Tampere
27 May, Monday
25° C

Proakatemian esseepankki

Haastava, mutta mielenkiintoinen myynti



Kirjoittanut: Annaliina Jokinen - tiimistä Samoa.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Myyntipsykologia - Näin meille myydään
Petri Parvinen
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

 

Myyntipäivät ovat taas tulossa ja tällä kertaa meillä on kunnia saada oma tuotteemme myyntipäiville koko Proakatemian myytäväksi. Olen itsekin myymässä tuotetta ja kisaamassa tiimini kanssa muita tiimejä vastaan. Tiedän jo valmiiksi, että oman tuotteen myynti tulee olemaan itselleni haastavaa, jonka vuoksi haluankin pohtia paljon erilaisia keinoja, jotka voisivat auttaa itseäni myynnissä.

 

Koen, että oman tuotteen myynti on itselleni paljon vaikeampaa kuin muiden tuotteiden myynti, sillä en usko tarpeeksi siihen, että joku oikeasti haluaa ostaa minun tekemän tuotteen. Tuotteesta on tullut todella paljon kehuja ja positiivisia kommentteja, mutta silti minun on vaikea uskoa siihen itse. Omana tavoitteenani onkin ennen myyntipäiviä löytää se joku juttu, jonka avulla alan itsekin uskomaan tuotteeseen, jolloin myynti voisi helpottua. Vaikka tämä asia tuntuu vaikealta ja ahdistavalta, en silti koe, että se lamaannuttaisi tekemistäni. Sen vuoksi uskonkin, että hyvä asenne sekä toistot auttavat tässäkin tilanteessa paljon.

 

Toinen haasteeni myynnissä on rohkeuden puute. En uskalla tarpeeksi rohkeasti tarjota asiakkaalle tuotetta ja oikeasti ehdottaa kauppaa. Omalla kohdallani ajattelen, että rohkeus myynnissä olisi röyhkeää, vaikka järjellä ajatellessani tiedän, että se ei niin ole. On kaksi täysin eri asiaa olla rohkea ja röyhkeä. Yritän myös aina itselleni muistutella, että myynti ei tarkoita samaa kuin tuputtaminen. Tuotteen voi myydä oikeasti tarpeeseen ja se voi ilahduttaa monia. Ollessani myynnin ”kohteena” en lähes koskaan ajattele myyntiä tuputtamisena. Silti ollessani itse se myyjä, ajattelen, että asiakas kokee myynnin tuputuksena ja häiritsen sekä tuhlaan asiakkaan aikaa.

 

Uusia kulmia

Olen pohtinut, että helpottaakseni omaa myyntiäni, tarvitsen enemmän konkretiaa ja uusia luovia tapoja toteuttaa myyntiä. Voi olla hyvä, että mietin omaan suuhuni sopivia lauseita jo valmiiksi erilaisia tilanteita varten, jotta oikean paikan tullen voin vain sanoa sen ääneen. Esimerkiksi lauseita, joilla voi helposti klousata kaupan tai sitouttaa asiakkaan oikeasti pohtimaan ostopäätöstä. Millaiset lauseet ovat sellaisia, joilla asiakkaan voi vakuuttaa?

 

Haluan myös kiinnittää huomiota asiakkaan tarpeisiin ja niihin vastaamiseen. Haluan oppia löytämään asiakkaan tarpeen. Haluan haastaa itseäni kysymään mahdollisilta asiakkailta enemmän kysymyksiä ja yrittää luoda asiakkaaseen henkilökohtaisemman suhteen, jotta asiakkaasta ei tuntuisi, että puhelu on hänelle samanlainen kuin kaikille muillekin. Asiakkaat haluavat koko ajan enemmän ja enemmän yksilöllistä palvelua (Parvinen 2013). Uskon itsekin vahvasti, että näin pääsee lähemmäs asiakasta, jolloin myyntikin todennäköisesti on helpompaa, koska asiakas haluaa silloin ostaa nimenomaan minulta.

 

Lukiessani Petri Parvisen kirjaa Myyntipsykologia (2013) yritinkin kiinnittää huomiota näihin asioihin. Mitkä asiat voisivat helpottaa omaa myyntiäni?

 

Haluan keksiä ja kokeilla erilaisia, luovia tapoja myydä, jotta voisin löytää sen itselleni oikeasti mieluisan tavan. Vaikka oma myyntini Myyntipäivillä painottuukin vahvasti puhelinmyyntiin, näen paljon tilaa luovuudelle myös siinä. Puheluja ei tarvitse soittaa aina samalla kaavalla, vaan voi testata monenlaisia lähestymistapoja.

 

Oman mindsetin asettaminen

Ennen myynnin aloittamista koen itselleni tärkeäksi asennoitua myyntiin hyvin. Aloittaminen on aina kaikista vaikeinta – myös myynnissä, jonka vuoksi valmistautuminen on tärkeää. Musiikin kuuntelu, hengittely, muiden kanssa sparrailu tai puhelun osittainen suunnittelu voivat saada oman mielen myyntivalmiiksi. Myyntipäivillä suurena tekijänä koen yleisen ilmapiirin ja muista saadun energian. Kun muut ympärillä myyvät ja tekevät paljon kauppaa, innostun itsekin asiasta ja lähden heti soittamaan ja yrittämään kauppoja. Olen jo etukäteen päättänyt, että aion käyttää muiden energiaa hyväkseni myynnissä, sillä tiedän, että se on itselleni tehokkain tapa kerätä rohkeutta ja jopa unohtaa se myyntiä kohtaan oleva mörkö.

 

Rentoutuminen on myyntikammoisille todella tärkeää. Rentoutumisella tarkoitetaan tässä ihan fyysistä rentoutumista, jota voi harjoitella erilaisten rentoutumistekniikoiden avulla. (Parvinen 2013)

Itse myyntitilanteessa uskon, että puhelun alkukankeuden jälkeen, pystynkin jo rentoutumaan. (Kunhan puhelimen toisessa päässä on henkilö, joka ei suhtaudu kauhean negatiivisesti kaikkeen, mitä sanon.) Eniten jännittävä asia onkin puhelun aloittaminen ja se, että saanko asiakkaan innostuksen ja huomion herätettyä. Tulevilla Myyntipäivillä aionkin keskittyä rentoutumiseen juuri ennen puhelun aloitusta.

 

Kirjaa lukiessani muistin taas, että ei myyntiinkään ole oikoteitä. Parvisen kirjassa on todella paljon teoriaa, jota myynnissä voi hyödyntää, jos on vähän kokeneempi myyjä. Erilaisia case esimerkit kirjassa ovat todella hyviä, ja niistä saa kerrytettyä paljon oppia vain lukemalla. Huomasin kuitenkin, että monet teoriakohdat jäivät itselleni vähän kaukaisiksi, koska myyntitaustaa ei juurikaan ole kertynyt. Ainoa tapa myynnissä kehittymiseen, on harjoittelu. Harjoittelua on jo vähän takana, mutta vielä paljon edessä. Uskon, että kaikki tässä esseessä mainitsemani haasteet ovat vain harjoituksen puutetta. Omaan tuotteeseen uskominen helpottuisi varmasti itsevarmuuden lisääntyessä, jota on hyvin mahdollista kerryttää myymällä sitä omaa tuotetta.

Myynti aiheena on todella mielenkiintoinen, sillä koen, että kaikkeen elämässä tarvitsee myyntiä. Myynti on vuorovaikutusta ja vaikuttamista muiden kanssa/muihin. Myit sitten omaa tuotettasi/palveluasi tai haluat päästä töihin jonnekin, myynti on se tapa saada “tahtonsa läpi”. Hyvänä myyjänä pystyt vaikuttamaan ihmisten mielipiteisiin ja ajatuksiin enemmän kuin voisi uskoakaan.

 

 

LÄHTEET:
Parvinen, P. Myyntipsykologia. 2013. Docendo Oy

Kommentoi