Tampere
03 May, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

Evisionin palautekulttuurin kehitys



Kirjoittanut: Tuomas Saarinen - tiimistä Evision.

Esseen tyyppi: Yksilöessee / 2 esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Yksilöessee / Tuomas Saarinen
7.12.2020

Evisionin palautekulttuurin kehitys

Tiimijako ja palautteen rooli Evisionissa 2020

Tammikuussa 2020 Evision jakautui kolmeen projektitiimiin: kahvilatoiminta ja catering, verkkosivut ja digimarkkinointi, sekä tapahtumatuotanto. Nämä kolme kulkevat nykyään nimien Café KATTO, Verkkotalli ja HIGHLEVEL alla. Muutoksia on tapahtunut syksyn aikana; kolme tiimiläistä perustivat osakeyhtiön Hybrid Ventures Oy, jonka alla toimii muun muassa jo monille tuttu Apukuski. Osa tiimin jäsenistä on myös vaihtanut projektitiimistä toiseen, ja osa tekee nykyään omia hommiaan, esimerkiksi opinnäytetyötä.

Miten tällaisessa tilanteessa annetaan palautetta koko tiiminä, vai kannattaako sitä antaa ollenkaan?

No totta ihmeessä kannattaa! Projekteihin liittyvä palaute annetaan projektitiimien sisällä heidän itse määrittelemillään ehdoilla. Esimerkiksi Verkkotallin jäsenille ei sinänsä ole merkitystä, mitä palautetta Café KATTOssa annetaan ja miten se tapahtuu. Näitä on turha sotkea Evisionin palautteisiin. Olemme silti tiiminä edelleen yhdessä muun muassa pajoissa ja tiimipalavereissa, ja Evisionia yrityksenä ei missään tapauksessa ole hylätty.

Koko tiimin kesken palautetta onkin fiksua ja relevanttia antaa tiimin yhteisistä hetkistä ja niihin osallistumisesta. Pajojen läsnäoloprosentti oli karanteenin alkuaikoina jopa parempi kuin edeltävinä kuukausina, mutta etäpajoissa on haastavampi olla läsnä hetkessä. Neljä tuntia yhtäjaksoista ruudun tuijottamista kuluttaa silmiä ja aivoja, etenkin kun monet muutkin koulutehtävät tehdään vain ja ainoastaan tietokoneen kautta. Aiheesta on kyllä puhuttu Evisionin kesken, ja etäpajoihin onkin keskimäärin osallistuttu hyvin.

Evisionin ensimmäinen palautepaja 29.1.2019

Ensimmäinen palautepaja pidettiin tammikuun 2019 lopussa, jolloin Evision oli vasta muutaman viikon ikäinen ja palautekulttuuria tämän ryhmän kesken ei ollut vielä juuri muodostunut. Pajassa käsiteltiin enemmän erilaisia palautteen muotoja, hyvän ja huonon palautteen ääripäitä sekä erilaisia malleja palautteen antamiseen.

Nokkela palautteenantomalli on nimeltään toivekäsi. Siinä muistisääntönä toimivat käden viisi sormea, ja sormet nimetään seuraavasti:

Kontaktisormi – Otetaan yhteys palautteen saajaan, ”onko sinulla hetki aikaa”, pyyntö puhua kahden kesken.
Toivesormi – Sen sijaan, että ihmiselle kerrotaan mitä hänen ei toivota tekevän, kerrotaankin se, mitä hänen halutaan tekevän ja miten hänen tulisi toimia.
Hyötysormi – Ihmiselle kerrotaan ne hyödyt ja positiiviset asiat, miten muutos hänen toimintatavoissaan vaikuttaa hänen ja muiden ihmisten elämään.
Uskosormi – Uskon ja optimismin valamista toiseen, ”sinä pystyt kyllä siihen”, luottamuksen osoittamista.
OK-sormi – Keskustelun päättäminen, ”millainen fiilis sinulle jäi”, ”mukava että asioista voi puhua suoraan”.

Toinen hyvä palautemalli on vanha kunnon hampurilaismalli, jossa kehittävä palaute on hampurilaisen pihvi, ja sitä ennen ja sen jälkeen sämpylöinä toimivat kehut. Näin palautteen vastaanottajalle jää mukava olo keskustelusta sen sijaan, että hänen mieltään lähdettäisiin suoraan pahoittamaan ajattelemattomalla palautetyylillä. Kritiikin töksäyttäminen vasten kasvoja ei ole kovin tehokas tapa saada aikaan muutosta.

Evisionin viimeisin palautepaja 3.12.2020

Tuorein palautepaja käytiin etäyhteyden välityksellä. Jokainen tiimin jäsen (mukaan lukien valmentajamme) antoi etukäteen kaikille tiimitovereilleen palautteen Evisionin yhteisen toiminnan perusteella. Olemme kehittyneet palautteen antamisessa ja vastaanottamisessa jo sen verran, että kirjallisia palautteita ei enää purettu toinen toisillemme auki. Etänä niin monen vuorovaikutussuhteen kahdenkeskiset keskustelut eivät olleet järkevä ratkaisu. Sen sijaan annoimme kaikki itse itsellemme palautteen, nojaten saamiimme vertaispalautteisiin ja omaan reflektointiinkin.

Pajan jälkimmäinen puolisko käytettiin Evisionin vuoden 2021 miettimiseen. Kertasimme kohokohtia, isoimpia oppeja ja kehittämistä vaativia asioita kuluneen vuoden ajalta, ja suuntasimme katsetta myös viimeiseen kouluvuoteemme. Mitä haluamme saavuttaa, mitä haluamme oppia yhdessä, haluammeko edes oppia yhdessä? Paja oli syksyn 2020 viimeinen ”asiapitoinen” paja, ja tästä jäi hyvä ja luottavainen fiilis lähteä rinta rottingilla kohti viimeistä vuotta tiimiyrittäjinä (tässä koulussa).

Mitä olemme oppineet?

Yksi iso oppi nousee pintaan jokaisessa palautepajassa: puoli vuotta on ikävän pitkä aikaväli yrittää antaa palautetta toisesta ihmisestä, puhumattakaan 20 hengen tiimiyrityksen jokaisesta jäsenestä. Palautetta tulisi antaa milloin vain sen kokee aiheelliseksi, ja etenkin toimintaa haittaavien välikohtausten ja konfliktien jälkeen mahdollisimman pian.

Toinen oppi on tiimikaverien erilaiset tavat antaa sekä ottaa vastaan palautetta. Osa rekisteröi saadun palautteen heti, ja osa pohtii palautetta pitkään sen saamisen jälkeen. Osa ihmisistä antaa palautetta nopeasti ja suoraan, ja osa käsittelee asiat kahden kesken. Meitä on moneen junaan, mutta näitä junia on oppinut tiimiyrittäjyydessä tunnistamaan ja niihin kyytiin hyppääminen on palkitsevaa.

Yksilön kehitys = tiimin kehitys

Valtavaa kasvua on myös huomattu palautteen antamisessa. Kun tiimin jäsenet kehittyvät tahoillaan ja antaessaan palautetta pienemmissä projektitiimeissä, hiljalleen koko tiimi kehittyy. Olemme Evisionina samaan aikaan yksilöiden summa ja myös paljon enemmän. Omaan kehitykseensä panostaminen on siis kuin laittaisi rahaa (tiimin) pankkiin. Jatketaan tähän malliin, ja viimeisestä vuodesta tulee upea. Yksilön kehitys tulee opinnäytetöiden edetessä näkymään vieläkin vahvemmin, enkä malta odottaa.

Lähteet

Evisionin palautepaja 29.1.2019
Evisionin palautepaja 3.12.2020

Kommentoi