Tampere
02 May, Thursday
16° C

Proakatemian esseepankki

Itseään etsimässä



Kirjoittanut: Jenna Knuutinen - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Itseään etsimässä

Useampi tiimimme jäsen on vuoden aikana oppinut tuntemaan itseään paremmin, ja moni on joutunut käymään läpi vaikeitakin asioita. Itsetutkiskelu on siis ollut koko vuoden tärkeä teema meille.

Kevään aikana tuli ensimmäisen kerran mieleen ajatus siitä, että onko Proakatemialla opiskelu itselleni oikea paikka. Tunne meni kesän aikana ohi ja kesä menikin oman yrityksen parissa touhutessa. Syksyn lukukausi alkoi elokuussa ja aloitin tiimissä Business leaderin roolissa. Yrityksemme on hyvin alkuvaiheessa ja kevään huono rahallinen tulos aiheutti keskittymään rahan tekemiseen pienempien projektien parissa. Yrityksen alkuvaiheet ovat itselleni lähtökohtaisesti tuttuja ja paljon asioita on tullut opittua yksityisyrittäjänä myös kantapään kautta. Olenkin monesti miettinyt sitä, että jos olisin saanut nämä tiedot ja taidot mitä akatemialla opiskellaan jo ennen yritykseni alkamista, olisin varmasti ohittanut monet kuopat, astumatta niihin.

Tilanne on kuitenkin se, että tunnen palanneeni lähtöpisteeseen. Lähinnä opin kannalta. Olen innokas oppija ja oppiminen on yksi tärkeimmistä tekijöistä omalle motivaatiolle. En sano, ettenkö olisi oppinut akatemialla mitään, mutta konkreettinen ja itselleni hyödyllinen oppi on jäänyt vähäiseksi. Opin vähyys on aiheuttanut minulle motivaation puutosta. Itselleni yksi tärkeimmistä asioista koulussa on meidän tiimimme. Tiimiläiset ovat syy miksi nousen aamulla ja lähden ajamaan kohti akatemiaa. Jokaisesta on tullut minulle tärkeä syksyn aikana. Ilman tiimiä en olisi jaksanut painaa syksyn läpi.

Olen ollut lapsesta asti suorittaja. Haluan selkeän tavoitteen ja päämäärän mitä kohti mennä. Opiskelujen kannalta en tällä hetkellä edes tiedä tarkkaan mitä haluan koululta ja mitä haluan sieltä oppia. Ensimmäistä kertaa elämässä kellun epätietoisuudessa ja ohjailen venettä eteenpäin tietämättä mihin olen menossa. Tässä on iso askel oppia itsestään. Mikä on sisäinen motivaatio tekijä ja mitä haluan oppia Proakatemialla. Miten tiimi pystyy auttamaan minua oppimaan ja löytämään paras minä, koulun aikana.

Paljon kysymyksiä, mutta yllättävän vähän vastauksia. Syksyn kiire on aiheuttanut sen, että aikaa on ollut todella vähän ajattelulle. Miettiä asioita perin pohjin ja tehdä itselleen tavoitteet. Olen keskittynyt syksyn tiimin yhteisiin tavoitteisiin ja Evisionin eteenpäin viemiseen.  Joululoma tulee todella hyvään väliin ja keväällä pystyn keskittymään paremmin itseeni Business leader kauden loputtua nyt joululomaan. Keväällä Team Leaderinä keväällä toimii Siiri, joka on asettanut kevään kehityskeskustelulle kysymykset: mitä haluat oppia ja miksi? Mitkä ovat tavoitteesi tulevalle keväälle ja miten aiot saavuttaa ne? Mikä sinua motivoi? Kysymykset ovat minulla ajankohtaiset ja toivonkin, että nyt joululomalla ehdin perehtyä niihin paremmin.

Olen huono luovuttamaan ja jättämään kesken asiaa minkä olen aloittanut. Se on yksi oma motivaatio tekijä. Pohjanmaalainen sisu ei anna periksi. Ymmärrän kyllä sisuni takaa myös sen, että tyhmänä eteenpäin meneminen ei ole järkevää, jos tekeminen on itselle haitallista, tai hyödytöntä. Onneksi en kuitenkaan koe opiskelua koskaan hyödyttömänä, tai turhana ja luotan siihen, että saan ainakin pieniä murusia oppia akatemialta matkaani. Oppi on ehkä erilaista mitä alun perin ajattelin, mutta loppupeleissä se voi olla sitäkin arvokkaampaa kuin osasin edes ajatella. Olen jo nyt saanut akatemialta jotakin sellaista mikä on kultaakin kalliimpaa, nimittäin tiimi, ystävät ja verkosto. Uskon, että ajan kanssa tavoite ja päämäärä kirkastuu ja ennen sitä ehdin oppia itsestäni uusia asioita. Jatkan siis keväälle toiveikkain mielin ja luottaen prosessiin.

Kommentoi