Pelialan murros – naiset kehään! CASE: Polka Dot Studios

Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

Kotimainen tänä vuonna perustettu peliyhtiö Polka Dot Studios on tehnyt rohkean suuntauksen alallaan; heidän pääasiallisena kohderyhmänä on naiset. Polka Dot on alkanut tekemään sosiaalista dress-up-peliä, joka myötäilee tosielämän muotimaailmaa. He ihmettelevät suuresti, miksi suuri osa pelialan konkareista unohtavat täysin puolet potentiaalisesta asiakaskunnasta. Polka Dotin toimitusjohtaja Olesja Marjalaakso puoltaa ”aluevaltaustaan” esimerkiksi Guardianin uutisoiman tutkimuksenkin nojalla, jonka mukaan 53 % yleisesti pelaajista on naisia ja Tampereen yliopiston Pelaajabarometri-tutkimuksen mukaan, joka todentaa, että yli puolet suomalaisista pelaa aktiivisesti digitaalisia pelejä. Muiden tutkimuksien mukaan naiset jyräävät miehet mobiilipelien pelaamisessa lukumäärällisesti, rahallisessa kulutuksessa että ajallisissa määreissä. Tällaiset faktat tuovat minunlaisenkin aktiivisen pelaajan mieleen ajatuksen: ”Naispelaajia on rutkasti, mutta heille suunnattua markkinaa ei”.

Viitaten taas Sinisen meren strategiaan, on naisille suunnattu pelimarkkina, älyttömän loistava ja potentiaalinen liiketoiminnan ala, jossa kilpailua ei juurikaan ole. Miksi tähän siniseen mereen ei kuitenkaan ole tartuttu? Onko vanhanaikainen mielikuva äidin kellarissa pelaavasta hieman ylipainoisesta pojasta piirtynyt jo niin vahvasti verkkokalvoihimme, ettemme osaa ajatella pelaamisen asiakaskuntaa muunlaisena? Tämän ohella yhtenä syynä voi myös olla pelialan miesvaltaisuus työnä. Pelialalla pelien kehittäjät tekevät mieluusti pelejä, joita he itse pelaisivat. Tämä itsessään ei ole minkäänlainen ongelma, mutta se saattaa luoda kapeakatseisen näkökulman pelikehitykseen. Miehet ja naiset kun haluavat peleiltä erilaisia asioita. Naiset haluavat pelata simulaatio- ja seikkailupelejä, joihin he voivat uppoutua pieneksi hetkeksi kotitöiden ja lasten ohella, kun taas miehet haluavat pelata strategia- ja ammuskelupelejä, joihin he voivat upottaa tunteja. Näin luomme pelialalla ”liian miehisiä” videopelejä, joihin naisten on vaikeata tarttua.

Odotan jatkossa innolla, mitä Polka Dot Studios saa toiminnallaan aikaan. Uskon, että heillä on aluillaan erittäin rahakas ja jopa alaa mullistava liikeidea. Kuitenkaan, kaiken tämän mobiilipelejä syleilevien naispelaajien ylistämisen jälkeen en kuitenkaan usko, että perinteinen konsoli- ja PC-pelaamisen machokulttuuri on siirtymässä naisvaltaiseksi – vielä. Mukautuuko tämä pelialan haara itsessään naisten mieltymyksiä mukautuvaksi vai muuttuuko naisten pelaamisen käyttäytyminen ”miehisemmäksi”? Se jää nähtäväksi, mutta olemme erittäin mielenkiintoisella pelialan murroksella.

Onko tämä suunta parempi? Ehkä, mutta jos pelaaminen tulee 10 vuoden päästä olemaan kaiken kaikkiaan koiria ja pinkkejä palloja, voi tuleva mielipiteeni olla erilainen. Aiemmin maininneena, rakastan juurikin, kun voin uppoutua tunneiksi tappamaan neljämetrisiä hirviöitä jäämiekalla ja tulipalloilla tai ampua vihollisiani tarkkuuskiväärillä viisi tuntia putkeen. Olen kuitenkin iloinen, että viehättävämpi sukupuolikin alkaa saada jalansijaa alalle.

LÄHTEET:

https://muropaketti.com/pelit/haastattelu-polka-dot-studios-tekee-peleja-ensisijaisesti-naisille/ (Pääasiallinen lähde)