Tampere
03 May, Friday
10° C

Proakatemian esseepankki

Kehitystä muotoilun avulla



Kirjoittanut: Inga Keski-Heikkilä - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Muotoilua meillekin – muotoilu- ja brändiopas yrittäjälle
Anita Saarelainen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Proakatemian ehdoton paras puoli on se, että saa keskittyä juuri niihin osa-alueisiin mitä itsessään haluaa kehittää, ja opiskella juuri niitä asioita mikä itseä kiinnostaa. Tähän asti olen opiskellut paljon markkinointia ja brändäystä. Hieman minua on vaivannut se, että en ole löytänyt sellaista kokonaisuutta, joka vastaisi kaikkea sitä kiinnostusta mitä minulla on. Olen Mielan pyörittämisen myötä ”joutunut” opettelemaan paljon taloudesta, joka on ollut äärimmäisen arvokasta oppia. En kuitenkaan halua keskittää kaikkia voimavarojani sen tekemiseen, sillä se ei ole intohimoni. Mielalla olenkin siksi saanut nimityksen ”yleismies jantunen”, joka hoitaa vähän kaikkea kehityksestä talouden pyörittämiseen. Rakastan ideointia ja kehittämistä sekä kaikkea uuden kokeilua. Siksi palvelumuotoilu on ollut yksi osa-alue, joka minua on kiinnostanut, mutta en ole ihan saanut kiinni siitä mitä kaikkea se käytännössä tarkoittaa. Kohtasin termin muotoilija, ja päätin ottaa selvää mitä kaikkea se pitää sisällään. Ja sehän piti sisällään kaikkea sitä mistä olen kiinnostunut. En juurikaan välitä titteleistä, mutta oman oppimiseni kannalta on huomattavasti helpottavampaa, kun voin keskittää tiedonhakua ja kehittää omaa osaamistani jonkun tietyn kategorian alle. Ehkä jossain vaiheessa voin kutsua itseäni muotoilun ammattilaiseksi yleismies jantusen sijaan.

 

Mikä muotoilu?

 

Muotoilu sekoittaa palvelumuotoilun ja bisneksen teon. Se on ennen kaikkea liiketoiminnan kehittämistä, muutoksen toteutuksen suunnittelua ja innovaatiohaasteiden ratkomista. Muotoilijan tulee olla talouden, markkinoinnin ja tuotannon keskellä. Sillä edistetään myyntiä, tuotteita ja tuotettavuutta. Tämä on siis sitä kaikkea mitä Mielassa olen tehnyt ja mistä saan virtaa kaikista eniten, eli vaihtelevasti kaikkea, kuitenkin kehittäminen edellä. Kehitämme myös yhdessä tiiminä erilaisia tapoja tuottavuuden kehittämiseen. Olemme kokeilleet erilaisia ansaintamalleja, kehittäneet, muuttaneet ja parantaneet. Vuoden aikana olemme kehittyneet hurjasti ja olemme onnistuneet kasvattamaan liikevaihtoamme yli 100%. Jotta tahti pysyisi edes puoliksi samana, on meidän kehityttävä, kasvettava ja muututtava entisestään. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että meidän tulee kuunnella asiakkaitamme entistäkin tarkemmalla korvalla ja vastattava näihin tarpeisiin.

Olen tämän syksyn aikana alkanut pitämään tarkemmin kirjaa siitä, miten meidän myynti kehittyy, ja olen oppinut huomaamaan notkahduksia ja tapoja millä ne paikataan. Talouden ymmärtäminen on siis todella isossa roolissa, jotta ymmärtää miten liiketoiminta kehittyy ja kuinka kehittää sitä oikeaan suuntaan.  Kun taloudesta on hyvin perillä, osaa myös ennakoida pienemmätkin muutokset ja puuttua niihin ajoissa.

Mutoilussa iso osa on ymmärrys asiakkaiden tarpeista, ja kuinka luoda arvoa asiakkaalle. Tähän kuuluu erityisesti myyjien koulutus, jotta he pystyvät kertomaan asiakkaille, miten tuotteita käytetään ja huolletaan. Tiedon jakaminen asiakkaalle on pieni asia meille, mutta asiakkaalle erittäin suuri. Meidän tulee myös ymmärtää hyvin selkeästi ketkä ovat meidän asiakkaita, mitä he haluavat kuulla ja tietää, sekä missä tavoitamme heidät. Aina ei kuitenkaan tarvitse keksiä pyörää uudelleen, vaan oleellista on tarkastella olemassa olevia tuotteita sekä palveluja ja ajantasaistaa niitä. Maailma muuttuu todella kovaa vauhtia ja uusia tarpeita syntyy koko ajan lisää. Meidän tulee myös osata katsoa tulevaisuuteen, jotta ehdimme tarjota asiakkaille palveluita tai tuotteita, joita he meiltä odottavat saavansa (strateginen design). Jotta menemme kohti menestyvää liiketoimintaa, tulee meidän löytää tasapaino asiakaspotentiaalin, talouskelpoisuuden ja liiketoimintamallin välillä.

 

 

Erilaistamisstrategia

 

Kun tarjonta markkinoilla kasvaa, brändin merkitys korostuu. Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen kohtaaminen asiakkaan kanssa on erityisen tärkeä, niin netissä mutta erityisesti liikkeessä ja siellä tapahtuvassa kohtaamisessa. Mitä useammin asiakas kohtaa yrityksen ja sen sanoman, sitä vahvemmaksi yrityskuva muodostuu, kunhan viestintä on yhtenäistä. Yrityksen tunnistamiseen vaikuttavat erityisesti nimi, slogan ja värit. Me olemme toteuttaneet näitä Mielassa lisäämällä markkinointimateriaaleihin aina meidän logo ja käytämme yhtenäistä väriteemaa sekä fontteja. Sloganina käytämme ”mieluisia suomalaisia brändejä” ja jakamissamme flayereissa on samaa teemaa jatkava ”olet mieletön” -teksti. Koska taistelemme kertakäyttökulttuuria vastaan, olemme flayereissa valinneet säilytettävämmän muodon ja tehneet sen postikortiksi, jotta se ei olisi vain paperin pala, joka lopulta päätyy roskiin. Asiakkaillemme haluamme tuoda mieluisia tuotteita, jotka ovat niitä vaatekaapin rakkaimpia, joista halutaan myös pitää huolta. Haluamme että asiakkaille tulee joka kerta hyvä mieli, kun hän pukee ylleen meiltä ostamansa asun tai asusteen.

Yrityksen imago taas muodostuu asiakkaiden tunteiden, tietojen ja kokemusten perusteella. Tähän ei meidän sanelut tai sloganit auta, ainoastaan tunne joka meistä välittyy asiakkaalle. Imagon kannalta siis jokainen asiakaskohtaaminen on tärkeä ja sitä yritämme kehittää jatkuvasti. Jaamme asiakkaillemme tietoa tuotteiden materiaaleista sekä tuotteiden huollosta. Siksi olemme hankkineet kauppaamme myös vaatteidenhuoltotuotteita. Hiljattain avasimme asiakkaillemme mahdollisuuden kierrättää käyttämättä jääneet vaatteensa kauttamme Miela Preloved -osaston muodossa. Osaston avulla pystymme tarjoamaan laadukkaita valintoja myös heille, joilla ei ole varaa panostaa uuteen tuotteeseen sillä hetkellä kovin paljoa. Olemmekin tavoittaneet osaston avulla uuden, huomattavasti nuoremman kohderyhmän ja saaneet heiltä erittäin positiivista palautetta uudesta osastosta! On myös mahtavaa kuulla, että he ovat kuulleet ystäviltä Preloved osastosta, ja sen myötä löytäneet myös Miela Designroomin.

Pidämme silmät ja korvat avoinna koko ajan täyttääksemme asiakkaidemme tarpeet ja toiveet, jotta pystymme entisestään lisäämään luottamusta. Haluamme olla kuin ystävä, jolle on ihana tulla kylään. Kiteytettynä brändin erilaistamisstrategian rakennus vaatii enemmän tekoja, tietoa, tunnetta ja palveluja, ei vain visuaalista markkinointiviestintää.

Kommentoi