Tampere
19 May, Sunday
22° C

Proakatemian esseepankki

Kommenttiessee: Tietojenkäsittelijästä akatemialaiseksi



Kirjoittanut: Santeri Simonen - tiimistä Kipinä.

Esseen tyyppi: Blogiessee / 1 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
-
-
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Anni tuli ja hyppäsi meidän tiimimme syksyllä 2021 tietojenkäsittelyn koulutusohjelmasta, jossa yhtenä vaihtoehtona on valita linjaksi Proakatemia. Hän siis tekee Proakatemia opintojen ohella myös tietojenkäsittelyn opintoja. On varmasti mielenkiintoista hypätä tiimiin – joka on jo yli puoli vuotta toiminut yhdessä – kesken kaiken. Muistan myös hyvin, kun ensimmäisellä kouluviikolla priiffasimme Arton kanssa Annia HOPS:sista ja kaikesta muustakin mahdollisesti akatemiaan liittyvästä. Kyllä valinta on osunut ehdottomasti nappiin, kun kaksi pahinta suupalttia laitetaan kertomaan hirveä määrä asiaa. Heikompaa hirvittäisi.  Kuitenkin Anni on mielestäni loistavasti päässyt hyppäämään Kipinän matkaan ja tiimiyrittäjän arkeen.

https://esseepankki.proakatemia.fi/tiimi/

Tiimissä toimiminen ja tiimiläisyys on herättänyt Annissa selvästi ajatuksia, sillä hän on kirjoittanut esseen otsikolla ”Tiimi”. Esseessä tulee hienosti esimeriksi esiin Annin oivallus siitä, että optimaalisessa tiimissä on erilaisia ihmisiä; hän on pohtinut ennen Proakatemialle tuloaan, miten asettuu tiimiin, jos on todella erilainen persoona. Belbinin tiimiroolit siis ovat avautuneet konkreettisesti, en muuten muista onko Anni tehnyt ko. testiä? Yhtä lailla esseessä pohditaan, sitä miten olla tiimissä paras joukkuepelaaja ja viitataan Lencionin kirjassa määrittämiin ominaisuuksiin nöyryyteen, nälkään sekä älykkyyteen sekä niiden tasapainoon.

https://esseepankki.proakatemia.fi/voiko-yritys-hyotya-henkilobrandista-2/

Henkilöbrändäys soluesseessä pureudutaan henkilöbrändin rakentamiseen ja hyödyntämiseen. Erityisesti mielenkiintoinen esseessä nostettu ajatus koski yrityksiä ja henkilöbrändejä. Voiko yritykselle olla arvokkaampaa antaa työntekijöidensä rakentaa yrityksen brändiä omien henkilöbrändiensä kautta. Henkilöt ja tarinat nimittäin kiinnostavat ja saavuttavat helposti isomman yleisön, kuin brändin omat ”kaupalliset” kanavat. Itse aloin miettimään olisiko mahdollista rakentaa yrityksen brändi täysin sen takana olevien henkilöiden ja heille luotujen henkilöbrändien varaan.

https://esseepankki.proakatemia.fi/koulumenestyminen/

Mielenkiintoisin ja paras minusta tähän mennessä Annin kirjoittamista esseistä oli koulumenestymisestä kertova. Ensinnäkään en itse keksisi kirjoittaa aiheesta ja minusta on erittäin mielenkiintoista pohtia miten taustamme vaikuttaa siihen millaisia valintoja teemme elämässä. Esseen päättävä pohdinta on erinomainen; mitä jokaisessa kodissa voidaan tehdä, että oikea asenne asioiden tekemiseen opitaan jo lapsena. Mitä kotona voidaan tehdä, jotta saadaan syttymään oppimisen kipinä. Olen itse ainakin huomannut ihan näihin päiviin asti sillä olevan merkitystä mitä on joskus omaksunut.

Ylipäänsä Annin essee ovat minusta selkeää ja hyvin luettavaa tekstiä, jossa vuorottelee hyvin omat kokemukset ja teoriatieto. Ei ole esseejunan kyytiinkään helpointa hypätä kesken kaiken, mutta Anni on onnistunut tässä minusta erittäin hyvin. Ja prosessi etenee ja ajattelu laajentuu koko ajan, joka myös varmasti vaikuttaa esseiden tasoon ja kehitykseen ikään kuin huomaamatta. Hyvää duunia Anni, ei muuta kuin kovaa ajoa.

Hei ja tervetuloa tutkimaan millaisia ajatuksia allekirjoittaneen matkan varrella Proakatemialla on syntynyt!

Kommentoi