Tampere
15° C

Proakatemian esseepankki

Osa 2. Vaihtopäiväkirja Belgiasta

Kirjoittanut: Viivi Kuusinen - tiimistä Motive.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Vaihtoon lähteminen varmistui siis 2022 vuoden loppupuolella, ja ajankohdaksi valikoitui tammikuun loppu-huhtikuun alku. Meidän piti myös saapua Gentiin noin viikko ennen harjoittelun alkua, jotta meillä on aikaa järjestellä käytännön asioita liittyen asumiseen ja itse työharjoitteluun. Tammikuu aikana jännitys alkoi tiivistyä, olisin halunnut jo päästä lähtemään reissuun, kohti uusia maisemia. Onneksi odotteluaika ennen vaihtoa meni todella nopeasti, varsinkin joulun jälkeen kouluun paluu ja viimeiset kolme viikkoa menivät hujauksessa käytännön asioita järjestäessä. Stressiä aiheutti eniten asunnon etsiminen sekä harjoitteluun vaadittavien rokotusten selvittäminen Oma Kannasta, terveysasemalta ja neuvolakortista. Lopputuloksen omalla kohdallani oli se, ettei näin lyhyessä ajassa ollut mahdollista saada todistusta kaikista rokotteista, koska osaa niistä ei ole siirretty sähköiseen muotoon Kantaan. Sormet ristissä siis harjoittelun alkuun, ettei kukaan oikeasti halua jotain virallista todistusta kaikista rokotteista.

Missä harjoittelu toteutuu?

Juuri ennen lähtöä sain tiedon harjoittelupaikoista, joka helpotti myös stressiä koska pystyin jotenkin valmistautua tulevaan. Ensimmäiset neljä viikkoa olen Gentin yliopistollisen sairaalan amputaatio ja polytrauma kuntoutusosastolla, ja toiset neljä viikkoa yksityisellä fysioterapiaklinikalla. Amputaatio ja polytrauma osasto kuulosti korvaani haastavalta, ja todella erilaiselta, verrattuna aikaisempiin harjoittelupaikkoihini. Päätin kuitenkin ennen lähtöä, että suhtaudun avoimesti harjoitteluihin, käytännön tapoihin toimia ja toteuttaa fysioterapiaa.

The lähtö

Lähtöpäivänä olo oli hieman absurdi, koska vietän seuraavat 2,5kk ulkomailla. Vr kuljetti ajallaan ja turvallisesti meidät perille lentokentälle, ja lento Rayanairilla sujui yllättävän hyvin. Yövyimme yhden yön Chrarleroin lentokentällä, koska lento oli perillä myöhään illalla/yöllä. Seuraavana päivänä lähdimme vaeltamaan laukkujemme kanssa kohti Gentiä, yhden taksin, kahden junan ja raitiovaunun kuljettamana. Ruuhkajuna Brysselistä Gentiin oli mielenkiintoisen kokemus kahden matkalaukun ja yhden repun kanssa. Istuimme junassa matkalaukkujemme ympäröimänä, ja yritimme ahtaa itsemme ulos junasta ihmisen keskeltä Gentin Saint Pietersin asemalla. Ensivaikutelma ja fiilis kaupungista oli todella hyvä. Asunto oli juuri sitä mitä osasimme ajatella ja vuokranantaja yhtä mukava kuin videopuhelussakin. Lähdössä ja tänne saapumisessa meni siis kaikki todella hyvin.

Ensimmäinen viikko

Ensimmäisen viikon aikana meillä oli tapaaminen yliopistolla vaihtokoordinaattorin kanssa, joka kertoi käytännön asioista liittyen harjoitteluihin, miten harjoittelun arviointi tapahtuu ja mitä lomakkeita tulee täyttää harjoittelun aikana. Haimme Gentin yliopistollisesta sairaalasta kulkulätkät/nimikyltit, tunnukset potilastietokantaan sekä tutustuimme sairaalaan. Jollain oli myös kuljettava harjoitteluun, ja päätimme ottaa ensimmäiseksi kuukaudeksi julkisiin kulkuvälineisiin rajattoman matkakortin. Belgian ja Gentin pyöräliikenne on melko vauhdikas ja tiet olivat meille melko vieraat, joten koimme julkisen liikenteen paremmaksi vaihtoehdoksi. Muuten ensimmäinen viikko meni tutustuessa ja maadoittuessa uuteen kaupunkiin ja maahan.

Belgiaan ja Gentiin oli helppo saapua, ja suurta kulttuurishokkia ei juurikaan tullut tai ainakaan se ei tuntunut siltä. Olo oli odottava ja ensimmäinen viikko meni nopeasti tutustuessa uuteen kaupunkiin. Vaikka olo oli melko helpottunut uuteen kaupunkiin muuttaminen vei kuitenkin paljon energiaa. Piti löytää tiet ja kulkuvälineet missä kulkea, ruokakauppa tai kaupat joissa käydä, totutella englannin kielen käyttämiseen ja vieraaseen kieleen sekä totutella moniin muihin asioihin. Koen, että ensimmäinen viikko ei tuntunut silloin niin raskaalta, mutta ehkä energian vähyys ja uuteen paikkaan muuttamisesta johtuva kuormitus tuli hieman myöhemmin.