Tampere
03 May, Friday
7° C

Proakatemian esseepankki

Markkinointisuunnitelma: välttämätön työkalu liiketoiminnan kasvulle



Kirjoittanut: Joona Merviö - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Sisältöstrategia - Asiakaslähtöisyydestä tulosta
Kati Keronen, Katri Tanni
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

 

Meillä Roimassa jokainen projekti tekee projektisuunnitelman. Lähdin tätä esseetä kirjoittaessa miettimään, onko meidän projekteillamme markkinointisuunnitelmia. Joillakin saattaa olla, joillakin ei. Olen nyt hyppäämässä uuden projektin kimppuun, jossa myynti ja markkinointi on todella tärkeässä roolissa. Markkinointia alamme heti tekemään, kun ensimmäisiä tuotteitta saamme tehtaista pihalle. Nyt on kuitenkin aika lähteä jo suunnittelemaan tapaa, mitenkä markkinoidaan. Emme halua lähteä tekemään vain jotakin markkinointia vaan aiomme projektissamme tehdä kunnollisen markkinointisuunnitelman, johonka sisältyy alla olevia asioita, josta teille nyt kirjoitan.

Mikä tämän markkinointisuunnitelman tarkoitus on ja miksi se olisi hyvä tehdä? Markkinointisuunnitelman tarkoituksena on ohjata yrityksiä niiden markkinointiponnisteluissa. Se auttaa yrityksiä ymmärtämään asiakkaidensa tarpeita ja mieltymyksiä, tunnistamaan heidän kilpailunsa ja luomaan markkinointistrategian, joka on kohdistettu heidän ainutlaatuisiin liiketoimintatavoitteisiinsa. Käytännössä markkinointisuunnitelman tekeminen voitaisiin miettiä kultaisena tienä suoraan paratiisiin. Näin ei kuitenkaan käy, mutta yrityksen tavoitteet markkinoinnin suhteen laitetaan ylös ja tehdään to do-lista mitenkä sinne päästään. Niin kuin kaikki suunnitelmat tehdään. Ihan piece of cake.

 

Nykypäivänä markkinointisuunnitelma on olennainen työkalu kaikille yrityksille, jotka haluavat kehittää ja myydä tuotteitaan tai palveluitaan. Eli luultavasti suurin osa yrittäjistä. Markkinointisuunnitelma tulisi olla kattava, jossa esitetään markkinointistrategia, kohdemarkkinat, kilpailu ja budjetti tietylle ajanjaksolle. Hyvin kehitetty markkinointisuunnitelma voi auttaa yritystä saavuttamaan myynti-, kasvu- ja näkyvyystavoitteensa. Myös kun markkinasuunnitelma on tehtynä, on helppo lähteä tekemään markkinointia, ei tarvitse miettiä, että mitä seuraavaksi tekisi. Markkinointi pysyy johdon mukaisena.

Ensimmäinen askel markkinointisuunnitelmaa tehdessä on tehdä markkinatutkimus. Tämä sisältää markkinoiden analysoinnin, kohdemarkkinoiden tunnistamisen, asiakkaiden tarpeiden ja mieltymysten ymmärtämisen sekä kilpailun tutkimisen. Tämän tutkimuksen avulla yritykset voivat luoda markkinointistrategian, joka on suunniteltu erityisesti heidän kohdemarkkinoilleen ja vastaa asiakkaiden tarpeisiin. (Tanni, K & Keronen, K, 2017, 30)

Kuinka sitten tehdä hyvä markkinatutkimus? Ensimmäisenä sinun on määriteltävä selkeästi tutkimustavoitteesi. Tämä tarkoittaa, että tunnistat, mitä tietoja haluat kerätä ja miksi. Tutkimustavoitteidesi tulee olla täsmällisiä, selkeitä ja hyvin rajattuja. Tämä auttaa sinua pysymään oikealla polulla tutkimusprosessin aikana ja varmistamaan, että keräät olennaista ja hyödyllistä tietoa. (Yliselkä, A , 2023)

Kun olet määrittänyt tutkimustavoitteesi, sinun on määritettävä kohdemarkkinasi. Tämä sisältää heidän asenteidensa ja tarpeidensa ymmärtämisen. Voit kerätä tietoa kohdemarkkinoistasi esimerkiksi kyselyiden tai haastattelujen avulla. Riippuen kohteestasi kannattaa miettiä tapaa, jolla dataa keräät. Netissä täytettävät kyselyt eivät välttämättä pure esimerkiksi eläkeläisiin. (Tanni, K & Keronen, K, 2017, 36)

Kun dataa on kerätty, on aika laittaa markkinatutkimusta kasaan. Datan käsittelyn ja sen analysoinnin jälkeen, on aika tehdä johtopäätökset materiaalin avulla, jota olet hankkinut. Markkinatutkimus on ehdoton osa markkinasuunnitelmaa. Se kertoo meille mitä asiakkaat oikeasti haluavat ja ketä he oikeasti ovat.

Kun yritys on nyt tunnistanut kohteensa ja heidän tarpeensa, se voi alkaa kehittää markkinointistrategiaansa. Tähän sisältyy tuotteiden tai palveluiden arvolupauksen määrittäminen, markkinointitavoitteiden asettaminen, hinnoittelu ja jakelukanavien miettiminen. Tuotteesta tai palvelusta riippuen markkinointistrategiat voivat eri yrityksissä vaihdella todella paljon. Toinen yritys voi jyrätä markkinoilla pelkällä vahvalla brändillä, kun taas toinen yritys on juuri aloittanut liiketoiminnan, mutta heidän tuotteensa on loistava. Markkinointi strategiaa tehdessä, varsinkin jos brändi on tuntematon, on tärkeää miettiä, miten erottua asiakkaiden silmissä. Miksi asiakas valitsisi tuntemattoman brändin tuotteen vs vankalla pohjalla olevan brändin tuotteen? Aloittelevan yrityksen markkinointistrategia tulisi miettiä tyyliä, joka puree kohderyhmään, mutta on eri tyylistä kuin kilpailijan keinot. Oma kohtainen näkemys tässä olisi se, että tehkää markkinoinnissa jotain ”tyhmää”. Hyvänmaun rajoissa olevaa, mutta värikästä. Täysin boxin ulkopuolelta, jotakin. Hinnallakin toki voi tuotteita tai palvelujaan markkinoida, mutta mielestäni se on aika ”last season” keino. Parasta on miettiä muista erottuvaa tapaa toimia, selkeyttää ydinviesti ja vastata asiakkaan tarpeeseen. Piece of cake niin kuin jo yllä mainitsin.

 

Kun markkinointisuunnitelma on laadittu, on tärkeää seurata ja mitata kunkin aloitteen tehokkuutta. Tällä tarkoitan sitä, että markkinoinnin tuomia lukuja seurataan reali ajassa. EI siten, että kun tilikausi tulee päätökseen, niin vilkaistaan markkinoinnin tuomia lukuja ja todetaan, että nyt emme päässeet tavoitteeseemme. Kun luvuista pidetään kirjaa reali ajassa, on yrityksen helppo reagoida ja käyttää sitä keinoa mikä toimii parhaiten. Markkinoinnin yleisin tavoite on yrityksillä tuoda lisää myyntiä, joten on hyvä tarkastella markkinoinnin onnistumista myös myynnin näkökulmasta. Onko käytetty raha markkinointiin tuonut vähintään saman verran yrittäjälle takaisin? Jos ei, markkinointi ei ole onnistunutta, mikä tarkoittaa, että markkinointisuunnitelma on ollut huono. (Yliselkä, A , 2023)

Kuitenkaan markkinointisuunnitelmaan ei voi liikoja luottaa ja hyvä niin. Maailman tilanne muuttuu nopeasti ja uusia trendejä syntyy viikoittain. Jopa asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttuu aika ajoin. Viime vuoden markkinointisuunnitelma tuskin toimii enää tänä vuonna. Suunnitelmaa noudattaessa on yrityksen oltava nöyrä ja valmiina paikoittain joustaa siitä tarpeen tullen. (Yliselkä, A, 2023)

 

Milloinka markkinointisuunnitelma on onnistunut?

Kaiken kaikkiaan onnistunut markkinointisuunnitelma on sellainen, joka saavuttaa suunnitelmassa asetetut tavoitteet, auttaa yritystäsi kasvamaan ja menestymään. Helpoiten mitattavissa oleva mittari on tietenkin myynnin seuraaminen. Mikäli myynti on lähtenyt nousemaan markkinoinnin avulla, on markkinointisuunnitelma toiminut. Myös nettisivujen vierailujen määrää ja klikkausten määrää on kohtalaisen helppo seurata. Kun nämä luvut ovat nousussa, on suunnitelma toiminut. On kuitenkin mahdollista, että tavoite on voinut olla esimerkiksi bränditietoisuuden lisääminen tietyissä asiakasryhmissä, joten onnistumista on täten vaikea mitata. Kun miettii esimerkiksi jäähalleissa olevia mainoksia kaukalon laidoissa. Minun vaikea ymmärtää kuinka ne yritykset mittaavat hyödyn siitä mainos paikasta. Onneksi minun ei tarvitse kaikkea ymmärtääkään.

 

LÄHTEET:

Yliselkä, A. Artikkeli. Julkaistu 2.1.2023. Mitä markkinointisuunnitelma sisältää?https://myynninmaailma.fi/asiantuntija-artikkelit/kasvumarkkinointi/markkinointi-suunnitelma/

Tanni, K & Keronen, K. 2017. Sisältöstrategia. Helsinki. Alma Talent.

Kommentoi