Tampere
03 May, Friday
18° C

Proakatemian esseepankki

Hakukoneoptimointi



Kirjoittanut: Removed User

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Mitä kaikkea hakukoneoptimointi pitää sisällään?

Web-tuotanto on lähellä sydäntäni, joten vuosien saatossa olen kartuttanut kokemusta hakukoneoptimoinnista useamman artikkelin ja kirjallisuuden pohjalta. On tärkeää, että asiakas saa rahoilleen vastinetta pelkän verkkosivun lisäksi myös taloudellisesti. Yksi merkittävin tekijä verkkosivustoja työstäessä on optimoida koko paketti hakukoneille siksi, että luomasi sivusto nousisi hakukoneiden tuloksissa ensimmäisten joukkoon. Vasta silloin asiakas saa verkkosivuista täyden hyödyn irti.

VAIHE 1. Avainsanat ja sisältö

Hakukoneoptimointi on prosessi, joka pitää sisällään monta muuttujaa. Ensiksi tulisi aloittaa avainsanojen analyysistä, sillä ennen optimointia pitäisi tiedostaa, millaisilla avainsanoilla on järkevää näkyä hakukoneissa. Lisäksi tulisi huomioida myös muu yleinen kilpailu.

Kun avainsanat on analysoitu, niin siitä seuraava vaihe on sisällön optimointi. Kyseinen vaihe pitää usein sisällään olemassaolevan sisällön uudelleenmuokkaamista ja usein myös täytynee tuottaa lisää tekstiä. Oleellista on seurata, että jokaiselle valitulle avainsanalle on vähintään yksi vastaava alasivu, joka on myös kyseiselle sisällölle optimoitu. Avainsanan tulisi löytyä niin alasivun otsikosta, sisällön pääotsikosta, itse sisällöstä ja sivun URL-osoitteesta.

VAIHE 2. Tekninen puoli

Kun sivusto on optimoitu avainsanoille, niin seuraavaksi tulisi tarkistaa onko verkkosivusi teknisesti kunnossa vai ei. Yksi oleellinen tekijä on käyttäjäystävällisyys. Hakukoneet vaativat siltä osin paljon. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että:

a) verkkosivun tulisi latautua nopeasti
b) verkkosivustolla tulisi olla SSL-sertifikaatti, eli suojattu https-protokolla käytössä
c) verkkosivuston pitää olla responsiivinen, eli sen tulisi skaalautua oikein jokaisella kodin laitteella (puhelin, tabletti ym).

Erittäin oleellista on myös käyttäjien pysyvyys sivustollasi. Saat paremmat pisteet, kun vierailija pysyy verkkosivustollasi kauemmin, kuin esimerkiksi kilpailevan yrityksen sivustolla.

Tekniseltä puolelta responsiivisuus on mielestäni näistä osa-alueista ehdottomasti kaikista tärkein. Kerron siitä lisää heti seuraavassa kappaleessa.

Miksi mobiilioptimoinnista on tullut niin tärkeää?

Jo vuodesta 2015 lähtien Google-hakuja tehtiin enemmän mobiililaitteilla kuin tietokoneella. Tästä johtuen esimerkiksi Google on alkanut suosimaan mobiilioptimoituja sivustoja yhä enemmän, joka tarkoittaa sitä, että he ovat muuttaneet algoritmejansa optimoitujen sivustojen hyväksi. Mobiilioptimoidut sivustot sijoittuvat siis käyttäjien hakutuloksissa huomattavasti korkeammalle. Ensimmäinen muutos tehtiin vuoden 2015 helmikuussa, jonka jälkeen mobiilioptimoimattomien verkkosivujen kävijämäärät romahtivat noin 10 prosenttia. Keväällä 2016 Google päivitti taas algoritmejään entistä mobiiliystävällisemmäksi. Mobiilille optimoitujen sivustojen näkyvyys nousi entisestään ja optimoimattomien näkyvyys laski.

On siis sanomattakin selvää, että internetin mobiilikäyttö on tullut jäädäkseen, eikä vanhaan enää ole paluuta. Vuoden 2016 loppupuolella puhelin ja tablettikäyttäjät menivät vihdoin tietokoneista ohi prosentuaalisesti internetin käytössä. Mobiilikäyttäjiä oli noin 55 % ja tietokonekäyttäjiä 45 %. Kiteytettynä tämä tarkoittaa siis sitä, että yli puolet hauista ja verkkosivujen vierailuista tehdään mobiililaitteilla.

Yritysten kannalta mobiilioptimointiin satsaaminen on siis nykyään välttämättömyys. Googlen uskotaankin tulevaisuudessa yhä enemmän ja enemmän suosivan nopeasti avautuvia, käyttäjäystävällisiä sivuja. Kun sivusto on mobiilioptimoitu, se avautuu oikein näytön resoluution mukaan, eikä sivustolla vierailevan tarvitse zoomailla sisältöä nähdäkseen sitä paremmin. Mobiilioptimoidut sivut ovat aina miellyttäviä käyttää ja ne myös avautuvat nopeammin kuin optimoimattomat sivustot.

Olen muutaman kerran ollut tilanteessa, jossa asiakas vetoaa hintaan siten, että responsiivisuuden voi jättää pois. Useimmiten nämä yksilöt eivät ole olleet tarpeeksi tietoisia responsiivisuudesta koituvasta hyödystä. Lisäksi tarjoan aina pelkkiä responsiivisia sivustopaketteja asiakkaille. En yksinkertaisesti kykene alentamaan itseäni 2010-luvun tasolle ja tekemään huonoa jälkeä.

Miksi SSL-salaus on tärkeä?

Keväällä 2017 tapahtui suuri muutos suojattujen ja suojaamattomien sivujen suhteen. Muutos ilmeni siten, että salaamattomat sivut näkyvät selaimessasi turvallisuusriskeinä. Tähän asti vihreä lukko osoitepalkissa on erottanut salatut sivut salaamattomista. Painopiste kääntyi nyt toisin päin, eli selaimet merkkaavat salaamattomat sivut punaisella ruksilla tai varoituskolmiolla.

Mitä muuta hyötyä SSL-salauksesta saa?

  1. Huomattavasti nopeammat verkkosivut
    Uutta HTTP/2-teknologiaa on mahdollista käyttää vain SSL-salatuilla sivustoilla. Se on huomattavasti nopeampi aiempaan HTTP/1.1 teknologiaan verrattuna. Uudet selaimet käyttävät automaattisesti tätä uusinta teknologiaa, jos verkkosivustosi palvelintarjoaja tukee sitä ja sivusto on suojattu SSL-sertifikaatilla.
  2. Korkeampi sijoittuminen hakutuloksissa
    Esimerkiksi Google kannustaa sivustoja ottamaan SSL-salauksen käyttöön nostamalla SSL-salattujen sivustojen sijoitusta hakutuloksissa.
  3. Liikenne on turvattu
    Kun sivustollasi on käytössä SSL-salaus, niin sivustosi ja sen kävijöiden välinen liikenne on turvattu. Osoiterivillä näkyvä vihreä lukkokuvake ja osoitteen https:// etuliite kertoo sen, onko SSL-salaus käytössä vai ei.

Summa summarum

Vaikka hakukoneoptimointi saattaakin kuulostaa vaikealta, niin periaatteessa prosessi on yksinkertainen, mutta se vaatii tarkkaa paneutumista eri osa-alueisiin. Monet yritykset kaipaavat osaajia optimoimaan heidän verkkosivuja, mutta valitettavasti huippuosaajia ei ole erityisen paljon tarjolla. On erittäin vaikeaa löytää henkilöä, joka osaa tuottaa hyvää sisältöä, optimoida verkkosivuston teknisellä tasolla sekä ajatella strategisesti avainsanat ottaen huomioon myös kilpailevat yritykset. Myönnän, että myös minulla on hakukoneoptimoinnin suhteen paljon kehitettävää. Vahvin puoleni on ehdottomasti teknisellä puolella, mutta en koe olevani niin vahva sisällöntuotannossa, joten siinä lienee ainakin vielä olevan kehitettävää.

Vaikka kaikki yllä mainitut alueet olisivat kunnossa, niin sijoittumiseen vaikuttavat myös ulkoiset tekijät. Esimerkiksi merkittävää on myös se, kuinka monta kertaa verkkosivustosi osoite on mainittu muiden verkkosivuilla. Mitä enemmän sivustoasi on linkattu muualla, sitä enemmän se osoittaa hakukoneille, että kyseisellä sivustolla on luultavasti erinomainen sisältö, ja se kannattaa täten sijoittaa hakutuloksissa korkealle.

Toisaalta loppujen lopuksi pitää muistaa myös se, että tarkkaa algoritmiä, jolla hakukoneet järjestävät tuloksia on mahdoton tietää. Lisäksi algoritmit muuttuvat usein.

 

Lähteet:

static.googleusercontent.com/media/www.google.fi/en/fi/intl/fi/webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide-fi.pdf
moz.com/google-algorithm-change
wp-palvelu.fi/blogi/http2-nopeuttaa-verkkosivujen-latautumista/
mainehost.com/google-starts-giving-ranking-boost-secure-httpsssl-sites/
gs.statcounter.com/platform-market-share/desktop-mobile-tablet/worldwide/2016

Kommentoi