Tampere
17 May, Friday
9° C

Proakatemian esseepankki

Oppeja opparin teosta



Kirjoittanut: Lotta Lehtikevari - tiimistä Apaja.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Mitä koin oppineeni prosessista?

Prosessi oli rehellisesti sanottuna haastava mulle. En meinannut oikein päästä alkuun, koska motivaatio ja jaksaminen on ollut huonoa terveyshaasteiden takia. Samaan aikaan kuitenkin paljon intoa aiheeseen oli alusta asti. Koen oppineeni juuri tästä syystä itsestäni paljon. Tiedostin jo ennenkin olevani tosi vahvasti täydellisyyteen tavoittelija, mutta tämän prosessin kohdalla se korostui entisestään. Se esti tekemistä välillä paljon. Oli haastava aloittaa, kun tiesi, että aikaa ei ehkä ihan hirveästi ole, joten myöskään ihan priimaa ei voi tehdä… Aikaisin aloittaminenkin olisi tietenkin ollut mahdollista, mutta silloin ei taas ollut jaksamista yhtään. Kaikki prosessissa on ollut aika hankalaa näiden erilaisten muiden haasteiden takia. 

Kuitenkin, kun pääsin alkuun, motivaatio kasvoi ja se oli kiva tunne. Kyllä prosessin loppuun vieminen oli mulle sellainen näytön paikka itselleni. Opin, että pystyn kyllä, vaikka välillä onkin hankalaa. Ja sen, että myös keskiverto suoritus on välillä ihan ok, eikä se määritä mua ihmisenä. 

Työn aiheesta opin valtavasti ja hyödyllisintä olikin, että pystyn käyttämään työn tuloksia ja oppeja omassa työssä jatkossa.  Opin myös tutkimuksen teosta ja etenkin siitä, millaista tutkimusta mä nautin tehdä. Olisin halunnut vielä enemmän panostaa tutkimuksen laadullisuuteen, koska aiheissa oikein syvälle kurottaminen ja miljoona kertaa miksi-kysymyksen esittäminen on mulle tosi innostavaa. Löysin myös jollain tavalla työn kautta intohimoni nimenomaan esimerkiksi palvelumuotoilua kohtaan, koska siinä korostuu se asiakaslähtöisyys, empaattinen ymmärrys ja aiheiden kokonaisvaltainen tutkiminen, jotka kiinnostavat mua. 

Brändityöskentelystä opin myös sen, että on miljoonia erilaisia lähestymistapoja. Kuitenkin juuri kokemuksellisuuden tutkiminen oli tosi mielenkiintoista, koska se tuo vahvasti esiin ihmisyyden erilaiset puolet. On hullua, miten monet asiat ylipäätään vaikuttavat meidän kokemuksiin. Tuon tutkiminen avasi ovia sille, että työssäni voin ehkä jatkossa luoda kokonaisvaltaisempia markkinointikamppiksia ja toisaalta auttaa kehittämään koko liiketoimintaa asiakkaiden kokemukset kokonaisvaltaisesti huomioon ottaen. 

Crazy Townista opin, että me tehdään tärkeetä työtä. Monet asiakkaiden kokemukset on todella kokonaivaltaisia ja merkityksellisiä. Silti tärkeimpien brändikohtaamisten kehittäminen on olennaista ja opinkin juuri sen, että mikä meillä näkyy vahvimmin ja mitä pitäis eniten kehittää. 

Aihetunnisteet:
Kommentoi