Tampere
17 May, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

Palvelumuotoilu, asiakasymmärryksen syventäminen



Kirjoittanut: Helmi Kaihlanen - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Jotta voi kehittää palveluita tai tuotteita jotka vastaavat asiakkaan tarpeita, pitää pystyä näkemään koko ostoprosessi ja siihen vaikuttavat tekijät. Yksi tärkeimmistä kysymyksistä palvelumuotoilussa on Miksi. Kun kysytään asiakkaalta miksi, saadaan tietää miksi jotkin asiat toimivat ja mitkä taas eivät. Miksi kysymykseen asiakas joutuu vastaamaan jollain muulla vastauksella kun kyllä tai ei. Kun suunnittelija ymmärtää asiakkaan haluja ja toimintaa sekä tekijöitä jotka vaikuttavat siihen päästään kehittämään tuotetta ja toimintaa. Tätä on asiakasymmärrys.

Ymmärtämällä asiakasta voidaan auttaa häntä läpi koko ostoprosessin oikealla tavalla. Saadaan tarjottua oikeanlaista tietoa oikeassa kohtaa ja ohjata oikean tuotteen luo. Palvelumuotoilun avulla voidaan oppia ymmärtämään ostoprosessin kipukohdat. Datan avulla opitaan tunnistamaan kohdat jossa asiat eivät toimi ja asiakas esimerkiksi vetäytyy ostoprosessista.

Asiakasymmärryksen karttuessa pystytään tuottamaan parempia tuotteita sekä palveluita.

 

 

Lähteet:

Palvelumuotoilun kurssin ennakkomateriaalit

FREYR. Asiakasymmärryksen syventäminen palvelumuotoilun avulla. Nd. Viitattu 24.2.2022.

https://www.freyr-konsultointi.fi/blogi-tutkimus/asiakasymmarryksen-syventaminen-palvelumuotoilun-avulla/

Aihetunnisteet:
Kommentoi