Tampere
15 Jun, Saturday
15° C

Proakatemian esseepankki

Markkinointi muuttuvassa maailmassa



Kirjoittanut: Sami Uusikumpu - tiimistä Flyyna.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Advertising: what everyone needs to know
Mara Einstein
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Markkinointi muuttuvassa maailmassa 

 Johdanto

Markkinointi on todella tärkeässä roolissa yrityksen toiminnassa ja myös osa edellytyksenä näkyvyydelle ja myynnille. Markkinoinnilla usein tavoitellaan lisätä ihmisten tietoisuutta yrityksesi palveluista tai tuotteista. Markkinointi on muuttunut radikaalisti viimeisen kymmenen vuoden sisällä. Markkinointi tavoista on tullut entistä ovelampia ja mainokset tavoittavat kuluttajia ihan uudella tavalla. Markkinoinnin keinoja on monia erilaista. Tällä hetkellä yksi suurimmista ja parhaiten toimivista markkinoinnin muodosta on somemarkkinointi. Somessa on paljon käyttäjiä ja käyttäjät helposti altistuvat mainos sisällölle, jonka on tuottanut jonkin yrityksen markkinointi. Markkinointia voi tehdä myös ilmaiseksi somessa, kuten vaikka oman yrityksen nimissä mainosvideoita ja julkaista ne omalla kanavallansa.  

 

Mara Einsteinin kirjassa ”Advertising: What everyone needs to know”, 2017 kerrotaan 3000 mainoksen tavoittavan keksimäärin Amerikassa asuvan ihmisen pelkästään television, radion, ponnahdusikkunoiden ja pelien mainoksien välityksellä. Mainokset, mitkä ohitamme jäävät silti alitajuntaisesti mieleen ja voi vaikuttaa ostopäätökseen. Kun altistuu tuotteen mainokselle, alitajuntaan jää muisto siitä ja kaupassa kun näkee tuotteen saattaa muistaa mainoksen ja valita juuri sen tuotteen siksi.  

 

Vuosien mittaa markkinoinnista on tullut entistä monimutkaisempaa ja mainonta on siirtynyt hiljalleen internetin puolelle. Myös markkinoinnin alalla on entistä enemmän työpaikkoja ja töitä. Markkinointi ala kehittyy koko ajan ja piilomainonta paranee, voi olla että ei edes huomaa katsovansa mainosta. Mitä enemmän tietää markkinoinnin tavoista, sitä tietoisempi on ympärillä vaikuttavista mainonnan keinoista. Huomaa helpommin, jos näet piilomainontaa esimerkiksi elokuvien tuotesijoittelulla.  

 

Kohderyhmä pääroolissa markkinointi kanavan valinnassa 

 

Kohderyhmä on yksi suurimmista syistä, minkä perusteella valitaan markkinointi alusta. Esimerkiksi jos yrityksellä on tuote, joka on suunnattu pääosin nuorille 12–24-vuotiaille, kannattavin alusta mainostaa on todennäköisesti somessa. Sosiaalisessa mediassa algoritmit ovat niin kehittyneitä, että saat mainoksia itseäsi kiinnostavista jutuista. Somet keräävät tietoja, joiden pohjalta ohjaavat tiettyjä mainoksia kuluttajille. Yrittäjän kannalta mainosten ohjaaminen oikealle kuluttajien kohderyhmälle on todella hyödyllistä ja nykyaikaista. Somen mainoksella voi tavoittaa helposti 1000 mahdollisesti jo tuotteestasi kiinnostunutta kuluttajaa. Kun taas tv-mainoksilla mainos näkyy kaikille, ketkä katsovat televisiota ja vain osa on oikeaa kohderyhmää. Kiteyttääkseni kappaleen, somemainonnalla saa paremmin rahalleen vastiketta.  

 

Kun käyt nettisivuilla, nettisivut keräväät ”keksejä”, jonka avulla he voivat seurata google hakujasi ja nettisivuja, joilla vierailet. Somet keräävät tietoja ja se on myös todella pelottavaa, kuinka paljon tietoa internet on kerännyt kuluttajista. Somen keräämät tiedot ovat esimerkiksi poliittinen näkemys, millaisia tuotteita ostat ja myös millainen henkilö on tyyppiäsi rakkauselämässä.  Näiden pohjalta mainoksia pystyy sijoittamaan juuri tietyille kuluttajille. Hyvä esimerkki on minun henkilökohtainen kokemukseni. Olen usein katsonut myytäviä autoja netistä ja nyt minun Instagram sivulle ilmestyy todella paljon automainoksia, koska kerätyt tiedot ovat ilmoittaneet, että minua kiinnostaa autot.  

 

Tapaus Lotus Cars 

 

Tiktokista tunnettu Lotus Cars on luksusauto merkki, jonka somesisältö tavoittaa laajaa kohderyhmää ”meemien” tapaisilla julkaisuilla. Tässä on todella hyvä esimerkki ”meemi julkaisusta”.https://www.tiktok.com/@lotuscars/video/7196066001648094469?is_from_webapp=1&sender_device=pc

 

Lotus Cars on saavuttanut tällaisten julkaisuiden avulla yli kolmen miljoonan seuraajakunnan tiktokissa. Noin suuri näkyvyys sosiaalisessa mediassa herättää keskustelua ja auttaa todella suuresti näkyvyyteen, vaikka tämä ei todellakaan ole normaalein tapa markkinoida. Tässä tapauksessa tämä on toiminut erittäin hyvin ja brändi on saanut näkyvyyttä, mutta myös hieman negatiivista palautetta sisällöstä. Pakostakin miettii kuinka tällainen sisältö auttaa luksus autobrändiä myymään monen sadantuhannen euron autoja. Toimisiko tämän kaltainen sisältö paremmin erilaisilla aloilla esimerkiksi tapahtuma-alalla? 

 

Onko kaikki näkyvyys hyväksi? 

 

Lotuksen tapauksesta herää kysymys onko kaikki näkyvyys hyväksi yrityksen maineelle. Huononeeko yrityksen arvostus, jos yritys julkaisee ”meemi” sisältöä sosiaalisessa mediassa. Tähän ei ole suoraa vastausta uskoisin, että se riippuu todella paljon brändistä ja mitä yritys haluaa omasta brändistään ja millaista näkyvyyttä haetaan. ”Meemi” julkaisuilla tavoittaa nuorta kohderyhmää ja GEN Z sukupolvea, niin sanottuja mahdollisia tulevaisuuden ostajia.  

 

Tarkoittaako laaja sosiaalisen median näkyvyys lisää myyntiä? Tästä en ole 100 prosenttia varma, koska ”meemi” postailu on todella tuore markkinointi tapa, ainakin mihin olen itse törmännyt. Minua kiinnostaisi yrittäjän näkökulmasta nähdä esimerkiksi Lotuksen myynnin muutos näkyvyyden kasvun jälkeen. Lisääntyikö myynti vai saiko brändi vain enemmän näkyvyyttä ja brändiään kuluttajien tietoisuuteen. Varmasti on muitakin yrityksiä, jotka julkaisevat Lotuksen kaltaista sisältöä ja haluaisin tietää kuinka se vaikuttaa erilaisten alojen myyntiin.  

 

Loppu pohdinta 

 

Olen seuraillut ja lukenut juttuja somemarkkinoinnista, koska minua kiinnostaa se ja muutenkin sosiaalinen media on paljon käytössä. Kirja, jonka luin ei antanut aivan kauheasti mitään uutta tietoa minulle ja hieman haastoin myös itseäni, koska kirja oli englanniksi. Uskoisin silti, että jos ei ole yhtään tietämystä markkinoinnista niin kirja tarjoaa ihan hyvän pohjan tietoisuudelle. Jännittää nähdä miten trendi etenee tästä ja miten markkinointi edistyy kehityksen mukana. Minua kiinnostaa myös mitä erilaisia innovatiivisia mainoksia ja markkinoinnin tapoja tulevaisuus tuo tullessaan. Tulen myös itse yrittäjänä varmasti käyttämään markkinointia ja kiinnostaa myös oppia uutta siitä, jotta voin käyttää markkinointia mahdollisimman tehokkaasti tulevaisuuden brändien kehittämiseen. Minulle ei ole mitään konkreettista markkinoinnin työkokemusta ole vielä, mutta uskon tieni vievän minut saamaan siitäkin kokemusta. 

 

 

Lähteet 

 

Einstein, M. , advertisement: What everyone needs to know, Oxford University Press, 2017, E-kirja 

Lotus Cars, Tiktok, https://www.tiktok.com/@lotuscars/video/7196066001648094469?is_from_webapp=1&sender_device=pc

Opiskelija Proakatemiassa

Kommentoi