Tampere
28 May, Tuesday
28° C

Proakatemian esseepankki

Palautuminen arjen kiireessä



Kirjoittanut: Iines Vänninmaja - tiimistä Hurmos.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Reload
Henrik Fexeus
Catharina Enblad
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

 

Pinkkuvuoden kevätjaksoa on jäljellä enää muutama hassu viikko, joten haluan hieman pysähtyä ja kysyä itseltäni, kuinka mä oikeasti voin tällä hetkellä. Alkuvuosi on ollut todella hektinen. Reipas tahti projektin suunnittelussa sekä samaan aikaan kaiken uuden oppiminen ja mukavuusalueelta poistuminen tuo kieltämättä paljon stressiä ja paineensietokyky on koetuksella. Huomaan käyväni ajoittain ylikierroksilla, kun unohdan pienetkin asiat, joita en ole merkinnyt kalenteriin. Myyntipäivät ottivat tosi koville hermostoon, mutta pikkuhiljaa voin sanoa palautuneeni niistä päivistä. Aurinko on alkanut paistamaan ja energiatasot nousemaan valon myötä. Alkuvuoden monen kuukauden flunssakierteestä uskaltaisin vihdoin sanoa selvinneeni ja treeniarki on startannut mainiosti. Heti, kun saan treenaamisen takaisin arkeen, voin henkisesti paljon paremmin.

Luin Henrik Fezeus ja Catharina Enbladin Reload -kirjan, joka käsittelee palautumista ja stressiä. Pohdin esseessä omia keinoja, joiden avulla lasken kierroksia keskellä arkea, ja mitkä vaikuttavat palautumiseeni pidemmällä tähtäimellä. Käyn läpi myös kirjasta opittuja tekniikoita, jotka auttavat latautumaan henkisesti ja fyysisesti.

 

Syö, nuku ja liiku

Olen huomannut nämä kolme kohtaa olevan suurimmassa vaikutuksessa omaan jaksamiseeni niin henkisesti kuin fyysisesti. Ei mikään ihme, miksi näistä puhutaan jatkuvasti. Huomasin heti alkuvuodesta, kun flunssakierre jatkui muutaman kuukauden, kuinka treenaamattomuus vaikutti mieleeni ja kroppaani. Urheilu pitää syömisen ja nukkumisen hyvin kasassa. Säännöllinen ruokarytmi pysyy hyvin raiteilla ja motivoidun tekemään ruoat valmiiksi, kun tiedän, että treenatessa tarvitsee syödä paljon ja ravitsevasti. Kipeenä ei ollut motivaatiota tehdä ruokaa tai huolehtia, että kaikki päivän ateriat tulevat syötyä. Tämä lisäsi ahdistusta, kun verensokerit heittelivät ja ei ollut tarpeeksi energiaa. Pahin virhe tässä kohtaa on se, että avaat Red Bullin ja korvaat sillä päivän tärkeimmän aterian, aamupalan. Jos en urheile, en myöskään tee lihashuoltoa ja huolehdi ryhdistäni. Moni asia arjessa muuttuu, jos liikkuminen otetaan pois.

Nukkuminen on todella tärkeetä palautumiselleni. Menen yleensä arkisin aina noin puoli 10 sänkyyn ja yritän saada 8 tuntia unta. Monesti voisin nukkua 10 tuntia, jos kello ei herättäisi. Stressitasoni nousevat heti, jos tulee valvottua liian monena iltana putkeen ja univelka kasvaa. Huomaan myös heti unenlaadustani, jos olen liian ylikierroksilla ja tajuan tässä kohtaa vilkaista kalenteriani ja ottaa aikaa pienille palautumisille. Yleensä ylikierroksilla ollessani nukahtaminen on vaikeata ja kaikki asiat pyörivät mielessäni. Saatan myös öisin herätä stressaaviin uniin. Yleensä tämä korjaantuu suhteellisen nopeasti, kun stressaavat asiat ovat ohitse tai olen saanut niitä edistettyä parempaan suuntaan. Stressi on monesti hyvä asia, mutta tietyissä määrin se voi tehdä myös paljon haittaa, jos ei pysty aika ajoin palautumaan tai jos pitää stressitasot liian korkealla liian pitkään. Olen myös yrittänyt vähentää ruutuaikaa ja työntekoa illalla, jotta ennen nukkumista ajatukset ehtivät laantua ja mielessä ei pyörisi miljoonaa asiaa.

 

Minireload-harjoitukset

Monesti kiireisen työpäivän aikana ei ehdi miettimään nopeita palautumisia tai edes hengittämään kunnolla syvään. Monta häiriötekijää on ympärillä, puhelimesta piippaa jatkuvasti ilmoituksia ja kahviakin pitäisi ehtiä keittämään. Tämä kirjassa kerrottu harjoitus kestää noin yhden minuutin, jonka ehdit tekemään kahvitauolla ja saat hetkessä sykkeitä laskettua ja ajatuksia muualle. Sinun tarvitsee vain hiljaa mielessäsi miettiä kolme esinettä, jotka näet edessäsi. Kuvaile äänettömästi niiden muotoa, väriä sekä pintarakennetta. Tämän harjoituksen avulla saat hyperaktiivisen ”pakene tai taistele -tilan” vaihdettua passiivisemmaksi ”huomioi ja kuvaa -tilaksi”, jolloin pystyt taas hallitsemaan ajatuksiasi ja hetkeksi hidastamaan ajatusjuoksua. (Fexeus & Enblad, 2021, 41.)

Itselläni tehokas jokapäiväinen minireload-harjoitus tulee silloin, kun ulkoilutan koiraani. Pidän puhelimen taskussa ja havainnoin vain ympäristöäni. Yritän olla läsnä ja tietoinen nykyhetkessä. Kuuntelen ympäristön ääniä esimerkiksi linnun viserrystä, lokkien ääniä ja tuulen huminaa. Tässä monesti havahtuu, kuinka paljon taustaääniä kuulee, kun hetkeksi keskittyy ympäristöön ja antaa ajatusten pysähtyä. Kuinkahan paljon me ihmiset missaamme arjen hienoja hetkiä, kun tuijotamme puhelinta tai mietimme jatkuvasti työasioita siirtyessämme paikasta A paikkaan B? Kokeile ensi kerralla bussimatkan ajaksi pitää puhelin taskussa ja havainnoida ympäristöä. Ehkä näet ikkunasta jotain, joka tekee päivästäsi paremman tai saat jonkun luovan idean.

 

Hengitä

Monesti stressaantuneena otamme usein lyhyitä ja pinnallisia hengenvetoja, jolloin emme saa tarpeeksi happea. Havahdun aina välillä tietokoneella ollessani, että tekisi mieli ottaa väkisin syvempiä hengähdyksiä. Tähän auttaa, kun keskityt hetken hengittämiseen. Ota reippaita hengenvetoja, pidätä hetki ja päästä ilma ulos. Sitä parempi, mitä enemmän ilmaa jaksat puhaltaa ulos. Tunnustele, että pallea liikkuu hengityksen mukana. Toista tämä muutaman kerran. Huomaat jo heti, kuinka saat hieman lisäenergiaa ja kevyemmän olon. Tämä on hyvä harjoitus toistaa aina välillä, kun huomaa, että hengitys on tosi pinnallista.

 

Vapaa-aika

Kiireellisen arjen keskellä on tärkeää huolehtia omasta vapaa-ajasta. Jotkut tarvitsevat sitä enemmän kuin toiset. Monet kokevat latautuvan parhaiten yksinollessa ja jotkut taas suuren kaveriporukan ympäröimänä. Merkkailen kalenteriin aina hetket, kun näen ystäviä ja otan aikaa kuntosalille, jotta pääsen sinne omassa rauhassa purkamaan oloa. Akatemialla tulee todella paljon juteltua ja sosialisoiduttua monen kymmenen ihmisen kanssa. Koen, että tarvitsen joka päivä oman hetken ja rauhan, jolloin pääsen lataamaan itseäni huomiselle. Teen sen yleensä kotona ruokaa laitellessa tai salilla treenatessa. Sen ei tarvitse olla kuin muutama tunti, niin tunnen sen riittävän. Kunhan löytää oman keinon ja tavan tasapainottaa työ ja vapaa-aika, jotta pystyisi palautumaan kovankin stressin ja työtahdin ohella.

 

Pohdinta

Niin kuin alussa mainitsin, tämä alkuvuosi on ollut kiireinen ja tapahtumarikas. Stressitasot ovat olleet todella korkealla monen eri syyn takia. Tämä koko ensimmäinen vuosi Proakatemialla on ollut niin uuden opettelua ja itsensä reflektoimista. Välillä oma perhekin on kysynyt, että kannattaisiko hieman laskea kierroksia ja vähentää menoja. Miten ja mistä sen otan? Palkkatyöt kuuluvat vielä toistaiseksi arkeen, jotta talous pyörii. Samaan aikaan pitää antaa täysi panos itsestään Hurmokselle ja keskittyä projektiin sekä muihin kehitettäviin osa-alueisiin. Tähän päälle vielä henkilökohtainen elämä ja ihmissuhteet. Uskoisin, että todella moni muukin kamppailee näiden asioiden tasapainottelussa ja yrittää luoda itselleen toimivaa arkea, joka ei ole pelkästään työstämistä ja oravanpyörää. Tärkeintä ehkä tiedostaa se ajanjakso, jonka sallit itsellesi mennä täydellä teholla ja draivilla, kunhan tulee myös niitä palautumisjaksoja.

Omaan arkeen yritän ottaa mukaan kirjasta opittuja pieniä minireload-harjoituksia sekä voisin viedä ne myös tiimin kesken yhdessä harjoiteltavaksi. Uskoisin, että tämä vaikuttaisi myös meidän tiimimme yhteiseen dynamiikkaan, kun saadaan pieniä latautumisia ja ajatusten tyhjentämisiä kesken päivän.

Koen tällä hetkelläni olevani latautumistilassa. Akkuni on noin 65 % eli kohtalaisen hyvä ottaen huomioon, mitä kaikkea on tapahtunut. Omaan vireystilaan sekä positiiviseen asenteeseen vaikuttaa myös tämänhetkinen valon määrä ja luonnon herääminen eloon. Yleensä kevään aurinkoisina päivinä viimeistään tiedostaa, kuinka paljon on kaivannut valoa ja lämpöä. Odotan myös paljon kesää ja syksyä, sillä uudet tuulet puhaltavat uudessa osoitteessa. Nautitaanpa siis tästä hetkestä.

 

Tässä esseessä on käytetty seuraavaa lähdettä:

 

Fexeus H. & Enblad C. Reload. BookBeat. Viitattu 25.4.2023. Vaatii käyttöoikeuden.

https://www.bookbeat.fi/kirja/reload-266715

 

Kommentoi