Tampere
29 May, Wednesday
27° C

Proakatemian esseepankki

Mieti mitä mietit



Kirjoittanut: Petra Mäkipaakkanen - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Unfu*k yourself
Gary John Bishop
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Johdanto

Luin Gary John Bishopin kirjan Unfu*k yourself – lopeta märehtiminen aloita elämä. Kirja on sopivasti ajatusmalleja ravisteleva ja itsetutkiskelun kautta elämänmuutokseen ohjaileva self help -kirja. Se herättelee lukijaa tarkkailemaan omaa sisäpuhetta ja sen vaikutuksia menestymiseemme elämän eri osa-alueilla. Mietitkö koskaan, miten puhut itsellesi? Voiko se, miten puhut itsellesi vaikuttaa menestymiseesi esimerkiksi työelämässä tai ihmissuhteissa? Tämän kirjan luettuani uskallan väittää, että kyllä voi.

Sisäisen puheen voima

Heräät maanantai aamulla myrskytuulen hakatessa sadepisaroita ikkunaasi ja harmittelet itsellesi huonoa säätä, miksi tänäänkin pitää sataa. Nouset ylös ja alat etsiä vaatekaapista sopivaa asua itsellesi. Mietit miten mikään ei tunnu istuvan ja mielestäsi vaatteesi ovat tylsiä ja rumia, voi kun sinulla olisi sellaiset kivat farkut, kuin seuraamallasi somevaikuttajalla. Farkut pelastaisivat päivän, vaikka vähän epäiletkin, että tuskin ne edes istuisivat sinulle samalla tavalla kuin tuolle täydelliselle somevaikuttajalle. Löydettyäsi sopivat vaatteet ryhdyt laittamaan aamupalaa, mutta kaikki lautaset ovat tiskikoneessa likaisena. Kiroat itseksesi, miten vihaat tiskaamista ja teet aamupalaleipäsi talouspaperille. Aamupalan jälkeen siirryt vessaan pesemään hampaat ja siistiytymään koulupäivää varten. Katsot itseäsi peilistä ja toteat kauhuissasi, miten joku voikin näyttää näin pölähtäneeltä harakalta höystettynä isoilla tummilla silmänalusilla. Huhhuh tästä se taas lähtee seuraava stressintäyteinen koulupäivä vähäisillä unilla. Olet valmiiksi jo turhautunut, sillä sinua ei kiinnostaisi kouluryhmäsi palaverin aihe, mutta pakotat itsesi kuitenkin lähtemään myrskyiselle taivalluksellesi koulua kohti. Tuntuuko tutulta tai tunnistitko joitakin ajatuksiasi tästä?

Sisäinen puhe, mitä se on?

Bishop luonnehtii kirjassaan Unfu*k yourself puheen jakautuvan kahdenlaiseen pääryhmään: puheeseen toisille ja puheeseen itselle. (s.12) Esimerkissäni väritin mieleesi mielikuvan sisäisestä puheesta ja vielä tarkemmin määriteltynä negatiivisesta sisäisestä puheesta. Sisäinen puhe tarkoittaa jatkuvaa päänsisäistä keskustelua itse itsemme kanssa. Sisäinen puheemme on jatkuvasti läsnä ja ohjailee valintojamme perustellen meille miksi jokin asia, on tai ei ole hyvä asia. Se miten määritämme asiat tai tilanteet hyviksi tai huonoiksi asioiksi perustuu puheemme sävyyn, joka jaetaan Bishopin mukaan myönteiseen ja kielteiseen sisäiseen puheeseen. Kielteinen sisäpuhe kertoo meille asioiden huonot puolet, takertuu ikäviin yksityiskohtiin ja muistuttelee aiemmista huonoista kokemuksistamme. Puheen sävyn taas ollessa myönteistä, suhtaudumme asioihin valoisammin, etsimme tilanteista positiivisia puolia ja näemme haastavatkin tilanteet hetkellisinä tai jopa mahdollisuuksina oppia. Haluamme uskoa mahdollisuuksiimme ja toimia tavoitteidemme vaatimalla tavalla. Tämä on malli, miten varmasti suurin osa ajattele tai ainakin haluaisi ajatella. Miksi joskus voi kuitenkin tuntua, ettei aina suuremman linjan ajatukset kohtaa tekoja ja todellisuutta

Miten sisäpuhe vaikuttaa arjessamme?

Se miten sisäpuhe sitten vaikuttaa todellisuuteemme, onkin mielenkiintoinen kokonaisuus. Voiko sisäinen puheemme todella vaikuttaa siihen, miten menestymme elämässä. Bishop perustelee uusimpiin neurotieteen ja psykologian tutkimuksiin vedoten, että sisäisen puheen sävyllä on suurempi vaikutus mielialaamme, itsetuntoomme ja sitä kautta aikaansaamiseemme, kuin voimme arvatakaan. Tutkimusten mukaan jo vähäinenkin kielteinen sisäpuhe vaikuttaa meihin lannistavasti, mikä vaikuttaa suuresti menestyksen osatekijöihin, kuten onnellisuuteemme, itsetuntoon, aikaansaamiseemme ja sitä kautta uskoon omiin mahdollisuuksiimme. Kielteinen puhe on usein hyvin huomaamatonta, mutta muokkaa alitajuntaamme ohjailevasti. Puhe voi olla esimerkiksi lausahduksia, joita aiemmin mainitussa kuvauksessa esiintyi: ”en pidä sateesta”, ”vaatteeni ovat rumia”, ”vihaan tiskaamista”, ”näytän kauhealta” tai ”ei kiinnosta”. Kaikkia lauseita yhdistää huomaamaton alitajuntamme jo valmiiksi tehty päätös siitä, mihin pystymme, mihin emme pysty tai millaisena itsemme näemme. Usein olemme myös mestareita perustelemaan näitä päätöksiä, mikä vahvistaa alitajuntamme käsitystä itsestämme

Tiedosta puheesi

Ohjailemme siis itseämme jatkuvasti huomaamattamme suuntaan tai toiseen. Voimme tietoisesti ajatella, että haluamme saavuttaa tiettyjä tavoitteita ja asettaa odotuksia itsellemme niitä kohtaan. Tavoitteet ja odotukset saattavat liittyä esimerkiksi koulutukseen, talouteen, ihmissuhteisiin tai omaan terveyteemme.  Mikäli odotukset ja tavoitteet eivät kuitenkaan täyty syytämme usein ympäristöä ja olosuhteita, vaikka usein ”epäonnistumisen” taustalla olemme me itse.  Toki olosuhteilla ja ympäristön tekijöillä on vaikutusta lähtökohtiimme ja toisilla tie samaan tavoitteeseen voi olla kivisempi, kuin toisella. Avain menestymiseen on kuitenkin sisäpuheessamme ja siinä, miten suhtaudumme asioihin. Bishop kiteytti kirjassaan tämän hyvin lauseeseen: ”Kuinka valmis olet ajatukselle mihin pystyt ja mihin et, johtuvatkin enemmän alitajuntaisista mielenliikkeistä kuin konkreettisista olosuhteista”. Jatkuvasti toistuvat pienetkin alitajuntaiset kielteiset ajatukset muokkaavat yleistä suhtautumistamme asioihin, mikä taas muokkaa konkreettisia toimintatapojamme ja toimintatavat taas pitkällä aikavälillä menestymistämme. Esimerkiksi jos alitajuntamme toistelee meille toistuvasti, ettemme osaa erinäisiä arkisia asioita, on helposti uuden asian tullessa vastaan ensimmäinen ajatuksemme ”en osaa” vaikkemme olisi koskaan tehneet asiaa tai osaisi selittää miksemme sitä osaisi. Jätämme asian teke-

mättä ja poissuljemme itseltämme mahdollisuuden oppia uutta. Sen sijaan, jos tunnistamme kielteisen suhtautumisemme uuteen asiaan ja tartumme ennakkoluulottomasti toimeen, opimme uutta ja muokkaamme samalla alitajuntamme viestejä. Näytämme, että kykenemme asioihin, vaikka alitajuntaiset ajatuksemme sanoisivat toisin. Tiedostamalla kielteisen sisäpuheemme, voimme muokata itsetuntoamme positiivisemmaksi ja sitä kautta uskoa mahdollisuuksiimme. Kun käännämme kielteisen sisäpuheen kieltävästä ja valittavasta rakentavaan, saamme myös asioita paremmin aikaiseksi ja tartumme uusiin tilaisuuksiin.

Pohdinta

Kirjan tutkimusteoria ja Bishopin sanoma todella vahvistaa ajatusta, että sisäisen puheen sanoilla on väliä ja menestymisen avaimet löytyvät korviemme välistä. Uskon, että kielteisten sanojen kääntäminen myönteisempään sävyyn kohentaa itsetuntoa, rohkaisee haastamaan itseä uusiin tilanteisiin ja siten lisää onnellisuutta elämässä. Kirja kuitenkin jätti miettimään, miten niiden ihmisten kannalta sisäpuhe toimii, jotka motivoituvat kielteisestä sisäisestä puheesta. Esimerkiksi huippu-urheilija saattaa saada lisää voimia kilpailuunsa ajatellessaan, ettei hänen suorituksensa ole tarpeeksi hyvä. Sisäisen puheen toimivuus menestymisen osatekijänä ei siis ole mielestäni niin yksiselitteistä. Toisaalta tämäkään ei välttämättä ole hyvä, sillä pidemmän päälle jatkuva kielteinen sisäpuhe ja tyytymättömyys voi käydä kuormittavaksi. Kielteiseen sisäpuheeseen tulee mielestäni siis suhtautua tiedostavasti ja tarkkailla miten toimit sen ansiosta. Annatko sen ohjailla päätöksiäsi, jätätkö ne huomioimatta vai motivoidutko niistä toimimaan entistä paremmin. Ota siis arki haltuun ja huomaa ajatuksesi, ohjaavatko ne sinua haluamaasi suuntaan?

Aihetunnisteet:
Kommentoi