Tampere
17 Jun, Monday
18° C

Proakatemian esseepankki

Pelon voittaminen myyntityössä



Kirjoittanut: Kasper Sinkkonen - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Myynnin ajokortti
Tommi Kokonaho
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

 

Tämän vuoden alussa minua pelotti myydä. Pelko ja jännitys iski vasten kasvoja, kun puhelin piti ottaa käteen ja soittaa. Silti tein sen. Tein sen useita kymmeniä kertoja, vaikka joka kerta luuria nostaessani oli sama fiilis, jännitys. Sitten tapahtui se, mikä sytytti kipiniän ja toi onnistumisen tunteen, ensimmäinen kauppa. Kyseessä siis oli myyntiprojekti, jossa myimme tiimini kanssa jääkiekkojoukkueen lippupaketteja yrityksille. Alussa en tiennyt miten myydä. Soitin vain eri yrityksille ja koitin jollakin keinolla saada heidät ostamaan näitä lippupaketteja. Mitään selkeää suunnitelmaa ei ollut, menin vain fiiliksen mukaan. Huomasin lyhyessä ajassa, että nautin jutella ihmisten kanssa ja koittaa myydä heille jotakin. Myyminen alkoi kiinnostaa enemmän ja minulla oli kova tahto kehittyä tässä lajissa. Yksi suurimmista motivoivista tekijöistä oli nimenomaan onnistumisen tunteet, jota koin heti alusta alkaen, kun soittelin mahdollisille asiakkaille. Myynnissä hienoa mielestäni on se, että onnistumisen tunteita tulee mielestäni useammin, kuin muussa työnteossa. Esimerkiksi kun saa kaupan solmittua, niin sanottu palkinto tulee heti. Työn tulos näkyy heti, mikä motivoi suuresti ja sytyttää kipinän tehdä sama asia uudestaan ja uudestaan. 

 

Tämän vuoden alussa myynti jännitti itseäni paljon, mutta tein päätöksen olla pelkäämättä. Yksinkertaisesti vain päätin myydä, kävi miten kävi. Nyt reilu puolen vuoden aikana olen tajunnut sen, että pelko ja jännittäminen on aivan turhaa. Olkoon myynnin lopputuloksena kauppa tai ei, ei myynnissä ole ainakaan mitään menetettävää. Vaikka kauppaa ei synny, ei mitään ole menetetty, sillä tuloksena on sama, mitä lähtöpisteessä. Myynnissä on siis ainoastaan voitettavaa.  

 

Toistot 

 

Myyntityö vaatii toistoja, jotta se on luontevaa, sekä tutun ja turvallisen oloista hommaa. Jos myynnissä haluaa onnistua, olen ainakin itse huomannut, että se vaatii satoja toistoja, reflektointia, muutoksia sekä vielä kerran, toistoja. Kun itse olen tehnyt suoramyyntiä, olen aina käynnin jälkeen pohtinut ja pureskellut asioita, mitkä äsköisessä käynnissä oli onnistunutta ja mikä sitten ei mennyt niin nappiin. Seuraavalla kerralla muutan tiettyjä asioita, kokeilen rohkeasti esimerkiksi kirjoista opittua tietoa ja katson, miten se käytännössä toimii.  

Olennainen tekijä myynnissä on se, että tunteet tarttuvat. Innostuneisuus ja rehellisyys tuotetta ja yritystä kohtaan myy (Kokonaho, T. 2011. 18). Jokainen myyjä on omanlainen persoona ja jokaisella on oma tapansa myydä. Se täytyy jokaisen itse keksiä, kehitellä ja toteuttaa. Tämä oma myyntitapa tai –tyyli löytyy ainoastaan kymmenien, ellei satojen toistojen jälkeen. Kun oma tyylisi tehdä myyntiä löytyy, muuttuu myynti luontevaksi, sellaiseksi, mitä et edes koe myymiseksi. Myynnistä pystyy mielestäni tällöin nauttimaan kaikista eniten ja tällöin ainakin omalla kohdalla on saanut tulostakin aikaiseksi eniten. Myynnistä tulee itsestään selvää. Tulee tilanteita, joita et edes ajattele etukäteen sen enempää ja yhtäkkiä huomaan solmivani kauppaa asiakkaan kanssa. Juuri näin kävi tällä viikolla, kun tein lisämyyntiä asiakkaan luona. Oma tyylisi ja tapasi myydä kasvattaa itseluottamustasi huikeasti myyjänä. Sen löytäminen on mielestäni yksi tärkeimmistä seikoista, jotta pystyt tehdä myyntiä hymyssä suin pidemmänkin aikaa. 

 

Älä missään nimessä luovuta

 

Myyntityössä on päiviä, jolloin kauppaa ei synny. Myyntityö on todella fiilispohjainen työ, jossa tunteet vaikuttavat omaan suoriutumiseen todella merkittävästi. Kun kauppaa ei synny päiviin, alkaa se vaikuttaa mieleen todella paljon. Tällöin pienikin palaute on elintärkeää. Itse saan esimerkiksi muista ihmisistä paljon energiaa ja näissä tilanteissa ainakin omalla kohdallani parasta on, jos teen myyntityötä toisen ihmisen kanssa. Sparraukset, tavoitteet ja tsemppaukset antavat valtavasti lisää energiaa yrittää uudestaan ja uudestaan. Karu totuus on kuitenkin edelleen se, että aina myyntiä ei tule niin paljon, mitä ehkä on kuvitellut. Tärkeintä on, että myyjällä on aito halu tehdä myyntiä ja myydä (Kokonaho, T. 2011. 18). Kaikki myyjät ovat varmasti kokeneet sen tunteen, kun myynti tuntuu hyvin epätoivoiselta. Itseäni on kuitenkin motivoinut näissä tilanteissa juuri muut ihmiset ja esimerkit. Kuitenkin kaikki on loppujen lopuksi kiinni itsestä ja itsensä johtamisesta. Halu olla hyvä myyjä vaatii niitä päiviä, jolloin kauppa ei käy. Jo lyhyessä ajassa on huomannut, kuinka sellaisetkin päivät, jolloin myyntiä ei ole tullut, mutta jälkeenpäin asiakas on ollut yhteydessä, vaikuttaa merkittävästi mieleen ja uudelleen yrittämiseen. Aina kauppa ei siis tapahdu sillä sekunnilla, vaan täytyy muistaa, että osa ihmisistä jää mietiskelemään asiaa jopa pidemmäksikin aikaa ja kauppa saattaa syntyä vasta pidemmän ajan jälkeen. Täytyy siis muistaa se, että aina kauppaa ei synny heti, mutta täytyy jättää mahdolliselle asiakkaalle sellainen kuva ja fiilis itsestäsi, sekä yrityksestäsi, että asiakas varmasti saa hyvän kuvan ja palaa teidän luoksenne, jos tarve syntyy myöhemmin. 

 

Myynti Roimassa 

 

Edellisviikolla meillä oli tiimin innovointipäivä, jossa kävimme läpi jokaisen tiimiläisen osaamista. Tiimissämme on todella paljon erilaista osaamista ja taitoa. Löytyy valokuvaajia, markkinoijia, koodareita, nettisivujen tekijöitä, taiteellisempia ihmisiä, sekä sitten on muutamia myyjiä. Ongelmana meidän osaamisemme hyödyntämiselle on nimenomaan myynti. Kaikkea osataan, mutta kuka myy meidän osaamisemme? Tiimimme myyjät ovat monet “sidottu” esimerkiksi tiettyihin projekteihin ja aikaa ei välttämättä riitä muuhun. Meidän on pakko alkaa myymään. Itse esimerkiksi haluan omalla melko vähäisellä osaamisella, sekä tiedolla ja taidolla auttaa tiimiäni siihen pisteeseen, että jokainen osaisi myydä oman osaamisensa ulospäin. Tämä mahdollistaa sen, että meidän ei tarvitse enää tehdä asioita, josta emme nauti, vaan voimme tehdä töitä sellaisten asioiden parissa, mitkä aidosti motivoivat meitä. Sitä ennen pitää kuitenkin osata myydä tuote tai palvelu maksavalle asiakkaalle. Ilman sitä, voimme jatkaa sellaisten töiden tekemistä, mitä emme välttämättä oikeasti halua tehdä, niin kauan kunnes päätämme opetella myymään.  

Kaikessa liiketoiminnassa menestyminen edellyttää myyntiä. Tuotteita tai palveluita myydään oikealla tavalla, oikeaan aikaan, oikeaan hintaan, sekä oikeille asiakkaille. Tällä mahdollistetaan rahan tulo yritykseen ja liiketoiminnan jatkumiseen. Jos rahavirta loppuu, loppuu myös aikanaan yrityksen liiketoiminta (Kokonaho, T. 2011. 15). Tällä hetkellä olemme Roimana mahdollistaneet liiketoiminnan jatkumisen muun muassa muutamalla omalla projektillamme, sekä alihankinnalla muille yrityksille. Olemme siis myyneet ja vakuuttaneet muiden yritysten päättäjät, että olemme päteviä tekemään heille töitä. Tätä se myynti yksinkertaisuudessaan on. Enää täytyy tehdä sama asia, mutta niin sanotusti itsellemme. Seuraava askel on se, että vakuutamme asiakkaat meidän omalla osaamisellamme. Näin pääsemme tekemään entistä mielekkäämpiä asioita. “Ei se ole kun myyntiä vaan”. Tähän legendaariseen lauseeseen, jonka on aikoinaan eräs toisesta tiimistä oleva kaveri sanonut, on hyvä lopettaa tämä essee. Tämä lause kuvaa mielestäni hyvin sitä, että myynnin ei pidä olla vakavaa. Sitä ei pidä pelätä. Täytyy vaan päättää, että tähän minä pystyn ja, että pystyn myymään asioita asiakkaille. Tämän lauseen, kun pitää mielessä ja hokee sitä itselleen tarpeeksi usein, on hyvä lähteä testaamaan omia myyntitaitoja ja myymään esimerkiksi omaa osaamistaan. Tsemppiä myyntiin. Muistakaa: “Ei se ole kun myyntiä vaan!” 

 

Kokonaho, T. 2011. Myynnin ajokortti. Helsinki. Helsingin Kamari Oy.

Kommentit
  • Tommi Riikonen

    Se on just näin Kassu! Se ei oo kun myyntiä vaan ja kaupettia. 😉 Hieno reflektio ja tykkäsin erityisesti miten pohdit tiimin osaamisen myymistä. Siinä on meillä töitä.

    7.11.2022
Kommentoi