Tampere
30 May, Thursday
20° C

Proakatemian esseepankki

Innovointi Case: Markkinointi kuntoon 2021



Kirjoittanut: Aaron Siljander - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Aloitimme Evisionina harjoittelemaan marraskuun lopulla olevaa 24H loppunäyttökoetta varten. Eilistä haastetta ennen, olimme tiiminä innovoineet oman yrityksemme palveluita eteenpäin sekä suorittaneet kolmen tunnin innovoinnin yhdelle ulkopuoliselle yritykselle. Emme siis olleet ennen tätä juurikaan harjoitelleet innovointia, vaikka loppunäyttökokeemme on lähes pelkästään sitä. 24H on iso tapahtuma Proakatemialla, jossa paikalla on koko koulu sekä mahdollisesti alumneja. Tapahtumaan hankitaan toimeksiantajia, joiden haasteita valmistuvat tiimit tulevat ratkomaan erilaisia innovointityökaluja, sekä jo hankittua osaamista hyödyntäen nimensä omaisesti 24:n tunnin aikana. Tapahtuma alkaa aamulla toimeksiantojen esittelyllä, jonka jälkeen tiimit lähtevät juonimaan ratkaisujaan ja päättyy seuraavana aamuna ratkaisujen pitchaamisella toimeksiantajille, usein vain muutamien minuuttien unien jälkeen.

 

Eilinen päivä alkoi klo 8.30 toimeksiantojen esittelyllä, joita oli meidän tapauksessamme kaksi. Evision on iso, 19 hengen tiimi, joten olimme jo valmiiksi jakaneet porukkamme kahteen pienempään innovointitiimiin. Haasteina olivat tiimioppimisen kehittäminen sekä markkinoinnin kehittäminen vastaamaan todellisuutta. Olin luonnollisesti mukana ratkomassa markkinoinnin haasteita. Toimeksiannon jälkeen saimme tunnin aikaa miettiä kysymyksiä juuri kuulleista toimeksiannoista, joita voisimme kysyä toimeksiantajaltamme kysely tunnilla. Keksimme paljon tarkentavia kysymyksiä, joiden avulla saimme laajemman kuvan asiakkaan kohtaamista ongelmista ja aivomme alkoivat raksuttaa välittömästi. Markkinoinnin suurimmat ongelmat olivat mielestämme verkkosivujen epäyhdenmukaisuudessa ja vaikeakäyttöisyydessä sekä mainosten/sosiaalisen median sisällössä. Aloitimme tutkimalla, millainen sisältö toimii vastaavien koulutusorganisaatioiden mainonnassa sekä sosiaalisessa mediassa. Huomasimme hyvin äkkiä selkeän yhteneväisyyden menestyneissä sisällöissä – tilanne kuvien autenttisuuden. Koulutusorganisaatioiden seuraajia selkeästi kiinnostaa nähdä, millaista joillakin aloilla on tai mitä joissakin koulutuksissa tapahtuu. Ihminen on luonnostaan utelias eläin, joka ilmenee hyvin tässäkin esimerkissä ihmisten ollessa kiinnostuneita toisten ihmisten toiminnasta. Myyvät julkaisut sosiaalisessa mediassa toimivat tänä päivänä pääsääntöisesti huonosti ihmisten ohittaessa maksettu sisältö ja mainokset yhä herkemmin. Huomaan itsekin siirtyväni todella nopeasti julkaisusta seuraavaan, varsinkin jos huomaan esimerkiksi Instagram julkaisun yläosassa sanan ”sponsoroitu”.

 

Näiden huomioiden pohjalta lähdimme suunnittelemaan hyvää ja kiinnostavaa sisältöä, luoden raportin mukana luovutettavan sisältöpankki-tyyppisen viisisivuisen dokumenttiliitteen mahdollisista sisällöistä ja toteutus tavoista avaimet käteen periaatteella. Kokosimme sisältöpankkiin teoriaa markkinoinnista, miksi tietyt asiat toimivat sekä mitä toimenpiteillä voidaan mahdollisesti tavoittaa. Tarkoituksena on luoda säännöllistä ja hyvää sisältöä, jota pääsääntöisesti kaikki sosiaalisen median alustat arvostavat ja palkitsevat käyttäjää hyvästä sisällöstä levittämällä sitä yhä suuremmalle yleisölle ilmaiseksi. Sisältöpankissa olevat ideat ja toteutus tavat mahdollistavat markkinointimateriaalin luomisen ja julkaisemisen seuraavaksi puoleksi vuodeksi, jonka jälkeen samaa kaavaa voi käyttää uudestaan muuttamalla ainoastaan materiaalien sisältöjä. Itse runkoa tai julkaisutapaa ei siis tarvitse muuttaa. Asiakkaallamme on käytössä varsin moni sosiaalisen median alusta, mutta sisältö ei tällä hetkellä vastaa kaikissa alustalla toimivaa sisältöä

 

 

Mainitsin aijemmin tekstissä verkkosivujen ongelmista. Nykypäivänä lähes kaikki materiaali ja yritykset ovat verkossa, josta johtaakin sanonta ”jos yritystä ei löydy Googlen ensimmäiseltä sivulta, yritystä ei ole olemassa”. Tai ”jos haluat piilottaa ruumiin, piilota se Googlen toiselle sivulle”. Asiakkaamme löytyi Googlesta joillakin hakusanoilla jo heti ensimmäisenä ja joillakin oleellisilla hakusanoilla vasta kolmannelta sivulta. Verkkosivut ovat digitaalisen mainonnan tärkein osa, sillä ohjaat lähtökohtaisesti aina asiakkaasi verkkosivuille tekemään haluttuja toimintoja eli konversioita, joten verkkosivujen tulee olla helppokäyttöiset ja visuaalisesti miellyttävät. Osa verkkosivujen painikkeista ei toiminut, osa vei sivulle jota ei enää ole ja tarvittavia tietoja puuttui paikoista, joissa asiakas niitä vaatii. Innovointi tiimissämme oli onneksi Esa ja Waltteri, jotka tuntevat verkkosivujen rakennuksen kuin omat taskunsa. Esa ja Waltteri tiesivät heti ongelmat kohdattuaan sanoa mistä mikäkin asia johtuu ja kuinka se korjataan. Avasimme innovointiraportissa näiden ongelmien ratkaisuita ja jätimme tarjouksen kyseisten ongelmien korjaamisesta.

 

Tänä aamuna pitchasimme luomuksemme asiakkaalle klo 8. Olimme saaneet päivän aikana tehtyä todella paljon ja viimeisiä silauksia vaille valmiiksi koko homman, joten saimme unta muutaman tunnin edestä. Pitchauksen jälkeen asiakas vaikutti tyytyväiseltä, mutta lopullinen tyytyväisyys selviää vasta noin puolentoista viikon päästä, kun asiakas ehtii paneutua raportteihimme kunnolla ja pohtimaan ratkaisujemme hyödyllisyyttä sekä oleellisuutta. Saamme palkkiomme innovoinnista asiakkaan tyytyväisyyden mukaan asteikolla 1-5.

 

Yllätyin positiivisesti innovoinnin kulusta ja tiimimme toimivuudesta. Jännitin mahdollisia konflikteja, joita olisi voinut tulla rankan päivän aikana, mutta selvisimme onneksi ilman minkäänlaisia konflikteja. Käytimme loppujen lopuksi todella vähän innovointi menetelmiä, sillä kohtaamamme ongelmat kaipasivat ratkaisuja, jotka olivat meille melkein itsestään selvyyksiä ja lankakerien selvittelemistä. Tiedämme nyt kuinka toimimme innovointi tilanteessa ja voimme lähteä kehittämään innovointi tapojamme sekä tiimin toimintaa kohti tulevaa loppunäyttökoetta.

Kommentoi