Tampere
03 May, Friday
16° C

Proakatemian esseepankki

Pienen väärin ymmärretyn pojan näyttämisen halu



Kirjoittanut: Pyry Paaso - tiimistä Saawa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
EXIT Vol. 2
Anssi Kiviranta
Matias Mäenpää
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Pienen väärin ymmärretyn pojan näyttämisen halu

 

 

Wolt tarinasta Miki Kuusi on yleensä se, kenen nimi tunnistetaan. Ja näinhän se oli myös omalta osalta. Exit 2 kirjassa oli kuitenkin hyvin kiinnostava ja inspiroiva tarina Elias Aallosta, joka on ollut se hiljaisempi, mutta aivan täysi avainpelaaja Woltin menestyksen takana. Hypätäänhän hetkeksi hänen tarinansa syövereihin.

 

Elias on savonlinnalaisen diplomi-insinööri perheen kasvatti, jossa kotikasvatukseen kuului, että keksipakettien myynti luokkaretki kassaan oli Eliaksen äidin mielestä kerjäämistä, joka asetti ostajan epäedulliseen asemaan. Olet huono ihminen, jos et osta nuorelta partiolaiselta ylihintaista keksipakettia ja antaa siten nuorelle aivan väärän kuvan myynnistä.

 

Elias oli jo nuoresta pitäen ollut tietokoneiden kanssa taitava ja kiinnostunut kuvanmuokkauksesta ja nopeasti myös kiinnostunut päästä näpräämään sen logiikkaa. Jatkuvan muuttamisen takia kaverit jäivät myös vähiin ja tästäkin syystä tietokoneet korvasivat jopa jossain määrin kavereita.

 

Teknillisessä korkeakoulussa ollessa hän saikin työpaikan paikan Digialla. Käyttöliittymä prototyyppien suunnittelua ja rakentamista. Huomasi tuolla olevansa tuottoisa työntekijä. Nopeasti muutaman tutun kanssa tuli perustettua myös yritys Quick, jonka liikevaihto pyörii nykyäänkin n. 10 miljoonassa eurossa. Kerkesi sitä myös pelien valmistamisesta tulla kokemusta ja menestystäkin, joka olikin koukuttavaa.

 

Loppuvuodesta 2009 Aalto oli kutsuttu puhujakeikalle IT juristien pikkujouluihin, jossa sattuikin yli puolet olemaan Nokian työntekijöitä ja siellä hän pamautti, että nokia tulee olevan niin kusessa, että ei mitään rajaa, sillä iOS pesee Nokian aivan mennen tullen. Vuonna 2013 oli tehnyt kasvuyritystapahtuma Slushille mobiilisovelluksen ja siitä seurasi Miki kuusen kanssa alkanut yhteistyö Woltin merkeissä.

 

Aluksi oli visio ratkaisusta, joka yhdistäisi ravintolat ja asiakkaat ja Wolt alkoikin sillä, että tilasit ruuan ravintolasta noudettavaksi tai paikan päällä syötäväksi. Tässähän haasteita riitti, sillä eiväthän ihmiset olleet tottuneet tilaamaan ruokiaan ennakkoon varsinkaan paikan päällä syötäviksi. Pian tämän jälkeen Foodora kuitenkin ilmoitti tulevansa suomeen ja sillä oli kotiinkuljetus palvelu. totesimme olevamme kusessa, jos meiltä ei saa myös kotiinkuljetusta, vaikkakin meillä oli enemmän rafloja mukana kuin foodoralla tulisi olemaan. Tässä kohdin oli kuitenkin Wolt jo melkein vuoden vanha brändi.

 

 

 

 

Ensimmäiset kuukaudet, kun kotiinkuljetusta sitten aloitettiin, olivat aivan täyttä sekoilua ja kukaan ei tiennyt oikeasti kauanko ruuan toimittaminen kotiin veisi aikaa ja parissa kuukaudessa piti hypätä käytännössä nollista isoon järjestelmään. ihan jäätävä duuni siinä on ollut ja yhtään ei helpottanut se, että tilaukset alkoivat kasvaa 20% viikkotahtia. Wolt palkkasi alkuun 3 kuriiria, joista kaksi on edelleen töissä yrityksessä. Eivät tosin kuljeta ruokaa enää koteihin vaan avaavat uusia markkinoita ympäri Eurooppa ja omistavat osuuksia yrityksestä.

 

Vuonna 2016 alkoikin laajentuminen ulkomaille, ensin Ruotsin Tukholmaan, jossa ongelmia syntyi. siellä oli jo foodora ja pari muuta toimijaa. olimme n. vuoden myöhässä Tukholmasta ja saimme kantapään kautta oppia asioita, korjasimme virheitämme ja menimme muihin maihin viisaampina. Ulkomaat alkoivat kuitenkin vetää hyvin ja siksi Suomen pään hallittu kasvaminen olikin haastavaa ja mahdotonta kun kansainvälistyminen oli niin tärkeässä roolissa. Wolt onkin tehnyt tappiota joka vuosi uuden teknologian ja uusien alueiden haltuunoton takia. Vaikkakin viimeisen viiden vuoden aikana yritys on kasvanut systemaattisen epäsystemaattisesti n. kolminkertaisesti joka vuosi ja kovimpina kasvun vuosina vuoden välein jouduttiin vaihtaa isompaan toimistoon, kun ne kävivät jatkuvasti pieniksi.

 

vuonna 2019 Woltin liikevaihto olikin n. 100 miljoonaa euroa ja se oli ilmiö, joka oli kasvanut yli 20 maahan. Yrityksen kasvu on johtanut yli tuhanteen omaan työntekijään, 10 000 ravintola kumppaniin, 20 000 lähettikumppaniin ja 7 miljoonaa rekisteröityneeseen käyttäjään ja luvut vain kasvavat joka viikko. Woltista oli Aallon sanoin tullut nuorekas, pöhisevä ja kaupunki hipsterimäinen, joka olikin myöhemmin myös syy, miksi Aalto jättäytyi yrityksestä pois.

 

Tämä oli vaihe mikä ei aaltoa kiinnostanut, hän ei omin sanoin ole isojen yritysten mies. Minulle yrityksen paras vaihe on se, kun tehdään maanisesti töitä, silloin sattuu ja tapahtuu, eikä työtunteja lasketa, se on palkitsevinta. Toisaalta kymmentä vuotta ei pysty kukaan tekemään töitä kelloa katsomatta, mutta alussa se on pakko, jos haluaa menestyä, täytyy alkuvaiheessa uhrata paljon asioita ja jos et sinä niitä uhrauksia tee niin joku muu tekee ja sillä jollain muulla on etu, kun se tekee muita enemmän

 

Elias onkin puheiden sijaan tekijämies, eivätkä lopulta kokoukset olleet herkkua hänenlaiselleen tekemisen meininkiä kaipaavalle ihmisille, kokoukset olivat eräänlaista teatteria, jossa oli kuitenkin välillä hyviä keskusteluita. Koko Woltin ruoan kotiinkuljetuspalvelu kuitenkin laitettiin pystyyn vuonna 2015 vain muutamassa kuukaudessa ja oli pakkokin. Nyt yhdenkin päivityksen tekeminen kestää vuoden. Meillä on resursseja rajattomasti, mutta tekemisestä on tullut semmoista jurnuttamista. Tämä sama näkyy tosin valitettavan monella muullakin alalla isoissa yrityksissä.

 

Alkuvuodesta 2019 oli käynnissä rahoituskierros, jossa tuli mahdollisuus, että osa perustajista siirtyisi pois operatiivisesta toiminnasta ja myisi suuren osan osakkeistaan, jotta osakkeita vapautuisi uusille rekryille. Yhtäkkiä minulla oli edessäni semmoinen summa rahaa ja enemmänkin, jota olin unelmoinut tienaavani. ”Hoin mielessä itselleni, että kyllä!”

 

Eliaksen suurin motiivi Woltissa ei ollutkaan raha tai edes oman käden jäljen näkyminen miljoonille ihmisille. ”Ehkä tässä on ollut koko ajan taustalla sen pienen väärin ymmärretyn pojan näyttämisen halu.”

 

Siksipä hän sanookin aina startup yrittäjiksi pyrkiville, että älkää missään nimessä unelmoiko upporikkaiksi tulemisesta, koska siinä ei ole mitään järkeä. Mitä sinä teet jollain miljardilla? Ostat jotain saaria tai lentokoneita, mitä sen jälkeen? kun ihminen saa kerralla liikaa rahaa, hänestä tulee tyhjä. häneltä on ikään kuin varastettu se kaikkein hienoin ja koukuttavin vaihe; kasvumahdollisuus.

 

Aalto ei osaakaan tarkasti sanoa mitä aikoo tehdä isona. Innostusta tosin olisi lähteä tekemään jotain konkreettista tuotetta. Eräänä iltana partaa leikatessaan hän mietti kuinka siistiä olisi tehdä Gilletten partaleikkureihin kustomoituja kahvoja, joka kävisi täydellisesti käteen. Miksipäs ei?

Kommentoi