Tampere
30 May, Thursday
21° C

Proakatemian esseepankki

Miksi Proakatemia ja miten syksy 2022 meni?



Kirjoittanut: Viivi Kuusinen - tiimistä Motive.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Miten päädyin Proakatemialle?

Pääsin opiskelemaan fysioterapian tutkinto-ohjelmaan syksyllä 2020, enkä ole juuri koskaan ajatellut, että minusta voisi tulla yrittäjä tai että hakisin Proakatemiaan opintojeni loppuvaiheessa. Proakatemian tiimiyrittäjyys vaihtoehdosta ei ole opintojen aikana juurikaan puhuttuja, tai ainakin minulta tarkemmat puheet Proakatemiasta olivat menneet ohi. Päädyin kuitenkin hakemaan Proakatemialle Motiven tiimiyritykseen, mutta miksi?

 

Koen, että omat ajatukset ja tietynlainen maailmankuva ovat kehittyneet paljon kahden opintovuoden aikana. Olen löytänyt fysioterapiaan omanlaisen lähestymistavan, jota haluan työstää ja toteuttaa tulevana fysioterapeuttina käytännön työssä kentällä. Oma ajatusmaailma kehittyy ammatillisen kehittymisen mukana, ja tuntuu, että olen asian tiimoilta oikealla polulla. Alkukeväällä 2022 Proakatemian infotilaisuuden jälkeen ajatus tiimiyrittäjyydestä, mahdollisuudesta kokeilla ja toteuttaa ideoita matalalla kynnyksellä tiiminä houkutteli. Pohdin jonkin aikaa, että kannattaako tämä, onko minusta tiimiyrittäjäksi, kuinka paljon työmäärä mahdollisesti lisääntyy, mitä kaikkea voisin oppia ja miten henkilökohtaisesti hyödyn Proakatemiasta? Pohdintojen jälkeen tulin lopputulokseen, että jos en hae saatan harmitella asiaa myöhemmin. Tuntui, että Proakatemia voisi antaa kaiken muun ohella vapauden kehittää itseäni ja viedä eteenpäin omaa ammatillista osaamistani ja ajatusmaailmaa.  Lisäksi yrittäjyydestä tuli asia, johon alkoi löytyä kiinnostusta enemmän. Päädyin hakemaan Motive 8.0 tiimiin ja tässä sitä nyt ollaan, ensimmäinen syksy (melkein) taputeltu Akatemialla.

 

Miten syksy meni?

Valehtelematta täytyy sanoa, että tämä syksy on ollut raskas. Pakollisiin opintoihin kuuluva lasten ja nuorten fysioterapia jakson harjoitustunnit veivät paljon aikaa syksyllä. Samalla perehdyimme Motive 8.0 kanssa tiimiyrittäjyyteen. Otimme pikkuhiljaa haltuun Proakatemian toimintatapoja, tiimityöskentelyä ja tiimiyrityksessä toimimista. Lasten ja nuorten jaksoon kuuluu 8 opintopisteen ohjattu harjoittelu, ja tiimistämme minä sekä kaksi muuta olimme viisi viikko täysipäiväisesti ohjatussa harjoittelussa. Muu tiimi jatkoi toimintaa Proakatemailla, ja me kolme jäimme hieman ulkopuolelle tiimistä. Omalla kohdalla ohjattu harjoittelu oli kuormittava, antoisa ja antoi paljon. Lasten ja nuorten fysioterapia kiinnostaa minua, ja oli hienoa, että harjoittelu oli kaikin puolin onnistunut. Paluu kuormittavan harjoittelun jälkeen takaisin Proakatemialle tapahtui kuitenkin ryminällä. Oma pää pysyi juuri ja juuri vauhdissa mukana.

 

Tiimimme (tai ainakin minä) heräsi liian myöhään esseiden kirjoittamiseen ohjatun harjoittelun jälkeen. Meillä oli pienimuotoinen myyntiprojekti, joka veikin yllättävän paljon aikaa ja energiaa lukukauden loppupuolella ainakin omalta osaltani. Syksyn aikana Proakatemian ohella kolmannen vuoden fysioterapeutin tutkinto-ohjelman opintoihin kuuluvat lasten ja nuorten opintojakson harjoittelutunnit, tilastotieteen opintojakso sekä opinnäytetyön työstäminen ovat vieneet aikaa. Loppu lukukaudesta kalenteri oli viikosta toiseen täynnä maanantaista perjantaihin klo 8-16, jonka päälle piti vielä tehdä esimerkiksi esseitä ja työstää muita koulutehtäviä. Onneksi nyt on esseet ovat loppusuoralla, opinnäytetyöllä on ok tilanne, myyntiviikko/-projekti on takana päin ja joulu alkaa häämöttää. Tämä syyslukukausi oli raskas, koska oli vain yksinkertaisesti paljon kaikkea, niin uutta kuin vanhaa. Loppujen lopuksi virheistä ja ikävistä kokemuksista oppii. Syyslukukausi uuden äärellä otti paljon, mutta myös antoi hyviä asioita ja opin todella paljon uutta. Toivottavasti kevätlukukausi on armollisempi, ja opinnoista aiheutuva kuormitus olisi vähäisempää.

 

Nyt syyslukukauden loppukiri, ja sen jälkeen pääsee rauhoittumaan läheisten ympäröimänä joulun äärelle.

Kommentoi