Tampere
20 May, Monday
16° C

Proakatemian esseepankki

Henkilöbrändäys, patologista narsismia?



Kirjoittanut: Milana Itäpää - tiimistä Empiria.

Esseen tyyppi: Akateeminen essee / 3 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 9 minuuttia.

Johdanto 

Tässä esseessä pureudutaan vuorostaan henkilöbrändiin ja henkilöbrändäykseen. Mitä tarkoittaa henkilöbrändi tai henkilöbrändäys? Onko itsensä brändääminen varteenotettava ja tärkeä asia vai pelkkää humpuukia? Luvassa myös vinkkejä henkilöbrändäämiseen liittyen.

Brändi 

Brändi on tunne. Menestyvä henkilöbrändisi on se, joka tuntuu ja näyttää sinulta ja välittää asioita, jotka haluat muiden muistavan. Brändi on kaikki vaikutelmat ja mielikuvat, jotka jätät muiden ihmisten mieliin. Henkilöbrändisi näkyy jokaisessa kohtaamispaikassa muiden ihmisten kanssa. 

Brändi on siis paljon enemmän kuin brändin ilme ja logo. Mutta juuri visuaalisuus ja sanallisuus sekä brändin viesti ovat niitä asioita, joihin brändisuunnittelun avulla voidaan eniten vaikuttaa. 

Brändäys on itse asiassa valintaa ja suuntaamista. Kun rakennat brändikuvaasi ja sanot persoonallisen brändisi ydinviestin, koet, että valintojen ei tarvitse tehdä sattumanvaraisesti, vaan niiden takana on syy ja merkitys. 

Henkilöbrändi 

Suomessa on pitkään ollut tabu puhua systemaattisesta ammatillisen maineen rakentamisesta ja persoonallisen brändäyksen rakentamisesta, vaikka viestintäkoulutuksia, maineenhallintakoulutuksia ja esimerkiksi mediaseurantaa on järjestetty jo vuosikymmeniä. Näistä ei kuitenkaan ole puhuttu henkilöbrändin rakentamisena, koska aikaisempina vuosikymmeninä sana brändi on liittynyt niin vahvasti yrityksiin tai tuotteisiin, ei niinkään ihmisiin, ja toisaalta jonkinlaiseen unelmaminään. 

Viimeisen 6-8 vuoden aikana on tilanne kuitenkin alkanut muuttua selkeästi avoimempaan suuntaan. Henkilöbrändäys on ollut yksi viime vuosien puhutuimmista ja luultavasti myös kiistanalaisimmista ilmiöistä. Jokaisella meistä on jonkinlainen henkilöbrändi, pidimme siitä tai emme. Jos edes yksi henkilö tuntee sinut ja ajattelee sinusta jotain, sinulla on brändi. 

Mitä kuuluisempi henkilö on, sitä enemmän ihmisillä on tietty mielipide hänestä. Parhaat henkilöbrändit herättävät voimakkaita tunteita ääripäästä toiseen. 

Henkilöbrändäys sanana herättää tunnetusti paljon tunteita, sekä puolesta että vastaan. Jotkut pitävät henkilöbrändäystä hyödyttömänä ja turhana, toisten mielestä se on välttämätöntä. Asiantuntijatyössä vahva henkilöbrändi tuo yleensä mm. lisää euroja lompakkoosi. 

“Yleisen mielipiteen mukaan jokainen, joka aktiivisesti jakaa tietojaan ja ajatuksiaan verkossa, on automaattisesti patologinen narsisti, joka tapetoi toimistonsa omilla kuvillaan.” (Ahlroth 2019.) Tämä kärjistetty esimerkki suorastaan huutaa epäkorrektiutta ja paikkaansa pitämättömyyttä. Henkilöbrändi ja henkilöbrändäys ovat fiksujen ihmisten hommaa ja se kannattaa todistetusti. Hyvän, vahvan ja maineikkaan eli onnistuneen ja omanlaisen, aidon henkilöbrändin omaaminen on suorastaan välttämätön asia tänä päivänä etenkin niin työelämässä kuin elämässä yleisesti. Toki, henkilöbrändi voi olla paikkaansa pitämätön ja epäaito, mutta yleensä jo nanosekunneissa brändin läpinäkyvyys kyllä katkaisee teennäisiltä henkilöbrändeiltä siivet. Brändi kuin brändi on nimittäin yleensä yllättävän helposti luettavissa ulkopuolisen silmin. 

Suomessa henkilöbrändi sanana on koettu siis jopa hieman ärsyttävä ja ehkä pelottavakin. Liian usein sitä ajatellaan edelleen joko julkisuudenhakuisuutena tai jonkinlaisena “feikki-minänä”, joka ei ainakaan täysin perustu aitoon omaan tekemiseesi, vaan on jonkinlainen haavekuva, jollaisena haluat esiintyä ainoastaan edustaessasi itseäsi, yritystäsi tai organisaatiotasi. 

Hyvä henkilöbrändi tuo kuitenkin todistetusti lisätilauksia. Monet itseään vaikutusvaltaiseksi pitävät ihmiset ovat sanoneet saaneensa lukuisia työtarjouksia ja projektimahdollisuuksia brändinsä ansiosta. Tietenkin tämä herättää kateutta niissä, jotka eivät käy kauppaa. 

Henkilöbrändi on oikaistusti siis muiden ihmisten käsitys siitä, millainen olet – ja tässä yhteydessä nimenomaan ammatillisesti. Se on luonnostaan syntynyt mielikuva sinusta, joka perustuu osaamiseesi, koulutukseesi ja kokemukseesi sekä persoonallisuutesi ja tapasi, jolla kommunikoit muiden kanssa. Tästä ammattimaisesta maineesta ja asemasta voi käyttää sanaa “brändi”, koska se täyttää modernin brändi-sanan tunnusmerkit; sitä voidaan mitata monella eri tavalla, se liitetään usein ulkoisiin visuaalisiin ominaisuuksiin, sitä voidaan muokata ja rakentaa, se herättää tunteita ja parhaimmillaan se aiheuttaa seuraamista, ihailua ja uskollisuutta – aivan kuten hyvät yritysbrändit. 

Duunitorin sivuilla sanotaan mielenkiintoisesti ja rohkeastikin etenkin sosiaalisessa mediassa henkilöbrändäyksestä niin hyvässä kuin pahassa: “Mielipidevaikuttajaksi voi nousta parissa vuodessa aktiivisen ja systemaattisen some-mekkaloinnin ja hyväntahtoisen provosoinnin ansiosta. Silti osaamista ja näkemystä on löydyttävä enemmän kuin vain siteeksi. 

Etenkin yrittäjänä on helppoa huudella, kun ei ole kliinistä yritysmielikuvaa varjelevaa markkinointipäällikköä tukkimassa suuta. Verkko on siinä mielessä hauska paikka, että täällä kuka tahansa voi ilmoittautua jonkin kapean osaamisalueen johtavaksi asiantuntijaksi. Jos kilpailua on liikaa, osaamisaluetta voi edelleen kaventaa.” (Ahlroth 2019.) 

“Suomessahan tunnetusti vihataan menestyjiä. Koska jos joku tienaa tai kerää mainetta ja kunniaa, se on perkele minulta pois. Inhomme kumpuaa yllättävän usein omasta voimattomuudestamme muuttaa elämämme suuntaa. 

Äänekkäimmät hahmot saavat osakseen ansaittua ja ansaitsematonta huomiota. Tällaisella toiminnalla on suomen kielessä kuvaava sana – nimittäin markkinointi. Jos haluat saada jotain kaupaksi, kohdista puhuttelevaa markkinointiviestintää tunnistamaasi kohderyhmään. 

Mielipidejohtajaksi pääsee tuskin kukaan, joka siteeraa tutkimuksia ja viisaampiaan, mutta ei koskaan kerro omaa mielipidettään.” (Ahlroth 2019.) 

Tekstiin viitaten erona hyvän ja huonon asiantuntijan välillä on siis se, että hyvän asiantuntijan asiakkaat tilaavat enemmän, huonon eivät. Todellisuusperustaton kuva murenee täten nopeasti. 

Kiteytettynä henkilöbrändi koostuu omasta persoonallisuudestasi, taidoistasi ja siitä, mitä näytät itsestäsi ulospäin. Henkilöbrändäys ei siis ole rooli, vaikka niin usein voidaan ajatella, saati sitten näyttelemistä. Hyvä vahva henkilöbrändi on osa sinua. Se on aito ja rehellinen kuva sinusta. 

Hyviä esimerkkejä hyvästä henkilöbrändistä voisivat olla liikemies Hjallis Harkimo, yrittäjä Sointu Borg, myös jopa Paavi mainitaan joskus erinomaisena esimerkkinä henkilöbrändistä. Henkilöbrändeistä olisi lukuisia esimerkkejä niin sosiaalisen median kuin liiketoiminnan saralla. 

Vahva ja tehokas henkilöbrändi on sekoitus mainetta, luottamusta, huomiota ja suorituskykyä. Henkilöbrändi antaa sinulle mahdollisuuden erottua muista ihmisistä. Se ihastuttaa tai vihastuttaa. 

Henkilöbrändäys 

Henkilöbrändäys on sen sijaan hieman eri asia. Jos meillä kaikilla on luonnostaan syntynyt henkilöbrändi, niin henkilöbrändäys on sen systemaattista haltuunottoa, sen tarkoituksenmukaista näkyväksi ja/tai tunnetuksi tekemistä tietyn kohdeyleisön silmissä ja korvissa sekä valittuja keinoja ja harkittuja kanavia käyttäen. 

Henkilöbrändäys on positiivisen mielikuvan rakentamista itsestään. Asiantuntijoille, yrittäjille ja oikeastaan kaikille tämä on mahdollisuus rakentaa itseään kiinnostava ihminen muiden silmissä. Periaatteessa henkilöbrändäys on hyvin samanlaista kuin yrityksen tai tuotteiden brändääminen, siinä tarkoituksena on ainutlaatuisen arvon ja viestin tuominen maailmalle. 

Olipa sinulla sitten “vain” luonnostaan syntynyt ammatillinen asema tai tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti rakennettu maine ja kutsut sitä brändiksi, maineeksi tai statukseksi, niin tässä aihetta lähestytään erityisesti siitä näkökulmasta, onko sen kehittämistä tai rakentamista mahdollista ulkoistaa, ja onko se sen arvoista, vaikka se voitaisiin tehdä. Yksinkertainen vastaus tähän on, että kyllä, henkilöbrändi voidaan ulkoistaa. Mutta onko se sen arvoista, on täysin eri asia. 

“Kaiken henkilöbrändäyksen ydin on aitoudessa, siinä, että valitsemassasi kanavassa sinulta näyttävät ja kuulostavat sisällöt perustuvat oikeaan osaamiseesi ja kokemukseesi, joita lukiessaan kaverisikin tunnistavat sanavalintasi ja äänenpainosi, ja joka on “niin sinua”, että ei tarvitse erikseen yrittää muistaa ulkoa mitä piti sanoa ja miten, vaan tekemisesi on luonnollista.” (Laine 2021.) 

Vinkit henkilöbrändäykseen 

  1. Tiedä ja tunne, kuka sinä olet ja mitä teet, mikä on tarinasi. Pohdi ja mieti mitä osaamista ja asiantuntemusta sinulla on, ja onko jotain annettavaa muille?

Olet ainutlaatuinen henkilö. Sinulla on omia luonteenpiirteitäsi ja piirteitäsi. Elämäsi erilaiset valinnat ja kokemukset ovat tuoneet sinut sinne, missä olet nyt. Elämäntarinasi vaiheet kertovat sinusta. Henkilöbrändin rakentaminen alkaa siis itsensä ja tarinasi tuntemisesta. 

Hyödynnä potentiaalisi, vahvuutesi. Sinulla on parhaat hetkesi. Tilanteita, joissa tunnet olevasi elementissäsi. Meihin jokaiseen yksilönä on rakennettu valtava määrä henkistä ja fyysistä kapasiteettia. Kykyjä, mahdollisuuksia oppia ja kehittyä sekä resursseja omien unelmiesi toteuttamiseen. 

Oman potentiaalin hyödyntäminen alkaa unelmoinnista. Siitä, että uskallat sanoa suurimmat unelmasi ääneen. Jopa ne, joita et ole edes uskaltanut noteerata. Henkilöbrändisi tuntuu omalta, kun alat kävellä kohti omia unelmiasi. Mitä siis rakastat tehdä nyt ja tulevaisuudessa? 

Visio konkretisoi unelman tulevaisuuden suunnaksi. On jopa tärkeämpää puhua omasta suunnasta kuin omasta tarinastasi. Harvat meistä löytävät vain yhden oman asiansa. Suuntasi rakentuu sinulle tärkeille asioille, visiolle ja tulevaisuuden ajattelulle. Visio henkilökohtaisesta brändistäsi kertoo, minne olet menossa. Jotta visiosta tulee totta, on tärkeää selkeyttää visiota ja konkretisoida se. 

Muista, että elämässä on risteyksiä. Aina tulee olemaan. Siksi unelmat ja visiot, jotka vaikuttavat henkilökohtaiseen brändiisi, voivat muuttua. Ei ole kuitenkaan syytä pelätä. Voit aina ottaa askeleen taaksepäin ja kaksi vuorostaan eteenpäin suunnitellessasi henkilöbrändiäsi. Koskaan ei tule valmista. 

Mitä arvoa voit tarjota muille, mikä on arvosi numero 1, ottaen huomioon taustasi, tietosi, kokemuksesi ja luo brändiviestisi sen ympärille. Henkilöbrändisi tulee olla se, joka todella olet, se on myyntivalttisi. Jos yrität olla jotain muuta kuin mitä olet, se ei vie sinua eteenpäin. Mieti kuka olet ja mitä edustat. Vasta kun tiedät, mikä brändisi viesti on, voit alkaa kommunikoida Facebookin kautta, verkkosivujesi kautta, sisällön ja suunnittelun kanssa. 

Kun luot henkilöbrändiä, sinun tulisi miettiä myös, mitkä asiat (tai mikä) ovat intohimosi. Onko jokin asia, josta sinut tunnetaan, joka kiinnostaa, josta sinua kuunnellaan ja josta sinulla on asiantuntemusta ja sanottavaa? Tämän avulla voit alkaa brändätä itseäsi ja sitä mitä teet. 

Sinulla on oltava rohkeutta tuoda itsesi esiin, jos aiot rakentaa henkilökohtaista brändiäsi. Osattava ja uskallettava kehua myös itseäsi. Tällä en tarkoita ylimielisyyttä, vaan rehellistä itsensä kehumista. Sinun tulisi pitää seuraajasi ajan tasalla tekemisistäsi, saavutuksistasi ja tapahtumistasi. 

Sinulla täytyy olla mielenkiintoista sanottavaa, mielipiteitä ja tuoda nämä myös esille. Sinulla täytyy olla yksilöllinen ja kiinnostava. Jos et uskalla sanoa mitään, et myöskään herätä minkäänlaisia mielikuvia tai tunteita. Persoonallisuutesi tulee aina esiin hyvien henkilöbrändien takana. 

Voit näyttää oman persoonallisuutesi ja tarinasi muillakin tavoilla kuin kertomalla. Se voi tapahtua esimerkiksi valokuvien, vaatteiden, esineiden, eli sinusta näkyvien asioiden kautta. Se voi myös tulla ulos eri paikoista, joissa liikut ja missä haluat ihmisten näkevän sinut. Kuva kertoo usein paljon enemmän kuin pelkät sanat. 

Kasvot ovat hyvän henkilöbrändin takana. Tule esiin ainakin joskus myös omilla kasvoillasi, itsenäsi. Yleensä laulajat ja näyttelijät tulevat hyvin vahvasti esiin omilla kasvoillaan. 

Sinun ei tarvitse olla huippuasiantuntija tässä vaiheessa. Taitosi ja tekemisesi kertyvät matkan varrella. Keskustelemalla muiden kanssa, esittämällä kysymyksiä, tuomalla esiin näkemyksiä huomaat, että voit käydä rakentavaa keskustelua aiheesta. Tämä myös kartoittaa henkilöbrändisi kiinnostavuutta. 

Omien taitojen tunnistaminen voi olla vaikeaa ja me suomalaiset olemme joskus liian ujoja esittelemään itseämme. Saatamme ajatella, mitä tuo nykyinen kollega ja naapurin Pekkakin ajattelee minusta nyt. Kannustan menemään rohkeasti omaa henkilöbrändiä kohti ja olemaan aito oma itsensä. Jos yrität olla jotain muuta, se useimmiten paljastuu ja kostautuu. 

Henkilöbrändin rakentamisen alkaessa on hyvä muistaa, että emme aloita tyhjästä. 

  1. Tunne ihanteellisen asiakkaasi profiili ja kohdeyleisösi

Jotta voit jakaa brändisi viestin selkeästi ja tehokkaasti, sinun on tiedettävä, kenen kanssa kommunikoit, mikä on kohdeyleisösi ja mikä on ihanteellisen asiakkaasi profiili. Henkilöbrändäyksessä ei ole kyse myymisestä kaikille, vaan suhteiden luomisesta oikeiden ihmisten kanssa. Keiden ihmisten kanssa haluat työskennellä ja mitkä ovat heidän tarpeensa ja arvonsa? Mitä ongelmia heillä on ja millaisia ratkaisuja he etsivät, joihin voit auttaa? Listaa asiakasprofiilia varten asioita, kuten ikä, siviilisääty, heidän asuinpaikkansa, sukupuoli ja miten he viettävät aikaansa. 

  1. Luo strategia

Aseta tavoitteita ja mittareita. (Mitä haluat saavuttaa, esim. liidejä, käytä omaa esimerkkiäsi alan keskustelujen johtamiseen, verkostoitumiseen, uuden työpaikan löytämiseen, yhteiskuntaan vaikuttamiseen, puheenvuoroihin mediassa ja alan julkaisuissa). 

Sosiaalisen median suhteen, kun tiedät kohdeyleisösi ja mitä he tekevät sosiaalisessa mediassa sekä missä he viettävät aikaansa, valitse kanava, johon keskityt: Facebook, LinkedIn, Instagram, Tiktok jne. Valitse siis kohderyhmissäsi toimivat kanavat. Voit olla kaikissa tai vain joissakin. Riippuen siitä, missä kohderyhmäsi on. 

Tee itsellesi lista, missä haluat tuottaa sisältöä. Tämän avulla pääset liikenteeseen. Luulen, että monet “somegurutkin” ovat neuvoneet aloittamaan tästä. Kirjoittaminen on aina helpompaa, kun aiheita on jo pohdittu. Kirjoita muistiin ammatillisia asioita, muita mielenkiintoisia aiheita, joihin haluat ottaa kantaa ja herättää keskustelua. 

Päivitä tämän myötä kaikki kanavasi, tietosi ja luo niille yhtenäinen linja. Ihmiset etsivät sinua monien kanavien kautta. Luo mielikuva haluamasi henkilökohtaisen brändin mukaan eri kanavissa. 

Sosiaalisessa mediassa on hyvä myös etsiä oman alan avainsanoja, verkostoja ja seuraajia. (esim. #markkinointi, #viestintä). Valitse myös sopivat työkalut ja ajoita työsi. (esim. Tweetdeck ja kalenteri). Tämän lisäksi valitse sisältöteemoja. Mistä aiheista haluat tulla tunnetuksi ja minkä vaikutuksen haluat tehdä? 

  1. Tarjoa arvokasta sisältöä johdonmukaisesti

Luo artikkeleita, videoita, blogeja, haastatteluja, podcasteja tai live-videoita. Tarjoa kohdeyleisösi tarvitsemaa korkealaatuista sisältöä jatkuvasti ja tarkoituksella. Tärkeintä tässä on, että luot suhteita ja annat arvoa. 

Verkostoja siis pitäisi luoda. Helppo väylä rakentaa henkilöbrändäykseen soveltuvia ihmissuhteita on sosiaalinen media. Et voi olettaa, että kaikki pitävät sinusta ja arvostavat sinua, jos et arvosta muita. Vuorovaikutus on tärkeää. Persoonallisen brändin rakentamiseen ei auta se, että vain ilmestyy, vaan pitää myös osallistua, keskustella, tykätä, ottaa kantaa, eli olla vuorovaikutteinen. 

Aktiivinen keskustelu muiden kanssa, muilta oppiminen ja verkoston rakentaminen ovat tärkeitä asioita sosiaalisessa mediassa henkilökohtaisen brändin rakentamisessa. Ole siis aktiivinen, sillä hyvä henkilöbrändi vaatii sitä. Sinut unohdetaan nopeasti, jos et tule näy ulospäin. Varsinkin, jos olet vasta rakentamassa brändiäsi. 

Älä myöskään oleta, että henkilöbrändisi räjähtää kaikkien tietoisuuteen ensimmäisellä päivityksellä. Näin se ei toimi. Henkilöbrändin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä. Se ei ole sprintti, vaan enemmänkin maraton. Se vaatii tekemistä ja olemista, näkemyksiä ja vuorovaikutusta. Rakenna tietoisesti oman tyylisi mukaan. 

Tee sujuvaa tekstiä, mielenkiintoisia ajatuksia, laadukasta sisältöä ja voit myös viitata muiden ihmisten sisältöön. Innostu ja inspiroidu muiden ihmisten henkilöbrändeistä. 

  1. Luo markkinointitunneli, joka muuttaa potentiaalisen asiakkaan asiakkaaksi.

Kun potentiaalinen asiakas on tutustunut esimerkiksi verkkosivuihisi ja sosiaalisen median kanaviisi sekä tiedät mitä asiakkaasi tarvitsee ja olet luonut tuotteen, jolla voit ratkaista asiakkaan ongelman, voit antaa heille tarjouksen jostain sellaisesta tuotteesta. 

  1. Uskalla ottaa rakentavaa palautetta vastaan

Monet ihmiset eivät uskalla tuoda esiin näkemyksiään tai mielenkiintoista näkökulmaa, koska he pelkäävät joutuvansa kritisoiduksi. Pelkäämme saavamme negatiivista palautetta ja olevamme väärässä. Palautetta ja kritiikkiä tulee aina. Mitä sitten? Voit aloittaa mielenkiintoisen keskustelun ja esittää kysymyksiä. Hyväksy palaute ja opi uudelleen sen perusteella. 

Kaikki palaute on aina oppimista eteenpäin, ja se usein antaa ideoita. Uskalla siis palautteesta huolimatta jatkaa oman brändisi rakentamista. Täysin kaikki eivät kuitenkaan tule pitämään sinusta tai olemaan kanssasi samaa mieltä. Ja sinun ei tarvitse. Eikä sinun tarvitse olla juuri kaikkien mielessä. 

Ole siis aito itsesi, sillä epäaito itsesi paljastuu väkisinkin. Viesti asioista, joista olet aidosti kiinnostunut. Keskustele, tykkää, jaa, ota kantaa. Kehität tekemällä, et odottamalla. 

Voit myös kysyä muiden mielipiteitä ja testata henkilöbrändiäsi heidän kanssaan. Kysymällä mielipiteitä ja niiden vastausten perusteella voit analysoida, vastaako se tavoitettasi. Voit muuttaa suuntaa ja mitä tehdä toisin tarvittaessa. 

Astu rohkeasti lavalle oman brändisi kanssa. 

Onko henkilöbrändäys vain ainoastaan osa sosiaalisen median “hömpötystä”? (Lopetus)

Duunitorin kolumnissa kerrotaan, kuinka: “Henkilöbrändäystä koskeva keskustelu on siinä mielessä yksipuolista, että se tuntuu edes jotenkin relevantilta vain niille asiantuntijoille, joille pärjääminen verkossa on elämän ja kuoleman kysymys. Tässä porukassa piirit ovat niin pienet, että melkein kaikki tuntevat jollain tavalla toisensa ja kirjoittelevat toisilleen mielisteleviä suosituksia LinkedInissä. 

Tämä ei luonnollisesti anna realistista kuvaa koko työelämästä, etenkään kasvukeskusten ulkopuolella, jossa edelleen tehdään töitä eikä vain näytellä työntekoa. 

Pohjois-Savossa muurarina työskentelevä Kalevi voi olla maakunnan paras uunin tekijä, vaikka hänelle ei ole Twitterissä edes munapääprofiilia ja Facebookissakin hän on vain kytätäkseen entistä puolisoaan. Kun joku tarvitsee lähistöllä muuraria, Kalevia ei tarvitse etsiä verkosta, vaan Teboililla kokoontuva tietotoimisto toimii hänen pyyteettömänä brändilähettiläänään. Huastelepa Kalevin kanssa! 

Kalevin internetistä tuiki tietämätön Nokian matkapuhelin pirisee taukoamatta perstaskussa. Vahvoja työnäytteitä löytyy pitkin maakuntaa talojen tupakeittiöistä. Referenssit tarkistetaan käymällä uuneistaan ylpeillä Rahikaisilla ja Jääskeläisillä pullakahveilla. Työkeikalle saapuu likaisiin haalareihin sonnustautunut nukkavieru köriläs, eikä tyköistuvassa pikkutakissa keikaroiva ananastukka, jonka käyntikortissa on niin pitkä titteli, että sen loppuosa on jouduttu kirjoittamaan kääntöpuolelle. 

Vaikka somekärpänen puraisisikin muuraria, täysi tilauskirja pitää huolen siitä, ettei henkilöbrändin pohdinnalle riitä aikaa. Maailma ei kuitenkaan kaadu siihen. Riittää, että tekee työnsä ajallaan ja paremmin kuin muut. Puskaradion tehdessä markkinointityötä Kalevi säästyy tehokkaasti myös narsistin diagnoosilta.” (Ahlroth 2019.) 

Tärkeää on siis muistaa, että henkilöbrändi ei ole riippuvainen sosiaalisesta mediasta. Henkilöbrändi näkyy ja kuuluu kaikkialla. Olet kävelevä mainos itsestäsi. Kaikki mitä sanot ja teet, ovat itsesi markkinointia niin hyvässä kuin pahassa ja ne kyllä muistetaan. On tärkeää siis pitää mielessä jokapäiväisessä toiminnassa mitä, miten ja missä teet sekä puhut, miten brändäät itesäsi. On kuitenkin hyvä muistaa, että mikäli some ei ole mieleesi, tulee sinun niellä se fakta, että sosiaalinen media ja sen eri alustat sekä kanavat ovat todella iso osa nykypäivää etenkin puhuttaessa henkilöbrändistä ja henkilöbrändäyksestä. Olisi siis varmasti syytä meidän jokaisen miettiä meidän omaa henkilöbrändiä, mainetta ja imagoa. Mitä sinusta puhutaan? Mikä on sinun henkilöbrändisi? Mitä tunteita tai ajatuksia sinä herätät ympärillä olevissa ihmisissä? Kuka ja minkälainen sinä olet? 

Lähteet: 

Kasvustoori. Henkilöbrändäyksen aakkoset. Blogi. 12.3.2020. Viitattu 2.12.2022. 

https://www.kasvustoori.fi/henkilobrandayksen-aakkoset/ 

Media Assari. Henkilöbrändäys somessa. Sanna. Verkkosivu. Viitattu 2.12.2022. 

https://media-assari.fi/henkilobrandays-somessa 

Duunitori. Paljon melua tyhjästä? Kestävä henkilöbrändi ei synny ilman tätä avaintekijää. Aki Ahlroth. 20.2.2019. Viitattu 3.12.2022 

https://duunitori.fi/tyoelama/henkilobrandi 

Elsa Hietanen. Henkilöbrändäys. Blogi. 13.4.2021. Viitattu 2.12.2022. 

https://www.elsahietanen.com/post/henkilöbrändäys-opas 

Meltwater. Mikä ihmeen henkilöbrändäys? Anu Laitila. 19.8.2020. Viitattu 3.12.2022. 

https://www.meltwater.com/fi/blog/mika-ihmeen-henkilobrandays 

Tom Laine. Voiko tai kannattaako henkilöbrändäys ulkoistaa? 5.4.2021. Viitattu 3.12.2022. 

https://www.tomlaine.com/blog/2021/4/5/voiko-tai-kannattaako-henkilbrndys-ulkoistaa 

Kommentoi