Tampere
01 May, Wednesday
16° C

Proakatemian esseepankki

Palvelumuotoilu



Kirjoittanut: Tommi Riikonen - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Palvelumuotoiluprosessi on oiva työkalu, kun halutaan rakentaa ratkaisu asiakkaan ongelmaan tai suunnitella tuote nimenomaan asiakasta varten. Palvelumuotoilu on jatkuvaa datan keräämistä ja asiakkaan asemaan asettumista. Tässä mindmapissa olen hahmotellut hieman omaa tapaani ymmärtää palvelumuotoiluprosessi. Lähteenä on käytetty palvelumuotoilukurssin verkkoaineistoa ja erityisesti Veikko Törrösen tekemää tuplatimanttikuvaa Kreapalin nettisivuilta.

Tuplatimantissa tietoa kerätään ensin laajasti ja dataa pyritään saamaan mahdollisimman paljon. Myös meidän tiimimme muotoiluprosessissa keräsimme ensin tietomme yhteen. Aineiston tutkimisen myötä analysoimme dataa ja pyrimme pääsemään asiakasymmärrykseen. Ymmärryksen jälkeen edessä aloimme määritellä ydinongelmia. Haalimme dataa samankaltaisuuskaavioon ja kokemuskarttaan. Näiden tietojemme kohdatessa rakensimme asiakasprofiilin.

Kehitysvaiheessa päästessämme olimme jo keksineet, kelle teemme palveluamme ja miksi. Seuraavaksi aloimme hahmotella tuotteellemme prototyyppiä. Viimeisessä vaiheessa tehtävänämme oli hahmotella ratkaisu, joka sisältää tuotekuvauksen ja palvelulupauksen.

 

Aihetunnisteet:
Kommentoi