Tampere
04 May, Saturday
5° C

Proakatemian esseepankki

Myynnin kiemuroita



Kirjoittanut: Jonna Leiniö - tiimistä Waure.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Myynnin historia vai sen olemattomuus?

Myynti ei ollut minulle ennen Proakatemialle tuloa kovin tuttu aihe. Toisaalta, olin kyllä myynyt omaa osaamistani ja tuotteita siinä ohessa, sillä aikaisemmalta ammatiltani olen parturi-kampaaja. Sainko siis ”myytyä” itseni asiakkaalle heidän palatessa penkkiini uudestaan? Pystyin seisomaan sen takana mitä ”myin” sillä tiesin, mihin pystyn ja mitä osaan. En kuitenkaan pidä itseäni myyjänä siltä osin, ehkä ennemminkin hyvänä asiakaspalvelijana.

 

Itse pidän ensimmäistä todellista myyntiäni Proakatemian myyntipäivillä, johon saimme esipinkkuina osallistua soluttautuneena muihin vanhempiin tiimeihin. Itse en kukoistanut silloin, mikä saattoi johtua jännityksestä ja osaamattomuudesta. Tuolloin myimme kahvia ja sukkia ständillä, jonka olisin luullut olevan helppoa, sillä olin entisessä työssäni lähestynyt tuntemattomia ihmisiä lukemattomia kertoja. Toinen kokemukseni myynnistä oli meidän itse järjestämämme myyntipäivät melko pian tiimijakojen jälkeen. Myimme puhelinmyyntinä SBS -lippuja, joka tuntui hyvin epämukavalta, sillä olin tottunut enemmän olemaan Face to Face ihmisten kanssa. ollessani F2F ihmisten kanssa, pystyn lukemaan kehonkielestä ja ilmeistä heidän ajatuksiaan ja tunteitaan. Puhelinmyynnissä taas olin pelkän äänen varassa, josta kokemattomana on vaikea lukea asiakasta. Kun olen vahvasti epämukavuusalueellani, enkä näe asiakasta, menee kieleni helposti solmuun ja tunnen olevani peukalo keskellä kämmentä. Uskottavuuteni kärsii, enkä enää itsekään tiedä mitä olen tekemässä. Puhelinmyynti ei tuntunut lainkaan omalta ja ihmisten lähestyminen sitä kautta oli itselleni erittäin hankalaa.

 

Myyntikurssin eväät

Opin myynninkurssilla paljon kaikkea uutta. Parhaimpia oppeja olivat asiakkaan kuuntelu ja dialogitaidot, jotka omaan itse kohtuullisen hyvällä tasolla, vaikka kehitettävää toki on paljonkin. Aikaisemmin yrittäessäni myydä jotain oletin, että mitä enemmän pystyn asiakkaalle tuotteesta kertomaan, sitä luultavammin hän sen ostaa. Tämä toimiikin paremmin päinvastoin. Opin, että jatkossa ennemmin ”pimitän” tietoa ja annan sitä asiakkaille ripotellen heidän sitä vaatiessa. Jotkin asiakkaat ovat hyvin analyyttisia ja tahtovat saada kaiken mahdollisen teknisen tiedon tuotteesta, kun taas osalle mielikuvien luominen saa asiakkaan ostamaan tuotteen. Itse koen kuuluvani tuohon mielikuva -porukkaan, jolle mielikuva siitä, millaista hyötyä tuotteen ostaminen tuo elämään on tärkeämpää.

 

Leikkimieliset myyntipäivät

Myyntikurssin kahdenpäivän mittaisilla myyntipäivillä saimme kokeilla kurssilla opittuja asioita käytännössä. Tarkoituksenamme oli myydä Kahvikeisarinnan vietnamilaista erikoiskahvia Revenan ja oman tiimini Wauren kanssa. Molemmat tiimit oli vielä jaettu kahteen pienempään ryhmään, joten myyntiryhmiä oli yhteensä neljä. Oma asenteeni myyntipäiviä kohtaan oli lähtökohtaisesti väärä, sillä olin ajatellut, että maailman tilanne on erittäin huono tällaiseen ”tyrkyttämiseen”. Koin, että on röyhkeää lähteä myymään hintavaa kahvia yrityksille ja yksityisille henkilöille, sillä monet ovat lomautettuina tai muuten epävarmassa taloudellisessa tilanteessa koronaviruksen takia. En myöskään itse ole kahvinjuoja, joten koin, etten voi seisoa tämän tuotteen takana.

 

Olin kuitenkin väärässä oman asenteeni kanssa, sillä kahvia meni hurjia määriä, jonka huomasin melko pian myyntipäivien alettua. Itselläni kesti aikaa päästä vauhtiin ja suurimman osan kontaktoinkin omia sukulaisiani. Myyntipäivillä kuitenkin kannustuksena toimi provisio jokaisesta myydystä kahvipaketista, vaikka tosin voittava tiimi korjaisi koko potin. Olimme Wauressa sopineet yhdessä, että ei ole väliä kumpi sisäinen tiimi mahdollisesti voittaisi, jakaisimme provisio potin koko tiimimme kesken. Tämä kannusti jokaista meistä tekemään töitä hurjasti ja mielestäni jokainen meistä ylitti itsensä ja muiden odotukset kahvin myynnistä puhelimitse.

 

Kuinka sitten kontaktoin asiakkaita?

Varmimpana ja turvallisimman tuntuisena keinona minulle toimi informatiivinen Whatsapp viesti, joka oli lyhyt ja ytimekäs ja jossa oli kaikki tarpeellinen tieto.

Tällä menetelmällä sain myytyä hieman vajaat 30 pakettia kahvia, joka on mielestäni melko kova suoritus itselleni. Soittelin Whatsapp viestien perään ja annoin asiakkaalle mahdollisuuden kysellä tuotteesta lisää. Kerroin, että meillä on käynnissä leikkimielinen kilpailu, joka sai ihmiset auttamaan meidät voittoon. Petri Parvisen opettama, ” Jos olet pieni ja säälittävä niin ole sitä kunnolla.” toimi tässä. Opiskelijayritys, jolla on palava halu voittaa ja oppia sekä joka tarvitsee pesämunaa tilille, oli näiden myyntipäivien valttikortti edellä mainitun kilpailukortin lisäksi. Toki jokaiselle asiakkaalle toimi erilaiset asiat, sillä jokaisella on omat arvonsa, jonka mukaan tekevät ostopäätöksiä. Joillekin toimi opiskelijayritys, toisille taas se, että saa olla kannattamassa kolmea pienyritystä. Toisilla taas oli suoranaisesti vain tarve kahville ja osa oli erikoiskahvin suuria ystäviä.

 

 

Yhteenveto

Puhelinmyyntikammoni on edelleen läsnä, mutta varmasti kynnys on laskenut huomattavasti seuraavia kertoja ajatellen. En päässyt kokeilemaan kaikkia kurssilla opittuja vinkkejä, sillä oma puhelinkammoni sai minut toimimaan samalla tavalla ja pelkäsin epäonnistumista. Siksi kontaktoinkin suurimmaksi osaksi viesteillä ja puhelimitse tuttuja. Toivon, että kun ensikerran myyn jotain, on se sellainen tuote, jonka oikeasti tunnen ja jonka takana voin seistä, jotta saan kumottua kammoni. Kurssilla opitut asiat jäävät varmasti mieleen tulevaisuutta ajatellen ja joita voin mahdollisia omia tuotteita tai palveluita myydessä hyödyntää. Näistä myyntipäivistä sain valtavasti kokemusta myynnistä, tiimin voimasta sekä teorian viemisestä käytäntöön. Parasta myyntipäivissä oli se, että olin itse toiseksi sijoittuneessa tiimissä ja ensimmäiseksi sijoittunut tiimi oli myöskin Wauren tiimi, joten saimme käärittyä mukavan pesämunan pelkästään myyntikurssin avulla.

 

 

 

 

LÄHTEET

 

Parvinen P. 2020. Vierasluento myyntikurssille (Revena & Waure). 24.4.2020. Tampere.

 

Lehtimäki T. 2020. Myyntiosaamisen kurssi ja materiaalit.

Kommentoi