Tampere
02 May, Thursday
8° C

Proakatemian esseepankki

Intovision sininen meri



Kirjoittanut: Kari-Mikko Karjalainen - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Sinisen meren strategia
W. Chan Kim, Renée Mauborgne
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Johdanto

Olen kirjoittanut paljon itsensä kehittämisestä ja johtamisesta viime aikoina. Tähän esseeseen halusin jotain konkreettisempaa – jotain, josta mahdollisesti projekti Intovisio voisi hyötyä. Toimin Intovisiossa tällä hetkellä tuotantovastaavana, mutta audiovisuaalisen aineiston lukemista en koe tällä hetkellä oleelliseksi itselleni. Koska Intovisiossa tarjotaan paljon muitakin palveluita videokuvaamisen lisäksi, halusin alkaa tutkimaan ja hakemaan tietoa strategian tekemisestä. Ajatus tästä syntyi, kun muistin entisen kuvaamisen opettajani lausahduksen: ”sinusta ei voi tulla koskaan hyvää kuvaajaa, jos et tiedä mitä ympärilläsi tapahtuu”. Asia ei päde pelkästään kuvaamiseen, vaan oikeastaan kaikkeen tekemiseen. Toimintasi ja tekemäsi työ on aina osa jotain suurempaa kokonaisuutta, ja jotta pystyt maksimoimaan työntuloksesi, täytyy sinun tiedostaa myös kellon muut rattaat. Tarjoamme Intovisiossa erilaisia palveluita, ja näiden palveluiden yhteenlasketun kokonaisuuden ymmärtäminen ja hallitseminen ei onnistu pelkästään omaa napaa katsomalla. Opiskelemalla ja tutkimalla strategiatyötä tuen epäsuorasti myös kuvaamistani.

Käytän esseessäni kirjaa, jonka olen Proakatemialla moneen otteeseen kuullut muiden suusta ja ehkä tämä kirja on muodostunut jonkin laiseksi klassikoksikin yritysmaailmassa. Kirja on W. Chan Kimin ja Renee Mauborgnen Sinisen meren strategia. Tavoitteeni tälle esseelle on poimia oppeja, joita voitaisiin hyödyntää Intovision arjessa, ei niinkään kaiken kattavaa analyysia kirjan aiheista.

 

Intovisio – mukana visiossa

Intovisio on markkinointiliiketoiminta, jossa fokuksemme on luoda yritysasiakkaille sosiaalisenmediansisältöstrategioita. Strategian lisäksi toteutamme video- ja valokuvausta, nettisivuja, verkkokaupan tekoa ja julkaisusuunnitelmia tehdyn strategian pohjalta. Intovisio oli alkujaan strategioihin keskittynyt liiketoiminta, mutta keväällä 2022 toteutettu asiakaskeikka yhteistyössä Filmareiden kanssa siivitti ajatuksen näiden kahden liiketoiminnan yhdistymisestä. Ajatus yhdistymisestä juontui juurensa molempien liiketoimintojen puutteista: kukaan ei vienyt luotua strategiaa käytännön tasolle, eikä videoilla ja valokuvilla ollut intuitiivisen tarpeen lisäksi pohjaa tai arvoa. Huomasimme, että yhdistämällä nämä kaksi liiketoimintaa yhteen kumoaisimme molempien puutteet.

Siniset ja punaiset meret

Sinisen meren strategia – kirjassa W. Chan Kim ja Renee Mauborgne erottelee yritysten strategiat sinisiin ja punaisiin meriin. Punainen meri tarkoittaa sellaista perinteistä strategiaa, jossa yritetään eliminoida toimialan kilpailijat. Punaiset meret edustavat kaikkia jo olemassa olevia toimialoja. Näissä merissä toimialojen rajat on määritelty ja yleisesti hyväksytty, ja kilpailun pelisäännöt ovat tiedossa. Yritykset yrittävät peitota kilpailijansa, jotta saataisiin suurempi osa markkinasta itselleen. Markkinoiden ruuhkautuessa kasvu- ja voittomahdollisuudet pienenevät, jonka myötä tuotteista ja palveluista tulee arkipäiväisiä. Jatkuva verinen kilpailu värjää meren punaiseksi.

Sininen meri puolestaan edustaa sellaista liiketoimintaa ja toimialaa, jota ei olla vielä kartoitettu tai se on täysin tuntematon. Sinisille merille olennaista on hyödyntämätön markkinatila, jonkin uuden toimialan löytäminen ja tulosten maksimointi. Useat siniset meret on kuitenkin luotu punaisiin meriin. Tällaiset siniset meret ovat löytäneet punaisista meristä jonkin hyödyntämättömän tilan, jolla on venytetty tai laajennettu olemassa olleen toimialan rajoja. Sinisissä merissä kilpailijakartoitus on toissijaista, koska toimialan pelisääntöjä ei ole vielä valmiina tai niitä ei ole tunnistettu.

Kuitenkin kilpailijoiden peittoaminen ja luoviminen punaisissa merissä ei tule menettämään merkitystään, koska punaiset meret tulevat pysymään osana elinkeinoelämää. Tarjonta tulee jatkossakin toimialasta riippumatta ylittämään kysynnän, ja vaikka pienenevästä markkinatilasta on tärkeää kilpailla, niin se ei kuitenkaan takaa huipputulosta tai -kasvua. Jos yritys haluaa luoda uusia voitto- ja kasvumahdollisuuksia, katseet olisi syytä kääntää sinisiin meriin (Kim, W. C. ja Mauborgne, R. 2005, s. 24–25.)

 

Arvoinnovaatio

Ratkaiseva ero sinisten merien luomisessa onnistuneiden ja epäonnistuneiden yritysten välillä on suhtautuminen niiden omaan strategiaan. Siinä missä punaiseen mereen jääneet yritykset pyrkivät peittoamaan kilpailijansa rakentamalla puolustuksen omaan asemaansa markkinoilla, sinisissä merissä toimivien yritysten kannalta kilpailijavertailu strategiassa on epäolennaista. Ne noudattavat sinisen meren kulmakiveä: arvoinnovaatiota. Arvoinnovaatiossa tarkoitus ei ole peitota kilpailijoita, vaan tehdä kilpailusta merkityksetöntä. Kilpailun mitätöinti onnistuu, kun yritys onnistuu nostamaan selkeästi itsensä ja asiakkaan saamaa arvoa, ja sitä kautta luomaan uutta, kilpailun ulkopuolella tapahtuvaa liiketoimintaa. Kuten nimestäkin huomaa, arvoinnovaatiossa korostetaan tasapuolisesti arvoa ja innovaatiota. Jos toista näistä jätetään vähemmälle huomiolle, yritys ajautuu sellaiselle polulle, johon ei välttämättä tahdottu. Jos kirkastetaan arvoa ilman innovaatiota, tuloksena on ainoastaan vähittäinen arvon luominen. Tällaisessa tilanteessa arvo ilman muuta kasvaa, mutta ei riittävästi, jotta se erottuisi muista. Puolestaan innovaatio ilman arvoa on teknistä tuotekehitystä, jolla pyritään pääsemään mahdollisimman nopeasti markkinoille. Pelkän tekniikkalähtöisen innovaation varaan laskeminen aiheuttaa loppuasiakkaassa ja yrityksessä ristiriitaa: tuotteessa on enemmän asioita kuin asiakas voi hyväksyä ja enemmän mitä he haluavat maksaa. Tästä syystä on merkittävää erottaa arvoinnovaatio teknisestä innovaatiosta ja markkinoille ensimmäiseksi pääsystä. Arvoinnovaatiolla luodaan uutta tapaa ajatella ja toteuttaa strategiaa. Tuloksena syntyy sininen meri, jolla luodaan merkittävää eroa muihin alalla toimiviin yrityksiin (Kim, W. C. ja Mauborgne, R. s. 33–34.)

 

Intovision sininen meri

Kirjaa luettuani olen tajunnut, että olemme Intovisiossa itseasiassa luomassa uutta sinistä merta. Vaikka kukaan tätä ei ole nostanut esille keskusteluissamme, niin nyt kun olen reflektoinut viime kesää, niin toimintamme ja arvoinnovointimme on ohjannut meitä tuntemattomille vesille. Kun ajattelen nykyistä palvelutarjontaamme, niin on mahdotonta sanoa sataprosenttisesti, keitä me olemme. Olemme markkinointitoimisto, olemme tuotantoyhtiö, luomme nettisivuja, luomme verkkokauppoja, teemme strategiaa, teemme vuosikelloja. Olemme kaikkea näitä, mutta emme sittenkään mitään näistä. Olemme ottaneet kaikista näistä toimialoista parhaat puolet, ja luoneet niistä yhtenäisen kokonaisuuden. Voisikin sanoa, että tuotteemme on todellisuudessa tarjoamamme kokonaisuus ja prosessi. Visiomme on alkujaan ollutkin ”yhden luukun palvelu” -idea, jolla pystytään tuottamaan asiakkaillemme sellaista arvoa, jota ei muualla ole tarjolla. Tiedostamme itsekin, että emme ole välttämättä juuri tällä hetkellä yksittäisen palvelumme, toimialan paras tekijä. Esimerkiksi tiedostan olevani hyvä kuvaaja, mutta tiedostan myös sen, että minua parempiakin kuvaajia on ja tulee tulevaisuudessa lisää. Asia, missä voimme olla parhaita, on luoda paras kokonaisuus asiakkaalle, ja tälle ei löydy minkäänlaista olemassa olevaa kilpailua. Arvoinnovoinnin näkökulmasta, olemme luomassa sellaista palvelukonseptia, jota ei ole markkinointi- ja media-alalla koskaan nähty, saati käytetty. Olemme maksimoinut asiakkaalle luoman ajallisen arvon: vaikka olisikin olemassa osaava henkilö kaikille palvelu osa-aluille, mitä tarjoamme, niin yhden ihmisen on mahdotonta tuottaa palveluitamme yhtä tehokkaasti, kuin mitä kahdeksan henkinen Intovisio-tiimi pystyy tekemään. Osallistamme koko tiimimme palvelemaan asiakastamme, ja vaikka asiakkaamme tilaisikin vain strategiapalvelumme, on asiakkaan hankala tilata strategian käytäntöön viejää muualta.

 

Pohdinta

Olen ylpeä siitä, mitä teemme Intovisiossa, ja että saan olla osana tätä huippu kokonaisuutta. Tämä on uusi esimerkki siitä, miksi kirjojen lukemisesta ja esseiden kirjoittamisesta on hyötyä. Oli ilahduttavaa lukea itselle entuudestaan tuntemattomasta aiheesta ja huomata, kuinka olemme käyttäneet kirjan oppeja huomaamattamme – nyt tiedän näiden asioiden ja ilmiöiden nimetkin. Tämän esseen kirjoittaminen on auttanut minua sisäistämään paremmin Intovision merkitystä ja tarkoitusta, sekä kiteyttämään asioita, joita en ennen osannut sanottaa. Luovana ihmisenä kaipaan ajoittaisia inspiraation ja innostuksen hetkiä, joita tämän esseen kirjoittaminen on minulle tarjonnut. Olen keväästä saakka ollut innoissani Intovisiosta, mutta nyt olen vielä innostuneempi ja inspiroituneempi kuin ennen. Ehkä tämän takia projektimme nimi on Intovisio. Innostamme asiakkaitamme, mutta ennen kaikkea innostamme itseämme ja tämä on rikkaus, jota on syytä vaalia.

 

LÄHTEET

Kim, W. C., Mauborgne, R. 2005. Sinisen meren strategia. Tillman, M. (suom.) Helsinki: Talentum.

Kommentoi