Instagramissa @finnisheraofaesthetics nimiseltä käyttäjätililtä.

Yllätyksekseni sain tietää, että tilin takana lymyää Sebastian. Hän kertoi minulle tilin perustamissyyn olevan, että voisimme tuoda esiin, aloittelevia sekä kehittyneempiä Suomalaisia kuntosaliharrastaja nuoria ihmisten ilmoille.

Sebastianin syyt tilin perustamiselle olivat henkilökohtaiset. Hän aloitti kehonrakennuksen erittäin nuorena, ainoastaan 12-vuotiaana. Hän onnistui kehittämään itselleen näyttävän vartalon erittäin lyhyessä ajassa ikäisekseen. Tästä huolimatta hän ei saanut ansaitsemaansa tunnustusta sosiaalisessa mediassa, eikä hänellä ollut kuin muutama seuraaja. Internetin algoritmit eivät antaneet hänelle mahdollisuutta kasvattaa hänen sosiaalista mediaansa. Pystyin samaistumaan Sebastianin tarinaan.

 

Alkureaktioni kuitenkin tiliä kohtaan oli, että ei tästä tule mitään, se tuntui liian mahdottomalta ajatukselta. Kuukausien kuluessa ensireaktioni osoittautuikin oikeaksi. Tili ei ollut edennyt mihinkään ja progressio oli olematonta. Jostain syystä en kuitenkaan ollut saanut ajatuksiani pois tilistä. Kuvittelin päivittäin kaikkea mitä tili voisi tarjota ja edustaa tulevaisuudessa.

Muistan kokeneeni jopa erittäin sekavia tunteita tuona ajan jaksona. Kateellisuutta, koska en ollut toiminnassa mukana. Häpeää, koska olin nuorempana unelmoinut samankaltaisen tilin perustamisesta, mutta minulla ei riittänyt rohkeutta siihen. Ylpeyttä Sebastiania kohtaa, sillä hänellä löytyi tämä rohkeus, sekä innovointikyky lähteä luomaan jotakin täysin uutta. Tunsin myös toiveikkuutta, koska halusin, salaa lähteä pyörittämään tiliä Sebastianin kanssa yhdessä.

 

Muutamien kuukausien hiljaiselon jälkeen, Sebastian aktivoitui tilin suhteen ja tili alkoi ottamaan tulta alleen. Muutaman kymmenen seuraajajoukko kasvoikin yhtäkkiä kahteen sataan seuraajaan. Läpi tämän kasvuprosessin olimme keskustelleet tiliin liittyvistä asioista, joten olin pysynyt kartalla hyvin pienistäkin yksityiskohdista.

Sebastian tuli yllätyksekseni itse ehdottamaan, että lähtisimme pyörittämään tiliä yhdessä eteenpäin. Muistan olleeni tuona hetkenä erittäin väsynyt päivän töistä, mutta tämän kyseisen viestin saatua, olin jälleen täynnä energiaa. Olin riemuissani. Syynä oli se, että olin ajatellut itsekin ehdottaa Sebastianille yhteistyökumppanuutta juuri tuona samana kyseisenä päivänä. Tuntui että palapelin palat loksahtivat paikoillaan tuona hetkenä.

Sebastian kertoi minulle oman puolensa tarinasta, hän muistaa kuinka hänen äänensä värisi jännityksestä sekä innostuksesta, kertoessaan minulle hänen visiostaan tilistä sekä kysyessään minua mukaan partneriksi. Tunne oli siis molemminpuolinen.

Linkki Sebastianin ääniviestiin jonka jälkeen yhteistyö alkoi:

https://drive.google.com/drive/folders/1RLYJOkaj5gY_AmznhI2a0NaoT1wKdV7-?usp=sharing

 

Olin aikaisemmin ehdotellut Sebastianille kehitysideoita siellä sun täällä mutta nyt kun minulla oli omaa nahkaa mukana, niin ideointi sekä tekeminen oli täysin uudella tasolla. Kysyin Sebastianilta, vielä tuolloin ”Finnish Era Of Aesthetics” tilin käyttäjätunnuksia, ja hän toimitti ne minulle seuraavien minuuttien aikana. Tunnuksien kysyminen tuntui minusta todella jännittävältä, sillä sen jälkeen ei ole paluuta suuntaan tai toiseen. Olen virallisesti mukana pelissä. Sebastiania se varmastikin jännitti huomattavasti enemmän. Loppupeleissä olin hänelle ainoastaan joku puoliksi tuntematon henkilö internetissä, ketä hän ei ole koskaan tavannut kasvotusten. Tunnuksien luovuttaminen minulle mahtoi tuntua hänelle samalta kuin luovuttaisi oman vastasyntyneen esikoisensa. ”Leap of faith” tapainen tilanne.

 

Elämäntilanteemme poikkeavat siltä osin suuresti, että Sebastian on minua 3-vuotta nuorempi. Hän oli vielä lukiossa, kun aloitimme, nyt hän on jättänyt koulut kesken, ja seuraa unelmiaan e-commerce alalla sekä yrittäjänä. Mutta tämän vuoksi meidän kahdenkeskeinen yhteistyömme onkin erittäin tehokasta. Pystymme kummatkin antamaan ideoinnille, tilin päivittäiselle ylläpidolle, sekä brändin uudistamiselle, aikaamme. Toinen asia mikä meitä yhdistää, ja jolla on ollut mitä luultavammin suurin vaikutus tilin kasvuun on, intohimo. Ensimmäisestä päivästä lähtien, motiivimme ovat olleet oikeassa paikassa, elikkä ihmisten auttamisessa. Oli se sitten kuuntelevana korvana toimiminen, treenikavereiden etsinnässä, inspiroivilla muodonmuutoksilla, treeni & elämänneuvoa antamalla, tai motivaationaalisen sisällön luomisella. Mikä parasta tässä on se, että pääsemme auttamaan yhä lukuisempia ihmisiä mitä isommaksi tiliksi kasvamme.

 

Tunnuksien luovuttamisen jälkeen aloitimme työnteon ja kaikki meni kuin Strömsöissä. Virallinen aloituspäiväni oli 27.3.2021. Tilillä oli runsaasti tehtävää, sillä kehitysideoita oli paljon. Sain yhden näistä loistavista ideoista tiimiläiseltä, sekä ystävältäni Veikko Airakselta. Hän pyörittää omaa autoyhteisötiliään Instagramin puolella nimeltä @elegentstance. Seuraan tiliä aktiivisesti ja näin Veikon luoman mystorin hänen feedi julkaisustaan. Se oli mielestäni uskomattoman tyylikäs, käykää itsekin katsomassa. Joka tapauksessa, nuo kyseiset tarinat julkaisuista onnistuivat inspiroimaan minua. Aikaisemmin tilillämme julkaisimme feedi kuvat pelkisteen raakoina, mystorin puolelle sellaisina kuin ne olivat. Rumiahan ne olivat. Nyt tällä uudella tavalla voisimme saada brändimme visuaalista ilmettä kohoamaan.

Tätä ennen, kohtasimme myös ongelman, kun ihmiset eivät jakaneet julkaisuja tarinoissaan, merkkauksestamme huolimatta. Veikon visuaalisen silmän ansiosta onnistuimme kumoamaan tämänkin esteen, ihmiset alkoivat jakamaan tarinamme muodonmuutoksistaan. Tämä johtui siitä, koska ihmiset eivät kehdanneet aikaisemmin jakaa tarinaa sen näköisenä omalle tililleen. Kaikki välittävät omasta imagostaan, oli kyseessä kuinka tahansa pieni asia. Tuotteesta pitää tehdä näyttävä sekä viehättävä.

 

Olemme oppineet, että kaikki mitä teemme, pieninkin asia, on loppupeleissä brändäämistä. Äänensävy millä vastaat asiakkaasi viesteihin, kuinka nopea reagointiaika on, kuinka kattava viesti on, ylitätkö, alitatko, vai täytätkö asiakkaan oletetut standardit. Se kuinka aktiivinen olet sisällöntuotossa, pysyykö sisältö monipuolisena, heitteleekö sisällön laatu, tuotko itseäsi yrityksen markkinoinnissa esiin, ja niin paljon muuta.

Tämän vuoksi nautin Proakatemiassa opiskelusta, voin edistää tietotaitoani sekä opintojani yhtäaikaisesti, eikä minun tarvitse istua pitkästyttävillä luennoilla. Voin oppia brändäämisestä, markkinoinnista, yrityksen perustamisesta ja sen skaalaamisesta parhaalla tavalla, eli käytännön opilla.

 

Tämän jälkeen, kun ihmiset rupesivat jakamaan tarinoitamme heidän omille tileilleen, seuraajamäärämme lähtivät selkeään kasvuun. Tilimme on kasvanut lukuisista syistä, mutta valtaosasta saamme kiittää seuraajiamme itse. Kasvustradegiamme on perustunut näiden omatarinoiden jakamiseen ihmisten tileillä. Ne ovat erittäin matalakynnyksen ”low effort” tapoja, jolla yritys voi kasvattaa näkyvyyttään. Oikein toteutettuna, orgaaninen kasvu sekä tilin saama näkyvyys, joka tästä seuraa on käsittämätöntä.

Seurasimme tilimme kävijätietoja kuin haukat päivästä toiseen. Siitä tuli jopa pakonomaista, olimme addiktoituneet. Tästä huolimatta, se teki erittäin hyvää tilin kasvulle sekä näkyvyydelle. Tavoitetut tilit pääsivät parhaimmillaan lähemmäs miljoonaa katselukertaa kuukaudessa, sekä vierailut profiilissa olivat useata kymmentä tuhatta viikossa. Pääsimme siis kertaheitolla Suomen ”fitnesskenen” teleskoopin alle.

 

Huomasimme kuitenkin, ettei isompien numeroiden jahtaaminen ollut tervettä psyykkeelle, eikä numeroiden jahtaamiselle olisi loppua. Mikään numero ei tyydyttänyt. Ensin se oli 100K, sitten 200K, 300K, 400K, 500K. Saavutettuamme tuon kyseisen tavoitteen, onnellisuuden hetki saattoi olla hetkellistä, mutta se katosi yhtä nopeasti kuin tulikin.

Asetimme tavoitteeksi heti seuraavan ison numeron, mutta sama reaktio senkin saatua. Luulimme että miljoona olisi ollut se maaginen numero, joka olisi tehnyt meidän onnelliseksi. Ei ollut, loppupeleissä ne ovat vain numeroita näytöllä, jolla ei ole merkitystä tai mitään tekemistä onnellisuuden kanssa. Pääsimme onneksi pois oravanpyörästä.

 

Saimme kuitenkin tämän prosessin aikana kerättyä arvokasta dataa tilistä, sekä tietoa Instagramin algoritmista. Osasimme pelata sitä yhtä hyvin kuin lapsena jalkapalloa. Pääsimme myös reflektoimaan datan merkityksiä; miksi tilillämme oli suuret katselukerrat, mutta lopulta vain harva aloitti seuraamaan. Johtuiko tämä siitä, että tilimme oli vain kerrassaan vielä liian ”pieni” seurattavaksi. Johtuiko tämä siitä, että sisältömme ei ollut kiinnostavaa tai viihdyttävää? Mahdollisuuksia oli monia, mutta vastauksia oli vähän. Päätimme että jatkamme samalla radalla, sillä ei kannata muuttaa jotakin mikä toimii, vaikka se ei olisikaan täydellistä. Se oli sika säkissä tilanne, tiesimme että sika on säkissä mutta emme varsinaista syytä sille. Päätimme että kehitämme toimintaamme pienin uudistuksin ja keskitymme tilin olennaiseen agendaan, eli ihmisten auttamiseen ja motivoimiseen. Se oli kantanut meidät tähänkin hetkeen asti.

 

Olemme saaneet Sebastianin kanssa aivan uskomattoman lämpimän vastaanoton seuraajiltamme. Sadoittain viestejä koskien kuinka tärkeä meidän tilimme on jollekin, kuinka on autettu selviämään masennuksesta, löytämään treenikavereita & uusia seurattavia, löytämään ilo ja motivaatio treenaamiseen, tai ylipäätään oltu tukena, kun he sitä tarvitsivat. Meidän tilimme pääyleisö koostuu 13-25 ikäisistä ja monet, ellei jokainen, tarvitse välillä tukea ja kannustusta. Sitä ei pakolta saa aina lähipiiristä tai kotoa. Meidän tilimme kautta useat näistä nuorista on saanut apua ja siitä tulee kyllä huikea fiilis itselle.

 

Meillä on tässä käsissä jotakin niin ainutlaatuista, jonka oon tuntenut ensimmäisestä päivästä lähtien. Se että vasta 6kk sitten aloitettiin tämä, ja nyt on päästy tähän pisteeseen tekemällä oikeata vaikutusta ihmisten elämiin, on tajutonta. Se pitää itse ensin kokea ennen kuin voi kunnolla ymmärtää. Toki on paljon tälle henkilökohtaisesti annettu, meidän arvokkainta valuuttaamme, aikaa.

Vuosi 2021, etenkin kesäaika, oli hurjaa. Se innovoinnin ja työnmäärä, 3x feedi julkaisua tarinoineen, 10–20 omatarinaa päivään, vastailut ja viestittelyt ihmisten välillä. Se olisi vähättelyä, josko sanoisin sen olleen helppoa. Ei tuota olisi jaksanut useampaa kuukautta ilman intohimoa, taikka partneria puolittamassa taakkaa. Päällimmäisenä ajatuksena tästä edeltävästä vuodesta brändin rakentamisesta, ei jäänyt mieleen ne ikävän pitkät työtunnit. Sen sijaan, käteen jäi uuden ystävyyden luominen, nauraminen, hauskanpito, ikimuistoiset yölliset palaverit, kolmen tunnin puhelut, merkityksellisyyden ja onnistumisen tunteet.

 

Hyvän yhteistyökumppanin löytäminen on miltei yhtä vaikeata kuin elämänkumppanin löytäminen elämässä. Rooleissa on hämmästyttävän monia yhtäläisyyksiä keskenään. Toimiakseen, ne vaativat kärsivällisyyttä toista kohtaan, luottamusta, intohimoa, sinnikkyyttä ja monia muita ominaisuuksia. Suhde vaatii kaikkia näitä ominaisuuksia toimiakseen optimaalisesti sekä selviytyäkseen. Kuitenkin tärkeimmäksi nostan kaikista; luottamuksen. Ilman sitä luottamuksen osoitusta, 2021 huhtikuun lopussa, kun Sebastian luovutti minulle käyttäjätilin tunnukset, ei luultavasti oltaisi tässä. Se luottamus on kyllä vahvistunut sekä ansaittu kumpaankin suuntaan nyt useampaan kertaan. Aina olin unelmoinut, että löytäisin hyvän partnerin liiketoiminnan harjoittamiseen ja nyt onnistuin saamaan parhaimman. Ei voi olla kuin kiitollinen.

 

Tili on alkuvaiheilla tunnettu nimellä @finnisheraofaesthetics, ja brändäämisen myötä se vaihdettiin nimeen @finnishaesthetics. On luotu ensimmäinen ”logo” instagramin omatarinan avulla, josta sitten siirryttiin ammattimaisemmaksi Omar Pueblan avulla. Hänen avullansa kehitettiin nykyinen logo, joka on ja pysyy. Tili on tunnettu tähän asti alustana, jossa julkaistaan nuorien Suomalaisten kehonmuodonmuutoksia. Siltä se päällepäin ainakin näyttää profiilin uudelle vierailijalle. Minun ja Sebastianin silmissä se on kuitenkin jotain täysin toista. Katsomme tulevaisuuteen ja näemme sen silmiemme edessä. Suomen suurimman Fitness & Motivaatio brändin. Aloitamme tilin muodonmuutoksen alkaen alkuvuodesta 2022. Ensimmäinen vaatenäytetilauksemme on saapumaisillaan ainoastaan päivän kuluttua tästä hetkestä, kun tätä kirjoitan. On aika aloittaa uusi aikakausi brändillemme, sekä tuoda samalla Suomeen jotakin täysin ennennäkemätöntä, taikka tehtyä.

Kommentoi