Tampere
25 May, Saturday
13° C

Proakatemian esseepankki

LinkedIn yrittäjän työkaluna



Kirjoittanut: Mea Mäenhovi - tiimistä Flyyna.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

LinkedIn yrittäjän työkaluna

Mikä on LinkedIn ja miksi se on hyödyllinen yrittäjälle? LinkedIn on some alusta, joka suunniteltu nimenomaan ammatillisten verkostojen syntymistä varten.  Profiilin voi kätevästi listata koulutuksen, työpaikat, taidot ja saavutukset. Lisäksi profiiliin voi kirjoittaa vapaamuotoisen tekstin, johon suositeltavaa olisi keskittää nykyinen työtilanne, työpaikka tai -tehtävä, titteli tai kiinnostuksen kohteet työmarkkinoilla. Verkostoituminen, brändin rakentaminen, työpaikkamahdollisuudet, asiantuntijakuvan vahvistaminen, B2B-yhteistyö, koulutus ja oppiminen sekä markkinointimahdollisuudet ovat LinkedInin piirteitä, jotka tekevät siitä järeän työkalun ammattilaisille. Kerronpa niistä laajemmin teille.

Miten yrittäjät saava LinkedInista hyödyn irti? Useat yrittäjät käyttävät LinkedInia ensisijaisesti kontaktien löytämiseksi. Kun kontaktoidut ja ryhdyt seuraamaan muita mielenkiintoisia henkilöitä, opit myös paljon uutta eri aloista. Pääset myös tutustumaan tapahtumiin, löytämään uusia mahdollisuuksia työmarkkinoilla sekä jopa saada heidät kiinnostumaan omasta toiminnastasi.

Rekrytointi on monen askeleen prosessi. Hyvin tehtyyn rekrytointiin kuuluu tietenkin hyvä rekrytointi viestintä, joka alkaa usein rekrytointi kanavilta hakijan laittaessa hakemuksensa menemään. Sen sijaan, että rekrytointi hoidettaisiin cv:tä tarkastelemalla ja haastatteluilla, kuin useimmiten – LinkedInissa saa paremmin kiinni siitä, mitä hakemasi henkilö todella tekee ja missä kaikessa hän on ollut mukana aikaisemmin. Yrittäjä tai yritys voi julkaista virallisen rekrytointi hakemuksen, johon halukkaat hakijat voivat itse reagoida ja ottaa yhteyttä. Toinen vaihtoehto on pitää silmät auki ja löytää potentiaalinen uusi jäsen omista kontakteista ja ottaa itse yhteyttä kysyen onko hänellä kiinnostusta lähteä toimintaan mukaan.

Markkinoinnille saadaan loistavat lähtökohdat LinkedInissa. Yrityksen omassa LinkedInissa tulee olla selvillä yrityksen kuvaus, logo, yhteystiedot ja linkki verkkosivuille. Sisällön on hyvä olla aktiivista ja ajankohtaista. Laadukas sisältö tavoittaa enemmän ihmisiä ja lisää huomattavasti enemmän kiinnostusta. Siihen kuuluu niin yrityksen toimintaan liittyvät päivitykset, kuin myös artikkelien, videoiden ja muiden henkilöiden tai yritysten julkaisujen jakaminen omalla sivulle. Verkostoitumista ja näkyvyyttä lisäävät oman alan ryhmiin liittyminen ja keskusteluihin osallistuminen.

LinkedInista löytyy erillinen mainosalusta. Sen avulla yrityksen mainokset löytävät oikean kohdeyleisönsä. LinkedInin analytiikkaa seuraamalla pysyy perillä siitä, mikä on kannattavaa yrityksen mainonnan ja markkinoinnin kannalta. Mikä mahtavinta, julkaisemalla omia tapahtumia, saavutuksia ja etenemistä, ne tavoittavat juuri ne henkilöt, jotka ovat jo kiinnostuneita toiminnastasi. Kun omat kontaktit näkevät mitä teet ja järjestät, heidän on helppo ottaa yhteyttä ja osallistua toimintaasi. Niin kuin kaikissa muissakin alustoissa, myös LinkedInissa on tärkeää ja jopa ehdotonta yritykselle mitata ja seurata tuloksia.

Yrittäjät ja heidän tiiminsä pääsevät kehittämään ammatillista osaamistaan LinkedInin Learning alustalla. Siellä voi osallistumaan verkkokursseille ja opetusohjelmiin, joiden avulla yrittäjä ja tiimi pysyvät paremmin ajan tasalla oman toimialansa kehityksestä sekä pääsee avartamaan katsemustaan sisäistämällä uusia taitoja alaan liittyen. Alustalla pääsee myös kuulemaan alan trendeistä ja liiketoimintamalleista.

LinkedIn mahdollistaa tämän todella pienellä kynnyksellä yhteistyön aloittamisen muiden kanssa ja uudet työmahdollisuudet. Jakamalla sisältöä omasta työarjesta, muut pääsevät näkemään, mistä työssä on kyse. Tämä pätee molemmin päin. Pääset osoittamaan kiinnostuksesi toisen ammatilliseen puoleen napin painalluksella ja siitä lähtien seuraamaan sen etenemistä. Kiinnostuessasi toisen toiminnasta, LinkedInissa voidaan sopia helposti esimerkiksi tapaamisia laittamalla viestiä toiselle.

Kuten listatuista hyödyistä voimme huomata, LinkedIn on todella järkevä ja kätevä alusta moneen. Laaja-alainen LinkedIn edistää niin yrittäjien kuin itse yritystenkin verkostoitumista ja markkinointia sekä monia muitakin hyötyjä. On todella hyödyllistä päivittää omaa urapolkua ja työkuvioita muiden nähtäväksi, sen kautta saattaa aueta useitakin uusia ovia oman uran edistymiseksi.

 

Lähteet

Tony Kalliala, tiimistä Empiria. Proakatemian esseepankki. Essee. LinkedIn ja sen merkitys yrittäjän työkaluna. 3.5.2023

Business News Daily. Artikkeli. What is LinkedIn. 26.10.2023.

https://www.businessnewsdaily.com/2489-linkedin.html

Kommentoi