Tampere
24 May, Friday
25° C

Proakatemian esseepankki

Kuinka rakentaa uusi Angry Birds?!



Kirjoittanut: Rasmus Kautto - tiimistä Roima.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Myyntikolmio - amatööristä huippumyyjäksi
Jyrki Jokitalo
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Olen tässä lähiviikkoina suorittanut palvelumuotoilun kurssi kokonaisuuden, joka on vahvasti vielä muistissa. Lähdin tällä kurssilla mukaan erään tiimiläiseni vuosia sitten alulle panemaan mobiilipeli projektiin. Kyseessä on tasohyppelypeli, jossa tarkoituksena on päästä eteenpäin tekemällä voltteja sekä takaperinvoltteja. Pelissä on useita eri tasoja/karttoja, joiden vaikeustaso vaihtelee. Tämän kyseisen projektin luomat mahdollisuudet ja tulevaisuuden visiointi on tuonut elämääni paljon uutta innostavaa sisältöä. Puhelinpelin eli mobiilipelin ideana on luoda viihdykettä ja mukavaa tekemistä tylsiin hetkiin esimerkiksi, bussimatkoille, välitunneille tai vaikkapa ruotsin tunneille. Haasteena pelinkehittämisessä on asiakastarpeiden kartoittaminen sekä asiakasymmärrys. Itselleen mieluista peliä on kohtuullisen helppo lähteä rakentamaan, mutta se ei todennäköisesti ole massan kaipaama peli. Ihmiset rakastuvat ideoihin, kuten palvelumuotoilun kurssilla opimme. Ongelman ympärillä pyöriminen ja asiakkaan näkökulmaan syventyminen, voikin olla tärkeimpiä asioita koko projektissa.  

“If I had an hour to solve a problem I’d spend 55 minutes thinking about the problem and five minutes thinking about solutions.” Albert Einstein. 

 

Olen ottanut yhteyttä vanhaan lukiooni, juuri tämän asiakasymmärryksen ja konkreettisen datan keräämiseksi. Tarkoituksena on saada lukiolaiset innostumaan mobiilipelin kehitys prosessiin osallistumisesta ja teettää heille kyselyitä, joista saamme dataa. Tätä dataa on tarkoitus kerätä nuorten pelitottumuksista, missä tilanteissa, mitä ja miksi peli otetaan esille? Näihin kysymyksiin etsimme vastauksia, sillä ne auttavat meitä luomaan ihanteellisen pelikokemuksen sekä mahdollisimman viihdyttävän, mukaansa tempaavan mobiilipelin. Muistan vielä tuoreesti, kun itsekin pelasin puhelinpelejä välitunneilla ja odotin tunnin alkua. Vieressä olleet kaverit usein kysyivät “mikä peli toi on?” ja näin mobiilipelit usein levisivät koko kaveriporukan älypuhelimiin. 

Pelin kehittäminen vie kuitenkin aikaa ja kaikkea ominaisuuksia emme kykene tekemään, joten poimimme saamastamme datasta hyviä toteutettavissa olevia ideoita/ominaisuuksia. Lähitulevaisuuden tavoitteet ovat kehittää tuotetta eli mobiilipeliä, asiakaspalautteen ja datan avulla. Tämän jälkeen toteutamme markkinointikampanjan, jossa pääkanavana on TikTok. Hyödynnämme markkinoinnissa myös muut somet sekä erityisesti puskaradion ja vaikuttaja markkinoinnin tuomat mahdollisuudet. Markkinoinnin näkökulmasta tarvitsemme vielä peliin tarinallisuutta sekä mieleen jäävän brändin. 

“Älä myy rationaalisia speksejä, vaan myy tunnetta ja tarinaa.” (J. Jokitalo, Myyntikolmio, 2017) 

 

Näillä kolahduksilla eteenpäin. 

Kommentoi