Tampere
17 May, Friday
9° C

Proakatemian esseepankki

Menestys lähtee tuotteesta



Kirjoittanut: Sinella Isopahkala - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Jari Sarasvuon lennokkaan humoristisesta esiintymisestä Tagomon bisnesluokka 3.0 tapahtumassa mieleen jäi eräs käytännönläheinen ja toisaalta itsestään selvä seikka: yrityksen menestyksen taustalla on hyvä tuote. Sarasvuon mukaan, kun tuote on loistava, muu toiminta voi olla vaikka keskinkertaista ja yritys menestyy silti.

Tämä ajatus voisi toimia myös suuntaviittana siinä, mihin uuden yrittäjän kannattaisi panostaa. Olen nimittäin toistuvasti miettinyt, miten menestyvät yritykset syntyvät. Nollapisteestä lähtevällä yrityksellä kun ei ole varaa saman mittaluokan myynti- ja markkinointikampanjoihin, mitä suuret yritykset toteuttavat. Miten pienet yritykset siis saavat jalansijaa isojen jättien keskellä ja pystyvät kasvamaan?

Ja siinä ratkaisu onkin; nimittäin hyvä tuote. Mitä parempi tuote, sitä vähemmän kilpailua. Olen myös nähnyt lukuisia esimerkkejä siitä, kuinka hyvä tuote on tehnyt yrityksestä menestyksekkään, vaikka markkinointi ja myynti olisi ollut keskinkertaista. Kun tarve tuotteelle on todellinen, se lähtee trendaamaan keskinkertaisellakin markkinoinnilla.

Mieleeni nousi myös eräs kommentti, johon vähän aikaa sitten törmäsin. Kysyin erään projekti-idean esittelyn yhteydessä, miten kyseinen projekti aikoo erottautua kilpailijoistaan. Vastaus oli, että “ei pyörää aina tarvitse keksiä uudestaan”. Ja itseasiassa olen samaa mieltä, ei kai tarvitsekaan. Maailma on täynnä yrittäjiä, jotka eivät toiminnallaan tee mitään uutta tai ihmeellistä. Jokainen kaupunki on täynnä kauppoja, kampaamoita, kynsiteknikoita ja monia muita elinkeinoharjoittajia, jotka käyttävät samoja vanhoja ideoita. Toisaalta he eivät myöskään ole niitä, jotka erottuisivat massasta. Pyörää ei ehkä tarvitse keksiä uudestaan, jos menestyminen ei ole tavoitteena. Mutta massasta ei erotuta ilman hyvää tuotetta.

Ja ehkä yritysideaa suunniteltaessa on hyvä ottaa huomioon myös se, että kukaan alkava yrittäjä tuskin pystyy kilpailemaan isojen yritysten myynti- ja markkinointibudjettien kanssa. Jos tuote ei päihitä kilpailijoiden tuotetta, silloin myynti ja markkinointi on ainoa tapa erottautua. Mutta vaatii melkoisen velhon, joka niillä erottautuu isoista yrityksistä.

Mikä sitten on hyvä tuote? Sarasvuolta tuli siihenkin varsin yksiselitteinen vastaus: hyvä tuote on sellainen, jonka asiakas ostaa heikommassakin taloustilanteessa. Nyt laman ollessa alkutekijöissään onkin siis korkea aika miettiä, mikä tälläinen tuote voisi olla. Maailman lamatilanteissa ne yritykset menestyvät, joiden tuotetta asiakas todella tarvitsee. Tuote on hyvä silloin, kun asiakkaalla ei ole varaa jättää sitä ostamatta.

Uskon vakaasti, että juuri tämä on se tekijä, joka erottaa menestyvät yritykset kaikkien keskinkertaisten massasta. Proakatemialla puhutaan paljon myös palvelumuotoilusta ja asiakaslähtöisyydessä. Hyvä tuote on näissä molemmissa avainasemassa.

Kysymykseksi jää, miten luoda tai keksiä se erottuva loistotuote, joka siivittää yrityksen menestykseen? Tähän minulla ei vielä ole vastausta. Mutta ainakin tiedän, mihin minun tulee keskittyä.

Lähteet:

Sarasvuo, J. 2023. Bisnesluokka 3.0. Pääpuheenvuoro. Tagomo Digital 3.10.2023. Tapahtuma. Tampere-talo. Tampere.

Kommentoi