Tampere
03 May, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

LinkedIn aktiiviseksi



Kirjoittanut: Eeva Haapamäki - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Kirjoitan tämän esseen sen vuoksi, että koen vaikeaksi aktivoitua LinkedInissä. Minulla on  ollut siellä profiili jo useita vuosia, mutta sen päivittäminen tuntuu vaikelta. Tuon siellä edelleen profiilissani esille asioita, joita tein viisi vuotta sitten. Tarvitsin jotain, joka auttaisi minua aktivoitumaan ja uudistamaan profiiliani. Sopivan potkun sain kirjasta Henkilöbrändi – asiantuntijasta vaikuttajaksi. Kirja kuvaa hyvin sitä prosessia, mikä käydään läpi henkilöbrändin luomisesta ja lopulta vaikuttajan aseman saavuttamiseksi. Minä lähden liikkeelle siitä, että saisin henkilöbrändini hyötykäyttöön. Sillä jokaisella meistä on brändi. Kysymys on siitä, miten sitä käyttää hyödyksi.

Ajattelen henkilöbrändäyskanavaksi juuri LinkedIniä, koska se on maailman suurin ammatillinen somepalvelu. Siellä liikkuvat rekrytoijat ja mahdolliset asiakkaat. Tarkoituksenani on tuoda esiin nimenomaan ammattillista osaamistani ja kiinnostuksiani, joten Linkedin on siihen paras.

Käytännöllisin neuvo lukemassani kirjassa on se, että kannattaa alkaa luomaan sisältöä niistä asioista, jotka itseä kiinnostavat. Ei kannata alkaa  jäykästi tuottamaan tekstiä, jonka olettaa luovan itsestä oikeanlaista brändiä. Aitous on tärkeää ja kuten monessa muussakin asiassa epäaidon meiningin haistaa kaukaa.

Toinen hyvä alkua helpottava neuvo on se, että alkaa jakamaan sellaisia artikkeleita tai muiden päivityksiä, jotka omasta mielestä ovat kiinnostavia. Tämä ei vaadi heti alkuun syvääluotaavia omia tekstejä, vaan voin liittää muiden tekemisiä omiin tekemisiini.

Millä tavalla sitten kertoa asioita LinkedInissä? Voin alkaa kertoa asioista tarinan keinoin. voin kertoa mitä teen, miksi, mistä olen tullut ja mihin olen menossa. Tuntuu oikeastaan aika helpolta sitoa opiskelua ja töitäni näihin tarinan luontia auttaviin kysymyksiin. Kun pidän mielessäni myös unelmani, voin jakaa sellaistakin sisältöä, joka kiinnostaa minua vaikka en tietäisi siitä vielä mitään.

Sen oivaltaminen, että voin kertoa mihin olen menossa sen sijaan, että kerron vain mitä nyt teen tai osaan, auttaa asiassa eteenpäin. En ole vielä ihan varma, mitä todella haluan alkaa työelämässä tekemään, mutta olen matkalla ja voin kertoa tästä matkasta.

Voin siis todeta, että sisällön kannalta asia olisi hoidossa, eli tiedän minkä tyyppisiä päivityksiä voisin tehdä. Mistä kuitenkin saisin lisää motivaatiota asian viemiseksi käytäntöön? Yksi asia on se, että ajattelen sitä arvoa minkä aktiivisella LinkedInin käytössä voisi olla. Käytännössähän ei maksa mitään, mutta voi olla hyvin arvokas tulevaisuudessa.

Työntekijänä olisin rekrytoijien löydettävissä. Henkilöt, jotka ovat tuoneet esiin ammatillista osaamistaan hyvin ja pitkään, eli siis luoneet itsestään kuvaa asiantuntijana, saavat työtarjouksia ihan vain vihjattuaan olevansa kiinnostuneita hakemaan uutta työtä.

Nykyään puhutaan paljon työnantajamielikuvista ja yritykset pyrkivät vaikuttamaan siihen esimerkiksi saadakseen parempia ja juuri heille sopivia työntekijöitä. Tuomalla positiivisesti esiin omaa tekemistäni ja kiinnostuksiani tuleva työnantajani voisi luottaa siihen, että olisin myös hänen yritykselleen hyvä keulakuva.

Yksi hyvä pointti oman henkilöbrändin luomisessa LinkedIniin on se, että sen voi tehdä omalta kotisohvaltani. Ei ole pakko osallistua verkostoitumistapahtumiin ja illanviettoihin, joka usein näin perheellisenä voi olla haastavaa. Voin saavuttaa verkostot paljon helpommin.

Tiimiyrittäjänä ajattelen myös yritykseni etua. Mitä Value voisi saavuttaa siitä, että aktivoituisin LinkedInissä? Ensinnäkin yrityksestä kiinnostuneet käyvät tyypillisesti katsomassa yrityksen edustajien eli meidän valuelaisten profiileja. Pystyisimme vaikuttamaan potentiaalisten asiakkaidemme ostopäätöksiin, kun meistä saisi juuri asiakkaan kannalta juuri oikeanlaisen kuvan. Käytännössä siis pysyisimme myymään enemmän ja paremmin. Myynnin kannalta asiakkaan ostopäätös voi nopeutua, jos brändimme näkyisi hyvällä tavalla tiimimme profiileissa.  Saisimme myös vinkkejä siitä, kuka voisi olla potentiaalinen asiakas, kun seuraamme minkä yritysten edustajat käyvät katsomassa profiilejamme. Ja ennen kaikkea koko tiimi osallistuisi yhdessä yrityksemme brändin rakentamiseen.

Seuraava askel minulla on aloittaa käytännön toimet. Siihen aion käyttää kirjasta lainaamaani ohjenuoraa, jonka taustalla on tarina Sampo Kaulasesta, eli Jounin Kaupan yrittäjästä:

”Kokeile rohkeasti. Heittäydy. Laita persoonaa peliin. Et voi pitkään ylläpitää kulissia sellaisesta ihmisestä, jollainen et luontaisesti ole. Ole itsesi. Paitsi jos voit olla yksisarvinen. Parhaassa tapauksessa olet kuten Sampo, joka on samaan aikaan sekä itsensä että yksisarvinen. Omalla alallasi. Omalla tavallasi. Jos olet osaava ja kiinnostava, hyviä asioita tapahtuu, kun teet osaamisestasi näkyvää.”

 

 

 

 

Aihetunnisteet:
Kommentoi